BHP a zatrudnienie niepracownicze (2).pdf

(62 KB) Pobierz
B_pracy-2008_02-sklad1.indd
BEZPIECZEŃSTWO PRACY 2/2008
dr BARBARA KRZYŚKÓW
Centralny Instytut Ochrony Pracy
– Pañstwowy Instytut Badawczy
Zatrudnienie niepracownicze
typu administracyjnoprawnego, ustrojowego,
osób pracujących na własny rachunek
i w ramach wolontariatu
w aspekcie bezpieczeństwa i higieny pracy (2)
W artykule omówiono przepisy w zakre-
sie bezpieczeñstwa i higieny pracy osób
pracuj¹cych w zatrudnieniu niepracow-
niczym typu administracyjnoprawnego
i ustrojowego oraz osób wykonuj¹cych
pracê w ramach prowadzenia na w³a-
sny rachunek dzia³alności gospodarczej
i w ramach wolontariatu.
Wstêp
W czêści pierwszej publikacji nt. zatrudnie-
niu niepracowniczego 1 zosta³y omówione naj-
wa¿niejsze aspekty bezpieczeñstwa i higieny
pracy osób wykonuj¹cych pracê w zatrudnieniu
niepracowniczym typu cywilnoprawnego
w świetle literatury przedmiotu i obowi¹zuj¹-
cych przepisów prawa.
W tym artykule zostan¹ omówione przepisy
dotycz¹ce osób pozostaj¹cych w zatrudnieniu
typu administracyjnoprawnego i ustrojowego
oraz osób wykonuj¹cych pracê w ramach
prowadzenia na w³asny rachunek dzia³alności
gospodarczej i w ramach wolontariatu.
znaleźæ uregulowania w zakresie bezpieczeñ-
stwa i higieny pracy bardzo szczegó³owe, za-
wieraj¹ce dok³adne procedury postêpowania,
gwarantuj¹ce wykonanie zadañ w sposób
chroni¹cy podmiot świadcz¹cy pracê (do takich
uregulowañ nale¿¹ przepisy bezpieczeñstwa
i higieny pracy w stra¿y po¿arnej), a tak¿e
bardziej ogólne, ale reguluj¹ce te zagadnienia
w sposób wystarczaj¹cy do zagwarantowania
ochrony zdrowia i ¿ycia funkcjonariuszy (na
przyk³ad przepisy dotycz¹ce bezpieczeñstwa
i higieny s³u¿by funkcjonariuszy Agencji Wy-
wiadu i Agencji Bezpieczeñstwa Wewnêtrzne-
go). W uregulowaniach tych s¹ tak¿e bardzo
zdawkowe i lakoniczne przepisy ustalaj¹ce
jedynie obowi¹zki funkcjonariuszy bez wska-
zania, kto odpowiada za ich realizacjê i nadzór
(dotyczy to szczególnie przepisów reguluj¹-
cych sprawy bezpieczeñstwa i higieny s³u¿by
w Agencji Wywiadu Wojskowego, Agencji
Kontrwywiadu Wojskowego czy te¿ w Central-
nym Biurze Antykorupcyjnym). Wreszcie, czêśæ
podmiotów świadcz¹cych pracê w zatrudnie-
niu niepracowniczym typu administracyjno-
prawnego, np. celnicy, czy s³u¿ba wiêzienna,
w ogóle nie jest objêta przepisami w zakresie
bezpieczeñstwa i higieny pracy lub przepisy te
s¹ ujête w nieodpowiednich aktach (policja).
Jak ju¿ wspomniano, to znaczne zró¿nicowanie
ochrony w ramach jednego typu zatrudnienia
niepracowniczego nie jest uzasadnione rodza-
jem pe³nionej s³u¿by.
Employment based of occupational
health and safety protection in
uniformed services and in state con-
stitution-related employment (poli-
ticians) as well as in self-employed
and voluntary workers (2)
This article is the second part of an ar-
ticle on occupational health and safety
aspects with regard to workers with
agreements other than employment
contracts. The article discusses the
scope of occupational health and safety
protection in uniformed services and in
state constitution-related employment
(politicians) as well as in self-employed
and voluntary workers.
Zatrudnienie typu
administracyjnoprawnego
Niepracownicze zatrudnienie typu admini-
stracyjnoprawnego, mimo ¿e ma szereg cech
wspólnych z zatrudnieniem pracowniczym
nawi¹zywanym na podstawie mianowania,
ró¿ni siê od zatrudnienia pracownika w ramach
stosunku pracy. Odmiennośæ uregulowañ
wynika przede wszystkim ze specyfiki s³u¿by
wykonywanej w ramach tego stosunku.
Na podstawie przeprowadzonej analizy
stosunków prawnych ³¹cz¹cych strony nale¿y
stwierdziæ, ¿e uregulowania z zakresu bez-
pieczeñstwa i higieny pracy s¹ niejednolite.
W uregulowaniach dotycz¹cych zatrudnieniu
typu administracyjnoprawnego istniej¹ du¿e
ró¿nice, dla których brak jest uzasadnienia
wynikaj¹cego ze specyfiki s³u¿by. W tego typu
stosunkach niepracowniczych mo¿na bowiem
Zatrudnienie typu ustrojowego
W pojêciu niepracowniczego zatrudnie-
nia mieści siê te¿ pe³nienie funkcji pos³a lub
senatora. Pos³owie i senatorowie dzia³aj¹
na podstawie ustawy z dnia 9 maja 1996 r.
1 B. Krzyśków Zatrudnienie niepracownicze typu cy-
wilnoprawnego w aspekcie bezpieczeñstwa i higieny
pracy. „ Bezpieczeñstwo Pracy” 1(436)2008
22
189797588.015.png 189797588.016.png 189797588.017.png 189797588.018.png 189797588.001.png 189797588.002.png
BEZPIECZEŃSTWO PRACY 2/2008
o wykonywaniu mandatu pos³a i senatora 2 .
Z tytu³u pe³nienia funkcji pos³a lub senatora
przys³uguje uposa¿enie. W zale¿ności od tego
czy pose³ lub senator korzysta na czas pe³nie-
nia funkcji z urlopu bezp³atnego, czy te¿ dalej
wykonuje pracê zarobkow¹ lub otrzymuje
dochody z innego źród³a (prowadzenie dzia-
³alności gospodarczej, pobieranie emerytury
lub renty), uposa¿enie nie przys³uguje lub
przys³uguje w czêści. Uposa¿enie to, jak te¿
przys³uguj¹ce pos³om i senatorom dodatki,
traktowane s¹ jak wynagrodzenie za pracê
(art. 27 ustawy). Równie¿ czas pobierania
uposa¿enia jest traktowany jak okres za-
trudnienia. Dotyczy to szczególnie zaliczania
okresu pe³nienia mandatu do sta¿u pracy,
od którego zale¿¹ wszelkie uprawnienia
pracownicze, a tak¿e uprawnienia szczególne
uzale¿nione od zatrudnienia w określonym
zawodzie, bran¿y lub zak³adzie pracy, jak te¿
pobierania sk³adek na ubezpieczenie spo³ecz-
ne. Takie ujêcie zbli¿a pe³nienie mandatu pos³a
i senatora do zatrudnienia w ramach stosunku
pracy, jednak¿e takim zatrudnieniem nie jest.
Pose³ lub senator, który pozostawa³ w stosun-
ku pracy, z chwil¹ wybrania go na tê funkcjê
otrzymuje urlop bezp³atny na czas pe³nienia
mandatu oraz w okresie trzech miesiêcy
po jego wygaśniêciu. Je¿eli umowa z praco-
dawc¹ zawarta by³a na czas określony, który
up³ywa³by w trakcie pe³nienia mandatu, prze-
d³u¿a siê j¹ do trzech miesiêcy po zakoñczeniu
tego urlopu. Po zakoñczeniu pe³nienia man-
datu pracodawca ma obowi¹zek zatrudniæ
ponownie pos³a lub senatora na tym samym
lub równorzêdnym pod wzglêdem p³acowym
stanowisku pracy, z wynagrodzeniem, jakie
otrzymywa³by, gdyby nie skorzysta³ z urlopu
bezp³atnego. Ustawa gwarantuje równie¿ tym
podmiotom trwa³ośæ stosunku pracy sprzed
wyboru na funkcjê pos³a lub senatora, wpro-
wadzaj¹c zakaz rozwi¹zywania stosunku pra-
cy (z wyj¹tkiem stosunku pracy nawi¹zanego
na podstawie wyboru) oraz zmian warunków
pracy lub p³acy w trakcie pe³nienia funkcji
pos³a lub senatora, jak te¿ w okresie dwóch
lat po wygaśniêciu mandatu.
Mimo bardzo szerokiej ochrony pos³a lub
senatora w zakresie uprawnieñ pracowni-
czych, ustawa w zasadzie nie reguluje spraw
zwi¹zanych z warunkami bezpieczeñstwa
i higieny w trakcie pe³nienia mandatu. Brak
jest przepisów nakazuj¹cych expressis verbis
zagwarantowanie bezpiecznych i higienicznych
warunków pe³nienia funkcji pos³a lub senatora.
Wywodzenie zaś takiego obowi¹zku z przepi-
sów ustawy, zw³aszcza przepisu art. 28, który
nakazuje traktowanie okresu pobierania upo-
sa¿enia, jak okresu zatrudnienia, jest zbyt dale-
ko id¹ce. Z treści tego artyku³u wynika bowiem,
¿e chodzi tu przede wszystkim o uprawnienia
zwi¹zane z zaliczaniem sta¿u pracy.
Mimo braku takich przepisów nale¿y pod-
kreśliæ, ¿e pose³ i senator w trakcie pe³nienia
swoich funkcji s¹ podmiotami objêtymi ustaw¹
z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu
spo³ecznym z tytu³u wypadków przy pracy
i chorób zawodowych 3 , zwanej w dalszej czê-
ści tego artyku³u ustaw¹ wypadkow¹. W tym
przypadku istniej¹ jednak istotne ró¿nice
co do zakresu dzia³ania tej ustawy w stosunku
do pos³ów i senatorów, a przepisami powo³a-
nej wy¿ej ustawy o wykonywaniu mandatu
pos³a i senatora. Zgodnie bowiem z art.
3 ust. 3 pkt 3 ustawy wypadkowej, za wy-
padek przy pracy uwa¿a siê równie¿ nag³e
zdarzenie wywo³ane przyczyn¹ zewnêtrzn¹
powoduj¹ce uraz lub śmieræ, które nast¹pi³o
w okresie ubezpieczenia wypadkowego pod-
czas pe³nienia mandatu pos³a lub senatora,
pobieraj¹cego uposa¿enie. Tymczasem wspo-
mniana ustawa o wykonywaniu mandatu pos³a
i senatora w art. 28 ust. 2 przyznaje pos³owi
lub senatorowi, który uleg³ wypadkowi przy
wykonywaniu mandatu, świadczenia na za-
sadach i w wysokości określonych w ustawie
wypadkowej. Brak zastrze¿enia w tych ostat-
nich przepisach, ¿e świadczenia przys³uguj¹
jedynie pos³om pobieraj¹cym uposa¿enie
wskazywa³by, i¿ świadczenia przys³uguj¹
wszystkim pos³om i senatorom, którzy ulegli
wypadkowi. Potwierdza to § 2a tego przepi-
su, który wskazuje, ¿e świadczenia dla pos³a
lub senatora nie pobieraj¹cego uposa¿enia
s¹ finansowane z bud¿etu pañstwa. Tak wiêc
w zale¿ności od tego, czy pose³ lub senator
pobiera uposa¿enie, czy te¿ nie, p³atnikiem
świadczeñ bêdzie albo Zak³ad Ubezpieczeñ
Spo³ecznych, albo bud¿et pañstwa. Zatem,
mimo ¿e wed³ug ustawy wypadkowej podmio-
tem objêtym ubezpieczeniem bêd¹ tylko pose³
i senator pobieraj¹cy uposa¿enie, to przepisy
tej ustawy bêdzie siê stosowaæ równie¿ do po-
s³ów i senatorów, którzy takiego uposa¿enia
nie pobieraj¹. Je¿eli chodzi o postêpowanie
w razie zaistnienia wypadku przy pe³nieniu
mandatu pos³a lub senatora, zasady tego
postêpowania zosta³y określone w rozporz¹-
dzeniu ministra pracy i polityki spo³ecznej z dnia
5 lutego 2002 r. w sprawie wzoru dokumentu
potwierdzaj¹cego okres i wysokośæ pobiera-
nego przez pos³ów lub senatorów uposa¿enia,
dodatków do tego uposa¿enia i sk³adek od tych
świadczeñ, sk³adu zespo³u powypadkowego
badaj¹cego okoliczności i przyczyny wypadku
przy sprawowaniu mandatu pos³a lub senatora
oraz zakresu zadañ Kancelarii Sejmu i Kancelarii
Senatu w stosunku do pos³ów i senatorów
poszkodowanych w takim wypadku 4 . Zgod-
nie z tym przepisem, a tak¿e stosuj¹c art. 5
ust.1 pkt 3 ustawy wypadkowej, ustalenia
okoliczności i przyczyn wypadków przy pracy
w stosunku do pos³ów i senatorów dokonuj¹
w karcie wypadku odpowiednio – Kancelaria
Sejmu lub Kancelaria Senatu. Do zakresu
zadañ tych Kancelarii stosuje siê odpowiednio
przepisy reguluj¹ce zasady i tryb postêpowania
przy ustalaniu okoliczności i przyczyn wypad-
ków przy pracy. W sk³ad zespo³u ustalaj¹cego
okoliczności i przyczyny wypadków przy
sprawowaniu mandatu pos³a albo senatora
wchodzi specjalista pe³ni¹cy zadania s³u¿by
bezpieczeñstwa i higieny pracy w Kancelarii
Sejmu lub Senatu oraz przedstawiciel pracow-
ników tych Kancelarii przeszkolony w zakresie
bezpieczeñstwa i higieny pracy. Przytoczone
zasady ochrony s¹ analogiczne w stosunku
do europos³ów.
Osoby prowadz¹ce dzia³alnośæ
gospodarcz¹ na w³asny rachunek
Pojêcie osoby prowadz¹cej dzia³alnośæ go-
spodarcz¹ na w³asny rachunek nie jest prawnie
zdefiniowane, a w stosunku do podmiotu
objêtego tym określeniem w poszczególnych
ustawach stosowane s¹ ró¿ne nazwy i ró¿ne
definicje.
W ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swo-
bodzie dzia³alności gospodarczej 5 osoba
taka określona zosta³a jako przedsiêbiorca.
Zgodnie z art. 4 ust.1 przedsiêbiorc¹ jest osoba
fizyczna, osoba prawna i jednostka orga-
nizacyjna niebêd¹ca osob¹ prawn¹, której
odrêbna ustawa przyznaje zdolnośæ prawn¹
– wykonuj¹ca we w³asnym zakresie dzia-
³alnośæ gospodarcz¹. Natomiast w ustawie
o podatku dochodowym od osób fizycznych
s¹ to podmioty prowadz¹ce dzia³alnośæ
gospodarcz¹ lub pozarolnicz¹ dzia³alnośæ
gospodarcz¹ z wy³¹czeniem osób prowadz¹-
cych pozarolnicz¹ dzia³alnośæ, je¿eli spe³niaj¹
³¹cznie nastêpuj¹ce warunki:
– odpowiedzialnośæ wobec osób trzecich
za rezultat i wykonanie czynności, z wy³¹cze-
niem odpowiedzialności za pope³nienie czynów
niedozwolonych, ponosi zlecaj¹cy wykonanie
czynności
– s¹ one wykonywane pod kierownictwem
oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez
zlecaj¹cego te czynności
– wykonuj¹cy te czynności nie ponosi ryzy-
ka gospodarczego zwi¹zanego z prowadzon¹
dzia³alności¹.
Wy³¹czenia te zosta³y wprowadzone nowe-
lizacj¹ ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. 6 i mia³y
na celu przede wszystkim przeciwdzia³anie
ograniczeniu zatrudniania pracowniczego oraz
zmuszaniu tych pracowników do prowadzenia
pozarolniczej dzia³alności gospodarczej, gdy
2 T.jedn. DzU z 2003 r. nr 221, poz. 2199 ze zm.
3 DzU nr 199, poz. 1673 ze zm.
4 DzU nr 115, poz. 144
5 DzU nr 173, poz. 1807 ze zm.
6 DzU nr 217, poz. 1588
23
189797588.003.png 189797588.004.png 189797588.005.png
 
BEZPIECZEŃSTWO PRACY 2/2008
tymczasem osoba prowadz¹ca tê dzia³alnośæ
de facto nadal wykonuje pracê typow¹ dla za-
trudnienia pracowniczego. Wprawdzie przepisy
te wprowadzone zosta³y tylko na potrzeby
świadczenia przez określone podmioty dani-
ny publicznej (podatku od osób fizycznych),
to jednak wprowadzaj¹ one kolejne ró¿nice
w określaniu przez ró¿ne przepisy prawa tego
samego procesu gospodarczego.
Z kolei w ustawie z dnia 27 czerwca 1997 r.
o s³u¿bie medycyny pracy ustawodawca u¿y³
określenia „osoby prowadz¹ce dzia³alnośæ
gospodarcz¹ na w³asny rachunek”, przy czym
ustawa nie definiuje, co nale¿y pod tym po-
jêciem rozumieæ. Jeszcze inaczej podmioty te
zosta³y określone w ustawie z dnia 13 paździer-
nika 1998 r. o systemie ubezpieczeñ spo³ecz-
nych 7 , gdzie podmiotem podlegaj¹cym ubez-
pieczeniu jest osoba prowadz¹ca pozarolnicz¹
dzia³alnośæ gospodarcz¹. Natomiast w samym
Kodeksie pracy, w art. 304 3 K.p. mówi siê
o „osobach fizycznych prowadz¹cych na w³a-
sny rachunek dzia³alnośæ gospodarcz¹”.
Taka ró¿norodnośæ definicji i u¿ywanie
ró¿nych pojêæ określaj¹cych podmioty po-
tocznie zwane „samozatrudnionymi” powo-
duje, ¿e mówi¹c o ochronie ich zdrowia i ¿ycia
dok³adnie nie wiadomo do jakiej definicji siê
odwo³ywaæ. Czy bêd¹ to te podmioty, które
określone zosta³y w ustawie o swobodzie dzia-
³alności gospodarczej, czy te¿ podmioty powin-
ny byæ ograniczone, na wzór definicji zawartej
w ustawie o podatku od osób fizycznych.
Poszukiwanie uniwersalnej definicji na po-
trzeby analizy przepisów prawnych z zakresu
bezpieczeñstwa i zdrowia osób samozatrud-
nionych jest konieczne z uwagi na wprowa-
dzenie istotnych zmian do Kodeksu pracy przez
ustawê z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Pañstwowej
Inspekcji Pracy 8 . W dotychczasowych przepi-
sach praktycznie nie istnia³ bowiem na³o¿ony
na pracodawcê obowi¹zek zapewnienia
ochrony ¿ycia i zdrowia tym podmiotom.
Równie¿ „samozatrudniony” nie mia³ na³o¿o-
nego przepisami obowi¹zku ochrony swojego
zdrowia i ¿ycia. Trudno bowiem na gruncie
obowi¹zuj¹cego prawa byæ zobowi¹zanym
wobec samego siebie. A taka sytuacja mia³aby
miejsce, gdyby na³o¿yæ na samozatrudnionych
obowi¹zki przestrzegania przepisów i zasad
bezpieczeñstwa i higieny pracy, w stosunku
do nich samych, w trakcie wykonywania przez
nich dzia³alności.
Podmiotem, który na podstawie obo-
wi¹zuj¹cych przepisów móg³ dotychczas
egzekwowaæ przestrzeganie przepisów bhp
w stosunku do „samozatrudnionych” jest
Zak³ad Ubezpieczeñ Spo³ecznych. Zgodnie
z ustaw¹ z dnia 30 października 2002 r. o ubez-
pieczeniu spo³ecznym z tytu³u wypadków przy
pracy i chorób zawodowych, ubezpieczeniu
takiemu podlega równie¿ podmiot prowa-
dz¹cy dzia³alnośæ pozarolnicz¹. W przypadku
zaistnienia wypadku przy prowadzeniu takiej
dzia³alności w stosunku do tych podmiotów
okoliczności i przyczyny wypadków ustala
Zak³ad Ubezpieczeñ Spo³ecznych w karcie
wypadku. Zgodnie z rozporz¹dzeniem ministra
pracy i polityki spo³ecznej z dnia 19 grudnia
2002 r. w sprawie trybu uznawania zdarzenia
powsta³ego w okresie ubezpieczenia wypad-
kowego za wypadek przy pracy, kwalifikacji
prawnej zdarzenia, wzoru karty wypadku
i terminu jej sporz¹dzenia 9 , Zak³ad ma obowi¹-
zek w trakcie ustalania okoliczności i przyczyn
wypadku zbadaæ warunki wykonywania pracy
i inne okoliczności, które mog³y mieæ wp³yw
na powstanie wypadku. Ustalenie takie mo¿e
stanowiæ, w przypadku naruszenia przepisów
bezpieczeñstwa i higieny pracy, podstawê
do pozbawienia ubezpieczonego świadczeñ
przewidzianych w ustawie wypadkowej.
Zgodnie bowiem z art. 21 ust. 1 tej ustawy,
świadczenia z ubezpieczenia wypadkowego
nie przys³uguj¹ ubezpieczonemu, gdy wy³¹cz-
n¹ przyczyn¹ wypadku osoby prowadz¹cej
dzia³alnośæ pozarolnicz¹ by³o udowodnione
naruszenie przez ubezpieczonego przepisów
dotycz¹cych ochrony ¿ycia lub zdrowia, spo-
wodowane przez niego umyślnie lub wskutek
ra¿¹cego niedbalstwa.
Sytuacja ta uleg³a zmianie z chwil¹ wpro-
wadzenia ustaw¹ o Pañstwowej Inspekcji Pracy
zmian do przepisu art. 304 Kodeksu pracy.
Zmiany te maj¹ na celu zagwarantowanie
ochrony zdrowia i ¿ycia osób wykonuj¹cych
pracê w ramach dzia³alności gospodarczej
prowadzonej na w³asny rachunek. W stosunku
do tych podmiotów pracodawca jest obowi¹-
zany zapewniæ bezpieczne i higieniczne wa-
runki pracy, o których mowa w art. 207 § 1 K.p.
(podstawowe obowi¹zki pracodawcy), o ile
wykonuj¹ oni pracê w zak³adzie pracy lub miej-
scu wyznaczonym przez pracodawcê. Obowi¹-
zek taki spoczywa nie tylko na pracodawcy,
ale na³o¿ony jest równie¿ na przedsiêbiorcê
niebêd¹cego pracodawc¹, o ile organizuje on
pracê wykonywan¹ przez osoby prowadz¹ce
dzia³alnośæ gospodarcz¹ na w³asny rachunek.
