Brześkiewicz Z. W.: Superczytanie. Jak uczyć się szybciej. Wwa: Agencja Wydawnicza „COMES” [1996], 151 s.
We wstępie autor zapewnia czytelnika, że dzięki tej książce m. in.:
· Dowie się , jakim jest czytelnikiem (na razie)
· Pozbędzie się złych nawyków czytelniczych
· W swoim napiętym rozkładzie dnia wygospodaruje czas na systematyczne czytanie
· Nauczy się czytać o wiele szybciej niż dotychczas
· Przyzwyczai się rozpoczynać lekturę jakiegokolwiek tekstu od przeglądu
· Zapozna się z prostymi lecz bardzo skutecznymi metodami czytania tekstów naukowo-technicznych i literackich
· Poprawi stopień rozumienia i zapamiętywania tego, co czyta
· Zapozna się z techniką BARDZO SZYBKIEGO CZYTANIA
i dowie się, jak ją można wyćwiczyć
Sygn. 126661p
Brześkiewicz Z. W.: Superpamięć. Jak uczyć się trzy razy szybciej.
Wwa: Agencja Wydawnicza „COMES” 1996, 158 s.
Autor zapewnia czytelnika m. in., że nauczy go świetnie zapamiętywać treść czytanych czasopism i książek.
Sygn. 126660p
Brześkiewicz Z. W.: Superumysł. Jak uczyć się trzy razy szybciej. Wwa: Agencja Wydawnicza „COMES” [1994], 191 s.
Autor we wstępie zapewnia czytelnika, że dzięki tej książce nauczy się: koncentrować, słuchać, szybko czytać, pisać i robić notatki.
Książka typu poradnik dla uczniów, studentów i tych wszystkich, którzy pragną w pełni wykorzystać możliwości własnego umysłu.
Sygn. 124684p
Chylińska J.: Szybkie czytanie. Wwa: wydawnictwa Szkolne
i Pedagogiczne 1984, 146 s.
Książka zapoznaje czytelników z problematyką szybkiego czytania zarówno w aspekcie teoretycznym, jak i praktycznym. Początkowe rozdziały zawierają informacje dotyczące procesu czytania oraz wpływu niektórych istotnych czynników na kształtowanie tej umiejętności.
Przedstawiony w dalszych rozdziałach eksperymentalny kurs szybkiego czytania i przykłady ćwiczeń przybliżają problem oraz wskazują, w jaki sposób można usprawnić tę umiejętność.
Sygn. 96188-97
Cieszyńska J.: Nauka czytania krok po kroku. Jak przeciwdziałać dysleksji. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej 2001, 134 s.
Omówiono m. in.: naukę czytania w świetle badań naukowych
(poglądy językoznawców, psychologów, socjologów,pedagogów, logopedów), diagnozę trudności w czytaniu w wieku szkolnym,
prace terapeutyczne z dziećmi z trudnościami w czytaniu w tym ćwiczenia ogólnorozwojowe prowadzone z dziećmi w kl. I-II SP.
Czerniawska E., Ledzińska M.: Ja i moja pamięć. O użytecznych strategiach uczenia się. Wwa: WSiP 1994, 186s.
W rozdziale „Czytanie jest sztuką” omówiono związek pomiędzy czytaniem i uczeniem się.
Sygn. 124332p
Dryden G., Vos J.: Rewolucja w uczeniu. Poznań: Wydawnictwo
Moderski i S-ka 2000, 543 s.
Książka jest przeglądem najważniejszych odkryć i koncepcji, które nadadzą kształt edukacji w XXI wieku (w tym również efektywnego, szybkiego czytania). Sygn. 132456p-458
Górecka D., Sztombka E., Urbaniak I.: Czytanie ze zrozumieniem.Cz. 1. Wyd. popr. i uzup. Łódź: ANNAŁ 2000, 108 s.
