Piotr Szymański - Zarządzanie majątkiem obrotowym w procesie kreowania wartości przedsiębiorstwa.pdf

(4589 KB) Pobierz
Zarządzanie majątkiem obrotowym w procesie kreowania wartości przedsiębiorstwa
BIBLIOTEKA NAUKI
Piotr Szymański
Zarz ą dzanie maj ą tkiem obrotowym
w procesie kreowania warto ś ci
przedsi ę biorstwa
Mojej ś onie i Synkowi
ŁÓDŹ 2007
WYDAWNICTWO PETROS
Praca doktorska napisana na Wydziale Gospodarki Narodowej w Katedrze Ekonomiki
i Organizacji Przedsiębiorstwa Akademii Ekonomicznej im. O. Langego we Wrocławiu
w 2005 roku.
Promotor
prof. dr hab. in Ŝ . Tadeusz Dudycz
Recenzenci
prof. zw. dr hab. Ber Haus
prof. dr hab. El Ŝ bieta M ą czy ń ska
Korekta wydawnicza, przygotowanie publikacji elektronicznej
Piotr Wdowiak
Projekt okładki
Tomasz Przybył
Praca naukowa finansowana ze środków Komitetu Badań Naukowych w latach 2004/2005
jako projekt badawczy.
© Copyright by Piotr Szymański
© Copyright by Wydawnictwo Petros
Wszystkie prawa zastrze Ŝ one. Publikacja ta zarówno w cało ś ci, jak i we fragmentach nie
mo Ŝ e by ć reprodukowana w sposób elektroniczny, fotograficzny i inny bez zezwolenia
Wydawcy.
ISBN 978-83-89324-00-9
Wydawca: Wydawnictwo Petros
ul. Oszczepowa 77 94-123 Łódź
tel. fax (042) 258-77-01
e-mail: petros@petros.com.pl http://www.petros.com.pl
Spis tre ś ci
Wst ę p
7
1. Warto ść przedsi ę biorstwa – istota, znaczenie i czynniki j ą determinuj ą ce
13
1.1. Geneza koncepcji zarządzania wartością przedsiębiorstwa
13
1.1.1. Przesłanki pojawienia się koncepcji zarządzania wartością
przedsiębiorstwa
15
1.1.2. Zalety koncepcji zarządzania wartością przedsiębiorstwa
22
1.1.3. Zarządzanie wartością przedsiębiorstwa a inne koncepcje zarządzania
29
1.2. Czynniki determinujące wartość przedsiębiorstwa
33
1.2.1. Wartość przedsiębiorstwa i czynniki decydujące o niej
33
1.2.2. Wartość przedsiębiorstwa a wartość dla właścicieli
43
1.3. Mierniki efektywności oparte na wartości przedsiębiorstwa
48
1.4. Koncepcja zarządzania wartością przedsiębiorstwa w praktyce, perspektywy
rozwoju
55
1.4.1. Perspektywy rozwoju koncepcji zarządzania wartością przedsiębiorstwa
w Europie
60
1.4.2. Koncepcja zarządzania wartością przedsiębiorstwa w Polsce
61
2. Podstawy teoretyczne zarz ą dzania maj ą tkiem obrotowym
63
2.1. Majątek obrotowy – wprowadzenie
63
2.1.1. Majątek obrotowy jako składnik aktywów przedsiębiorstwa
63
2.1.2. Charakterystyka majątku obrotowego polskich przedsiębiorstw
67
2.1.3. Cykl operacyjny przedsiębiorstwa
72
2.1.4. Strategie zarządzania majątkiem obrotowym
76
2.2. Zarządzanie zapasami
85
2.2.1. Zapasy jako składnik aktywów przedsiębiorstwa
85
2.2.2. Metody zarządzania zapasami
96
2.2.3. Strategie zarządzania zapasami
107
2.2.4. Mierniki wykorzystywane w analizie zapasów
112
2.3. Zarządzanie naleŜnościami
114
2.3.1. NaleŜności jako składnik aktywów przedsiębiorstwa
114
2.3.2. Obszary zarządzania naleŜnościami
118
2.3.2.1. Ocena wiarygodności odbiorcy
121
2.3.2.2. Kalkulacja cen oraz określenie terminów płatności
126
2.3.2.3. Monitorowanie naleŜności, windykacja i faktoring
135
2.3.3. Strategie zarządzania naleŜnościami
138
2.3.4. Mierniki wykorzystywane w analizie naleŜności
143
2.4. Zarządzanie środkami pienięŜnymi i ich ekwiwalentami
148
2.4.1. Środki pienięŜne i ich ekwiwalenty jako składnik aktywów
przedsiębiorstwa
148
2.4.2. Metody zarządzania środkami pienięŜnymi i ich ekwiwalentami
153
2.4.3. Strategie zarządzania środkami pienięŜnymi i ich ekwiwalentami
167
2.4.4. Mierniki wykorzystywane w analizie środkami pienięŜnymi i ich
ekwiwalentami
171
2.5. Oddziaływanie zarządzania majątkiem obrotowym na proces kreacji wartości
przedsiębiorstwa
174
2.5.1 Składniki majątku obrotowego jako element wartości przedsiębiorstwa 174
2.5.2 Wpływ zarządzania majątkiem obrotowym na wartość parametrów EVA
i CVA 177
2.5.3 Wpływ zarządzania majątkiem obrotowym na wartość parametru SVA 185
2.5.4 Wpływ zarządzania majątkiem obrotowym na wartość parametru CFROI 192
3. Praktyka polskich przedsi ę biorstw w zakresie zarz ą dzania maj ą tkiem
obrotowym i jego wpływu na proces kreowania warto ś ci przedsi ę biorstwa
201
3.1. Charakterystyka oraz metodyka badań
201
3.1.1. Przedmiot badań
201
3.1.2. Charakterystyka próby badawczej
203
3.1.3. Metodyka badań 207
3.2. Wyniki badań empirycznych 212
3.2.1. Identyfikacja realizowanych strategii zarządzania majątkiem obrotowym 212
3.2.1.1. Wyniki uzyskane na podstawie badań ankietowych
212
3.2.1.2. Wyniki badań sprawozdań finansowych
225
3.2.2. Identyfikacja i ocena efektów zarządzania wartością przedsiębiorstwa
249
3.2.2.1. Wyniki uzyskane na podstawie badań ankietowych oraz badań
sprawozdań finansowych
249
3.2.2.2. Wpływ realizowanych strategii zarządzania majątkiem
obrotowym na wartość przedsiębiorstwa
257
3.3. Wnioski końcowe
277
4. Propozycje modyfikacji narz ę dzi wykorzystywanych w zarz ą dzaniu maj ą tkiem
obrotowym na potrzeby koncepcji zarz ą dzania warto ś ci ą przedsi ę biorstwa
281
4.1. Modyfikacja metod i narzędzi wykorzystywanych w zarządzaniu majątkiem
obrotowym dla potrzeb koncepcji zarządzania wartości
281
4.1.1. Propozycje usprawniające zarządzanie źródłami finansowania
majątku obrotowego
281
4.1.2. Określanie zapotrzebowania na zewnętrzne środki finansowania
289
4.1.3. Określanie upustów i terminów płatności
292
4.2. Nowe metody do wykorzystania w zarządzaniu majątkiem obrotowym
303
4.2.1. Propozycja nowego sposób obliczania EOQ
303
4.2.2. Monitorowanie wartości zapasów
306
4.2.3. Analiza wiarygodności kredytowej odbiorców
307
4.2.4. Monitorowaniem środków pienięŜnych i ich ekwiwalentów
312
4.2.5. Ewidencja zdarzeń gospodarczych według wartości bieŜącej
315
Zako ń czenie
318
Spis tabel, rysunków i wykresów
323
Bibliografia
337
Zgłoś jeśli naruszono regulamin