We wprowadzonych zmianach przepi-
sów do Kodeksu pracy rozszerzony zosta³
równie¿ kr¹g podmiotów zobowi¹zanych
do przestrzegania przepisów zawartych w art.
211 K.p. (podstawowe obowi¹zki pracownika),
w zakresie określonym przez pracodawcê lub
inny podmiot organizuj¹cy pracê. Realizacja
tych obowi¹zków ci¹¿y na osobach fizycz-
nych wykonuj¹cych pracê na innej podstawie
ni¿ stosunek pracy, a tak¿e na osobach pro-
wadz¹cych na w³asny rachunek dzia³alnośæ
gospodarcz¹, w zak³adzie pracy lub w miejscu
wyznaczonym przez pracodawcê lub inny
podmiot organizuj¹cy pracê.
Przyjête w proponowanej nowelizacji
Kodeksu pracy rozwi¹zania gwarantuj¹ce
ochronê zdrowia i ¿ycia osób świadcz¹cych
pracê na innej podstawie ni¿ stosunek pracy
(bez wzglêdu na to, jaki status ma podmiot
daj¹cy pracê, jest czy nie pracodawc¹) oraz
osób prowadz¹cych dzia³alnośæ gospodarcz¹
na w³asny rachunek, z jednej strony, nie obej-
mie wszystkich podmiotów wykonuj¹cych tak¹
pracê (dotyczy jedynie podmiotów świadcz¹-
cych pracê na terenie zak³adu lub w miejscu
wskazanym przez pracodawcê lub podmiot
organizuj¹cy pracê), z drugiej zaś strony, tak
ogólne ujêcie, a szczególnie określenie „miejsce
wskazane przez osobê organizuj¹c¹ pracê”,
prowadzi do bardzo szerokiej interpretacji.
Dodatkowo, brak jednolitej definicji „samo-
zatrudnionych” powoduje, ¿e nie jest mo¿liwe
ustalenie, jakie podmioty objête s¹ pojêciem
„osoba prowadz¹ca na w³asny rachunek
dzia³alnośæ gospodarcz¹”, co mo¿e stwarzaæ
trudności w realizacji tego przepisu.
Wolontariat
Zasady wykonywania wolontariatu zo-
sta³y określone w ustawie z dnia 24 kwietnia
2003 r. o dzia³alności po¿ytku publicznego
i o wolontariacie 10 . Zgodnie z definicj¹ zawar-
t¹ w cytowanej ustawie, wolontariuszem
jest osoba fizyczna, która ochotniczo i bez
wynagrodzenia wykonuje świadczenia,
odpowiadaj¹ce świadczeniu pracy na rzecz
organizacji pozarz¹dowych oraz podmio-
tów dzia³aj¹cych w zakresie dzia³alności
po¿ytku publicznego ; organów administracji
publicznej, z wy³¹czeniem prowadzonej przez
nie dzia³alności gospodarczej; jednostek
organizacyjnych podleg³ych organom admini-
stracji publicznej lub nadzorowanych przez te
organy, z wy³¹czeniem prowadzonej przez te
jednostki dzia³alności gospodarczej. Wolonta-
riusz powinien posiadaæ kwalifikacje i spe³niaæ
wymagania odpowiednie do rodzaju i zakresu
wykonywanych świadczeñ. Podmiot, na rzecz
którego wolontariusz świadczy pracê, nazwa-
ny zosta³ korzystaj¹cym. Na korzystaj¹cego
ustawa nak³ada określone zadania zmierzaj¹ce
do zapewnienia bezpieczeñstwa i ochrony
zdrowia. Przede wszystkim korzystaj¹cy ma
7 T.jedn. DzU z 2007 r. nr 11, poz.74
8 DzU nr 89, poz. 589
9 DzU nr 236, poz. 1992
10 DzU nr 96, poz. 873 ze zm.
24
189797588.006.png 189797588.007.png 189797588.008.png 189797588.009.png 189797588.010.png 189797588.011.png
BEZPIECZEŃSTWO PRACY 2/2008
obowi¹zek informowaæ wolontariusza o ry-
zyku dla zdrowia i bezpieczeñstwa zwi¹zanym
z wykonywanymi świadczeniami oraz o zasa-
dach ochrony przed zagro¿eniami, zapewniæ
wolontariuszowi, na zasadach określonych
dla pracowników, bezpieczne i higieniczne
warunki wykonywania przez niego świadczeñ,
w tym – w zale¿ności od rodzaju świadczeñ
i zagro¿eñ zwi¹zanych z ich wykonywaniem
– odpowiednie środki ochrony indywidualnej.
