Lewowicki T., Aspiracje dzieci i młodzieży Warszawa 1987
Cele, dążenia żgciowe
i poziom aspiracji dzieci i młodzieżu
Poznanie aspiracji dzieci i młodzieży ma znaczenie zarówno dla teorii, jak i praktyki społecznej. Służy ono bowiem określeniu podstawowych dążeń młodego pokolenia, pomaga w kształtowaniu celów życiowych i wydatnie sprzyja organizowaniu warunków umożliwiających realizację społecznie wartościowych pragnień. Odgrywa zatem ważną rolę w określaniu spodziewanych obszarów pragnień i dążeń młodego pokolenia, a zarazem w ich modyfikowaniu lub też popieraniu.
W przypadku polityki społecznej, kulturalnej i oświatowej znajomość .różnych aspiracji młodzieży — przede wszystkim zaś aspiracji edukacyjnych, zawodowych, kulturalnych i rodzinnych — jest jednym z warunków udanego planowania, a następnie realizowania, zamierzeń w sferze oświaty, kultury, świadczeń społecznych, a także w sferze gospodarki narodowej. Szkolnictwu wyższemu szczególnie przydatne są informacje o dążeniach młodzieży do podejmowania studiów wyższych. Instytucje i organizacje działające w innych dziedzinach życia społecznego i gospodarczego zainteresowane są z kolei dążeniami skierowanymi na sprawy i rzeczy znajdujące się w obszarach funkcjonowania tych instytucji, organizacji czy grup społecznych, środowisk itp. Wszystko to skłania do prowadzenia badań aspiracji — głównie dzieci i młodzieży — i uważnej analizy wyników takich badań.
87
W badaniach, których wyniki przedstawiane są w tej książce, podjęto próby określenia m. in. podstawowych celów życiowych dzieci i młodzieży oraz poziomu aspiracji badanych grup. U podstaw aspiracji znajduje się — jak wiadomo — określona hierarchia celów życiowych, pragnień i dążeń, czyli określona hierarchia uznawanych wartości. Właśnie w zależności od niej kształtują się aspiracje ludzi — ściślej: kierunki dążeń i poziom aspiracji w zakresie różnych kategorii celów. Omówienie zagadnień aspiracji dzieci i młodzieży należy więc zacząć od nakreślenia uznawanej przez te grupy hierarchii wartości (hierarchii różnych celów życiowych).
1. Hierarchie wartości (celów życiowych)
Hierarchia wartości podstawowych grup osób badanych
Ogólny obraz hierarchii celów życiowych całej podstawowej grupy osób badanych — zarówno grupy dzieci, jak i młodzieży — jest dość jednolity (patrz tab. 1).
Lp.
Cele życiowe i dążenia młodzieży
% wyborów
1
Udane życie rodzinne
93
2
Pasjonująca praca zawodowa
82
3
Wiedza, wykształcenie
65
4
Realizacja wartości moralnych, postawa i działalność życiowa
wzbudzająca szacunek i powszechne uznanie
58
5
Wygodne życie, wolne od problemów i trudności
47
6
Zaangażowanie w działalność użyteczną społeczne
43
7
Ruchliwe życie, pełne zmian i nowych wrażeń
35
8
Majątek, wysoka pozycja materialna
19
9
Wysokie stanowisko, kierowanie innymi ludźmi
15
10
Wniesienie nowych wartości do kultury
11
Popularność, sława
12
Udział w działalności politycznej
* Badane osoby mogły wskazywać na.więcej niż jeden cel życiowy.
68
Zdecydowanie najwyżej cenione jest udane życie rodzinne, które wskazało jako wysoko cenioną wartość aż 93% badanych osób. Również interesująca, satysfakcjonująca praca zawodowa uznawana jest za wysoce cenioną wartość przez znaczną część badanej młodzieży (82%). Wyraźnie mniej wyborów uzyskał następny w kolejności cel życiowy — wykształcenie (65%). Spora grupa młodzieży ceni też uznawane społecznie wartości moralne (wskazało je 58% badanych osób). Nieco mniej osób ceni wygodne życie (47%) i aktywną działalność użyteczną społecznie (43%).
Wyniki badań młodzieży polskiej dość wyraźnie różnią się od wyników badań prowadzonych w niektórych innych krajach —-przede wszystkim w zachodnioeuropejskich i w USA. Na przykład: młodzież amerykańska najwyżej ceniła pieniądze i wygodne życie1. W niektórych badaniach amerykańskich przeprowadzonych na przełomie łat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych zauważono nieznaczny spadek roli czynnika materialnego w hierarchii wartości oraz pewien wzrost roli pracy zawodowej i wykształcenia. Ogólny obraz hierarchii wartości nie uległ jednak zbyt wielkim zmianom. Koniec lat siedemdziesiątych i początek lat osiemdziesiątych znowu przyniosły wzmocnienie roli czynnika materialnego 2.
Również w nieco wcześniej przeprowadzonych, niż amerykańskie, badaniach francuskich młodzież najczęściej wskazywała na wygodne życie i dobrobyt materialny jako cenione wartości. Znaczna grupa młodzieży francuskiej stwierdziła także, że wysoko ceni uczucie miłości i sprawy seksu8. W późniejszych latach wzrosło znaczenie wartości związanych z działalnością o charakterze społecznym. Na inne różnice w hierarchii wartości młodzieży z różnych krajów — m. in. młodzieży polskiej i francuskiej — zwracano już niejednokrotnie uwagę, wykazując przy tym, że hierarchia ta kształtuje się pod dużym wpływem warunków społeczno-politycznych, ekonomicznych, tradycji kulturowej i innych czynników, uznawanych za ważne w danym kraju czy
1 Por. W. Adamski Młodzież w społeczeństwie. Konferencje polsko-ame-rykańskie, op. cit.
2 S. Wickert Labirynt amerykańskiego szkolnictwa, „Forum" 1984, nr 50.8 Por. np. G. Thłreau, Y. Teindas La jeunesse dans la familie et les so-
ciźtśs modernes, op. cit.; J. Duąuesne Les jeunes de 16 - 21 ans, op. cit.
69
regionie świata. Dokonując porównań wyników badań przeprowadzonych w różnych krajach pamiętać także należy o tym, że wspomniane wyżej warunki mogą również decydować o odmienności podejścia metodologicznego w badaniach hierarchii wartości.
Warto również podkreślić, że omawiane tu wyniki polskich badań różnią się w pewnym stopniu również od wyników wcześniejszych badań przeprowadzonych w naszym kraju. W latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych najczęściej wskazywanymi wartościami były wykształcenie i praca zawodowa. Sprawy życia osobistego, życia rodzinnego wybierane były rzadziej niż poprzednie 4. Przełom lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych zdaje się charakteryzować silnym wzrostem zainteresowań sprawami rodzinnymi, przy jednoczesnym nieznacznym osłabieniu znaczenia pracy zawodowej i wykształcenia. Wyniki przedstawionych tu badań własnych zostały niejako potwierdzone przez niektóre procesy i zjawiska społeczne, jakie wystąpiły w Polsce. Oto np. z jednej strony młodzież częściej zawiera związki małżeńskie, wzrosła też liczba urodzeń dzieci (w 1982 roku notowano w Polsce najwyższy w Europie wskaźnik urodzeń), z drugiej zaś strony dość gwałtownie zmalała liczba kandydatów ubiegających się o przyjęcie na studia wyższe. Lata 1982 - 1983 były okresem zmniejszonego zainteresowania studiami w szkołach wyższych.
Osłabieniu uległo znaczenie wartości o charakterze prestiżowym i materialnym, zachwianiu uległo też zainteresowanie aktywną działalnością polityczną (traktowaną jako cel życiowy). Nie słabnie jednak ogólne zainteresowanie sprawami społeczno--politycznymi. Hierarchia wartości młodzieży z przełomu ubiegłego i bieżącego dziesięciolecia jest zatem nieco inna od hierarchii uznawanej przez młodzież w latach poprzednich. Złożyły się na to zapewne wydarzenia i przemiany zachodzące w naszym kraju, które nie pozostały bez wpływu na dążenia i cele życiowe młodzieży.
[ Obecny obraz celów życiowych młodzieży, w którym niemal powszechnie uznawaną wartością jest życie rodzinne, a dalej — praca i wykształcenie, pozostaje w silnym związku z przekona-
< Por. m. in. prace: A. Sokołowska Stosunek młodzieży do jej perspektyw życiowych, op. cit.; B. Weber Z badań nad młodzieżą wiejską, op. cit.
70
Iliami młodzieży o możliwościach osiągania różnych celów JO lóż. zdaniem osób badanych — własnym staraniem można osiągnąć przede wszystkim udane życie rodzinne (sądzi tak aż 62% badanych). Już tylko około 40% badanej młodzieży uważa, że od niej zależy zdobycie satysfakcjonującego, interesującego zawodu, a jeszcze mniej (około 30%) — że własnym wysiłkiem można zdobyć wysokie wykształcenie.
Szczególnie ten ostatni wynik musi budzić zastanowienie, świadczy bowiem o stosunkowo słabej wierze w możliwość realizacji takiego celu życiowego, jak zdobycie wiedzy i wykształcenia. Zastanawia to tym bardziej, że rzeczywiste szanse uzyskania wykształcenia wyższego są w naszym kraju duże. Znajomość tego stanu rzeczy pozwala jednak na lepsze zrozumienie wspomnianego uprzednio spadku zainteresowania studiami wyższymi (co przejawia się w zmniejszeniu liczby kandydatów na studia). Zjawisko to ma jednak prawdopodobnie bardziej złożony charakter i określenie jego przyczyn wymaga dalszych badań i studiów. Z drugiej strony wskazane wydaje się podjęcie działań kształtujących odpowiednie aspiracje edukacyjne młodzieży.
Jak już wyżej zostało powiedziane — ogólny obraz hierarchii celów życiowych, zarówno grup młodszych, jak i starszych uczniów, jest bardzo podobny. W obrazie tym można dostrzec liczne podobieństwa, występują jednak także różnice. Analiza celów życiowych deklarowanych przez uczniów szkół podstawowych i uczniów szkół średnich umożliwia bliższe określenie hierarchii celów swoistych dla każdej z tych grup.
Tak licealiści, jak i ich młodsi koledzy, najczęściej wymieniają życie rodzinne jako ceniony cel życiowy. Do często wymienianych celów życiowych należą też praca zawodowa, realizacja wartości moralnych, wiedza (wykształcenie), ruchliwe, ciekawe życie (życie pełne zmian, podróży itp.).
Wyraźnym odstępstwem od tej stosunkowo podobnej dla wszystkich osób badanych hierarchii jest często deklarowana przez uczniów szkół podstawowych chęć wygodnego życia. W przypadku tej ostatniej grupy uczniów wygodne życie jako cel życiowy zajmuje drugą pozycję pod względem liczby wyborów (po życiu rodzinnym, szczęściu osobistym związanym z życiem rodzinnym).
71
Wybory celów życiowych deklarowanych przez uczniów szkół podstawowych i szkół średnich przedstawiają się następująco (dane w %):
Uczniowie szkół podstawowych najczęściej wymieniali jako własne cele życiowe: udane życie rodzinne (82,7), wygodne życie (68,2), pracę zawodową (63,7), realizację wartości moralnych (48,4), interesujące, ruchliwie życie (45,7), wiedzę, wykształcenie (44,5). Kzadziej wymieniano: osiągnięcie majątku, działalność społeczną, sławę, wysokie stanowiska, realizację wartości związanych z udziałem w kulturze, działalność polityczną.
Młodzież ze szkół średnich najczęściej wymieniała zaś cele przedstawione już wcześniej (por. tab. 1), a więc: życie,rodzinne, dobrą pracę zawodową, zdobycie wiedzy i wykształcenia, godziwe, etyczne życie, podróże i interesujące życie. Rzadziej wymieniano: wygodne życie, majątek, działalność społeczną i inne cele.
Na uwagę zasługuje środowiskowe zróżnicowanie tych swoistych hierarchii celów ...
MARRYied