Podręcznik z serii „Matura 2002. Język polski” zawierający ćwiczenia dla uczniów i nauczycieli, które pomogą właściwie przygotować się do tej części pisemnej matury, która polegać będzie na rozwiązaniu testu czytania ze zrozumieniem.
Sygn. 138664-5
Król F.: Sztuka czytania. Wwa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
1982, 254 s.
Szczególnie godne polecenia są części: rozwijanie techniki intensywnego czytania i techniki specjalne zawierające ćwiczenia.
Sygn. 91564-7
Orczyk J.: Zarys metodyki pracy umysłowej. Wyd. 4. Wwa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe 1984, 86 s.
Omówiono m.in. zalety efektywnego czytania wraz z ćwiczeniami.
Polecane szczególnie uczniom – przyszłym studentom.
Sygn. 122985, 95873p-7, 87715-16, 66166-70
Osmelak J.: Jak uczyć się samodzielnie. Wwa: Instytut Wydawniczy
Związków Zawodowych 1984, 175
Porady autora dotyczą również samodzielnego czytania ze zrozumieniem,
jak korzystać z książek i czasopism, jak ćwiczyć szybkie czytanie.
Sygn. 100036, 98917-19, 96137-41, 81382-6
Pawłowska R.: Metodyka ćwiczeń w czytaniu. Gdańsk: Wydawnictwo
Uniwersytetu Gdańskiego 2002, 324 s.
Zawiera tematy: pojęcie sprawności czytania, problematyka metodyczna kształcenia umiejętności czytania, praca nad wyrazem w nauce czytania (ćwiczenia, scenariusze – szkoła podstawowa), kształcenie umiejętności rozumienia zdania (ćwiczenia, lekcje), opanowywanie strategii
rozumienia tekstu językowego (scenariusze lekcji, wzory ćwiczeń), spis scenariuszy lekcji z kształcenia umiejętności czytania (szkoła podstawowa i średnia).
Sygn. 138029
Pietrasiński Z.: Sztuka uczenia się. Wyd. 3 rozszerz. Wwa: Wiedza
Powszechna 1962, 359 s.
Omawiając metody uczenia się z książek autor zwraca uwagę na umiejętność szybkiego przeglądania książek, podaje wskazówki na zwiększanie tempa czytania i higienę czytania.
Sygn. 118879-80, 99664, 66683, 62981-9, 34049-50, 25428
Półturzycki J.: Korzystanie ze słowa drukowanego. W: Ucz się sam. Wyd. 3. Wwa: Instytut Wydawniczy CRZZ 1974 s. 42 – 95
Książka w formie poradnika: jak przygotować się do czytania
i rozumienia tekstu (stopnie rozumienia tekstu, rodzaje czytania); jak korzystać z podręcznika, książek naukowych i popularnonaukowych; jak czytać utwory literatury pięknej, a jak korzystać z gazet i czasopism.
Sygn. 60593, 55323-4, 55351-4, 55502-6, 42235-6, 42345p
Rudniański J.: Jak się uczyć? Wwa: Wydawnictwa Szkolne
i Pedagogiczne Spółka Akcyjna 2001, 231 s.
Książka jest adresowana do uczniów szkół podstawowych i gimnazjum. Autor w sposób przystępny i dowcipny radzi jak odpowiadać, pisać wypracowania, uczyć się, zdawać egzaminy, sprawniej myśleći zapamiętywać. Rozdział 8: „Najkrótszy rozdział - 30 000 na godzinę” przedstawia sposób „na zwiększenie” szybkości czytania.
Sygn. 136002-4, 107450-4, 36647, 36780, 60192, 48987, 44042p, 34670, 33921, 30942, 30935
Skrzypczak H.: Organizacja i metody samokształcenia. Poradnik metodyczny do pracy samokształceniowej. Wwa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 1986, 143 s.
Umiejętność czytania tekstu w sposób szybki, koncentrowania uwagi – jednym z podstawowych warunków powodzenia w pracy samokształceniowej.
Sygn. 114563, 108996, 104603-12
Tinker M. A.: Podstawy efektywnego czytania. Wwa: Państwowe
Wydawnictwo Naukowe 1980, 429 s.
W cz. I jest mowa o istocie procesów czytania, percepcji i rozumienia. Cz. II poświęcono różnym aspektom ruchów oczu podczas czytania.
W cz. III przedstawiono informacje z zakresu praktyki drukarskiej, mającej ogromny wpływ na łatwość i sprawność procesu czytania. Danez zakresu funkcjonowania wzroku podczas czytania streszczono w części czwartej. Ostatnia część wyjaśnia na czym polega umiejętność czytania
i zajmuje się oceną sprawności tego procesu.
Sygn. 84461-5, 84736
Zeman E.: Edukacja czytelnicza i informacyjna. Podręcznik dlauczniów liceum technicznego. Wwa: Wydawnictwa Szkolne
i Pedagogiczne Spółka Akcyjna 1999, 161 s.
Zawiera m. in. zagadnienia: cele i metody czytania, jak się nauczyć czytać szybko, trening szybkiego czytania, czytanie różnych rodzajów tekstów. Ćwiczenia i podana literatura do tematów stanowi praktyczne uzupełnienie.
Sygn. 131620pb-21
Araszczuk Z.: Superpamięć – poznajemy efektywne techniki zapamiętywania. „Biblioteka w Szkole” 2000 nr 10 s. 21 – 22
Konspekt lekcji z zakresu organizacji i techniki pracy umysłowej ucznia w szkole ponadpodstawowej.
Chmiel M.: Jak badam umiejętność czytania u uczniów klasy IV. „Język Polski w Szkole” 1999/00 z. 4 s. 16 – 28
Test i jego omówienie do badania umiejętności czytania.
Chylińska J.: Technika szybkiego czytania. „Oświata Dorosłych”
1975 nr 9 s. 474 – 477
Omówiono czytanie jako proces, czynniki na niego wpływające, umiejętność szybkiego czytania i korzyści z niego wynikające.
Dziurlikowska K.: Czy warto czytać książki w epoce Internetu?
„Nowa Szkoła” 2001 nr 2 s. 26 – 27
Przedmiotem krótkich rozważań autorki jest wpływ i bezpośredni skutek,
jaki wywiera czytanie (albo nieczytanie) na życie młodego człowieka
i ucznia.
Dziurlikowska K.: Czytanie ze zrozumieniem w epoce książki elektronicznej. „Edukacja Medialna” 2001 nr 4 s. 29 – 30
Rozważania autorki: Czy warto pracować nad umiejętnościami dziecka,
zapewniającymi mu zdolność czytania ze zrozumieniem w dobie Internetu?
Ehrich M.F.: Podstawowe procesy poznawcze zaangażowane przy czytaniu tekstu (na podstawie analizy ruchów oczu). „Psychologia Wychowawcza” 1989 nr 1 s. 11 – 22
Autorka omawia wyniki badań zmierzających do charakterystyki operacji poznawczych, występujących w procesie czytania tekstu, na podstawie analizy ruchów oczu.
Gmerek- Biniek G.: Uczymy się. „Biblioteka w Szkole” 2000 nr 2 s. 10
Konspekt zajęć, których celem jest zapoznanie uczniów m. in. z techniką
szybkiego czytania (ćwiczenie).
Hankała A.: Czytanie jako przedmiot badań we współczesnej psychologii. Cz. 1-2. „Psychologia Wychowawcza” 1986 nr 3
s. 257 – 268, nr 4 s. 385 – 396
W części pierwszej artykułu autor analizuje istniejącą sytuację w zakresie psychologicznych badań nad aktywnością czytania, główne kierunki prac badawczych oraz niektóre koncepcje i modele odnoszące się do przebiegu procesów percepcji w czytaniu. Część druga artykułu zawiera przegląd współczesnych kierunków badań prowadzonych nad procesami rozumienia w czytaniu. Autor formułuje również ocenę aktualnego stanu wiedzy o czytaniu.
Hankała A.: Determinanty efektywnego czytania w świetle badań eksperymentalnych. „Psychologia Wychowawcza” 1978 nr 3s. 251 – 261
Autor analizuje efektywność czytania w zależności od dwóch głównych czynników: właściwości osoby czytającej (cech rozwojowych, inteligencji, zainteresowań, emocji, cech nabytych w trakcie nauki czytania) oraz własności czytanego materiału (czytelność, komunikatywność). Zwraca również uwagę na usprawnienie procesu czytania np. poprzez trening gałek ocznych.
Hankała A.: Giętkość w czytaniu, jej związki z inteligencją, techniką czytania oraz niektórymi rezultatami uczenia się na podstawie tekstu. „Psychologia Wychowawcza” 1987 nr 3 s. 297 – 306
Zawiera wyniki badań przeprowadzonych na uczniach klas drugich
i trzecich LO, a dotyczących wyjaśnienia problemów uwarunkowań funkcjonowania giętkości w czytaniu oraz związek giętkości w czytaniu
z efektywnością procesów pamięciowych zachodzących w sytuacji uczenia się na podstawie tekstu.
Kliś M.: Cechy indywidualne i właściwości tekstu a proces czytania ze zrozumieniem. „Scholasticus” 1993 nr 3 s. 47 – 51
Referat wygłoszony na X ogólnopolskim kolokwium nt. trudności
w czytaniu i pisaniu u dzieci, Gdańsk 29 – 30 V 1992r. traktuje
o badaniach zmierzających do określenia: jakie zmienne indywidualne oraz tekstowe i w jakich wzajemnych współodziaływaniach wyznaczają przebieg i poziom rozumienia różnych tekstów u czytelników
o inteligencji pozostającej w granicach normy rozwojowej.
Krasowicz-Kupis G.: Tajemnicza umiejętność czytania. „Charaktery” 1999 nr 11 s. 42 – 43
Analiza psychologicznych mechanizmów czytania.
Krop I.: Tysiąc słów na minutę! „Edukacja i Dialog” 2000 nr 3
s. 67 – 70
Artykuł promocyjny Akademii Szybkiego Czytania, działającego przy Instytucie Metod Edukacji IMPULS. Zawiera opis eksperymentalnych zajęć przeprowadzonych w warszawskich szkołach, mających na celu poprawę efektywności czytania.
Lachowska E.: Sztuka szybkiego czytania. „Biblioteka w Szkole”
1997 nr 10 s. 8 – 9, bibliogr.
Konspekt lekcji dla szkół ponadpodstawowych. Jego celem jest zapoznanie uczniów z metodami kształcenia umiejętności szybkiego czytania, z różnymi technikami pracy z tekstem drukowanym.
Maciejewska A.: Co zrobić, żeby dzieci czytały? Cykl oddziaływań wychowawczych dla uczniów klas początkowych i ich rodziców.
„Biblioteka w Szkole” 2003 nr 1 s. 6 – 7
Opis oddziaływań bibliotekarza szkolnego wobec rodziców(ankieta skierowana do nich, której celem jest skłonienie do autorefleksji nt. czytania swoim dzieciom) oraz opis oddziaływań wobec uczniów
w ciągu roku szkolnego.
Pawłowska R.: Mechanizmy (neurofizjologiczne, psychologiczne
i lingwistyczne) czytania a nauka literatury w szkole. „Język Polski w Szkole” 1999/00 z. 4 s. 7 – 15Teoretyczne rozważania o efektywności czytania poprzez przetwarzanie tekstu, o ćwiczeniach przeprowadzanych przez nauczyciela w nauczaniu rozumienia czytania.
Pichet S.: Rola czytania w życiu człowieka. „Biblioteka w Szkole”
1992 nr 10 s. 22 – 24
Konspekt lekcji bibliotecznej w gimnazjum, której celem jest m.in. zachęcenie uczniów do doskonalenia czytania poprzez wskazanie technik
ulepszających czytanie.
Popiela A.: Rola czytania w życiu człowieka. „Biblioteka w Szkole”
1992 nr 12 s. 11 – 13
Konspekt lekcji bibliotecznej w gimnazjum (m.in. ćwiczenia doskonalące technikę czytania).
Propozycja nowej metody oceny rozwoju funkcji czytania – test słów i zdań łańcuchowych. Oprac. Jan Ober, Ewa Jaśkowska, Piotr Jaśkowski, Jan Jakub Ober. „Logopedia” 1998 nr 25 s. 81 – 96
W niniejszej pracy przedstawiono nowy rodzaj testu do monitorowania rozwoju umiejętności czytania. Główną ideą było zastosowanie techniki komputerowej.
Przedmiotem niniejszego artykułu uczyniono percepcyjno – semantyczne uwarunkowania efektywności czytania. W związku z tym jego treść koncentruje się na poszukiwaniu odpowiedzi na pytania: Czym jest proces czytania i jakie są jego uwarunkowania? Jak przebiega percepcja u dzieci w młodszym wieku szkolnym i jak ją rozwijać? Jakie są uwarunkowania rozumienia czytanego tekstu?
Rogalska U.: Doskonalenie techniki czytania. Cykl lekcji dla klas IV-VI szkoły podstawowej. „Biblioteka w Szkole” 2003 nr 1 s. 8 – 9
Omówiono zajęcia przeprowadzone z uczniami.
Celem zajęć jest sprawdzenie szybkości czytania, zrozumienia tekstu, poznanie przez uczniów doskonalących technik czytania.
Rudnicka D., Świderska I., Żmijowska R.: Test dla uczniów klasy pierwszej gimnazjum sprawdzający stopień rozumienia czytanego tekstu. „Biblioteka w Szkole” 2002 nr 6 s. 10 – 12
Test przeprowadzony na początku roku szkolnego służy diagnozie osiągnięć uczniów kl. I i ma ułatwić planowanie pracy w gimnazjum.
Smoleńska A.: Uczymy się uczyć efektywnie. „Biblioteka w Szkole”
2001 nr 1 s. 9 – 10, bibliogr.
Konspekt zajęć z „Edukacji czytelniczej i medialnej” w klasie drugiej
gimnazjum. Celem jest zapoznanie uczniów z efektywnymi metodami uczenia się, w tym czytania.
Studniewska B., Młynarczyk M.: Cała Polska czyta dzieciom. Propozycje dla bibliotekarzy szkół podstawowych. „Biblioteka
w Szkole” 2002 nr 6 s. 7 – 9
Przedstawiono propozycje form pracy, poprzez które biblioteka szkolna może aktywnie włączyć się w akcję, która zachęca dzieci do czytania.
Szocki J.: Szybkie czytanie. „Biblioteka w Szkole” 1992 nr 6 s. 11
Teoretyczne rozważania o wadach techniki czytania i zaletach technik
szybkiego czytania.
Włodek-Chronowska J.: Stymulacja procesu czytania metodą wertykalną. „Logopedia” 1991 t. 18 s. 137 – 144
Omówiono wyniki badań nad możliwością stymulacji procesu czytania
z zastosowaniem tekstów w zapisie wertykalnym.
Wojciechowski J.: Umiejętność czytania. „Biblioteka w Szkole”
1995 nr 6 s. 5 – 6
Teoretyczne rozważania: co znaczy umieć czytać, co znaczy czytanie selektywne, czym się różni lektura literatury pięknej od tekstów
nieliterackich (problem fikcji i swobodnej interpretacji), o czytelniczych umiejętnościach uczniów szkół podstawowych i średnich.
Zielonka A.: Techniki szybkiej nauki. Nowoczesne metody efektywnego przyswajania informacji. „Dyrektor Szkoły” 1998
nr 7/8 s. 52 – 53
Zadaniem szkoły jest zintegrowanie treści programowych z metodami
i technikami nauczania atrakcyjnymi dla uczniów i rodziców. Dlatego też
wskazano na zna...
raffaelle