27
WSTĘP 2
Rozdział l ZASADY ORGANIZOWANIA I PROWADZENIA ZAJĘĆ ZE SZKOLENIA STRZELECKIEGO 2
Planowanie i organizowanie szkolenia strzeleckiego 2
Przygotowanie i prowadzenie zajęć 2
Zasady bezpieczeństwa w czasie zajęć 3
Wykorzystanie środków nauczania 4
Rozdział 2 NAUCZANIE BUDOWY I UŻYTKOWANIA BRONI STRZELECKIEJ 7
Organizowanie i prowadzenie zajęć 7
Rozkładanie i składanie broni strzeleckiej 7
Przygotowanie broni do strzelania 8
Przyczyny powstawania zacięć oraz ich usuwanie 8
Zasady i sposoby przystrzeliwania broni 9
Rozdział 3 NAUCZANIE TEORII I ZASAD STRZELANIA 9
Podstawowe wiadomości z balistyki wewnętrznej i zewnętrznej 9
Wpływ warunków strzelania na lot pocisku 10
Zjawisko rozrzutu i jego znaczenie 11
Celowanie i jego elementy 11
Praktyczne znaczenie kształtu toru lotu pocisku 12
Zasady strzelania do celów naziemnych i powietrznych w dzień i w nocy 12
Rozdział 4 NAUCZANIE TECHNIKI STRZELANIA Z BRONI STRZELECKIEJ 13
Sposoby nauczania prowadzenia celnego ognia 13
Celowanie i danie strzału 14
Ładowanie i rozładowanie broni, nastawianie celownika 15
Przyjmowanie postawy strzeleckiej 16
Nauczanie strzelania w postawie leżącej z wykorzystaniem podpórki i bez oraz w postawie klęczącej i stojącej 17
Nauczanie strzelania do celów nieruchomych, ukazujących się i ruchomych w dzień i w nocy oraz do celów powietrznych 18
Rozdział 5 NAUCZANIE RZUCANIA GRANATAMI RĘCZNYMI 19
Budowa granatów i sposoby obchodzenia się z nimi 19
Zasady bezpieczeństwa 20
Rzucanie granatami ręcznymi na odległość i celność z różnych postaw 20
Rozdział 6 PROWADZENIE ĆWICZEŃ W OBSERWACJI, OKREŚLANIE ODLEGŁOŚCI I WSKAZYWANIE CELÓW 22
Prowadzenie obserwacji w różnych warunkach atmosferycznych i terenowych w dzień i w nocy 22
Określanie odległości na oko i według kątowych 23
Wymiarów przedmiotów terenowych 23
Wykrywanie, rozpoznawanie i wskazywanie celów 24
Wskazywanie i rozpoznawanie charakterystycznych oznak celów 24
Rozdział 7 ĆWICZENIA PRZYGOTOWAWCZE Z BRONI STRZELECKIEJ 24
Wskazówki metodyczne 24
Metodyka jest przeznaczona dla dowódców pododdziałów i instruktorów szkolenia strzeleckiego jako pomoc w zakresie rozwiązywania podstawowych zagadnień szkolenia strzeleckiego w szkolnych i liniowych pododdziałach rodzajów wojsk i służb w siłach zbrojnych.
Zawarte w niej informacje są modelowym rozwiązaniem sposobów nauczania budowy, użytkowania broni strzeleckiej, teorii i zasad strzelania, ćwiczeń przygotowawczych, w rzucaniu granatami ręcznymi oraz prowadzeniu obserwacji.
Znaczna liczba zagadnień utrudnia przyjęcie jednolitej konwencji i szczegółowości opracowania. Dlatego też zakres uszczegółowienia jest różny. Część tematów i zagadnień została przedstawiona kompleksowo, inne zaś opracowania są odpowiednio dostosowane do rodzajów uzbrojenia.
Zagadnienia, które nie znalazły dotychczas swojego odbicia w dostępnych materiałach zostały w podręczniku potraktowane szerzej. Niektóre rozwiązania są nietypowe i mogą być realizowane w nowo powstałych warunkach, tak aby ze zmianą obowiązujących instrukcji nie uległy dezaktualizacji prezentowane modele.
Niniejsza metodyka nie stanowi odrębnej zamkniętej całości, bowiem została powiązana z wydawnictwami obowiązującymi w szkoleniu strzeleckim pododdziałów rodzajów wojsk i służb. Jest główną wykładnią metodycznego działania, wskazującą na określone rozwiązania, które użytkownik (czytelnik) powinien doskonalić, korzystając z pozostałych wydawnictw, tj. instrukcji budowy i użytkowania uzbrojenia odpowiedniego rodzaju, zasad strzelania, programu strzelań itp.
Szkolenie strzeleckie należy planować zgodnie z ustaleniami programów szkolenia i strzelań, wiążąc je z innymi przedmiotami szkolenia bojowego. Zajęcia teoretyczne trzeba planować jako lekcje jedno- lub dwugodzinne, natomiast ćwiczenia i zajęcia praktyczne w terenie dwu- lub trzygodzinne. Podstawowym pododdziałem w planowaniu i organizowaniu zajęć jest samodzielny pluton i kompania (bateria). Zajęcia prowadzi się w małych grupach specjalistycznych, np. kierowcy, operatorzy itp.
W pododdziałach szkolnych i na kursach przygotowawczych szkoli się wszystkich słuchaczy jednocześnie w grupach jednorodnych. Planując szkolenie strzeleckie, należy zachować odpowiednią częstotliwość zajęć (ćwiczeń przygotowawczych), bowiem zbyt długie przerwy sprzyjają zapominaniu przerobionego materiału, osłabiają kształtowanie nawyków, a tym samym obniżają poziom nauczania. W czasie planowania należy kierować się następującymi wskazówkami:
1. Pierwsze tematy z budowy i użytkowania sprzętu uzbrojenia planować w salach wykładowych i gabinetach specjalnie do tego celu przystosowanych, a niektóre na strzelnicach i placach ćwiczeń. Wiedzę i nawyki z tej dziedziny utrwalać i pogłębiać w czasie ćwiczeń przygotowawczych, strzelań oraz treningów strzeleckich.
Szczególną uwagę podczas zajęć zwracać na opanowanie umiejętności przygotowania broni i przyrządów celowniczych do strzelania, doprowadzenie broni do odpowiedniej celności, zapobieganie niesprawnościom oraz szybkie ich wykrywanie i usuwanie w każdych warunkach, a także na umiejętną konserwację i pielęgnację broni.
2. Zajęcia z teorii i zasad strzelania planować i prowadzić w gabinetach, salach wykładowych, na strzelnicach i placach ćwiczeń. Aby zwiększyć zainteresowanie i ułatwić zrozumienie, należy wykorzystywać wszelkiego rodzaju środki nauczania: tablice poglądowe, modele, makiety, przeźrocza, filmy itp.
3. Ćwiczenia przygotowawcze, w rzucaniu granatami, w obserwacji planować w ośrodkach szkolenia strzeleckiego (ogniowego), na placach ćwiczeń, strzelnicach i poligonach. W każdych zajęciach kompleksowo łączyć zagadnienia ze wszystkich wymienionych działów.
Mając na uwadze potrzebę kształtowania umiejętności i nawyków oraz utrzymania sprawności strzeleckiej żołnierzy, zaleca się włączyć do zajęć praktycznych zagadnienia doskonalące. Ustala je każdorazowo dowódca pododdziału, uwzględniając bieżące potrzeby, poziom wyszkolenia i wykryte niedociągnięcia.
Ucząc wykonania zadań ogniowych, nie można ograniczać się tylko do przygotowania szkolonych pod kątem najbliższych strzelań. Szczególną uwagę i wysiłek należy skupić na nauczaniu techniki strzelania w różnych warunkach oraz na przestrzeganiu przepisów bezpieczeństwa.
W czasie ćwiczeń i treningów szkoleni odbywają, utrwalają i doskonalą umiejętności oraz nawyki posługiwania się bronią, rzucania granatami ręcznymi, prowadzenia obserwacji, rozpoznania celów, określania odległości, wykonywania zadań ogniowych, prowadzenia ognia różnymi sposobami do celów naziemnych i powietrznych.
Przygotowanie zajęć obejmuje: osobiste przygotowanie dowódcy, instruktorów oraz środków materiałowo-technicznych.
Osobiste przygotowanie się dowódcy (kierownika zajęć) polega na: zapoznaniu się z programem (przestudiowaniu tematu, celu zajęć i zagadnień przewidzianych do przerobienia oraz wskazówek organizacyjno - metodycznych zawartych w programie szkolenia); opracowaniu wstępnej koncepcji zajęć, uwzględniającej wymagania programowe, poziom wyszkolenia, zauważone niedociągnięcia oraz lokalne warunki; przestudiowaniu odpowiedniej literatury (instrukcje, podręczniki, artykuły), uściśleniu koncepcji zajęć i opracowaniu planu konspektu oraz przedstawienie go do zatwierdzenia.
Układ planu-konspektu może być różny, zależnie od tematu, doświadczenia prowadzącego, jego umiejętności itp. Plan konspekt może zawierać skróconą treść zajęć lub tylko ważniejsze zagadnienia, a niekiedy odzwierciedlać jedynie stronę organizacyjną. Szczególną uwagę należy zwrócić na dokładne rozplanowanie zajęć. W każdym przypadku trzeba traktować go jako pomoc w prowadzeniu zajęć i dokument stwierdzający przygotowanie prowadzącego. Przykłady planów - konspektów przedstawiono w załącznikach.
Przygotowanie instruktorów obejmuje ich udział w instruktażu oraz osobiste przygotowanie się do zajęć. Instruktaż organizuje się 1 - 3 dni przed zajęciami w rejonie (pomieszczeniu), w którym będą prowadzone Celem jest poprzedzenie go zapoznaniem instruktorów z tematem, organizacją i treścią zajęć, przez co unika się straty czasu w terenie. Na podstawie otrzymanych wskazówek instruktorzy przygotowują się do zajęć; studiując zalecone materiały. W czasie instruktażu sprawdza się ich wiadomości i umiejętności, wyznacza miejsce zajęć (ćwiczeń), omawia potrzeby materiałowo-techniczne, sposoby wykorzystania sprzętu i środków nauczania. Następnie przerabia się fragmenty ćwiczeń.
Instruktaże można prowadzić w następujący sposób:
- prowadzący pokazuje sposób nauczania danego zagadnienia lub czynności, a następnie wyznaczony instruktor powtarza pokazany fragment;
- prowadzący kolejno wyznacza instruowanych i poleca im prowadzenie danego zagadnienia, sam natomiast obserwuje ich czynności i koryguje popełniane błędy;
- prowadzący łączy elementy tych dwóch sposobów.
W zakończeniu instruktażu prowadzący udziela wskazówek organizacyjno - metodycznych, omawia warunki bezpieczeństwa oraz wyznacza odpowiedzialnych za przygotowanie sprzętu i środków nauczania. Podczas instruktażu instruktorzy sporządzają notatki, które będą stanowić podstawę do opracowania ich planów pracy. W czasie osobistego przygotowania się do zajęć instruktorzy uzupełniają tę notatkę (plan) danymi wypisanymi z instrukcji i podręczników.
Prowadzenie zajęć. Każdy żołnierz zawodowy powinien umieć prowadzić zajęcia w odpowiedniej kolejności. Wiąże się to ściśle z przestrzeganiem zasad nauczania. Podstawowe zajęcia można prowadzić w następującej kolejności:
część wstępna:
- czynności organizacyjne;
- nawiązanie do poprzednio przerobionego materiału;
- podanie tematu i celu zajęć;
- organizacja zajęć;
część zasadnicza:
- przekazanie nowego materiału;
- powiązanie nowego materiału z poprzednio przerobionym;
- doskonalenie nabytych wiadomości;
- kontrola i ocena osiągniętych rezultatów;
część końcowa:
- ocena osiągnięcia założonego celu;
- omówienie przebiegu zajęć oraz podanie ocen;
- omówienie pracy instruktorów;
- czynności organizacyjne.
Część wstępna (10 – 15 % czasu zajęć) obejmuje czynności organizacyjne i przygotowawcze, a więc przejrzenie broni, amunicji, granatów, zapalników, omówienie warunków bezpieczeństwa, zapoznanie z tematem i organizacją oraz planem zajęć, wyjaśnienie celu i postawienie zadań ćwiczącym.
Część zasadnicza (około 80 % czasu zajęć) jest przeznaczone do podania nowego materiału powiązanego z uprzednio przerobionym oraz kształtowania umiejętności i nawyków zależnie od tematu, miejsca, celu i treści zajęć. Zajęcia w gabinecie lub sali wykładowej można prowadzić z całym plutonem (grupą), natomiast w terenie - w punktach nauczania. W obu przypadkach praca prowadzącego będzie przebiegać w odmiennych warunkach i znacznie różnić się. W pierwszym przypadku prowadzący zajęcia przekazuje - w ustalony sposób - nowy materiał bezpośrednio szkolonym. W drugim jest on organizatorem i kierownikiem zajęć, a materiał przewidziany w programie, przekazują instruktorzy w punktach nauczania. Kierownik zajęć nie może jednak przyjmować biernej postawy. Oprócz czynności organizacyjnych i kontroli pracy instruktorów, organizuje i prowadzi szkolenie oraz sprawdziany w punkcie kontrolnym, Niekiedy może prowadzić szkolenie w jednym z najważniejszych punktów nauczania.
Zakończenie (5 – 10 % czasu zajęć) obejmuje zebranie i sprawdzenie środków materiałowo - technicznych, przejrzenie broni i amunicji, omówienie przebiegu i rezultatów zajęć. W omówieniu należy podkreślić stopień osiągnięcia założonego celu, dodatnie i ujemne strony zajęć, a także podać oceny.
Pytania kontrolne stawia się na początku lub w trakcie zajęć. Kieruje się je do wszystkich żołnierzy, pozostawiając kilka sekund do namysłu, a następnie wyznacza odpowiadającego. Taka forma mobilizuje szkolonych do umysłowego wysiłku. W początkowym okresie szkolenia należy stawiać proste pytania, by opracowanie odpowiedzi nie zajęło zbyt dużo czasu.
Wymagania zwiększa się wraz z zaawansowaniem szkolonych. Aby szkoleni szybko i dokładnie opanowali wykonywanie czynności, należy je odpowiednio pokazać i objaśnić, wykorzystując dostępne środki nauczania. Najważniejsze partie materiału (zagadnienia lub ich fragmenty) powinno się wyraźnie akcentować, powtarzać, a niekiedy nawet podyktować do zapisania. Każde omówione zagadnienie trzeba krótko podsumować oraz powiązać z praktyką. W czasie zajęć należy dążyć do aktywizacji szkolonych i pobudzać ich zainteresowania. W tym celu można zmieniać tonację głosu, metodę prowadzenia, sprawdzać stopień przyswojenia materiału. Istotną rolę odgrywa sposób mówienia prowadzącego; należy mówić głośno i wyraźnie, jednocześnie unikając monotonii, język powinien być prosty i poprawny. Nowo wprowadzone pojęcia, złożone nazwy, wyrazy mniej znane trzeba natychmiast wyjaśniać, a jeśli trzeba - powtarzać. Bardzo istotne jest wnioskowanie w części końcowej zajęć. W czasie zajęć praktycznych nauczanie wszystkich czynności należy poprzedzać pokazem. Ćwiczenia ze sprzętem bojowym powinno się poprzedzać ćwiczeniami z wykorzystaniem trenażerów.
Podczas prowadzenia zajęć praktycznych w punktach nauczania ważna jest dobrze zorganizowana praca instruktorów. W trakcie zajęć poświęconych doskonaleniu i kontroli umiejętności strzeleckich można zajęcia odpowiednio zmodyfikować, Wówczas nie stosuje się pokazów i objaśnień. Ćwiczenia należy prowadzić w szybkim tempie. Instruktor nie powinien obawiać się, że częste wykonywanie ćwiczeń może stać się dla szkolonych uciążliwe. Jest ono uciążliwe wówczas, gdy szkoleni nie będą rozumieli celu i potrzeby opanowania danej czynności. Każde ćwiczenie można uczynić bardziej interesującym, np. pokazując co pewien czas nowy element przerabianej czynności, zwiększając tempo ćwiczenia organizując zawody sprawnościowe itp. W czasie wykonywania czynności przez szkolonych instruktor powinien uważnie obserwować je, nie dopuszczając do popełnienia jakichkolwiek błędów. W przypadku stwierdzenia nieścisłości bądź błędu należy natychmiast przerwać ćwiczenie ponownie pokazać właściwe wykonanie czynności i dopiero wówczas przystąpić do dalszego ćwiczenia.
Na zakończenie ćwiczenia instruktor powinien ocenić stopień opanowania danej czynności lub zagadnienia - oddzielnie przez każdego szkolonego.
Prawie każde zajęcia ze szkolenia strzeleckiego łączą się z wykorzystaniem różnego rodzaju urządzeń technicznych, broni, amunicji i środków pozorowania. Jeśli będą nieprawidłowo obsługiwane, mogą zagraża~ zdrowiu, a nawet życiu człowieka. Dlatego też wymaga się, aby wszyscy szkoleni byli zapoznani ze sposobami postępowania i zachowania się w przewidywanych sytuacjach.
Przed rozpoczęciem każdych zajęć należy:
- przejrzeć broń, tj. sprawdzić, czy nie ma uszkodzeń mechanicznych oraz czy nie jest załadowana;
- sprawdzić liczbę naboi bojowych, ćwiczebnych, szkolnych, treningowych i ślepych oraz środków pozorowania, jeśli mają być użyte w ćwiczeniach;
...
polhawk