Tezy do Programu Gospodarczego.pdf

(95 KB) Pobierz
Wszystkim dotychczasowym partiom politycznym bra-
kuje wizji gospodarczej, co prowadzi do pog³êbiaj¹cego
siê zubo¿enia najszerszych warstw Polaków, utraty suwe-
rennoci gospodarczej i politycznej. Z tego powodu do-
tychczasowe polskie rz¹dy szukaj¹ ratunku w Unii Eu-
ropejskiej, forsuj¹c liberalnodestrukcyjn¹ politykê go-
spodarcz¹ doprowadzaj¹c nasz kraj do kryzysu. Wyjciem
z tego impasu mo¿e byæ tylko zmiana dotychczasowej dok-
tryny gospodarczofinansowej oraz wspólny wysi³ek Kra-
ju i Polonii za porednictwem i przy aktywnym udziale
Organizacji Narodu Polskiego LIGI POLSKIEJ.
Realizacja programu rozwoju gospodarczego Polski
musi byæ bezwzglêdnie oparta na obowi¹zuj¹cej we
wszystkich rozwiniêtych krajach GENERALNEJ ZA-
SADZIE finansowania rozwoju kraju przy wykorzysta-
niu krajowych przychodów, oszczêdnoci i zysków,
generuj¹cych wzrost dochodu narodowego.
Dziêki stosowaniu tej regu³y Szwajcaria z niegdy
ubogiego kraju sta³a siê jednym z najbogatszych pañstw
wiata. Zasada ta zapisana w amerykañskim raporcie rz¹-
dowym z roku 1984 w odniesieniu do konkurencyjno-
ci przemys³u zosta³a jednoznacznie sformu³owana w
nastêpuj¹cy sposób: O ile niedostatek w³asnych oszczêd-
noci przedsiêbiorstw i ludnoci jest chroniczny, wów-
czas kraj zaczyna byæ d³u¿nikiem netto. Kraj staje siê
wówczas wra¿liwy na wp³ywy na gospodarkê narodow¹
wywierane z zewn¹trz odpowiednio do preferencji kre-
dytodawców oraz zagranicznych w³acicieli w³asnoci.
A z takim negatywnym mechanizmem mamy do czynie-
nia w Polsce. Nie wolno dopuszczaæ do dzia³alnoci na te-
renie Polski szkodliwych, wrogich Polsce firm i organiza-
cji zagranicznych w celu wyzysku i hamowania w³asnej ini-
cjatywy gospodarczej. Obcy kapita³ niepolskiego pocho-
dzenia mo¿e byæ dopuszczany tylko na cile okrelonych
warunkach, na zasadach partnerstwa, kontrolowany, jako
s³u¿¹cy rozwojowi naszej ekonomiki. Wiêkszoæ kapita³u
inwestycyjnego w przedsiêbiorstwach musi byæ w polskich
rêkach, za zysk z kapita³u musi byæ co najmniej w po³owie
reinwestowany w rozwój rodków produkcyjnych, moder-
nizacjê, zwiêkszanie potencja³u produkcyjnego i zatrud-
nienie. W zwi¹zku z tym polskie ustawodawstwo musi byæ
przejrzyste i jednoznaczne, gwarantuj¹ce wiarygodnoæ i
zabraniaj¹ce manipulacji i nadu¿yæ.
TEZY DO PROGRAMU
GOSPODARCZEGO
LIGI POLSKIEJ
ORGANIZACJI NARODU
POLSKIEGO
G³ówne zasady PROGRAMU GOSPODARCZOGO
LIGI POLSKIEJ ujête s¹ w 13 paragrafach. S¹ to oczywi-
cie jedynie zasady g³ówne, które mog¹ ulegaæ korektom
w zale¿noci od rozwoju sytuacji gospodarczej kraju.
Wstêp
Pierwszy Kongres Ligi Polskiej Organizacji Narodu
Polskiego, który odby³ siê 24.02.2001 r. w Warszawie,
przyj¹³ zawarte w siedemnastu punktach Za³o¿enia Pro-
gramowe, bêd¹ce kierunkiem dzia³ania naszej partii.
Priorytetem Programu Ligi Polskiej s¹ zagadnienia go-
spodarczospo³eczne.
§ 1
Uniewa¿nienie i zablokowanie realizacji tych wszyst-
kich ustaw i wykonawczych przepisów resortowych, któ-
re umo¿liwiaj¹ wyprzeda¿ polskiego maj¹tku obcym in-
westorom.
Jednym z podstawowych elementów wype³nienia Za³o-
¿eñ Programowych jest cis³a wspó³praca Ligi Polskiej z
organizacjami polonijnymi przy rozwi¹zywaniu proble-
mów naszej Ojczyzny i kreowaniu alternatywnego pro-
gramu gospodarczospo³ecznego.
Odst¹pienie od szkodliwej dla polskiej racji stanu rabun-
kowej prywatyzacji przedsiêbiorstw przemys³owych, hut,
959037570.001.png
kopalñ, cementowni, cukrowni, pañstwowych przedsiê-
biorstw zbo¿owych, przemys³u tytoniowego i spirytusowe-
go, polskich banków i polskich firm ubezpieczeniowych,
z³ó¿ naturalnych, telekomunikacji i energetyki i objêcie
tych ga³êzi gospodarki strategicznym patronatem Pañstwa.
Polska Organizacja Narodu Polskiego postuluje roz-
budowê Spó³ek Rolniczych oraz przedsiêbiorstw rol-
noprzetwórczych wspieranych przez d³ugofalowe i ni-
sko oprocentowane po¿yczki. Rz¹d musi chroniæ pol-
skie produkty rolne przed zalewaj¹cym nasz kraj im-
portem ¿ywnoci (na wzór szwajcarski).
G³ówn¹ lini¹ dzia³añ gospodarczych musi byæ odbu-
dowa polskiego systemu gospodarczego (na wzór przed-
wojennego Centralnego Okrêgu Przemys³owego Euge-
niusza Kwiatkowskiego) przy pomocy krajowego i polo-
nijnego kapita³u inwestycyjnego, w tym wykorzystanie
krajowych z³ó¿ naturalnych wêgla, miedzi, cynku, gazu
oraz ropy naftowej które podobnie jak przemys³ musz¹
pozostaæ pod strategiczn¹ kontrol¹ Pañstwa.
§ 4
Równie wa¿ne jest rozbudowanie ma³ych i rednich
przedsiêbiorstw produkcyjnych oraz us³ug na wsi i w
mniejszych miastach, gdzie panuje dzi najwy¿sze bez-
robocie. Tak powsta³e zak³ady, czêsto w kooperacji z
podobnymi przedsiêbiorstwami, gwarantuj¹ wysok¹
jakoæ wyrobków i zatrudnienie miejscowej ludnoci.
Z dowiadczeñ wiemy, ¿e ma³e firmy maj¹ u³atwion¹
wspó³pracê z podobnymi firmami za granic¹ i ³atwiej
wdra¿aj¹ nowe technologie i nowe metody pracy.
§ 2
rodki finansowe dla realizacji tego przedsiêwziê-
cia pochodzi³yby m.in. z nastêpuj¹cych róde³:
Szczegó³owe rozwi¹zania w kwestii pomocy dla pol-
skiego rolnictwa zawarte w § 3 i 4 bêd¹ przedmiotem
dyskusji z przedstawicielami organizacji rolniczych w RP.
1. Przy sukcesywnym obni¿aniu opodatkowania osób
fizycznych i prawnych mo¿na wspieraæ oszczêdzanie,
przy równoczesnym gwarantowaniu realnej wartoci
wk³adów oszczêdnociowych.
2. Kredyty bankowe przy 7procentowym obci¹-
¿eniu odpowiadaj¹ce stopie procentowej pañstw Za-
chodnich, takich jak USA, Szwajcaria.
§ 5
Liga Polska Organizacja Narodu Polskiego postulu-
je uznanie za nieobowi¹zuj¹ce i bezprawne zad³u¿e-
nie spowodowane dotychczasowym inflacjogennym li-
beralnym systemem ekonomicznofinansowym i sabo-
ta¿ow¹ bankow¹ polityk¹ kredytow¹. Równoczenie
zobowi¹zuje siê do ustalenia winnych sabota¿owego
systemu ekonomicznofinansowego zastosowanego w
stosunku do Pañstwa Polskiego i polskiej gospodarki
narodowej, który doprowadzi³ do jej zniszczenia i za-
paci finansów publicznych. Osoby winne tej zapaci
ponios¹ odpowiedzialnoæ karn¹ i polityczn¹.
3. Zwrot Pañstwu Polskiemu nielegalnie lokowanych
pieniêdzy za granic¹, które szacunkowo mog¹ wynosiæ
20 miliardów z³ (w samej Szwajcarii jest to oko³o 10
miliardów).
4. Wzmocnienie dyscypliny celnej obecnie Polska
z tego tytu³u traci miliardy z³otych.
5. Wzmocnienie dyscypliny podatkowej egzekwo-
wanie sp³aty d³ugów podatkowych przez firmy zale-
gaj¹ce ze sp³acaniem.
6. Redukcja zbyt rozbudowanej biurokracji w struk-
turach Pañstwa.
§ 6
Realizacja polityki pieniê¿nokredytowej i dewizo-
wej Polski musi byæ wynikiem zgody Narodowego
Banku Polskiego i Rz¹du i musi byæ dostosowana do
sytuacji gospodarczej kraju, wymiany handlu zagra-
nicznego i zdolnoci inwestycyjnej pañstwa. Narodo-
wy Bank Polski nie mo¿e byæ uzale¿niony od Banku
wiatowego czy Miêdzynarodowego Funduszu Walu-
towego lub Unii Europejskiej i innych organizacji
miêdzynarodowych i ponadnarodowych.
7. Redukcja wydatków o 1/3 na Parlament, Rz¹d i
Samorz¹dy.
8. Redukcja rent i emerytur komunistycznej nomen-
klatury do poziomu przeciêtnej krajowej.
9. Opodatkowanie obcego kapita³u na poziomie norm
miêdzynarodowych; egzekwowanie przez Pañstwo odpro-
wadzania przez obcy kapita³ podatku od zysku do kasy
pañstwowej oraz likwidacja prawna mo¿liwoci transferu
przez te firmy rodków pieniê¿nych za granicê.
Liga Polska uwa¿a za konieczne: zmianê obecnie
obowi¹zuj¹cego umocowania konstytucyjnego Rady
Polityki Pieniê¿nej i ograniczenie jej kompetencji
do funkcji doradczych, a nie kreatywnych wobec
polityki pieniê¿nej. Zdaniem Ligi Polskiej Organi-
zacji Narodu Polskiego, zmianie musi ulec tak¿e
sk³ad osobowy RPP powinna ona jako cia³o do-
radcze zrzeszaæ rzeczywistych specjalistów od finan-
sów publicznych (równie¿ z krêgów Polonii), nie
za reprezentantów jednej liberalnej opcji go-
spodarczej.
§ 3
Priorytetowy charakter rozwoju i modernizacji rol-
nictwa traktowany musi byæ jako realne zadanie Pañ-
stwa, a nie jako has³a wyborcze rzucane w ka¿dej kam-
panii wyborczej w stronê elektoratu wiejskiego. Liga
§ 7
§ 10
Akcjonariat pracowniczy
Prze³omowe znaczenie mia³oby utworzenie Polonijno
Krajowego Banku Inwestycyjnego dla udzielania nisko-
oprocentowanych i d³ugoterminowych kredytów wy¿ej
wymienionym podmiotom gospodarczym. Kapita³ tego
Banku sk³ada³by siê ze rodków z zagranicy i kraju i sta-
nowi³by bezporedni¹ pomoc dla polskiej gospodarki.
Taka pomoc finansowa Polonii by³aby konkretna i ce-
lowa i podlega³aby szczególnej kontroli. Dotychczaso-
wa pomoc rodaków mieszkaj¹cych poza granicami Rze-
czypospolitej (pomiêdzy 130 a 150 milionów dolarów)
nie zawsze by³a celowo wykorzystana, powa¿na jej czêæ
znik³a gdzie w nieznanych kana³ach lub by³a wyko-
rzystana do antypolskiej i antypolonijnej propagandy.
Nale¿y d¹¿yæ do tego, aby akcjonariat pracowniczy za-
równo w formie udzia³ów mniejszociowych, jak i w for-
mie spó³ek pracowniczych sta³ siê jedn¹ z form podsta-
wowych w³asnoci w Polsce. Akcjonariat pracowniczy sta-
je siê norm¹ w Stanach Zjednoczonych AP i Europie Za-
chodniej (dowiadczenia tych krajów wykaza³y, ¿e w³a-
snoæ pracownicza jest bardziej efektywna od tradycyjnej
w³asnoci prywatnej). Polska poprzez istniej¹ce organi-
zacje, np. Europejsk¹ Federacjê W³asnoci Pracowniczej
(European Federation of Employee Share Ownership),
powinna d¹¿yæ do zwiêkszania siê zakresu w³asnoci pra-
cowniczej, zarówno w kraju, jak i w Europie. Nale¿y za-
dbaæ nie tylko o rozwój nowych spó³ek pracowniczych,
ale równie¿ o prawid³ow¹ formê spó³ek istniej¹cych, któ-
re w wiêkszoci przypadków, w wyniku niew³aciwych re-
gulacji prawnych, s¹ spó³kami mened¿erskimi. W popraw-
nie zorganizowanych spó³kach pracowniczych udzia³y
powinny byæ rozpowszechnione i niezbywalne w okresie
zatrudnienia pracownika. Udzia³y pracowników odcho-
dz¹cych powinny byæ odkupywane i wykorzystywane do
podtrzymania akcjonariatu pracowniczego. Powinny byæ
równie¿ wprowadzane systemu pracowniczego wspó³de-
cydowania, które (wed³ug badañ zachodnich) decyduj¹
o wysokiej efektywnoci spó³ek pracowniczych. W naszych
warunkach akcjonariat pracowniczy nie tylko przyczynia
siê do wzrostu polskiej w³asnoci i jej upowszechnienia,
do wzrostu ekonomicznej efektywnoci, ale mo¿e siê przy-
czyniæ do rewindykacji oddanego ju¿ za pó³darmo pol-
skiego kapita³u produkcyjnego.
§ 11
Liga Polska Organizacja Narodu Polskiego postuluje
utworzenie dla osi¹gniecia celów zawartych w § 10 Polo-
nijnoKrajowego Konsorcjum Wspólnych Interesów SA
oraz Polonijnej Gie³dy Towarowej SA z za³o¿eniem funk-
cjonowania na zasadach podobnych do amerykañskich
Narodowych Funduszy Inwestycyjnych, tworzonych w
Ameryce w latach 20. w okresie wielkiego kryzysu, które
z powodzeniem spe³ni³y swe zadania. Rozmowy w tej spra-
wie zostan¹ podjête z liderami najwiêkszych organizacji
polonijnych.
§ 12
Akcjonariat obywatelski
Eksport polskich towarów musi mieæ priorytetowe zna-
czenie, podobnie jak jest to w wysoko uprzemys³owio-
nych krajach. Zainteresowanie importowanym towarem
jest mocno uwarunkowane wysok¹ jakoci¹ i pomys³o-
woci¹ oraz dostêpn¹ cen¹. Nastêpnym warunkiem eks-
portu polskich towarów jest pomys³owa reklama, w na-
szym kraju bardzo s³abo rozwiniêta. Rz¹d, który jest wspó³-
odpowiedzialny za politykê eksportow¹, musi razem z
producentami wytworzyæ dogodne mechanizmy lobbin-
gu i promocji polskich towarów na ca³ym wiecie.
W kapitale du¿ych firm znacz¹cy udzia³ powinien
mieæ akcjonariat obywatelski. Dla nadania mu formy
trwa³ej i znacz¹cej nale¿y go realizowaæ przez polskie
fundusze inwestycyjne.
§ 8
Nieodzowne jest ustalenie, czy kryzys finansów Pañ-
stwa ma charakter inflacji czy deflacji i w zale¿noci od
tego podj¹æ odpowiednie dzia³ania ratunkowe, które
zostan¹ przedstawione po szczegó³owej analizie tego
problemu. Zdaniem Ligi Polskiej, jednym z elementów
uzdrowienia gospodarki jest odd³u¿enie polskich przed-
siêbiorstw w celu pobudzenia ich efektywnoci i konku-
rencyjnoci. W lad za tym musi iæ jednak odpowied-
nia zmiana w organizacji pracy tych przedsiêbiorstw,
obni¿aj¹ca koszty produkcji, a przez to zmniejszaj¹ca
cenê produktu finalnego.
§ 13
Prócz zwiêkszania produkcji przemys³oworolnej moto-
rem napêdowym polskiej gospodarki jest budownictwo,
budowa autostrad i regulacja rzek (powodzie). Takie przed-
siêwziêcia zwi¹zane z olbrzymimi inwestycjami s¹ koniecz-
ne, by pchn¹æ polsk¹ gospodarkê do przodu i uwolniæ nasz
kraj od bezrobocia. Polityka liberalna musi byæ zatem szyb-
ko zaniechana i zast¹piona polityk¹ interwencyjnego stero-
wania rozwojem spo³ecznogospodarczym Polski. Gospo-
darka polska musi byæ kierowana przez fachowców z kraju i
Polonii, a nie jak dot¹d przez politykierów. Czêæ inwestycji
mo¿na pokryæ ze róde³ omawianych w § 2.
§ 9
Zdaniem Ligi Polskiej Organizacji Narodu Polskiego,
strategiczne funkcje w polskiej gospodarce i administra-
cji rz¹dowej mog¹ zajmowaæ tylko te osoby, których prze-
sz³oæ i kwalifikacje gwarantuj¹ dzia³anie w interesie
Pañstwa Polskiego a nie w³asnym.
***
Warszawa, 11 listopada 2001 r.,
w wiêto Niepodleg³oci
Zgłoś jeśli naruszono regulamin