mistral_instrukcja_montazu2004.pdf

(1416 KB) Pobierz
mistral - instrukcja monta¿u 01_2004
AUTRONIC
sistemi elettronici
AUTO-GAZ CENTRUM
Samochodowe instalacje gazowe
Instrukcja monta Ň u
systemu sekwencyjnego wtrysku gazu
MISTRAL
Spis treĻci:
1. Wstħp .................................................................................. 2
2. Instalacja – podzespoły mechaniczne.................................. 3
2.1. Filtr gazu ................................................................ 3
2.2. Parownik ................................................................ 4
2.3. Reduktor ................................................................ 6
2.4. Wtryskiwacze elektromagnetyczne ....................... 7
2.5. Schemat ideowy połĢczeı ..................................... 9
3. Instalacja – podzespoły elektryczne ................................... 10
3.1 Centralka sterujĢca ............................................... 10
3.2 PrzełĢcznik ............................................................ 10
3.3 WiĢzka elektryczna ............................................... 11
3.4 Schemat połĢczeı elektrycznych ........................... 14
4. Kontrola i uruchomienie systemu ......................................... 15
MISTRAL instrukcja montaŇu
2004
1
438841230.010.png 438841230.011.png
AUTRONIC
sistemi elettronici
AUTO-GAZ CENTRUM
Samochodowe instalacje gazowe
1. Wst ħ p
System ,,Mistral” to instalacja gazowa czwartej generacji wyróŇniajĢca siħ
nowatorskimi rozwiĢzaniami. Bezproblemowa instalacja podzespołów wynikajĢca
z prostoty całego systemu przy jednoczesnej prezycyjnej kontroli dawkowania
gazu sprawiajĢ Ňe MISTRAL jest idealnym rozwiĢzaniem dla wszystkich
samochodów z wielopunktowym wtryskiem paliwa a w szczególnoĻci tych
najnowszych.
Mistral jest systemem który wychodzi naprzeciw oczekiwaniom przyszłych
uŇytkowników samochodów zasilanych gazem LPG oraz montaŇystów tych
instalacji. Nareszcie wiele niedomagaı systemów poprzednich generacji zostało
wyeliminowane:
¦ zastosowanie dwóch filtrów gazu oraz oddzielenie reduktora od parownika
zapewnia ochronħ przed zabrudzeniem i maksymalnie długi czas
poprawnej pracy wtryskiwaczy. Stałe zanieczyszczenia takie jak opiłki
metalu sĢ przechwytywane przez pierĻcieı magnetyczny a nastħpnie
zatrzymywane przez filtr, natomiast ciħŇkie frakcje gazu powstajĢce przy
odparowaniu zostajĢ zatrzymane w osadniku ze specjalnym wkładem
znajdujĢcym siħ przed reduktorem.
¦ nie ma potrzeby stosowania jakichkolwiek emulatorów ( wtrysku, OBD
sondy lambda itp.), poniewaŇ mieszanka utrzymywana jest przez cały czas
na właĻciwym poziomie.
¦ jedynym sygnałem potrzebnym do okreĻlenia dawki gazu jest czas
otwarcia wtryskiwaczy benzynowych.
¦ Mistral jest systemem programujĢcym siħ automatycznie, bez wzglħdu na
rodzaj sterownika wtrysku benzyny. Nie ma koniecznoĻci wprowadzania
gotowych programów do konkretnego auta
¦ dodatkowo kilka rodzajów dostħpnych wtryskiwaczy o róŇnych
wydajnoĻciach umoŇliwia dostosowanie SSW do mocy silnika.
¦ wykorzystanie najlepszych obecnie dostħpnych technologii umoŇliwia
pracħ systemu w czasie rzeczywistym czyli otwarcie wtryskiwaczy
gazowych odpowiada bieŇĢcemu cyklowi pracy wtryskiwaczy
benzynowych.
Wszystkie te nowe rozwiĢzania stanowiĢ powaŇny krok naprzód w dziedzinie
samochodowych instalacji gazowych. Jednak aby móc w pełni z nich korzystaę
naleŇy zwrócię szczególnĢ uwagħ poprawnoĻę montaŇu oraz umiejscowienie
podzespołów systemu ( np. miejsce i sposób zamontowania wtryskiwaczy,
parownika i reduktora) . Dlatego przed jego rozpoczħciem prosimy o zapoznanie
siħ z niniejszĢ instrukcjĢ.
Uwaga: MISTRAL w wersji podstawowej przystosowany jest do współpracy z
sekwencyjnym wtryskiem benzyny. Dlatego w przypadku starszych systemów
sterowania gdzie dawkowanie paliwa odbywa siħ np. poprzez dwukrotne otwarcie
wtryskiwaczy benzynowych, stosowanie systemu MISTRAL moŇe wymagaę
zastosowania niestandardowej wersji oprogramowania lub innych wtryskiwaczy.
