Zarządzanie zapasami - Wioletta Strzałka i Marta Pyrchla.docx

(41 KB) Pobierz

 

 

 

                                                                                              Uniwersytet Ekonomiczny

w Krakowie

WYDZIAŁ ZARZĄDZANIE

 

 

ZARZĄDZANIE                 ZAPASAMI

 

 

 

 

 

Autorzy:

Wioleta Strzałka

Marta Pyrchla

 

 

 

 

Zarządzanie zapasami  w Przedsiębiorstwie

 

1.Zapas- to określona ilość dóbr znajdująca się w rozpatrywanym systemie logistycznym (przedsiębiorstwie lub łańcuchu dostaw), bieżąco nie wykorzystywana a przeznaczona do późniejszego przetworzenia lub sprzedaży.

Zapasy mogą być utrzymywane w różnych fazach przepływu w ramach łańcucha dostaw: od zapasów surowców i nieprzetworzonych materiałów, przez tzw. zapasy w toku produkcji (już nie materiał, a jeszcze nie wyrób), aż do zapasów wyrobów gotowych, składowanych centralnie (w jednym punkcie) lub w sieci dystrybucji - w wielu miejscach składowania.

Lokalizacja głównego zapasu (a zwłaszcza jego części zabezpieczającej) zależy od wielu czynników, takich jak: branża, charakter produktu, otoczenie rynkowe (konkurencja, klienci).

2.Zarządzanie zapasami w firmie funkcjonującej  w rozwiniętej gospodarce rynkowej wymaga wszechstronnej znajomości nie tylko logistycznego aspektu zarządzania w tej dziedzinie , ale przede wszystkim aspektu finansowego . Nadmierne zamrożenie środków finansowych w zapasach prowadzi bowiem do powstania kosztów utraconych możliwości , ograniczających długo falowy rozwój firmy . Niedobory zapasów powodują natomiast zachwianie realizacji zamówień  w przypadku braku  wyrobów gotowych  na magazynie . Rozwiązywanie problemów decyzyjnych w sferze zarządzania zapasami  wymaga znajomości kosztów w podziale  na koszty związane z  utrzymaniem  zapasów oraz koszty ich zamawiania.  1

3. Przyczyny tworzenia zapasów

 

         konieczność wyrównywania różnych intensywność strumieni zakupów i strumieni zużycia;

         zmniejszanie wpływu czynnika losowego

         możliwość negocjacji niższej cen zakupu, sezonowość podaży danych dóbr, czy korzystna koniunktura rynkowa

         oszczędności na transporcie (koszt ten stanowi często znaczną część końcowej ceny sprzedaży),

         potrzeba zapobiegania awaryjnym przestojom w produkcji (w przypadku opóźnień dostaw czy problemów z realizacją zamówień),

         chęć zabezpieczenia się przed przewidywanymi podwyżkami cen, (taki rodzaj zapasu nazywany jest spekulacyjnym)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

M.Sierpińska, D.Wędzki, Zarządzanie płynnością finansową w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Naukowe PWN   1997, s.109.

4.Klasyfikacja zapasów

 

Np. w przedsiębiorstwie produkcyjnym:

         Surowce,

         Komponenty i podzespoły,

         Wyroby gotowe,

         Dobra użytkowe

Z punktu widzenia wykorzystania zapasów w całym łańcuchu dostaw można je podzielić na:

         Zapasy podstawowe (surowce, komponenty i podzespoły oraz półprodukty i wyroby gotowe);

         Zapasy pomocnicze (wszelkiego rodzaju produkty potrzebne w przedsiębiorstwie);

 

5.Powody utrzymywania zapasów

 

Zapasy w przedsiębiorstwie występują w formie surowców i materiałów, półproduktów, produkcji w toku, wyrobów gotowych i towarów. Są one jedną z głównych pozycji majątku obrotowego przedsiębiorstw. W swojej strukturze zapasy są dość zróżnicowane, dlatego też powody ich utrzymywania w przedsiębiorstwie również są zdywersyfikowane.

Utrzymywanie zapasów  surowców i materiałów jest związane z;

a)      Koniecznością zapewnienia rytmiczności produkcji

b)     Korzyściami skali produkcji

c)      Korzyściami skali dostaw

d)     Ograniczeniem ryzyka związanego z niepewnością w dostawach i czasu dostaw

e)      Zabezpieczeniem przed nagłymi zdarzeniami

6. Funkcje zapasów

 

         Antycypacja przyszłego popytu

         Zabezpieczenie przed fluktuacją popytu i podaży

         Racjonalizacja kosztów zakupów lub produkcji określoną wielkością serii

         Zabezpieczenie ciągłości dostaw

         Zabezpieczenie przed ,,Actof God”

 

 

 

 

7. Do celów zarządzania zapasami należą:

 

         Zapewnienie wymaganego poziomu obsługi

    klientów wewnętrznych i zewnętrznych z

    uwzględnieniem jakości i stosunku do całości (odsetka) zrealizowanych zamówień;

         Monitorowanie bieżącego i przyszłego

     zapotrzebowania na wszystkie dobra konieczne dla

     uniknięcia nadwyżek oraz wąskich gardeł w produkcji;

         Minimalizowanie kosztów poprzez zmniejszanie różnorodności zapasów, ustalanie ekonomicznych wielkości zamawianych partii i analizowanie kosztów tworzenia i utrzymywania zapasów

 

 

8. Do najważniejszych czynników determinujących właściwą wielkość zapasów     przedsiębiorstwa należą:

 

9. ZARZĄDZANIE ZAPASAMI -popyt niezależny i zależny

 

Popyt może być niezależny i zależny.

         Popyt  niezależny (pierwotny) powstaje poza

     przedsiębiorstwem tj. na rynku, a więc determinują go warunki rynkowe, a nie decyzje dotyczące produkcji.

      W przypadku przedsiębiorstw produkcyjnych całkowicie niezależny popyt charakteryzuje jedynie wyroby gotowe (produkty końcowe sprzedawane klientowi). Popyt niezależny można jedynie prognozować. Mimo że waha się on pod wpływem przypadkowych zdarzeń na rynku, jest zwykle ciągły i daje się określić.

         Popyt zależny (wtórny) - to potrzeby materiałowe przedsiębiorstwa wynikające z konieczności wytworzenia wyrobów gotowych i ich części zamiennych.

      Popyt ten można zaplanować, a z powodu „harmonogramowania produkcji” seryjnej jest zwykle nieciągły i nieregularny.

 

10. Zapasy w procesie produkcyjnym

 

 

 

 

 

11. Koszty zapasów

Zapasy są nieodłącznym elementem procesów gospodarczych – występują w każdej z faz działalności przedsiębiorstwa, a przez strumienie dopływu i odpływu ulegają stałemu odnawianiu. Znajomość odpowiednich kosztów, które towarzyszą zapasom pozwala na optymalizację procesów sterowania zapasami, a nawet choćby częściowe ich usprawnianie. Do kosztów zapasów o podstawowym znaczeniu należą:

§                      koszty tworzenia zapasów Kz,

§                      koszty utrzymania zapasów Ku.

Koszty tworzenia zapasów zawierają koszty fizycznego tworzenia zapasów oraz koszty procesów informacyjnych, związanych szczególnie z zakupem materiałów. Powstają w poszczególnych obszarach działalności przedsiębiorstw i tak np. koszty zapasów materiałowych w magazynach sfery zaopatrzenia, produkcji nieskończonej w poszczególnych fazach procesów produkcyjnych i magazynowych, wyrobów gotowych w magazynach sfery zbytu oraz towarów w magazynach handlowych.

Z punktu widzenia ich zmienności koszty zapasów mają różny charakter. Część z tych kosztów, przede wszystkim koszty zakupu, kształtuje się wprost proporcjonalnie do rozmiarów zakupu, zwłaszcza wyrażonych w jednostkach fizycznych. Koszty procesów informacyjnych, a głównie koszty utrzymania działów zakupu, są względnie stałymi. </div> Koszty utrzymania zapasów stanowią zasadniczą część kosztów logistycznych przedsiębiorstwa. Składają się z następujące elementów składowych:

§                      koszty kapitałowe,

§                      koszty magazynowania,

§                      koszty obsługi zapasów,

§                      koszty ryzyka.

Koszty kapitałowe wyrażają straty, jakie ponosi przedsiębiorstwo w wyniku zamrożenia kapitału w zapasach, dlatego określane są jako koszty niewykorzystanych możliwości. W finansowaniu zapasów przedsiębiorstwa biorą udział kapitały własne oraz kapitały obce. Kosztem kapitałów obcych jest wysokość oprocentowania, jakie przedsiębiorstwo płaci kredytodawcy. Koszt ten znajduje wyraz w rachunku kosztów przedsiębiorstwa. Koszt kapitałów własnych nie znajduje odbicia w rachunku kosztów. Miarą tego kosztu może być oprocentowanie lokat kapitałowych, gdyż alternatywnym zastosowaniem mogłaby być lokata bankowa. Jest to minimalna stopa rentowności kapitałów obcych w finansowaniu zapasów.

Koszt kapitałów zaangażowanych w zapasach ma charakter kosztu zmiennego. Wyraża go iloczyn wartości zapasów i przeciętnej stopy oprocentowania:

 

                                           MathImage

gdzie:

Kf - koszt zaangażowania kapitału,

Mz - przeciętny stan zapasów w danym okresie,

so - przeciętna stopa oprocentowania.

Koszty magazynowania zawierają koszty związane z ruchem zapasów, ich utrzymania w magazynie, a więc obejmują koszty składowania zapasów oraz koszty manipulacji związane w przepływem zapasów. Ze względu na kryterium rodzajowe, do kosztów magazynowania zaliczane są: koszty amortyzacji majątku trwałego, koszty zużycia materiałów, paliw, energii, pracy itp.

Koszty obsługi zapasów obejmują wydatki związane z ubezpieczeniem (od ognia, powodzi, kradzieży itp.) oraz podatki od wartości utrzymywanych zapasów.

Koszty ryzyka powstają w wyniku spadku wartości zapasów z przyczyn pozostających poza kontrolą przedsiębiorstwa (np. gwałtowana zmiana mody, starzenie się produktów), a ich wielkość uzależniona jest od wielości i rodzaju magazynowanych zapasów.

Jednych z ważniejszych grup kosztów utrzymania zapasów są koszty starzenia się i psucia zapasów. Koszty starzenia się zapasów można podzielić na:

§         koszty fizycznego starzenia się zapasów,

§         koszty ekonomicznego (moralnego starzenia się zapasów).

Koszty starzenia się zapasów wyrażają skutki ekonomiczne jakie powoduje obniżenie jakości zapasów, utrata ich wartości handlowej i użytkowej. Duży wpływ na koszty starzenia się zapasów ma popyt na produkty danego przedsiębiorstwa. Mały popyt powoduje spadek wielkości sprzedaży i wzrost kosztów starzenia się zapasów. Tylko trafny kompleks działań marketingowych może ustrzec przedsiębiorstwo przed ryzykiem ponoszenia nadmiernych kosztów starzenia się zapasów.

 

 

 

12. Koszty zamawiania

Powstają w wyniku składania i realizacji zamówień i dotyczą złożenia i odbioru zamówienia, korespondencji wewnątrz firmy, zamiejscowych rozmów telefonicznych. Zawierają elementy stałe i zmienne.

Charakter podobny mają do:

         Kosztów utraty rabatu od wielkości zamówienia

         Kosztów wyczerpania zapasów 

 

 

 

13. Struktura zapasu

Zapasy - niezależnie od postaci i lokalizacji - różnią się między sobą tzw. rotacją, inaczej szybkością obrotu. Utrzymywane w zapasie dobra mogą rotować szybko, wolno lub mogą nie rotować wcale. Trudno wskazać uniwersalne kryterium pozwalające na jednoznaczne odróżnienie pozycji wolno rotujących od szybko rotujących. Także tutaj wiele zależy od branży i natury dóbr. Jednak w ramach określonej grupy towarów podział ten jest zazwyczaj oczywisty. Obok szybko i wolno rotujących pozycji asortymentowych możemy spotkać także takie, które - w określonym podziale czasu - w ogóle nie wykazują ruchu. Po prostu nikt ich nie pobiera na produkcję, nikt nie kupuje. Zazwyczaj nie uzupełnia też się ich zapasów. Po prostu leżą, zajmują miejsce i  podnoszą koszty działalności przedsiębiorstwa.

14. Obszar zainteresowania zarządzania zapasami :

         techniki śledzenia, pomiaru i korygowania wielkości zapasu w zależności od zmieniającego się w czasie zapotrzebowania;

         zasady i procedury podejmowania decyzji o asortymencie (co zamawiać?), wielkości (ile zamawiać?) i terminie (kiedy zamawiać?) składania zamówień dla odtworzenia istniejącego zapasu.

 

15. Rodzaje zapasów

Zasadniczym celem gromadzenia zapasu towarowego jest zapewnienie ciągłości  sprzedaży i stworzenie odpowiednio zróżnicowanego asortymentu umożliwiającego swobodę wyboru  towaru przez nabywcę. 

Zbyt małe zapasy mogą powodować  okresowe braki towarów, wpływają na obniżenie obrotu.

Duże zapasy są również nie korzystne , gdyż wpływają na wzrost nakładów pracy przy ich konserwacji , zajmują niepotrzebnie  powierzchnię magazynową, są przyczyną zamrożenia środków pieniężnych , mogą wywołać nadmierne ubytki, np. przez wysychanie , psucie .

Z punktu widzenia przeznaczenia i formy zapasów  można wyróżnić ;

·         zapasy bieżące,

·         zapasy przedsezonowe

·         zapasy nie uczestniczące w obrocie.

 

ZAPASY BIEŻĄCE ;  gromadzone są w celu zapewnienia sprawnego i ciągłego przebiegu sprzedaży w danym okresie. Poziom zapasów bieżących stale się zmienia i jest on największy w dniu dostawy towarów  do sklepu.

ZAPASY PRZEDSEZONOWE; zwane nieraz ZAPASAMI SEZONOWYMI , gromadzone są w celu zaspokojenia oczekiwanego wzrostu zapotrzebowania w przyszłym okresie. Przykładem może być tworzenie zapasów odzieży zimowej przed okresem wzmożonego na nią popytu lub zeszytów i podręczników przed rozpoczęciem roku szkolnego.

ZAPASY NIE UCZESTNICZĄCE W OBROCIE; to te zapasy towarów,  które przez dłuższy okres zalegają  w sklepie, gdyż nie są kupowane przez nabywców. Jako przyczyny powstania tych zapasów należy wymienić niewłaściwą jakość towarów, zbyt wysoką cenę i zmiany mody.

 

Z punktu widzenia wielkości dzielimy zapasy na ;

·         zapas minimalny; stanowiący najmniejsza ilość towaru konieczną dla zapewnienia ciągłości sprzedaży, a spadek zapasu poniżej tej wielkości grozi przerwami w sprzedaży

·         zapas maksymalny; oznaczający najwyższy uzasadniony ekonomicznie i organizacyjnie poziom zapasów.

·         zapasy prawidłowe;  odpowiadają swoją wielkością prawidłowo przebiegającym procesom zakupu, magazynowania oraz sprzedaży, a zalicza się do nich zapasy bieżące, przedsezonowe, minimalne i maksymalne.

·         zapasy nieprawidłowe; są to zapasy nie uczestniczące w obrocie  oraz zapasy przekraczające zapasy maksymalne.

 

16. Metody zarządzania zapasami

Przedsiębiorstwa mają do dyspozycji szerokie spektrum metod zarządzania zapasami.

Większość z...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin