Reinkarnacja w wydaniu chrześcijańskim?Teoria reinkarnacji zatacza we współczesnym świecie coraz szersze kręgi. Kraje o zdawałoby się chrześcijańskich korzeniach, zdają się ją chłonąć bez większych zastrzeżeń. Mówią nam o tym choćby statystyki. Jak podaje amerykańska organizacja chrześcijańska Personal Freedom Outreach: "Blisko 60% Amerykanów wierzy, że reinkarnacja jest możliwa".Badania socjologiczne stanu religijności Europy, przeprowadzone na szeroką skalę przez European Value System Study Group (EVS) w 1993 roku, dają nam w tej kwestii wiele do myślenia. Według tych badań; do krajów gdzie odsetek mieszkańców przyjmujących reinkarnację jest największy, mają należeć: Polska (32 % ), Islandia (32 % ), Irlandia Północna (30%), Wielka Brytania (24 % ), Francja (24% ), Włochy (22 % ), Węgry (21 % ), Bułgaria (21 % ), Hiszpania (20 % ), Niemcy (19 % ), Irlandia (19%), Szwecja (17%), Słowacja (16 % ), Holandia (15 % ) i Dania (15 % ). (M. Przedszewski, W co wierzy Europa?, Biuletyn KAI, 17 I 1994 r., str. l8-23).Oczywiście badania socjologiczne mogą się między sobą różnić i to czasem znacznie. Przykładowo według badań nad religijnością Polaków, przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny i pallotyński Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego w 1993 r. - 22,5 % naszych obywateli wierzy w teorię reinkarnacji. Mimo pewnych rozbieżności między porównywanymi tu badaniami socjologicznymi, widać, że znaczny odsetek polskich katolików (średnio ponad l/4), przyjmuje reinkarnację. Powyższe dane powinny nam dać sporo do myślenia.Nie będziemy tu teraz wnikali, jakie są przyczyny tego stanu rzeczy. Z pewnością jeszcze nie raz wrócimy do tego złożonego tematu na łamach naszego kwartalnika. Proponuję Państwu obecnie przyjrzeć się, co o reinkarnacji sądzi nasza młodzież. Niejako w jej imieniu wypowie się dla Państwa uczennica jednego z rudzkich liceów ogólnokształcących. Dodam tylko, że wyrażona tu opinia, jest zgodna z poglądami zdecydowanej większości uczniów tej szkoły.F.G.Zręby nauki biblijnej o życiu pozagrobowym powstawały bardzo powoli. Od czasu Abrahama (przełom XVIII i XVII stulecia przed narodzeniem Chrystusa) do VI w. przed Chrystusem nie było w ogóle znane pojęcie zmartwychwstania, a pojęcie życia pozagrobowego zaledwie niejasno sformułowane.Zdecydowanym przeciwnikiem reinkarnacyjnych teorii o życiu i śmierci człowieka stało się chrześcijaństwo. Osoba Zbawiciela, Jego zbawcze dzieło oraz idea zmartwychwstania, wykluczały przyjęcie tez o kołowrocie istnień.Nadzieja życia wiecznego pojawia się w Biblii wielokrotnie - jest ona wyrażona w Księdze Hioba i w Psalmach. Wzmianki o zmartwychwstaniu znajdują się u Izajasza, Ezechiela i Daniela. Nie ma w nich nawet aluzji do teorii reinkarnacji. Już teksty Księgi Rodzaju kreślą obraz świata i człowieka, który nie jest do pogodzenia z tą teorią. Wszystko cokolwiek istnieje, stworzył Bóg aktem Swej woli. Wszystko pojawiło się na Jego rozkaz (nie może więc być prawdziwą idea o odwiecznej, nieśmiertelnej, duszy ludzkiej). Tylko w akcie stwarzającym człowieka, jak w żadnym innym; Bóg wyraził decyzję uczynienia "istoty podobnej Sobie". W Biblii czytamy: "Stworzył więc Bóg człowieka na swój obraz, na obraz Boży go stworzył: stworzył mężczyznę i niewiastę "(Rdzl,27). Adam dokonując przeglądu wszystkich żywych istot, nie znajduje stworzenia równego sobie. Dopiero gdy zobaczył Ewę, uznał ją za istotę sobie równą. Ludzie posiadający rozum i wolę wezwani są, by ziemię uczynili sobie poddaną. By "...panowali nad rybami morskimi, nad ptactwem powietrznym i nad wszystkimi zwierzętami pełzającymi po ziemi" (Rdz 1,28).Ten Biblijny opis nie wskazuje na żadne związki duchowe między człowiekiem a zwierzęciem, czy też światem roślinnym. Opis stworzenia człowieka poucza ponadto, że nie dusza ludzka lecz ciało ma związek z ziemią - pochodzi z ziemi i powraca do niej po śmierci. Można więc tu ewentualnie mówić o "reinkarnacji pierwiastków chemicznych" z jednego organizmu do drugiego, lecz nie o reinkarnacji duszy.Gdy Bóg przestrzegał pierwszych ludzi przed nieposłuszeństwem powiedział: "Z wszelkiego drzewa tego ogrodu możesz spożywać według upodobania; ale z drzewa poznania dobra i zła nie wolno ci jeść, bo gdy z niego spożyjesz, niechybnie umrzesz" (Rdz 1,16-17). "Groził" śmiercią, a nie wejściem w "kołowrót istnień".W Nowym Testamencie znajduje się szereg tekstów, które zaprzeczają teorii reinkarnacji. Oto tylko kilka z nich:Jezus powiedział do apostołów: "Wy jesteście z niskości, a Ja jestem z wysoka. Wy jesteście z tego świata, Ja nie jestem z tego świata" (J 8,23). Słowa te wyraźnie wskazują, że nie wszyscy pochodzą z tego samego miejsca.W Liście św. Pawła do Koryntian czytamy, że pierwsze jest "ciało naturalne", by potem mogło powstać "ciało duchowe" (por. 1 Kor 15,35-53). Reinkarnacja zdaje się odwracać tę kolejność.Werset z Listu św. Pawła do Hebrajczyków mówi jasno: "...postanowione ludziom raz umrzeć a potem sąd" (Hbr 9, 27). Tego chyba nie trzeba komentować.Czytając przypowieść Jezusa o bogaczu i Łazarzu, jednoznacznie możemy się upewnić, że niemożliwy jest pośmiertny powrót człowieka na ziemię (por. Łk 16, 19-31).Ideą sprzeczną z teorią reinkarnacji jest także sama ofiara Jezusa Chrystusa: "...Chrystus raz jeden był ofiarowany dla zgładzenia grzechów wielu, druga raz ukarze się nie w związku z grzechem, lecz dla zbawienia tych, którzy Go oczekują" (Hbr 9,28). Jednorazowa ofiara Jezusa odrzuca prawo karmy, które wiąże się z reinkarnacją. Reinkarnacja zaprzecza także celowi przyjścia Jezusa na ziemię.W Apokalipsie napisanej przez św. Jana czytamy: "Wszyscy mieszkańcy ziemi będą oddawać pokłon władcy, każdy, którego imię jest zapisane od założenia świata w księdze życia zabitego Baranka" (Ap 13,8). Jednoznaczna wymowa tego tekstu nie wymaga specjalnego komentarza.Fakt przyjścia Jezusa Chrystusa na ziemię oznacza, że nie możemy zbawić się sami przez cykl narodzin, śmierci i ponownych narodzin. Cielesne zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa jak również nasze przyszłe cielesne zmartwychwstanie, są faktami kategorycznie i jednoznacznie sprzeciwiającymi się idei reinkarnacji. Na próżno szukać potwierdzenia tej teorii w Piśmie Świętym.Prawda o zmartwychwstaniu jest objawiona w sposób jasny i zdecydowany. Tak też rozumieli teksty biblijne pierwsi ich interpretatorzy - Ojcowie Kościoła. Wszyscy jednak Ojcowie Kościoła występowali (podobnie jak i późniejsze sobory) przeciwko wyznawanej przez gnostyków, pitagorejczyków i platoników, doktrynie reinkarnacji. Ta postawa powinna być dla nas przykładem.Sonia Musioł
Sekty i Fakty - nr 3/99
biyby