MISTRAL instrukcja montaŇu
2004
2
438841230.012.png 438841230.013.png
AUTRONIC
sistemi elettronici
AUTO-GAZ CENTRUM
Samochodowe instalacje gazowe
2. Instalacja - podzespoły mechaniczne
Niniejsza instrukcja dotyczy wyłĢcznie czħĻci mechanicznej i elektrycznej
instalacji gazowej znajdujĢcej siħ z przodu samochodu. Zakładamy, Ňe zbiornik z
wielozaworem i zawór tankowania sĢ juŇ właĻciwie zainstalowane oraz Ňe zostało
równieŇ wykonane doprowadzenie gazu do komory silnika. W dalszej czħĻci
znajdĢ Paıstwo instrukcje dotyczĢce montaŇu nastħpujĢcych podzespołów:
-
filtra gazu
-
parownika
-
reduktora
-
wtryskiwaczy elektromagnetycznych
2.1. Filtr gazu
Filtr gazu naleŇy zamocowaę w komorze silnika przy pomocy dostarczonego
uchwytu. Podczas montaŇu naleŇy wziĢę pod uwagħ poniŇsze zalecenia:
-
Filtr naleŇy zamocowaę w takiej pozycji by wejĻcie gazu wraz z
komorĢ filtra znajdowało siħ na dole
-
Filtr powinien byę zamontowany z dala od kolektora wydechowego
lub innych Ņródeł ciepła
W miejscu nie naraŇonym na uszkodzenie w przypadku kolizji,
uderzenia oraz umoŇliwiajĢcym łatwy dostħp ze wzglħdu na
przyszłĢ obsługħ
Przewód miedziany doprowadzajĢcy gaz ze zbiornika powinien mieę
Ļrednicħ:
-
-
6x1 mm dla silników o mocy do 100 KM
-
8x1 mm dla silników powy Ň ej 100 KM
UWAGA: Wkład filtra powinien byę czyszczony i w razie potrzeby wymieniany co
10 tys. km
MISTRAL instrukcja montaŇu
2004
3
438841230.001.png 438841230.002.png 438841230.003.png
AUTRONIC
sistemi elettronici
AUTO-GAZ CENTRUM
Samochodowe instalacje gazowe
2.2. Parownik
Podczas montaŇu parownika naleŇy zastosowaę siħ do poniŇszych zaleceı:
-
UmieĻę parownik tak nisko jak to moŇliwe aby uzyskaę jak
najlepszy obieg w układzie chłodzenia – unikniesz korków
powietrznych w obwodzie.
-
NajwyŇszy punkt zamocowania parownika powinien znajdowaę
siħ poniŇej poziomu zbiorniczka wyrównawczego układu
chłodzenia.
-
Parownik powinien byę przymocowany do nadwozia a nie do
silnika. Do montaŇu zaleca siħ zastosowaę uchwyty (zaciski) z
uszczelkĢ - przekładkĢ gumowĢ. JednoczeĻnie powinno byę
zapewnione elastyczne połĢczenie z wħŇami wodnymi.
-
SprawdŅ czy parownik nie wystaje pod samochodem.
-
Parownik powinien znajdowaę siħ w miejscu nie naraŇonym na
gwałtowne zmiany temperatury (z dala od kolektora
wydechowego, wentylatora, wlotu powietrza itp.) oraz w miejscu
nie naraŇonym na uszkodzenie w przypadku kolizji drogowej oraz
umoŇliwiajĢcym łatwy dostħp.
Obieg wodny parownika powinien byę podłĢczony do systemu ogrzewania
samochodu. Podczas włĢczania parownika w układ chłodzenia samochodu
naleŇy zastosowaę siħ do poniŇszych zaleceı:
-
UŇywaj odpowiednich przewodów przeznaczonych do
samochodowych układów chłodzenia.
-
PodłĢczenie musi byę wykonane przed jakimkolwiek zaworem lub
regulatorem przepływu (patrz str.9 – schemat ideowy).
-
Przy połĢczeniach stosuj odpowiedniej jakoĻci skrħcane obejmy
lub inne zaciski zapewniajĢce pewnoĻę połĢczenia i brak
wycieków
-
Wej Ļ cie wody nale Ň y podł Ģ czy ę od strony czujnika
temperatury wej Ļ cie gazu po przeciwnej stronie parownika.
MISTRAL instrukcja montaŇu
2004
4
438841230.004.png 438841230.005.png 438841230.006.png
AUTRONIC
sistemi elettronici
AUTO-GAZ CENTRUM
Samochodowe instalacje gazowe
Do połĢczenia wyjĻcia filtra gazu z wejĻciem parownika zastosuj przewód
miedziany o Ļrednicy 8 mm.
Na przewodzie doprowadzaj Ģ cym gaz z parownika do reduktora nie
ma potrzeby i nie zaleca si ħ stosowa ę p ħ tli kompensacyjnych.
Wszelkie drgania s Ģ tłumione przez parownik a sam przewód powinien
by ę jak najkrótszy. Je Ň eli tylko pozwala na to sytuacja nale Ň y poł Ģ czy ę
te dwa elementy bezpo Ļ rednio.
MISTRAL instrukcja montaŇu
2004
5
438841230.007.png 438841230.008.png 438841230.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin