metoda zadaniowa(1).rtf

(9 KB) Pobierz

Metody wychowawcze:

Metoda zadaniowa.

Definicja:

Polega ona na powierzeniu dzieciom i młodzieży konkretnych zadań, których wykonanie - jak się zakłada - prowadzi zwrotnie do konstruktywnych zmian ich zachowań i postaw pożądanych z wychowawczego punktu widzenia, a także do wzbogacenia ich wiedzy i doświadczenia w określonej dziedzinie działalności. (Chodzi tu o szeroko pojętą działalność prospołeczną - w szczególności wysoko ceni się tutaj zadania służące dobru wspólnemu.

Istotną cechą jest postawienie wychowanka wobec wymagań, wynikających z zaistniałych sytuacji.

Powierzanie zadań rodzinie:

-forma: przeróżne zadania na rzecz domu i rodziny - przeważnie związane z utrzymywaniem porządku i czystości w mieszkaniu oraz przygotowaniem posiłków;

*sprzyjające warunki dla tej metody istnieją w rodzinach wielodzietnych i więcej niż dwupokoleniowych - tu troska o innych wynika z naturalnej sytuacji rodzinnej - rozwój takich umiejętności jak: dzielenie się z innymi, darowanie winy, liczenie się ze zdaniem innych, obowiązkowość, ustępowanie i pomaganie słabszym itp.

*w dzisiejszych czasach rodzice uważają iż dzieci powinny się zajmować tylko nauką, zamiast obowiązków domowych mają one zajęcia dodatkowe w postaci kół zainteresowań; np. gra na instrumencie,

Powierzanie zadań w szkole:

tzw. pomoc koleżeńska w nauce, wspieranie w przezwyciężaniu różnych braków w wiadomościach lub umiejętnościach;

Rodzaje: pomoc w lekcjach, podpowiadanie, pożyczanie przyborów szkolnych, poinformowanie kolegi o lekcjach na których go nie było itp.

-- działalność samoobsługowa: dbałość o czystość w klasie, wycieranie tablicy itp.

Powierzanie zadań poza rodziną i poza szkołą:

- udzielanie zwłaszcza przez młodzież pomocy ludziom kalekim, chorym starszym, samotnym

Skuteczne powierzanie zadań:

= służba innym z wyboru a nie z przymusu

= przekonanie o potrzebie przynoszenia ulgi innym (sensowność działań)

= podejmowanie zadań na miarę swych możliwości

= nabywanie wielostronnych doświadczeń w czynnym wspomaganiu innych (podejmowanie       różnorakich działań)

= stopniowość działań - najpierw łatwe później coraz trudniejsze

= spotykanie się z zachętą rodziców i nauczycieli w formie pochwał

= doznawanie zadowolenia z tego iż są naprawdę użyteczni dla ludzi potrzebujących

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin