Techniki szybkiego czytania.doc

(84 KB) Pobierz
PEDAGOGICZNA BIBLIOTEKA WOJEWÓDZKA

 

KRYSTYNA  BIENIEK

PEDAGOGICZNA BIBLIOTEKA WOJEWÓDZKA, 85–643 Bydgoszcz

ul. M. Skłodowskiej – Curie 4 tel.(52)341–30–74 www.pbw.bydgoszcz.pl

 

 

 

            „TECHNIKI  SZYBKIEGO  CZYTANIA”

 

Zestawienie bibliograficzne w wyborze ze zbiorów Pedagogicznej

      Biblioteki Wojewódzkiej w Bydgoszczy z lat 1962 – 2003.

      Zawiera 50 pozycji z adnotacjami, litera „p” przy sygnaturze oznacza,

      że dany egzemplarz znajduje się w Czytelni.

 


WYDAWNICTWA  ZWARTE

 

Brześkiewicz Z. W.: Superczytanie. Jak uczyć się szybciej. Wwa: Agencja Wydawnicza „COMES” [1996], 151 s.

We wstępie autor zapewnia czytelnika, że dzięki tej książce m. in.:

·        Dowie się , jakim jest czytelnikiem (na razie)

·        Pozbędzie się złych nawyków czytelniczych

·        W swoim napiętym rozkładzie dnia wygospodaruje czas na systematyczne czytanie

·        Nauczy się czytać o wiele szybciej niż dotychczas

·        Przyzwyczai się rozpoczynać lekturę jakiegokolwiek tekstu od przeglądu

·        Zapozna się z prostymi lecz bardzo skutecznymi metodami czytania tekstów naukowo-technicznych i literackich

·        Poprawi stopień rozumienia i zapamiętywania tego, co czyta

·        Zapozna się z techniką BARDZO SZYBKIEGO CZYTANIA

    i dowie się, jak ją można wyćwiczyć

Sygn. 126661p

 

Brześkiewicz Z. W.: Superpamięć. Jak uczyć się trzy razy szybciej.

Wwa: Agencja Wydawnicza „COMES” 1996, 158 s.

Autor zapewnia czytelnika m. in., że nauczy go świetnie zapamiętywać treść czytanych czasopism i książek.

Sygn. 126660p

 

Brześkiewicz Z. W.: Superumysł. Jak uczyć się trzy razy szybciej. Wwa: Agencja Wydawnicza „COMES” [1994], 191 s.

Autor we wstępie zapewnia czytelnika, że dzięki tej książce nauczy się: koncentrować, słuchać, szybko czytać, pisać i robić notatki.

Książka typu poradnik dla uczniów, studentów i tych wszystkich, którzy pragną w pełni wykorzystać możliwości własnego umysłu.             

Sygn. 124684p

 

Chylińska J.: Szybkie czytanie. Wwa: wydawnictwa Szkolne

i Pedagogiczne 1984, 146 s.

Książka zapoznaje czytelników z problematyką szybkiego czytania zarówno w aspekcie teoretycznym, jak i praktycznym. Początkowe rozdziały zawierają informacje dotyczące procesu czytania oraz wpływu niektórych istotnych czynników na kształtowanie tej umiejętności.

Przedstawiony w dalszych rozdziałach eksperymentalny kurs szybkiego czytania i przykłady ćwiczeń przybliżają problem oraz wskazują, w jaki sposób można usprawnić tę umiejętność.

Sygn. 96188-97

 

Cieszyńska J.: Nauka czytania krok po kroku. Jak przeciwdziałać dysleksji. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej 2001, 134 s.

Omówiono m. in.: naukę czytania w świetle badań naukowych

(poglądy językoznawców, psychologów, socjologów,pedagogów, logopedów), diagnozę trudności w czytaniu w wieku szkolnym,

prace terapeutyczne z dziećmi z trudnościami w czytaniu w tym ćwiczenia ogólnorozwojowe prowadzone z dziećmi w kl. I-II SP.

Sygn. 134764

 

Czerniawska E., Ledzińska M.: Ja i moja pamięć. O użytecznych strategiach uczenia się. Wwa: WSiP 1994, 186s.

W rozdziale „Czytanie jest sztuką” omówiono związek pomiędzy czytaniem i uczeniem się.

Sygn. 124332p

 

Dryden G., Vos J.: Rewolucja w uczeniu. Poznań: Wydawnictwo

Moderski i S-ka 2000, 543 s.

Książka jest przeglądem najważniejszych odkryć i koncepcji, które nadadzą kształt edukacji w XXI wieku (w tym również efektywnego, szybkiego czytania).
                                       Sygn. 132456p-458

Górecka D., Sztombka E., Urbaniak I.: Czytanie ze zrozumieniem.
Cz. 1. Wyd. popr. i uzup. Łódź: ANNAŁ 2000, 108 s.

Podręcznik z serii „Matura 2002. Język polski” zawierający ćwiczenia dla uczniów i nauczycieli, które pomogą właściwie przygotować się do tej części pisemnej matury, która polegać będzie na rozwiązaniu testu czytania ze zrozumieniem.

Sygn. 138664-5

 

Król F.: Sztuka czytania. Wwa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne

1982, 254 s.

Szczególnie godne polecenia są części: rozwijanie techniki intensywnego czytania i techniki specjalne zawierające ćwiczenia.

Sygn. 91564-7

 

Orczyk J.: Zarys metodyki pracy umysłowej. Wyd. 4. Wwa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe 1984, 86 s.

Omówiono m.in. zalety efektywnego czytania wraz z ćwiczeniami.

Polecane szczególnie uczniom – przyszłym studentom.

Sygn. 122985, 95873p-7, 87715-16, 66166-70

 

Osmelak J.: Jak uczyć się samodzielnie. Wwa: Instytut Wydawniczy

Związków Zawodowych 1984, 175

Porady autora dotyczą również samodzielnego czytania ze zrozumieniem,

jak korzystać z książek i czasopism, jak ćwiczyć szybkie czytanie.

Sygn. 100036, 98917-19, 96137-41, 81382-6

 

Pawłowska R.: Metodyka ćwiczeń w czytaniu. Gdańsk: Wydawnictwo

Uniwersytetu Gdańskiego 2002, 324 s.

Zawiera tematy: pojęcie sprawności czytania, problematyka metodyczna kształcenia umiejętności czytania, praca nad wyrazem w nauce czytania (ćwiczenia, scenariusze – szkoła podstawowa), kształcenie umiejętności rozumienia zdania (ćwiczenia, lekcje), opanowywanie strategii

rozumienia tekstu językowego (scenariusze lekcji, wzory ćwiczeń), spis scenariuszy lekcji z kształcenia umiejętności czytania (szkoła podstawowa i średnia).

Sygn. 138029

 

Pietrasiński Z.: Sztuka uczenia się. Wyd. 3 rozszerz. Wwa: Wiedza

Powszechna 1962, 359 s.

Omawiając metody uczenia się z książek autor zwraca uwagę na umiejętność szybkiego przeglądania książek, podaje wskazówki na zwiększanie tempa czytania i higienę czytania.

Sygn. 118879-80, 99664, 66683, 62981-9, 34049-50, 25428

 

Półturzycki J.: Korzystanie ze słowa drukowanego. W: Ucz się sam. Wyd. 3. Wwa: Instytut Wydawniczy CRZZ 1974 s. 42 – 95

Książka w formie poradnika: jak przygotować się do czytania

i rozumienia tekstu (stopnie rozumienia tekstu, rodzaje czytania); jak korzystać z podręcznika, książek naukowych i popularnonaukowych; jak czytać utwory literatury pięknej, a jak korzystać z gazet i czasopism.

Sygn. 60593, 55323-4, 55351-4, 55502-6, 42235-6, 42345p                              

 

Rudniański J.: Jak się uczyć? Wwa: Wydawnictwa Szkolne

i Pedagogiczne Spółka Akcyjna 2001, 231 s.

Książka jest adresowana do uczniów szkół podstawowych i gimnazjum. Autor w sposób przystępny i dowcipny radzi jak odpowiadać, pisać wypracowania, uczyć się, zdawać egzaminy, sprawniej myśleć
i zapamiętywać. Rozdział 8: „Najkrótszy rozdział - 30 000 na godzinę” przedstawia sposób „na zwiększenie” szybkości czytania.

Sygn. 136002-4, 107450-4, 36647, 36780, 60192, 48987, 44042p, 34670, 33921, 30942, 30935

 

Skrzypczak H.: Organizacja i metody samokształcenia. Poradnik metodyczny do pracy samokształceniowej. Wwa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 1986, 143 s.

Umiejętność czytania tekstu w sposób szybki, koncentrowania uwagi – jednym z podstawowych warunków powodzenia w pracy samokształceniowej.

Sygn. 114563, 108996, 104603-12

 

Tinker M. A.: Podstawy efektywnego czytania. Wwa: Państwowe

Wydawnictwo Naukowe 1980, 429 s.

W cz. I jest mowa o istocie procesów czytania, percepcji i rozumienia. Cz. II poświęcono różnym aspektom ruchów oczu podczas czytania.

W cz. III przedstawiono informacje z zakresu praktyki drukarskiej, mającej ogromny wpływ na łatwość i sprawność procesu czytania. Dane
z zakresu funkcjonowania wzroku podczas czytania streszczono w części czwartej. Ostatnia część wyjaśnia na czym polega umiejętność czytania

i zajmuje się oceną sprawności tego procesu.

Sygn. 84461-5, 84736

Zeman E.: Edukacja czytelnicza i informacyjna. Podręcznik dla
uczniów liceum technicznego. Wwa: Wydawnictwa Szkolne

i Pedagogiczne Spółka Akcyjna 1999, 161 s.

Zawiera m. in. zagadnienia: cele i metody czytania, jak się nauczyć czytać szybko, trening szybkiego czytania, czytanie różnych rodzajów tekstów. Ćwiczenia i podana literatura do tematów stanowi praktyczne uzupełnienie.

Sygn. 131620pb-21

 

 

ARTYKUŁY  Z  CZASOPISM

 

 

Araszczuk Z.: Superpamięć – poznajemy efektywne techniki zapamiętywania. „Biblioteka w Szkole” 2000 nr 10 s. 21 – 22

Konspekt lekcji z zakresu organizacji i techniki pracy umysłowej ucznia w szkole ponadpodstawowej.

 

Chmiel M.: Jak badam umiejętność czytania u uczniów klasy IV. Język Polski w Szkole” 1999/00 z. 4 s. 16 – 28

Test i jego omówienie do badania umiejętności czytania.

 

Chylińska J.: Technika szybkiego czytania. „Oświata Dorosłych

1975 nr 9 s. 474 – 477

Omówiono czytanie jako proces, czynniki na niego wpływające, umiejętność szybkiego czytania i korzyści z niego wynikające.

 

Dziurlikowska K.: Czy warto czytać książki w epoce Internetu?

Nowa Szkoła” 2001 nr 2 s. 26 – 27

Przedmiotem krótkich rozważań autorki jest wpływ i bezpośredni skutek,

jaki wywiera czytanie (albo nieczytanie) na życie młodego człowieka

i ucznia.

 

Dziurlikowska K.: Czytanie ze zrozumieniem w epoce książki elektronicznej.Edukacja Medialna” 2001 nr 4 s. 29 – 30

Rozważania autorki: Czy warto pracować nad umiejętnościami dziecka,

zapewniającymi mu zdolność czytania ze zrozumieniem w dobie Internetu?

 

Ehrich M.F.: Podstawowe procesy poznawcze zaangażowane przy czytaniu tekstu (na podstawie analizy ruchów oczu).Psychologia Wychowawcza” 1989 nr 1 s. 11 – 22

Autorka omawia wyniki badań zmierzających do charakterystyki operacji poznawczych, występujących w procesie czytania tekstu, na podstawie analizy ruchów oczu.

 

Gmerek- Biniek G.: Uczymy się. „Biblioteka w Szkole” 2000 nr 2 s. 10

Konspekt zajęć, których celem jest zapoznanie uczniów m. in. z techniką

szybkiego czytania (ćwiczenie).

 

Hankała A.: Czytanie jako przedmiot badań we współczesnej psychologii. Cz. 1-2. Psychologia Wychowawcza” 1986 nr 3

s. 257 – 268, nr 4 s. 385 – 396

W części pierwszej artykułu autor analizuje istniejącą sytuację w zakresie psychologicznych badań nad aktywnością czytania, główne kierunki prac badawczych oraz niektóre koncepcje i modele odnoszące się do przebiegu procesów percepcji w czytaniu. Część druga artykułu zawiera przegląd współczesnych kierunków badań prowadzonych nad procesami rozumienia w czytaniu. Autor formułuje również ocenę aktualnego stanu wiedzy o czytaniu.

 

Hankała A.: Determinanty efektywnego czytania w świetle badań eksperymentalnych.Psychologia Wychowawcza” 1978 nr 3
s. 251 – 261

Autor analizuje efektywność czytania w zależności od dwóch głównych czynników: właściwości osoby czytającej (cech rozwojowych, inteligencji, zainteresowań, emocji, cech nabytych w trakcie nauki czytania) oraz własności czytanego materiału (czytelność, komunikatywność). Zwraca również uwagę na usprawnienie procesu czytania np. poprzez trening gałek ocznych.

 

Hankała A.: Giętkość w czytaniu, jej związki z inteligencją, techniką czytania oraz niektórymi rezultatami uczenia się na podstawie tekstu.Psychologia Wychowawcza” 1987 nr 3 s. 297 – 306

Zawiera wyniki badań przeprowadzonych na uczniach klas drugich

i trzecich LO, a dotyczących wyjaśnienia problemów uwarunkowań funkcjonowania giętkości w czytaniu oraz związek giętkości w czytaniu

z efektywnością procesów pamięciowych zachodzących w sytuacji uczenia się na podstawie tekstu.

 

Kliś M.: Cechy indywidualne i właściwości tekstu a proces czytania ze zrozumieniem. Scholasticus” 1993 nr 3 s. 47 – 51

Referat wygłoszony na X ogólnopolskim kolokwium nt. trudności

w czytaniu i pisaniu u dzieci, Gdańsk 29 – 30 V 1992r. traktuje

o badaniach zmierzających do określenia: jakie zmienne indywidualne oraz tekstowe i w jakich wzajemnych współodziaływaniach wyznaczają przebieg i poziom rozumienia różnych tekstów u czytelników

o inteligencji pozostającej w granicach normy rozwojowej.

 

Krasowicz-Kupis G.: Tajemnicza umiejętność czytania. „Charaktery”  1999 nr 11 s. 42 – 43

Analiza psychologicznych mechanizmów czytania.

 

Krop I.: Tysiąc słów na minutę!Edukacja i Dialog” 2000 nr 3

s. 67 – 70

Artykuł promocyjny Akademii Szybkiego Czytania, działającego przy Instytucie Metod Edukacji IMPULS. Zawiera opis eksperymentalnych zajęć przeprowadzonych w warszawskich szkołach, mających na celu poprawę efektywności czytania.

 

Lachowska E.: Sztuka szybkiego czytania. „Biblioteka w Szkole”

1997 nr 10 s. 8 – 9, bibliogr.

Konspekt lekcji dla szkół ponadpodstawowych. Jego celem jest zapoznanie uczniów z metodami kształcenia umiejętności szybkiego czytania, z różnymi technikami pracy z tekstem drukowanym.

 

Maciejewska A.: Co zrobić, żeby dzieci czytały? Cykl oddziaływań wychowawczych dla uczniów klas początkowych i ich rodziców.

„Biblioteka w Szkole” 2003 nr 1 s. 6 – 7

Opis oddziaływań bibliotekarza szkolnego wobec rodziców(ankieta skierowana do nich, której celem jest skłonienie do autorefleksji nt. czytania swoim dzieciom) oraz opis oddziaływań wobec uczniów

w ciągu roku szkolnego.

 

Pawłowska R.: Mechanizmy (neurofizjologiczne, psychologiczne

i lingwistyczne) czytania a nauka literatury w szkole. „Język Polski w Szkole” 1999/00 z. 4 s. 7 – 15
Teoretyczne rozważania o efektywności czytania poprzez przetwarzanie tekstu, o ćwiczeniach przeprowadzanych przez nauczyciela w nauczaniu rozumienia czytania.

 

Pichet S.: Rola czytania w życiu człowieka. „Biblioteka w Szkole”

1992 nr 10 s. 22 – 24

Konspekt lekcji bibliotecznej w gimnazjum, której celem jest m.in.
zachęcenie uczniów do doskonalenia czytania poprzez wskazanie technik

ulepszających czytanie.

 

Popiela A.: Rola czytania w życiu człowieka. „Biblioteka w Szkole”

1992 nr 12 s. 11 – 13

Konspekt lekcji bibliotecznej w gimnazjum (m.in. ćwiczenia doskonalące technikę czytania).

 

Propozycja nowej metody oceny rozwoju funkcji czytania – test słów i zdań łańcuchowych. Oprac. Jan Ober, Ewa Jaśkowska, Piotr Jaśkowski, Jan Jakub Ober. „Logopedia” 1998 nr 25 s. 81 – 96

W niniejszej pracy przedstawiono nowy rodzaj testu do monitorowania rozwoju umiejętności czytania. Główną ideą było zastosowanie techniki komputerowej.

 

Puślecki W.: Wyznaczniki efektywności czytania. „Ruch Pedagogiczny” 1983 nr 1 s. 123 – 132

Przedmiotem niniejszego artykułu uczyniono percepcyjno – semantyczne uwarunkowania efektywności czytania. W związku z tym jego treść koncentruje się na poszukiwaniu odpowiedzi na pytania: Czym jest proces czytania i jakie są jego uwarunkowania? Jak przebiega percepcja u dzieci w młodszym wieku szkolnym i jak ją rozwijać? Jakie są uwarunkowania rozumienia czytanego tekstu?

 

Rogalska U.: Doskonalenie techniki czytania. Cykl lekcji dla klas IV-VI szkoły podstawowej. „Biblioteka w Szkole” 2003 nr 1 s. 8 – 9

Omówiono zajęcia przeprowadzone z uczniami.

Celem zajęć jest sprawdzenie szybkości czytania, zrozumienia tekstu, poznanie przez uczniów doskonalących technik czytania.

 

Rudnicka D., Świderska I., Żmijowska R.: Test dla uczniów klasy pierwszej gimnazjum sprawdzający stopień rozumienia czytanego tekstu. „Biblioteka w Szkole” 2002 nr 6 s. 10 – 12

Test przeprowadzony na początku roku szkolnego służy diagnozie osiągnięć uczniów kl. I i ma ułatwić planowanie pracy w gimnazjum.

 

Smoleńska A.: Uczymy się uczyć efektywnie. „Biblioteka w Szkole”

2001 nr 1 s. 9 – 10, bibliogr.

Konspekt zajęć z „Edukacji czytelniczej i medialnej” w klasie drugiej

gimnazjum. Celem jest zapoznanie uczniów z efektywnymi metodami uczenia się, w tym czytania.

 

Studniewska B., Młynarczyk M.: Cała Polska czyta dzieciom. Propozycje dla bibliotekarzy szkół podstawowych. „Biblioteka

w Szkole” 2002 nr 6 s. 7 – 9

Przedstawiono propozycje form pracy, poprzez które biblioteka szkolna może aktywnie włączyć się w akcję, która zachęca dzieci do czytania.

 

Szocki J.: Szybkie czytanie. „Biblioteka w Szkole” 1992 nr 6 s. 11

Teoretyczne rozważania o wadach techniki czytania i zaletach technik

szybkiego czytania.

 

Włodek-Chronowska J.: Stymulacja procesu czytania metodą wertykalną. Logopedia” 1991 t. 18 s. 137 – 144

Omówiono wyniki badań nad możliwością stymulacji procesu czytania

z zastosowaniem tekstów w zapisie wertykalnym.

 

Wojciechowski J.: Umiejętność czytania. „Biblioteka w Szkole

1995 nr 6 s. 5 – 6

Teoretyczne rozważania: co znaczy umieć czytać, co znaczy czytanie selektywne, czym się różni lektura literatury pięknej od tekstów

nieliterackich (problem fikcji i swobodnej interpretacji), o czytelniczych umiejętnościach uczniów szkół podstawowych i średnich.

 

Zielonka A.: Techniki szybkiej nauki. Nowoczesne metody efektywnego przyswajania informacji. Dyrektor Szkoły” 1998

nr 7/8 s. 52 – 53

Zadaniem szkoły jest zintegrowanie treści programowych z metodami

i technikami nauczania atrakcyjnymi dla uczniów i rodziców. Dlatego też

wskazano na zna...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin