hd_kognitywizm1_3.pdf
(
1673 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - hd_7_kognitywizm1_dzienne3.doc
dr hab. Jadwiga Linde-Usiekniewicz, prof. UW
Katedra J
ħ
zykoznawstwa Ogólnego i Bałtystyki
J
ħ
zykoznawstwo ogólne -- Polonistyka dzienna i wieczorowa, III rok 2006 - 2007
Cz
ħĻę
I. Kierunki współczesnego j
ħ
zykoznawstwa
C. J
ħ
zykoznawstwo kognitywne
1
GŁÓWNE TEZY I ZAGADNIENIA GRAMATYKI KOGNITYWNEJ LANGACKERA
(Ilustracje (za wyj
Ģ
tkiem jednej) pochodz
Ģ
z: Ronald Langacker,
Wykłady z gramatyki
kognitywnej
, Lublin 1995, Wydawnictwo UMCS)
1. Symboliczny charakter j
ħ
zyka
- biegun fonetyczny i biegun semantyczny wyra
Ň
enia; symboliczna relacja mi
ħ
dzy nimi.
2. Postulowany brak ostrego podziału na tradycyjne podsystemy (morfologiczny - składniowy,
ew. leksykalny - składniowy).
Semantyczny charakter zjawisk składniowych i gramatycznych (morfolog.) co wi
ħ
cej, pod
wieloma wzgl
ħ
dami taki sam jak leksykalnych .
3. Brak konstruktów innych ni
Ň
rel. schematyzacji - konkretyzacji.
O ró
Ň
nicach mi
ħ
dzy wyra
Ň
eniami (od simpleksów po zdania) przes
Ģ
dza stopie
ı
schematyzacji
i wielko
Ļę
(zło
Ň
ono
Ļę
).
Tym samym “wyrazy” s
Ģ
ogólnie mówi
Ģ
c bardziej konkretne ale mniej zło
Ň
one ni
Ň
“zdania”.
Zjawiska składniowe s
Ģ
schematyzacjami jednostek du
Ň
ych (kompozycjonalnych) - od
zestawienia do rozbudowanego zdania.
Równie
Ň
“wyrazy” ró
Ň
ni
Ģ
si
ħ
stopniem schematyczno
Ļ
ci:
pudel - pies - ssak - zwierz
ħ
..... - rzecz
Wszelkie zajwiska j
ħ
zykowe maj
Ģ
podło
Ň
e semantyczne, w tym podział na cz
ħĻ
ci mowy
4. Jednakowy aparat dla opisu semantyki leksykalnej, słowotwórstwa, fleksji, kompozycji i
składni
2
dr hab. Jadwiga Linde-Usiekniewicz, prof. UW
Katedra J
ħ
zykoznawstwa Ogólnego i Bałtystyki
J
ħ
zykoznawstwo ogólne -- Polonistyka dzienna i wieczorowa, III rok 2006 - 2007
Cz
ħĻę
I. Kierunki współczesnego j
ħ
zykoznawstwa
C. J
ħ
zykoznawstwo kognitywne
dr hab. Jadwiga Linde-Usiekniewicz, prof. UW
Katedra J
ħ
zykoznawstwa Ogólnego i Bałtystyki
J
ħ
zykoznawstwo ogólne -- Polonistyka dzienna i wieczorowa, III rok 2006 - 2007
Cz
ħĻę
I. Kierunki współczesnego j
ħ
zykoznawstwa
C. J
ħ
zykoznawstwo kognitywne
3
5. Mechanizmy semantyczno-kognitywne i semantycznokognitywne - analogia percepcji, gł.
wzrokowej, i rel. przestrzennych.
5.1. Istnienie domen kognitywnych, mi
ħ
dzy innymi podobnych do ram lub skryptów. Taka
domena mo
Ň
e by
ę
mniej lub bardziej abstrakcyjna, ale i tak jest traktowana jako przestrze
ı
-
5.2. Przy predykacji domena tworzy baz
ħ
dla profilu (przykłady: łuk, hipotenuza, łokie
ę
).
Istotny jest te
Ň
zakres predykacji (zaw
ħŇ
anie domeny).
O sposobie profilowania - charakterze predykacji decyduje wzgl
ħ
dna wa
Ň
no
Ļę
elementów -
“odwracana” przy rozumieniu.
dr hab. Jadwiga Linde-Usiekniewicz, prof. UW
Katedra J
ħ
zykoznawstwa Ogólnego i Bałtystyki
J
ħ
zykoznawstwo ogólne -- Polonistyka dzienna i wieczorowa, III rok 2006 - 2007
Cz
ħĻę
I. Kierunki współczesnego j
ħ
zykoznawstwa
C. J
ħ
zykoznawstwo kognitywne
4
5.3. Profilowanie zale
Ň
y od:
- orientacji (po prawej/lewej X-a)
- relacji figura- tło (jeden biały prostok
Ģ
t na ciemnym tle vs. dwa ciemne prostok
Ģ
ty na białym
tle).
kfldslllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
l
- punktu widzenia i perspektywy (dom od góry i w
ĢŇ
en face
J
; za/przed tamtym maluchem
jest miejsce)
a tak
Ň
e: drzewo przed kamieniem/kamie
ı
za drzewem
- sposób skanowania: sumaryczny vs sekwencyjny.
- wzgl
ħ
dnej wa
Ň
no
Ļ
ci uczestników (wybór trajektora, landmarka i scenografii
5.4. Predykacja typu nazwa (rzeczownik, rzecz) a inne
- rzecz - region w domenie (ograniczony lub nie - rzeczowniki policzalne i niepoliczalne;
- relacja - atemporalna - prosta/zło
Ň
ona
- proces
dr hab. Jadwiga Linde-Usiekniewicz, prof. UW
Katedra J
ħ
zykoznawstwa Ogólnego i Bałtystyki
J
ħ
zykoznawstwo ogólne -- Polonistyka dzienna i wieczorowa, III rok 2006 - 2007
Cz
ħĻę
I. Kierunki współczesnego j
ħ
zykoznawstwa
C. J
ħ
zykoznawstwo kognitywne
5
(dla relacji i procesu - dwóch uczestników: landmark - trajektor.
Przykłady zamiany lm/tr: lampa nad stołem : stół pod lamp
Ģ
(rel. atemporalna)
Proces - zmiany relacji w czasie - skanowanie sekwencyjne (dla pozostałych sumaryczne)
Rzecz vs relacja - przykład z
Ň
ółty
Relacja vs proces - in - into - enter
Semantyczny charakter cz
ħĻ
ci mowy - równie
Ň
uwa
Ň
anych za niesemantycznie fundowane:
- swimmer - str 37
- jump - a jump - jumping.
6. Landmark, trajector i scenografia w składni
- relacja. przydawka (lm) - nadrz
ħ
dnik (tr) (zarówno dla modyfikuj
Ģ
cej jak i dopełniaj
Ģ
cej )
- człony przyczasownikowe - podmiot (tr) - dopełnienie (lm) - okolicznik (setting)
7. Construal - zamiana tr/lm/st; tak
Ň
e obiektywny i nieobiektywny;
8. Morfemy gramatyczne - te
Ň
s
Ģ
predykacjami, ale “zakotwiczaj
Ģ
cymi”
Plik z chomika:
sunka
Inne pliki z tego folderu:
Językoznawstwo ogólne notatki.odt
(59 KB)
Taylor.doc
(77 KB)
Tabakowska Kognitywizm by Paulina Wawrzynczyk.doc
(55 KB)
Egz_JO.rar
(912 KB)
jo.rar
(1301 KB)
Inne foldery tego chomika:
~opisy okresów lit
EDYTORSTWO
fonetyka
frazeologia polska
ghjp
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin