hd_kognitywizm1_3.pdf

(1673 KB) Pobierz
Microsoft Word - hd_7_kognitywizm1_dzienne3.doc
dr hab. Jadwiga Linde-Usiekniewicz, prof. UW
Katedra J ħ zykoznawstwa Ogólnego i Bałtystyki
J ħ zykoznawstwo ogólne -- Polonistyka dzienna i wieczorowa, III rok 2006 - 2007
Cz ħĻę I. Kierunki współczesnego j ħ zykoznawstwa
C. J ħ zykoznawstwo kognitywne
1
GŁÓWNE TEZY I ZAGADNIENIA GRAMATYKI KOGNITYWNEJ LANGACKERA
(Ilustracje (za wyj Ģ tkiem jednej) pochodz Ģ z: Ronald Langacker,
Wykłady z gramatyki
kognitywnej , Lublin 1995, Wydawnictwo UMCS)
1. Symboliczny charakter j ħ zyka
- biegun fonetyczny i biegun semantyczny wyra Ň enia; symboliczna relacja mi ħ dzy nimi.
2. Postulowany brak ostrego podziału na tradycyjne podsystemy (morfologiczny - składniowy,
ew. leksykalny - składniowy).
Semantyczny charakter zjawisk składniowych i gramatycznych (morfolog.) co wi ħ cej, pod
wieloma wzgl ħ dami taki sam jak leksykalnych .
3. Brak konstruktów innych ni Ň rel. schematyzacji - konkretyzacji.
O ró Ň nicach mi ħ dzy wyra Ň eniami (od simpleksów po zdania) przes Ģ dza stopie ı schematyzacji
i wielko Ļę (zło Ň ono Ļę ).
Tym samym “wyrazy” s Ģ ogólnie mówi Ģ c bardziej konkretne ale mniej zło Ň one ni Ň “zdania”.
Zjawiska składniowe s Ģ schematyzacjami jednostek du Ň ych (kompozycjonalnych) - od
zestawienia do rozbudowanego zdania.
Równie Ň “wyrazy” ró Ň ni Ģ si ħ stopniem schematyczno Ļ ci:
pudel - pies - ssak - zwierz ħ ..... - rzecz
Wszelkie zajwiska j ħ zykowe maj Ģ podło Ň e semantyczne, w tym podział na cz ħĻ ci mowy
4. Jednakowy aparat dla opisu semantyki leksykalnej, słowotwórstwa, fleksji, kompozycji i
składni
1028488.003.png
2
dr hab. Jadwiga Linde-Usiekniewicz, prof. UW
Katedra J ħ zykoznawstwa Ogólnego i Bałtystyki
J ħ zykoznawstwo ogólne -- Polonistyka dzienna i wieczorowa, III rok 2006 - 2007
Cz ħĻę I. Kierunki współczesnego j ħ zykoznawstwa
C. J ħ zykoznawstwo kognitywne
1028488.004.png
dr hab. Jadwiga Linde-Usiekniewicz, prof. UW
Katedra J ħ zykoznawstwa Ogólnego i Bałtystyki
J ħ zykoznawstwo ogólne -- Polonistyka dzienna i wieczorowa, III rok 2006 - 2007
Cz ħĻę I. Kierunki współczesnego j ħ zykoznawstwa
C. J ħ zykoznawstwo kognitywne
3
5. Mechanizmy semantyczno-kognitywne i semantycznokognitywne - analogia percepcji, gł.
wzrokowej, i rel. przestrzennych.
5.1. Istnienie domen kognitywnych, mi ħ dzy innymi podobnych do ram lub skryptów. Taka
domena mo Ň e by ę mniej lub bardziej abstrakcyjna, ale i tak jest traktowana jako przestrze ı -
5.2. Przy predykacji domena tworzy baz ħ dla profilu (przykłady: łuk, hipotenuza, łokie ę ).
Istotny jest te Ň zakres predykacji (zaw ħŇ anie domeny).
O sposobie profilowania - charakterze predykacji decyduje wzgl ħ dna wa Ň no Ļę elementów -
“odwracana” przy rozumieniu.
1028488.005.png
dr hab. Jadwiga Linde-Usiekniewicz, prof. UW
Katedra J ħ zykoznawstwa Ogólnego i Bałtystyki
J ħ zykoznawstwo ogólne -- Polonistyka dzienna i wieczorowa, III rok 2006 - 2007
Cz ħĻę I. Kierunki współczesnego j ħ zykoznawstwa
C. J ħ zykoznawstwo kognitywne
4
5.3. Profilowanie zale Ň y od:
- orientacji (po prawej/lewej X-a)
- relacji figura- tło (jeden biały prostok Ģ t na ciemnym tle vs. dwa ciemne prostok Ģ ty na białym
tle).
kfldslllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll l
- punktu widzenia i perspektywy (dom od góry i w ĢŇ en face J ; za/przed tamtym maluchem
jest miejsce)
a tak Ň e: drzewo przed kamieniem/kamie ı za drzewem
- sposób skanowania: sumaryczny vs sekwencyjny.
- wzgl ħ dnej wa Ň no Ļ ci uczestników (wybór trajektora, landmarka i scenografii
5.4. Predykacja typu nazwa (rzeczownik, rzecz) a inne
- rzecz - region w domenie (ograniczony lub nie - rzeczowniki policzalne i niepoliczalne;
- relacja - atemporalna - prosta/zło Ň ona
- proces
1028488.006.png 1028488.001.png
dr hab. Jadwiga Linde-Usiekniewicz, prof. UW
Katedra J ħ zykoznawstwa Ogólnego i Bałtystyki
J ħ zykoznawstwo ogólne -- Polonistyka dzienna i wieczorowa, III rok 2006 - 2007
Cz ħĻę I. Kierunki współczesnego j ħ zykoznawstwa
C. J ħ zykoznawstwo kognitywne
5
(dla relacji i procesu - dwóch uczestników: landmark - trajektor.
Przykłady zamiany lm/tr: lampa nad stołem : stół pod lamp Ģ (rel. atemporalna)
Proces - zmiany relacji w czasie - skanowanie sekwencyjne (dla pozostałych sumaryczne)
Rzecz vs relacja - przykład z Ň ółty
Relacja vs proces - in - into - enter
Semantyczny charakter cz ħĻ ci mowy - równie Ň uwa Ň anych za niesemantycznie fundowane:
- swimmer - str 37
- jump - a jump - jumping.
6. Landmark, trajector i scenografia w składni
- relacja. przydawka (lm) - nadrz ħ dnik (tr) (zarówno dla modyfikuj Ģ cej jak i dopełniaj Ģ cej )
- człony przyczasownikowe - podmiot (tr) - dopełnienie (lm) - okolicznik (setting)
7. Construal - zamiana tr/lm/st; tak Ň e obiektywny i nieobiektywny;
8. Morfemy gramatyczne - te Ň s Ģ predykacjami, ale “zakotwiczaj Ģ cymi”
1028488.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin