ed-jutra-03.pdf

(1053 KB) Pobierz
327390204 UNPDF
O´wiata na wira˙ u
pod redakcja ˛ Tomasza M. Zimnego
Cze˛ stochowa – Pozna´ 1997
327390204.001.png
Recencenci: Tadeusz LEWOWICKI, Józef PÓŁTURZYCKI
Redaktor naukowy: Tomasz M. ZIMNY
Redaktor techniczny: Artur STACHURA
Komitet Redakcyjny: Janusz BERDOWSKI, Marek CETWI ´ SKI (przewodnicza˛cy),
Eugeniusz GURGUL, Jadwiga KNOP, Adam OLECH,
Ryszard OSADCZY, Jerzy PIWOWARSKI, Andrzej PLUTA,
Stanisław PODOBI ´ SKI (redaktor naczelny),
Joanna RODZIEWICZ-GRUHN, Waldemar TYRAS
Korekta: Anna PODOBI ´ SKA
Skład komputerowy i łamanie: Artur STACHURA
Projekt graficzny okładki: Artur STACHURA
ã
Wydawnictwo Wy˙szej Szkoły Pedagogicznej
Cz˛stochowa 1997
ISBN 83–7098–231–X
Wydawnictwo Wy˙szej Szkoły Pedagogicznej w Cz˛stochowie,
ul. Waszyngtona 4/8, 42-200 Cz ˛ stochowa, tel./fax (0-34) 614-854
Wydanie I. Nakład 500 egz. Ark. druk. 14. Format B5.
Spis tre´ci
Od redaktora . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 4
Rozdział 1: Refleksje filozoficzno - teoretyczne . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Zygmunt M. Zimny: Wzorzec osobowo´ci człowieka w edukacji XXI wieku . . . . . . . 7
Stanisław Palka: Praktyczne konsekwencje uprawiania dydaktyki ogólnej jako
nauki społecznej i humanistycznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Andrzej Pluta: Zwłoki edukacyjne — „na” czy „przed” wira˙em? . . . . . . . . . . . . 25
Rozdział 2 Kierunki zmian edukacji w Polsce . . . . . . . . . . . . . . . . 35
Kazimierz Denek: Kierunki zmian edukacji w Polsce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
Romuald Derbis: Mi˛dzy warto´ciami a mo˙liwo´ciami w niektórych obszarach
edukacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
Beata Gofron: Procesy demokratyzacyjne w polskim systemie edukacji . . . . . . . . . 61
Andrzej ´ wikli´ski: Postawy uczestników procesu kształcenia, realia
i oczekiwania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
Rozdział 3: Mo˙liwo´ci nowych rozwia˛za´ edukacyjnych . . . . . . . . . . 71
Eugeniusz Piotrowski: Praca z uczniem zdolnym jako rys współczesnej edukacji . . . . 83
Ignacy Ku´niak: Projektowanie procesu kształcenia jako wyzwanie edukacyjne . . . . . 91
Tomasz M. Zimny: Aktywizacja uzdolnie´ matematycznych uczniów . . . . . . . . . . 99
Urszula Augusty´ska: Sprawdziany diagnostyczne w kształceniu matematycznym . . 109
Artur Stachura: Zwi ˛ kszanie operatywno´ci wiedzy programowej przez wdra˙anie
do my´lenia dywergencyjnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
Rozdział 4: Informatyzacja o´wiaty w Polsce . . . . . . . . . . . . . . . . 129
Eugeniusz Kameduła: Edukacja medialna w przemianach o´wiaty . . . . . . . . . . . 131
Antoni Zaja˛c: Zmiany cywilizacyjne ko´ca XX wieku determinantem przemian
o´wiatowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 141
Agnieszka Kozerska: Kształcenie wielostronne wspomagane informatycznie . . . . . 155
Tomasz M. Zimny, Artur Stachura: Podr˛cznik do zindywidualizowanego kształce-
nia matematycznego (propozycja sposobu realizacji i stosowania). . . . . . . . . 165
Miscellanea: Kilka ciekawych pomysłów dotycza˛cych o´wiaty . . . . . . 175
Andrzej Gofron: O trzech sposobach uprawiania pedagogiki . . . . . . . . . . . . . . 177
Janina ´ wirko-Pilipczuk: Rozwój zdolno´ci twórczych uczniów w procesie eduka-
cji — potrzeba, przeszkody, mo˙liwo´ci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187
Małgorzata Piasecka: Mo˙liwo´´ wykorzystania metody Silvy w procesie kształce-
nia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199
Adam Rosół : Szkoła - producent ładu, czy nieładu? . . . . . . . . . . . . . . . . . . 211
Od redaktora
We wrze´niu 1996 roku w Seminarium Zespołu Systemowej Edukacji
Matematycznej zało˙onego i kierowanego przez prof. zw. dr. hab. Zygmunta
M. Zimnego uczestniczył w charakterze Go´cia przyjaciel naszego Zespołu,
prof. zw. dr hab. Kazimierz Denek. On to wła´nie zaproponował zorganizowa-
nie wspólnego Seminarium pn. „O´wiata na wira˙u” dwu Zakładów, tj. kiero-
wanego przez Niego Zakładu Dydaktyki Ogólnej UAM i naszego Zakładu
Dydaktyki Ogólnej i Metodologii Bada´, kierowanego obecnie przeze mnie.
Seminarium obecno´cia ˛ swa ˛ zaszczycił tak˙e prof. zw. dr hab. Stanisław Palka
z UJ oraz dr Antoni Zaja˛c z WSP w Rzeszowie — jako sekretarz naukowy
cyklicznego sympozjum „Przemiany w o´wiacie”, odbywaja˛cego si˛ pod na-
ukowym przewodnictwem prof. zw. dr. hab. Tadeusza Lewowickiego.
Obecna ksia˛˙ka stanowi pokłosie tego Seminarium, w którym uczestniczyły
tak˙e władze naszej Uczelni w osobach dziekana Wydziału Pedagogicznego
dra Adama Rosoła, prodziekana tego˙ Wydziału dra Andrzeja Gofrona oraz
dyrektora Instytutu Psychologii i Pedagogiki dra Romualda Derbisa.
Wszystkim Uczestnikom i Autorom wysta˛pie´ składam w tym miejscu ser-
deczne podzi˛kowania.
Tomasz M. Zimny
Rozdział 1
Refleksje
filozoficzno – teoretyczne
Zgłoś jeśli naruszono regulamin