O przys³uguj¹cych wolontariuszowi prawach
i ci¹¿¹cych obowi¹zkach korzystaj¹cy ma
obowi¹zek go poinformowaæ, jak te¿ zapewniæ
dostêpnośæ tych informacji. Koszty zapew-
nienia bezpieczeñstwa i ochrony zdrowia
stanowi¹ koszty prowadzenia dzia³alności
statutowej organizacji pozarz¹dowych oraz
po¿ytku publicznego, a w przypadku, gdy ko-
rzystaj¹cym jest organ administracji publicznej
lub jednostka organizacyjna podleg³a organom
administracji publicznej lub przez ni¹ nadzoro-
wana – ten organ lub jednostka.
Mimo ¿e bezpieczeñstwo i ochrona zdrowia
wolontariusza jest zagwarantowana ustawo-
wo i gwarancja ta wydaje siê wystarczaj¹ca,
to nale¿y podkreśliæ, ¿e Pañstwowa Inspekcja
Pracy nie ma w zakresie swoich zadañ nadzo-
ru nad bezpieczeñstwem i ochron¹ zdrowia
wolontariuszy podczas wykonywania przez
nich świadczeñ. Tak wiêc, je¿eli korzystaj¹cy
nie wywi¹zuje siê z obowi¹zków na³o¿onych
na niego w ustawie, to wolontariusz mo¿e
je jedynie egzekwowaæ na drodze s¹dowej.
Wolontariusz podlega zaopatrzeniu z tytu³u
wypadku powsta³ego podczas wykonywania
świadczeñ wolontariusza. Podstaw¹ prawn¹
przyznania świadczeñ jest art. 2 ust.1 pkt
12 ustawy z dnia 30 października 2002 r.
o zaopatrzeniu z tytu³u wypadków lub chorób
zawodowych powsta³ych w szczególnych oko-
licznościach 11 . Zgodnie z tym przepisem, za wy-
padek uzasadniaj¹cy przyznanie świadczeñ
uwa¿a siê nag³e zdarzenie wywo³ane przyczy-
n¹ zewnêtrzn¹, powoduj¹ce uraz albo śmieræ,
które nast¹pi³o przy wykonywaniu świadczeñ
przez wolontariusza. Wolontariusz ubiegaj¹cy
siê o świadczenie z tytu³u wypadku powsta³ego
przy wykonywaniu świadczeñ obowi¹zany
jest do³¹czyæ do wniosku dokumentacjê
wypadku. Zak³ad Ubezpieczeñ Spo³ecznych,
do którego kierowana jest dokumentacja, do-
konuje oceny okoliczności i przyczyn wypadku
oraz wydaje decyzjê w sprawie świadczeñ
przewidzianych w ustawie. Świadczenia, w tym
przypadku finansowane s¹ z bud¿etu pañstwa.
Oznacza to, ¿e podmiot korzystaj¹cy ze świad-
czeñ wolontariusza nie ma obowi¹zku zg³aszaæ
go do ubezpieczenia, ani nie jest p³atnikiem
sk³adki. Jednak¿e, je¿eli świadczenia wykony-
wane s¹ przez okres nie d³u¿szy ni¿ 30 dni,
korzystaj¹cy zobowi¹zany jest zapewniæ wo-
lontariuszowi ubezpieczenie od nastêpstw
nieszczêśliwych wypadków (art. 46 ustawy
o dzia³alności po¿ytku publicznego i wolon-
tariacie).
Innym problemem, jaki nasuwa siê przy
analizie ochrony podmiotów świadcz¹cych
pracê na innej podstawie ni¿ stosunek pracy,
jest u¿ywanie w Kodeksie pracy określeñ, które
nie s¹ w nim zdefiniowane, zaś w innych usta-
wach – w zale¿ności od potrzeb – maj¹ ró¿ne,
dośæ istotnie ró¿ni¹ce siê znaczenia. Dotyczy
to przede wszystkim osób prowadz¹cych
dzia³alnośæ gospodarcz¹ na w³asny rachunek.
U¿ywanie takiego terminu w Kodeksie pracy,
przy jednoczesnych istotnych ró¿nicach
w jego definicji zawartych w innych ustawach,
maj¹cych znaczenie dla określenia krêgu
podmiotów objêtych t¹ definicj¹, prowadzi
do braku pewności odnośnie do zakresu pod-
miotowego. Innym przyk³adem mo¿e byæ te¿
u¿yte w Kodeksie pracy sformu³owanie „prace
spo³ecznie u¿yteczne”. Maj¹c na wzglêdzie do-
k³adn¹ definicjê takich prac zawart¹ w ustawie
o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku
pracy, nie jest jasne, czy interpretuj¹c okre-
ślenie prac spo³ecznie u¿ytecznych, o których
mowa w Kodeksie pracy, nale¿y posi³kowaæ siê
definicj¹ zawart¹ w ustawie o promocji zatrud-
nienia, która zosta³a uchwalona później, czy te¿
pos³ugiwaæ siê tym pojêciem w rozumieniu po-
tocznym (ka¿da praca na rzecz spo³eczeñstwa
i dla po¿ytku spo³ecznego, w tym np. prace
spo³eczne). Ma to istotne znaczenie, bowiem
w drugim przypadku za prace takie mog¹ byæ
równie¿ uznane prace wykonywane w ramach
wolontariatu.
Reasumuj¹c, dokonana analiza pozwala
na stwierdzenie, ¿e coraz wiêcej podmiotów
objêtych jest przepisami w dziedzinie bez-
pieczeñstwa i higieny pracy. Na szczególn¹
uwagê zas³uguje, wprawdzie jeszcze niedo-
skona³e, ale ustanawianie przepisów z zakresu
bhp równie¿ w odniesieniu do tych form
zatrudnienia, gdzie ze wzglêdu na charakter
świadczonej pracy (s³u¿by) ich realizacja
jest istotnie ograniczona (chodzi o stosunki
niepracownicze typu administracyjnoprawne-
go). Pozwala to stronie polskiej na wykazanie
realizacji art. 2 ust. 2 dyrektywy 89/391/EWG,
tzw. ramowej. Niemniej nale¿y zauwa¿yæ,
¿e o ile ochrona zdrowia i ¿ycia osób pracu-
j¹cych w warunkach zatrudnienia pracowni-
czego jest kompleksowa i wyczerpuj¹ca, o tyle
w stosunkach niepracowniczych ochrona
ta jest jeszcze czêsto niewystarczaj¹ca lub
jest jej brak.
Podsumowanie
Przedstawiony w obu publikacjach –
w skróconej formie – przegl¹d przepisów
ustanawiaj¹cych ochronê zdrowia i ¿ycia
osób wykonuj¹cych pracê w zatrudnieniu
niepracowniczym wskazuje, ¿e jest to temat
bardzo rozleg³y i wielow¹tkowy, a sposób
prawnego uregulowania tego problemu bar-
dzo zró¿nicowany. Zró¿nicowanie to wynika
przede wszystkim z ró¿norodności form świad-
czenia pracy, ale te¿ jest wynikiem rozwoju
prawodawstwa w tej dziedzinie w aspekcie
historycznym. Nawet w jednym typie za-
trudnienia niepracowniczego (zatrudnienie
administracyjnoprawne) istniej¹ takie s³u¿by,
jak wojsko czy stra¿ po¿arna, które od dawna
maj¹ uregulowania w tym zakresie, ca³y czas
udoskonalane i dostosowywane do postêpu
w tej dziedzinie. Inne przepisy (np. dotycz¹ce
s³u¿by celnej) w ogóle nie odnosz¹ siê do spraw
bezpieczeñstwa i higieny pracy.
Wydaje siê, ¿e powinny zostaæ podjête
prace legislacyjne zmierzaj¹ce do objêcia
przepisami bezpieczeñstwa i higieny pracy
wszystkich zatrudnionych w niepracowniczym
zatrudnieniu typu administracyjnoprawnego.
Stosowanie bowiem per analogiam przepisów
Kodeksu pracy w tym zakresie nie zawsze
jest racjonalne ze wzglêdu na specyfikê tych
s³u¿b.
Na koniecznośæ zró¿nicowania przepisów
w tej dziedzinie dotycz¹cych zatrudnienia
niepracowniczego wp³ywa przede wszystkim
charakter stosunku prawnego, stanowi¹cego
podstawê świadczenia pracy i stopnia samo-
dzielności podmiotu wykonuj¹cego tak¹ pracê,
w tym samodzielności, czy te¿ braku zale¿ności
ekonomicznej od podmiotu, na rzecz którego
ta praca jest świadczona. Dlatego tak wa¿ne
wydaje siê prawid³owe i pe³ne objêcie t¹ ochro-
n¹ osób pracuj¹cych w zatrudnieniu typu
administracyjnoprawnego, gdzie podporz¹d-
kowanie takie jest znaczne i o wiele wiêksze ni¿
w przypadku pracowników.
Publikacja opracowana na podstawie wyników zadania badawczego nr V – 09 pn. „Prawna
ochrona zdrowia i ¿ycia osób pracuj¹cych w zatrudnieniu niepracowniczym”, zrealizowanego
w ramach dzia³alności statutowej Centralnego Instytutu Ochrony Pracy – Pañstwowego Instytutu
Badawczego
11 DzU nr 199, poz. 1674 ze zm.
25
189797588.012.png 189797588.013.png 189797588.014.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin