EMOCJE I MOTYWACJA.pdf

(79 KB) Pobierz
Emocje i motywacja (8 stron
Emocjeimotywacja
Tematemmojegoreferatubędziepojęciestanuemocjonalnegooraz
motywacjiprocesów,któretozachodząuczłowiekaodjegopoczęciado
ostatnichchwilŜycia.
Jakwiemyprzedmiotempsychologiijestczłowiekijegozachowaniesię.
Człowiekjakoorganizmistnieje,Ŝyje,działairozwijasięwokreślonym
środowisku.Istniejezatemścisłyzwiązekmiędzynimaświatemotaczającym.
Ustosunkowaniesiępodmiotudoodbieranychinformacjizotoczeniatoinaczej
emocje.Emocjetosilnewzruszenie,podniecenie,przeŜyciezwiązaneztym,Ŝe
człowiekjestsystememreagującymnasiebieinaswojestosunkizotoczeniem.
Emocjedzielimynakorzystne:rozkosz,przyjemność,zadowolenielub
niekorzystne:cierpienie,przykrość,niezadowolenie.
WywoływanesąprzezróŜneczynniki,areakcjeemocjonalnesąróŜnorodne:
jednewywołujątendencjedoreagowaniawokreślonymkierunku(np.ciekawość
−podejmowanieczynnościbadawczych;strachucieczkalubznieruchomienie;
gniewatak),inneemocjewyraŜająsięreakcjamiekspresyjnymi,takimijak
radość,Ŝal,przykrość.
Emocjesąwywoływaneprzez:
1)bodźcepierwotnetj.te,którepochodząodnarządówzmysłowychlub
wewnętrznychizwiązanesązzaspokajaniempotrzebizprocesami
patologicznymimogąonewywoływaćniespecyficznystanogólnyprzyjemnylub
przykry(np.samopoczucie).
2)bodźcewtórnetj.te,którenabywanesąprzezdoświadczenie,azwiązanesąz
bodźcamipierwotnymi(bezwarunkowymi).
3)bodźcekinestatycznetj.te,którezwiązanesązwłasnymiczynnościami(np.
nadmiernaaktywność,długotrwałabezczynność).Przebiegająwformiebardzo
zróŜnicowanegoprocesu,zczymwiąŜąsięróŜnereakcjeemocjonalne.
WprocesieemocjonalnymwyróŜniasięnastępującekomponenty:
1)wzrostnapięciamięśniowego,
2)intensyfikacjęprocesówumysłowych,
3)pobudzenieukładuautonomicznego,azkoleiparasympatycznegoco
prowadzidozmianyczynnościnarządówwewnętrznych.
Zachowaniezgodniezrozwijającąsięemocją(zbliŜenie,oddalenie)mogąnie
dochodzićdoskutku,jeślipowstałyjakieśprocesyhamujące.Emocjetrwają
dłuŜejtakŜepoprzerwaniukontaktu.
Siłaemocjijesttymwiększa,imwiększeprzeszkodywewnętrznemusząbyć
pokonane(np.zasady,normy,kary)abypowstrzymaćodwystąpieniareakcji
emocjonalnych.
Psychologiaemocji.
Psychologiaemocjijestzwiązanazteoriąosobowości,jestpewną,specyficzną
teoriązachowania.Emocjazłac.Eczyliziovereczyliporuszaćsię,tzn.ruszać
sięzwewnątrzjesttojakbyzmianawywodzącasięzwnętrzaczłowieka.Overe
znaczyłopierwotnieprzenoszeniesięzjednegomiejscanadrugie,czyli
wskazywałobynamigrację.Emocjawięcjesttozakłóceniepewnegostanurzeczy.
WgP.JungaemocjamimoŜnanazwać8rodzajówzjawisk :
1.prosteuczucieprzyjemnościzwiązanezzapachami
2.emocjemogąbyćtraktowanejakoorganiczne,negatywneuczuciegłodu,
odczuciepragnienia,bóluapozytywnezjedzenia
3.odczuciazwiązanezpodejmowanymiczynnościami:pragnieniepicie
4.moralne,estetyczne,religijnesentymenty,którebazująnawcześniejszych
wydarzeniach
5.emocjesątoutrzymującesięnastrojewesołości,podniecenia
6.patologiczneafekty:głębokadepresja,strach
7.emocjetypu:płacz,wstyd,zakłopotanie,śmiech,cierpienie,poniŜenie.
TaknaprawdęwspółczesneźródłaróŜnicinterpretacjiemocjiwynikająz
pewnychorientacji,np.:zorientacjinafizjologicznąpsychologięiwtedy
podkreślasię,Ŝeemocjeiprocesyemocjonalnesąinterpretowanewkategoriach
fizjologicznych.Aspektfenomenologicznypodmiotowywskazujenafakt
doświadczalny,pewienstanświadomości.Iemocjewgtychorientacjitoefekt
wewnętrznychprocesów.
Emocjetostany,toprocesy,któredająszansęwyraŜeniajednostkowegojednego
człowieka.Jesttobezpośredni,czułysygnałtegocodziejesięwosobowości,w
układziemiędzyosobąadrugimczłowiekiem.Dlategotezemocjesąwyrazem
ludzkiegozaangaŜowania,stanyemocjonalnesąpewnąformąinterakcji
(poniewaŜniepowstajągdyniemainterakcji).Emocjamajednakswoją
specyfikę.Jestonaponiekądsposobemodpowiadanianarodzajijakośćdanej
interakcji.InterakcjamoŜebyćwewnątrzczłowieka,moŜebyćjegociałem.
Inaczejemocjatosposóbdoświadczaniajakościinterakcjipomiędzypodmiotem
doświadczającymaoddziałującymnaniegoobiektem.Emocjesąformąodpow.
organistycznątzn.,Ŝeemocjatworzyjedną
zespolonacałość,Ŝeczłowiekniereagujewkategoriach,Ŝeemocjaniejesttylko
stanempoznawczym,niejesttylkostanemfizjologicznym.Jeststanem
całościowym,atooznacza,ŜetworzytojednązłoŜonacałość.Jakczłowiek
reagujeemocjonalnietoreagujejakocałość.Rodzajinterakcjiwskazujenatoz
jakimaspektemrzeczywistośćsięrodzinp.moŜetobyćinterakcjapomiędzy
dopływającymidźwiękamidoczłowiekaanim,osobąktórasiędoniegouśmiecha
anim.Emocjajestrozumianajakoformaodpowiedzi,toniejestreakcja.Dla
czegoformaodpowiedzi?PoniewaŜuŜywaniepojęciareakcjiwskazujenato,Ŝe
człowiekjestistotąreaktywną.AuŜywanieokreśleniaodpowiedźnarodzaj
interakcji,oznaczaŜeczłowiekjestkimśaktywnymwtworzeniuemocji,tzn.Ŝe
człowiekjestsprawcą,moŜewzbudzaćwsobieuczuciaszlachetneiwcalenie
reagować.Wprzeciwnymwypadkuwcaleoznaczałobyto,Ŝestanyemocjonalne
mogąnamikierować.TainterakcjamusizałoŜyćpewnąkompatybilność
dyspozycjipodmiotu(człowieka)iwchodzącegowaktinterakcjiznimobiektunp.
jawcale
niezareagujenaderwiszów,muzykę,poniewaŜniemadyspozycjipodmiotuo
innejkulturze.
PoniewaŜzjawiskaemocjonalneiemocjeobejmująbardzoduŜozakresów.
WszystkiezjawiskaemocjonalnemoŜnasprowadzićdoczterechkategorii.
Sątoczterypoziomyzjawiskemocjonalnych:
1.predyspozycjiemocjonalnejpredyspozycjaoznaczamoŜnośćdanegosposobu
odpowiadanarodzajijakośćinterakcji,np.opredyspozycjistanowiąwłaściwości
naturyludzkiej.Opoziomiepredyspozycjiwinnejkonwencjimogądecydować
mechanizmyneurofizjologiczne.Tonaturatworzyukład:przewagaprocesu
pobudzenianadhamowaniem.Tojestdyspozycjabiologiczna(korajest
nadmierniestymulowanaatopowoduje,Ŝemamypewneskłonnościdopewnych
zachowań).
2.dyspozycjiemocjonalnejjesttoskłonnośćdołatwiejszegoprzypuszczania
emocji
3.stan
4.procestojakwtejdanejchwiliktośopowiada,cosięterazdzieje
Cowpsychologiiemocjijestkluczowe?
Czymamydoczynieniazkategoriamiemocji,czyzwymiarami?
Potoczneobserwacjewskazująnato,Ŝemamyskłonnośćdokategoryzacji.
Opisujemystrach,lęk,radośćpotocznie,alewtedypowstajeproblemiletych
kategoriimoŜnauchwycić?Czysątokategoriepodstawoweiwtórne?Dlatego
powstająróŜnetypologienp.typologiaPlutchika,któryuwaŜaŜeistniejąpewne
podstawoweemocje,którychcentrumjestzachowanie.Emocjapowstała,bo
człowiekmusiałsięprzystosowywać.UwaŜaon,Ŝeopróczemocjipierwotnych
istniejąemocjewtórne,któretworząsięprzezpowiązaniaemocjipierwotnych.
KategoriesąwaŜne,poniewaŜdasięjezwiązaćzzachowaniem.
IstniejąteŜinnepoglądymówiące,Ŝekategorieniesądobre,iŜetrzebaprzyjąć,
ŜeprzycharakteryzacjizjawiskemocjonalnychwaŜniejszesąwymiaryemocji.
Lepiejjestbowiemopisywaćzjawiskaemocjonalne.Emocjejakopojęciebudzi
bardzowielekontrowersji.OkreślenieczymsąnaleŜyprzyjąćpewienmodel,wg
któregoemocjebędziemyomawiać.
Charakterystykaemocji.
Problem,czyemocjepowinnybyćujmowanejakokategorie,czywymiary?
Wydajesię,ŜemoŜnatepodejściapogodzić.Ojakościkategoriiemocjiświadczy
innośćuczućczłowiekaiinnośćmechanizmów.WgPutuchikakaŜdakategoria
emocjimoŜemiećwielestopniintensywności.Wymiarysąwpisanewkategorie
emocji.Podzieliłonemocjenapierwotneiwtórne.Następnyproblemdotyczy
tego,czyuczucieiemocjesączymśinnym,czytymsamym?Czyrzeczywiście
istniejąemocjepodstawowe?Wieluautorówzgadzasięztwierdzeniem,Ŝe
kryteriumprzynaleŜnościdoemocjipierwotnychjestkryteriumbiologiczne
(podłoŜebiologiczne).DoemocjipierwotnychnaleŜątezwiązanezzachowaniami
adaptacyjnymi(zadaniami).Najbardziejpowszechnekryteriumtowłaśnie
kryteriumuniwersalnościbiologicznejikulturowej.Zakładając,Ŝejestnatura
osobowa,towniejjestemotywność,którajestatrybutemosobowym.Jest
odpowiedzialnazareakcjeemocjonalne,zaichjakość.Teemocjesąpierwotne,
którewypływajązosobynp.lękemocjonalny.Lękczłowiekaniejestbowiemtaki
samjaklękzwierzęcia,poniewaŜjestwnichinnanaturaosobowa.Wchodząwto
systemynp.doświadczeńkulturowych.Dlategostandepresjiduchapowoduje
obniŜeniesprawnościbiologicznej.Kluczemjestzatemto,codyktujestannatury
osobowej.Argumentyemocjipierwotnych(podstawowych):
uniwersalnościbiologicznej
uniwersalnościkulturowejnaturyosobowej.
Emocjewtórnesątote,którezostaływypracowanenabaziedyspozycji,które
człowiekposiadawswejnaturzeosobowejwpołączeniuzpewnymi
doświadczeniamizdobywanymiprzezcałeŜycie.Kulturawyznaczapewnetrendy
myśloweawrezultacienaszedoświadczeniaprzesycanesąinnymiwartościamii
dziękitemuwyzwalanajestpewnareakcja>emocjawtórna.
OpierwotnościmoŜeświadczyćautomatyzmanawtórnośćnakładasiędo
świadczenie.
KaŜdeemocjetworzątrzykomponenty:
1)neurofizjologiczny(biologiczny)
2)przeŜyciowy(doświadczeniowy)
3)ekspresywny
KaŜdaemocjazawieratekomponentyalewróŜnymnasileniu.DlategokaŜda
emocjatoukładtychkomponentów,auczucietokomponentwewnętrzny.
ŁukaszewskiuwaŜa,ŜeemocjeiuczuciaróŜniąsięmiędzysobą:emocjemają
charaktersytuacyjny,natomiastuczuciamającharaktertranssytuacyjny(sąbez
względuna
sytuację),emocjesąkrótkotrwałe(trwajądopókitrwawzbudzonypopęd),
uczuciacharakteryzująsięnatomiastwzględnątrwałością,emocjemającharakter
względniejednorodny(wdanymmomenciewystępujejednaemocja),w
uczuciachprzepływająróŜnestanywewnętrzne,sąoneniejednorodne,bo
człowiekjestdynamicznyemocjemającharakterimpulsywny(działanie
podkorowe);uczuciasąpodporządkowanerefleksji,mająwątekrefleksyjności
(sąsterowanekorą).
Człowiekjestistotąrozumną,świadomą,skierowanąnaosiąganiecelów.
TymczasemprzeŜywanieintensywnych,zwłaszczanegatywnychemocjiznacznie
upośledzazdolnośćrozumowania,kojarzenia,spostrzegania,zapamiętywaniai
sprawnegofunkcjonowania.Stądkoniecznośćporadzeniasobiezwłaszczaz
ujemnymistanamiafektywnymijestoczywista.LudziezauwaŜająctaką
koniecznośćstosująróŜnetechnikikontroliemocjonalnej.Polegająonena
podejmowaniuprzezczłowieka,czasamiwpełniświadomie,anierazzupełnie
nawykowo,róŜnychzabiegówumoŜliwiającychsprawowaniekontrolinad
własnymiemocjami.OwemechanizmykontrolimogąjednakdziałaćwróŜne,
zwłaszczatrudnesytuacjeŜyciowe,zdawaniesobiesprawyzichcharakterui
dynamiki.Emocjemająjednakcharakterreaktywnyiniewszystkiesytuacjeda
sięprzewidzieć.Innyrodzajkontrolipoleganatłumieniuobjawównegatywnych
emocji,szczegulnielęku,usuwaniuichzeświadomościnieprzyznawaniusiędo
nich.Sątozabiegi,którychstosowanienadłuŜsząmetęmazdecydowanie
negatywnekonsekwencjedlazdrowiapsychicznegoczłowieka,aledoraźnie
czasemmogąchronićgodezorganizacjądziałanialubnagłymzachowaniem
wyładowywującym.TłumienieemocjimoŜedoprowadzićdowieluchorób
psychosomatycznych,albodokoniecznościwyładowaniaswychskumulowanych
emocjiwpostacireakcjinieadekwatnychdosytuacji,bądźzachowańnie
zrozumiałychdlaotoczenia.ZbytsilnakontrolaŜyciaemocjonalnegorównieŜ
moŜedawaćszeregniekorzystnychkonsekwencji.ProwadzićmoŜedotrudnościw
wyraŜaniuswoichemocji,azczasemtakŜedozuboŜeniaprzeŜyć.Stąd
umiejętnośćkontrolowaniaemocjijestwarunkiemwłaściwegofunkcjonowania
psychicznegojakisomatycznegoczłowieka.
Wtensposóbkończępierwszączęśćmojegoreferatu.Dalszaczęśćmojego
wypracowaniapoświęconabędzieinnemupojęciupsychologicznemujakimjest
motywacja.
ReakcjeemocjonalnestanowiątylkojednązmoŜliwychformregulacji
zachowanialudziizwierząt.BardziejzłoŜonymechanizmuruchamiającyi
podtrzymującyukierunkowanezachowanienazywasięmotywacją.Motywacja
jestprocesem,któryzachodziwewnątrzorganizmu,pobudzającgodocelowego
działania.Tenproceswewnętrznynazywanyjestprzezpsychologówpopędem,
pobudką,potrzebą,oczekiwaniem,antycypacją,zadaniem,intencją,zamiarem,
pragnieniem,zainteresowaniem,obawąprzedczymś.Terminytezawsze
oznaczająpojawieniesięuczłowiekapewnegostanulubtendencji.J.Reykowski
motywacjędefiniujejakoprocesregulacjipsychicznej,odktóregozaleŜykierunek
ludzkichczynnościorazilośćenergii,jakąnarealizacjędanegokierunkudziałania
człowiekjestgotówpoświęcić.
Motywacjajestsiłąporuszającądodziałaniaiukierunkowującąjenaokreślone
cele.CelmoŜnapodzielićnadodatnieiujemne.Celedodatnietotakie,które
człowiekpragnieosiągnąć,aceleujemnetotakie,którychczłowiekstarasię
uniknąć.
Pojęciemotywacji.
Motywacjatoukładmotywówludzkiegopostępowaniaprzedmiotbadań
wielunauk(psychologii,socjologii,naukiomoralnościiogólniebiorącnauk
zajmującychsięinterpretacjąludzkichzachowań).OdróŜniasiętrwałąstrukturą
motywacyjną,któranadajeogólnykierunekludzkiemupostępowaniu,od
aktualnejmotywacji,wywołującejokreślonezachowaniewdanymkontekście
sytuacyjnym.Motywacjarozumianajestjakowewnętrznymechanizm,który
uruchamiaiorganizujeludzkiezachowanieorazkierujenaosiągnięciecelu.
Rodzajemotywacjisąklasyfikowanewgpotrzebipragnieńludzkich.
Motywację(naturazjawiskmotywacyjnych)moŜnaokreślićjako
psychicznyprocesregulacji.Wpływaonanaprzebiegprocesówumysłowychi
sterujedziałaniamiwtensposób,abyzapewnićrównowagęmiędzyjednostkąa
otoczeniemorazjejrozwój.
Motywacjatoprocespsychicznejregulacji,odktóregozaleŜykierunekludzkich
czynnościorazilośćenergii,jakąnarealizacjędanegokierunkuczłowiekjest
gotówpoświęcić.Takwięcmotywacjatoproceswewnętrzny,warunkujący
dąŜeniekuokreślonymcelom.
CeletakiemoŜnapodzielićnadwieklasy:naceledodatnie,tj.takie,do
osiągnięciaktórychzmierzamy(dobrystopień,pochwała,popularnośćwśród
otoczenia,sympatieinnych),orazujemne,czylitakiektórychstaramysięuniknąć
(krytyka,złystopień,niechęćinnychosób,pogardyinnych,uszkodzeniaciała)
WpodobnysposóbmoŜnapodzielićprocesymotywacyjne,mówiąco
motywacjidodatniej,warunkującej"dąŜeniedo"motywacjiujemnejobawalub
niechęć.
Pragnieniaiobawymająpewnecechywspólnezewszystkimiinnymiprocesami
motywacyjnymi.TrzyznichmoŜnauznaćzapodstawowe:
1.Procesymotywacyjnemająkierunekpragnieniapobudzajądoosiągnięcia
przedmiotupragnień,aobawydouniknięciaźródłaobaw.
2.ProcesymotywacyjneposiadająnatęŜenieznaczyto,Ŝepobudzenipragnień
lubobawpowodujewnastępstwiestanpodniecenia,podekscytowania,tj.zmiany
energetycznewzachowaniu(przyrostlubspadeksił)
3.Procesommotywacyjnymtowarzysząwprzypadkurealizacjidodatnie,aw
razieniemoŜnościujemnestanyemocjonalne(przykrość,przyjemność).
Wpływmotywównakierunekdziałania.
Człowiekuktóregopowstałysprecyzowanepragnienia,kierujesięzasadą
selekcji,zasadatatomotyw.Pierwszeobjawyselekcjiobserwujesięudzieciok.
78miesiącaŜycia.
SelekcjonującywpływpragnieńwzrastawmiaręzbliŜaniasię,amalejewmiarę
oddalaniaodprzedmiotupragnień.Trzebaprzyznać,Ŝeczasamiobserwujesię
przypadkizpozoruzupełnieniezgodnezopisanązasadą.Zdarzasię,Ŝe
przedmiot,któryzoddaliwyglądałbardzoatrakcyjnie,zbliskatraciswoją
wartośćprzyciągającą.Tegorodzajuzjawiskoutraty"siłyprzyciągania"przez
przedmiotpragnieniamiewadwiegrupyprzyczyny:
1jestonospowodowanebrakiemznajomościprzedmiotu,wzwiązkuztym
przypisywaniemmucechktórychnieposiada;
2bywaonowywołanekonfliktowymi,dodatnimiiujemnymi,cechami
przedmiotu.
ZgodnieztymcopowiedzianowyŜej,motywypobudzajądozbliŜaniasięku
przedmiotomizjawiskommającymwartośćpozytywnąorazdooddalaniaod
przedmiotówizjawiskowartościnegatywnej.Czasamijednakmogązajść
okoliczności,któreskłaniajądozachowańprzeciwnychdooddalaniasięodtego
comapozytywnąwartość.WŜyciuludzisytuacje,wktórychtrzebawykonać
"reakcjeokręŜne",sąbardzoczęste(np.abypozbyćsiębólu,trzebanarazićsię
chwilowonawiększybólwtrakciezabiegu).
WpodsumowaniupowyŜszychrozwaŜańmoŜemysformułowaćnastępujące
twierdzenia:
Motywystanowiązasadęselekcjidziałańpodejmowanychprzezczłowieka.
Selekcjadokonujesięwtakisposób,abyjaknajbardziejzbliŜyćsiędo
przedmiotupragnień(luboddalićodtego
SelekcyjnywpływmotywówzaleŜyodtego,jakodległyjestprzedmiotmotywu
imbliŜejtegoprzedmiotu,tymwiększywpływselekcyjny.
SelekcyjnywpływmotywówzaleŜyodichsiły;przymałejmotywacjiselekcja
jest"niepewna",przyoptymalnej
selekcjaelastyczna,przybardzoduŜejstajesięsztywna.
Wtedygdynadrodzedocelupojawiająsięprzeszkody,powstajekonieczność
wykonania"reakcjiokręŜnej".
PrzybardzoduŜympobudzeniumotywówtakareakcjaniemoŜedojśćdoskutku.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin