„ WYCHOWANIE PRZECIW PRZEMOCY ”
DLA KLASY I – III
CELE OGÓLNE :
Przekazanie uczniom informacji o przemocy i jej rodzajach
Doskonalenie umiejętności prawidłowej komunikacji między ludźmi
Dostarczenie uczniom informacji o sposobach radzenia sobie ze złością.
CELE OPERACYJNE :
Uczeń wie, co to jest przemoc
Zna sposoby radzenia sobie ze złością oraz z przemocą
Potrafi odróżnić dobro od zła
Potrafi zachować się w sytuacjach konfliktowych
METODY : Działania praktyczne, odgrywanie ról, odgrywanie scenek, rozmowa, „burza mózgów ”.
FORMY : Zbiorowa, grupowa, praca w parach, praca indywidualna.
POMOCE
Karty wyrażające emocje
Plakaty przedstawiające twarz smutną i złą oraz ogromną kokardę
do zapisywania komentarzy
Scenariusze sytuacji do odegrania
Kartki z napisami postaci z bajek
Plastikowe rurki
Kontury twarzy
Nagrania z muzyką dynamiczną i spokojną.
„ Dobro – zło w baśni, w życiu, we mnie ”
Propozycja zajęć profilaktycznych
1. Rozmowy w kręgu.
Czy lubicie bajki?
Dlaczego?
Dziś proponuję Wam zabawę ze znanymi postaciami bajkowymi.
Wybierzcie sobie ulubioną postać bajkową.
W kręgu leżą karteczki z nazwami bajkowych postaci np.:
„ Czerwony Kapturek ” – Wilk
„ Śnieżka ” – Wiedźma
„ Szewczyk Dratewka ”– Czarownica
„ Królowa Śniegu ” – Gerda
„ Piotruś Pan ” – Kapitan Hak
„ Pinokio ” – Dżepetto
„ Smerfy ” – Gargamel
„ Roger ” – Cruella
Kto chce powiedzieć, dlaczego wybrał właśnie tę postać?
Co Ci się w niej podoba?
Co Ci się nie podoba?
Które postacie nie zostały wybrane?
1. 2. Za chwilę losowo przyporządkuję Wam postacie z bajek. To będzie zabawa.
Nazwy wylosowanego bajkowego bohatera będę przyczepiała Wam do pleców.
Waszym zadaniem będzie dobrać się w pary, które pochodzą z tej samej bajki.
Możecie zadawać pytania i pokazywać osobom napotkanym, kim są, oni Wam również,
gdyż w inny sposób nie poradzicie sobie z tym zadaniem.
Jak możemy podzielić te postacie?
Czy lubimy takich bohaterów bajkowych, którzy czynią zło?
2. 3. Proponuję Wam kolejną zabawę w „ Naprawianie bajek „.
Jeszcze raz dobierzcie się w pary z jednej bajki. Za chwilę odegracie fragment jakiejś bajkowej scenki, ale uwaga! Macie czarodziejską moc tzn., jeżeli postać, którą gracie
nie podoba się Wam, to zmieńcie jej zachowanie.
Przedyskutujcie w parach, jak zagracie scenkę.
3. 4. Dyskusja po każdej odegranej dramie.
Dlaczego lubimy bajki?
Czy w – życiu zawsze dobro zwycięża zło?
Czy wśród ludzi spotyka się złe charaktery?
Co czujemy, gdy ktoś nas krzywdzi?
Czy my czasem zamieniamy się w złe charaktery?
Podajcie przykłady takich zachowań.
Czy jest nam z tym dobrze?
Co czujemy, kiedy odkrywamy, że postępujemy źle?
Zastanówcie się, w jakim świecie chcielibyście żyć?
Spróbujcie namalować lub opisać ( III klasa) tak jak pracowaliście w parach tj.
„ Swoją krainę marzeń, swoją krainę szczęścia ”.
Jaki byłby w niej świat i ludzie?
Porozmawiajcie o tym i narysujcie się.
4. 5. Dyskusja po prezentacji prac.
„ Unikam sytuacji konfliktowych ” Propozycja zajęć profilaktycznych.
1. 1. Powitanie w kręgu
2. 2. „ Malowanie uczuć ” - Dzieci siedzą w kręgu. Każde dziecko dostaje białą kartkę.
Pomalujcie kartkę takim kolorem, który najbardziej kojarzy Wam się z aktualnie przeżywanym nastrojem.
Dlaczego wybraliście taki kolor ?
Z jakim nastrojem kojarzy się Wam ?
3. Nauczyciel przedstawia karty wyrażające różne emocje.
J
K
L
RADOŚĆ
ZŁOŚĆ
SMUTEK
Dzieci starają się odpowiedzieć na pytania:
Co przedstawiają te twarze?
Co mogą czuć te osoby?
W jakich sytuacjach tak się czują?
4. Dzieci otrzymują zadanie do wykonania.
Każdy z Was dostał dwa kontury twarzy
Spróbujcie narysować na tych buziach radość, smutek lub złość.
Gotowe prace przymocujcie do plastikowych rurek.
Która twarz bardziej Wam się podoba i dlaczego?
W jakim nastroju dziś jesteście?
Dzieci w odpowiedzi podnoszą odpowiednią twarz.
5. Rozmowa w kręgu.
Co to jest złość?
Jak wygląda człowiek zły, jak się zachowuje?
Dzieci mogą opowiedzieć, albo naśladować mimiką i gestem.
W dalszej części rozmowy szukamy przyczyn złości i smutku.
Kiedy czujesz złość i w jakich sytuacjach?
Kiedy czujesz smutek i co może być jego przyczyną?
Nauczyciel zapisuje komentarze na zawieszonych na tablicy dwóch plakatach.
Na jednym z plakatów narysowana jest smutna twarz, a pod nią duża kokarda.
Na drugim plakacie przedstawiona jest twarz wyrażająca złość oraz ogromna kokarda.
Nad rysunkiem odpowiadającym wyrażonej emocji napisane są niedokończone zdania:
Jestem zły, gdy....................................
Jestem smutny, gdy...............................
Miejscem do zapisywania komentarzy są wstążki.
6. Dzieci zostają podzielone na 8 grup.
Każda grupa otrzymuje scenariusz sytuacji do odegrania.
Po każdej odegranej dramie musi być komentarz
Dzieci, które były obserwatorami oceniają pokaz poprzez podniesienie do góry jednej z dwóch twarzy. Jej wygląd zależy od tego czy sytuacja przedstawiona w scence podobała się czy nie.
Przykłady scenek.
a. a. Spotykają się dwie koleżanki.
Rany! Ale dzisiaj brzydko wyglądasz!
Odczep się! Zobacz jak ty wyglądasz, jak straszydło!
A ty jak czupiradło!
Jesteś wstrętna. Wolę Jolę niż Ciebie.
Ja też Ciebie nie lubię.
b. b. Na ławce siedzi ruda dziewczynka w okularach. Obok przechodzą Jacek i Maciek.
Jacek mówi: Zobacz, jaka ruda okularnica.
Maciek: A dlaczego to Ci przeszkadza?
c. c. Dzieci rozwiązują zadania.
Basia i Jarek siedzą w jednej ławce.
...
jot_em18