agresja - zajęcia.doc

(85 KB) Pobierz
„ WYCHOWANIE PRZECIW PRZEMOCY ”

„ WYCHOWANIE PRZECIW PRZEMOCY ”

DLA KLASY I – III

 

 

CELE OGÓLNE : 

              Przekazanie uczniom informacji o przemocy i jej rodzajach

              Doskonalenie umiejętności prawidłowej komunikacji między ludźmi

              Dostarczenie uczniom informacji o sposobach radzenia sobie ze złością.

 

CELE OPERACYJNE :

              Uczeń wie, co to jest przemoc

              Zna sposoby radzenia sobie ze złością oraz z przemocą

              Potrafi odróżnić dobro od zła

              Potrafi zachować się w sytuacjach konfliktowych

 

METODY :   Działania praktyczne, odgrywanie ról, odgrywanie scenek, rozmowa, „burza mózgów ”.

 

FORMY :     Zbiorowa, grupowa, praca w parach, praca indywidualna.

 

POMOCE

              Karty wyrażające emocje

              Plakaty przedstawiające twarz smutną i złą oraz ogromną kokardę

do zapisywania komentarzy

              Scenariusze sytuacji do odegrania

              Kartki z napisami postaci z bajek

              Plastikowe rurki

              Kontury twarzy

              Nagrania z muzyką dynamiczną i spokojną.

  

„ Dobro – zło w baśni, w życiu, we mnie ”

 

Propozycja zajęć profilaktycznych

1.       Rozmowy w kręgu.

              Czy lubicie bajki?

              Dlaczego?

              Dziś proponuję Wam zabawę ze znanymi postaciami bajkowymi.

              Wybierzcie sobie ulubioną postać bajkową.

 

W kręgu leżą karteczki z nazwami bajkowych postaci np.:

              „ Czerwony Kapturek ” – Wilk

              „ Śnieżka ” – Wiedźma

              „ Szewczyk Dratewka ”– Czarownica

              „ Królowa Śniegu ” – Gerda

              „ Piotruś Pan ” – Kapitan Hak

              „ Pinokio ” – Dżepetto

              „ Smerfy ” – Gargamel

              „ Roger ” – Cruella

 

              Kto chce powiedzieć, dlaczego wybrał właśnie tę postać?

              Co Ci się w niej podoba?

              Co Ci się nie podoba?

              Które postacie nie zostały wybrane?

              Dlaczego?

 

1.       2.       Za chwilę losowo przyporządkuję Wam postacie z bajek. To będzie zabawa.

Nazwy wylosowanego bajkowego bohatera będę przyczepiała Wam do pleców.

Waszym zadaniem będzie dobrać się w pary, które pochodzą z tej samej bajki.

Możecie zadawać pytania i pokazywać osobom napotkanym, kim są, oni Wam również,

gdyż w inny sposób nie poradzicie sobie z tym zadaniem.

              Jak możemy podzielić te postacie?

              Czy lubimy takich bohaterów bajkowych, którzy czynią zło?

 

2.       3.       Proponuję Wam kolejną zabawę w „ Naprawianie bajek „.

Jeszcze raz dobierzcie się w pary z jednej bajki. Za chwilę odegracie fragment jakiejś bajkowej scenki, ale uwaga! Macie czarodziejską moc tzn., jeżeli postać, którą gracie

nie podoba się Wam, to zmieńcie jej zachowanie.

Przedyskutujcie w parach, jak zagracie scenkę.

 

3.       4.       Dyskusja po każdej odegranej dramie.

 

              Dlaczego lubimy bajki?

              Czy w – życiu zawsze dobro zwycięża zło?

              Czy wśród ludzi spotyka się złe charaktery?

              Co czujemy, gdy ktoś nas krzywdzi?

              Czy my czasem zamieniamy się w złe charaktery?

Podajcie przykłady takich zachowań.

              Czy jest nam z tym dobrze?

              Co czujemy, kiedy odkrywamy, że postępujemy źle?

              Zastanówcie się, w jakim świecie chcielibyście żyć?

              Spróbujcie namalować lub opisać ( III klasa) tak jak pracowaliście w parach tj.

„ Swoją krainę marzeń, swoją krainę szczęścia ”.

              Jaki byłby w niej świat i ludzie?

Porozmawiajcie o tym i narysujcie się.

 

4.       5.       Dyskusja po prezentacji prac.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„ Unikam sytuacji konfliktowych ”       Propozycja zajęć profilaktycznych.

 

1.       1.       Powitanie w kręgu

2.       2.       „ Malowanie uczuć ” - Dzieci siedzą w kręgu. Każde dziecko dostaje białą kartkę.

              Pomalujcie kartkę takim kolorem, który najbardziej kojarzy Wam się z aktualnie przeżywanym nastrojem.

              Dlaczego wybraliście taki kolor ?

              Z jakim nastrojem kojarzy się Wam ?

3. Nauczyciel przedstawia karty wyrażające różne emocje.

 

J

 

 

K

 

L

RADOŚĆ

 

ZŁOŚĆ

 

SMUTEK

 

Dzieci starają się odpowiedzieć na pytania:

              Co przedstawiają te twarze?

              Co mogą czuć te osoby?

              W jakich sytuacjach tak się czują?

4. Dzieci otrzymują zadanie do wykonania.

              Każdy z Was dostał dwa kontury twarzy

              Spróbujcie narysować na tych buziach radość, smutek lub złość.

              Gotowe prace przymocujcie do plastikowych rurek.

              Która twarz bardziej Wam się podoba i dlaczego?

              W jakim nastroju dziś jesteście?

Dzieci w odpowiedzi podnoszą odpowiednią twarz.

5. Rozmowa w kręgu.

              Co to jest złość?

              Jak wygląda człowiek zły, jak się zachowuje?

Dzieci mogą opowiedzieć, albo naśladować mimiką i gestem.

W dalszej części rozmowy szukamy przyczyn złości i smutku.

              Kiedy czujesz złość i w jakich sytuacjach?

              Kiedy czujesz smutek i co może być jego przyczyną?

 

Nauczyciel zapisuje komentarze na zawieszonych na tablicy dwóch plakatach.

Na jednym z plakatów narysowana jest smutna twarz, a pod nią duża kokarda.

Na drugim plakacie przedstawiona jest twarz wyrażająca złość oraz ogromna kokarda.

 

 Nad rysunkiem  odpowiadającym wyrażonej emocji napisane są niedokończone zdania:

  

Jestem zły, gdy....................................

 

Jestem smutny, gdy...............................





K

 





L

 

 

Miejscem do zapisywania komentarzy są wstążki.

 

6.              Dzieci zostają podzielone na 8 grup.

Każda grupa otrzymuje scenariusz sytuacji do odegrania.

Po każdej odegranej dramie musi być komentarz

Dzieci, które były obserwatorami oceniają pokaz poprzez podniesienie do góry jednej z dwóch twarzy. Jej wygląd zależy od tego czy sytuacja przedstawiona w scence podobała się czy nie.

 

 

Przykłady scenek.

 

a.       a.       Spotykają się dwie koleżanki.

              Rany! Ale dzisiaj brzydko wyglądasz!

              Odczep się! Zobacz jak ty wyglądasz, jak straszydło!

              A ty jak czupiradło!

              Jesteś wstrętna. Wolę Jolę niż Ciebie.

              Ja też Ciebie nie lubię.

 

b.       b.       Na ławce siedzi ruda dziewczynka w okularach. Obok przechodzą Jacek i Maciek.

              Jacek mówi: Zobacz, jaka ruda okularnica.

              Maciek: A dlaczego to Ci przeszkadza?

 

c.        c.        Dzieci rozwiązują zadania.

              Basia i Jarek siedzą w jednej ławce.

              ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin