Zagadnienia do egzaminu II rok - Psychopedagogiczne podstawy.doc

(29 KB) Pobierz
ROZKŁAD MATERIAŁU PROGRAMOWEGO Z PRZEDMIOTU:

Zakres tematyki do egzaminu z przedmiotu:

 

Psychopedagogiczne podstawy edukacji dziecka

 

 

 

1.      Specyfika pracy z małym dzieckiem w oparciu o teorię adaptacji rozwojowej Piageta.

2.      Społeczna psychologia poznawcza Wygotskiego (strefa najbliższego rozwoju).

3.      Konstruktywistyczna perspektywa modelu edukacji elementarnej

4.      Rozwój dziecka a cele i zadania edukacji przedszkolnej

5.      Różnice indywidualne w rozwoju dziecka – rozpoznawanie i projektowanie pracy indywidualnej 

6.      Potrzeby dziecka a projektowanie organizacji pracy przedszkola

7.      Projekty zmian w edukacji dziecka od 3 do 9 roku życia w aspekcie organizacyjnym i metodycznym. Dziecko sześcioletnie w edukacji elementarnej.

8.      Typy sytuacji edukacyjnych w przedszkolu. Modele uczenia się dzieci w przedszkolu.

9.      Modele edukacji dziecka w okresie wczesnego i średniego dzieciństwa

10.  Modele pracy przedszkola

11.  Idea integracji w edukacji

12.  Kompetencje kluczowe nauczyciela i dziecka w edukacji elementarnej

13.  Najczęściej spotykane „kłopoty” wychowawcze z małymi dziećmi.

 

 

 

LITERATURA:

 

Brown A.L., Ferrara R.A. (1994) Poznawanie stref najbliższego rozwoju. W: Brzezińska A.,

Lutomskj G. (red.) Dziecko w świecie ludzi i przedmiotów. Poznań, Zysk i S-ka

Cole M. (1995) Strefa najbliższego rozwoju: tam gdzie kultura i poznanie współtworzą się

wzajemnie. W: Brzezińska A., Lutomski G. (red.) Dziecko wśród rówieśników i dorosłych.

Poznań, Zysk i S-ka

Edukacja elementarna a diagnoza pedagogiczna (praca zbiorowa) (2002), Warszawa, CODN

Gruszczyk~Ko1czyńska E., Zielińska E. (2000) Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się. Warszawa, WSiP

Jundził E. (1998) Potrze by psychiczne dzieci i młodzieży. Gdańsk, GWP

Lubomirska K. (red.) (2005) Edukacja elementarna. Podstawy teoretyczne - wybrane

zagadnienia. Warszawa, CODN

Turner J. S. „ Helms D.B. (1999) Rozwój człowieka. Warszawa, WSiP

Vasta R. (red) (1995) Psychologia dziecka. Warszawa, WSiP

 

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

Kienig A. (2005) Wspomaganie rozwoju indywidualnego małego dziecka. (w:) A. Cichocki

(red.) Edukacja elementarna szansą nowej jakości wychowania. Białystok, Trans Humana

Kienig A. (2005) Koncepcje programowe w wybranych krajach Unii Europejskiej.

Wychowanie w Przedszkolu, nr 8, str. 4-7

Sowińska H., Michalak R. (red.)(2004) Edukacja elementarna jako strategia zmian

rozwojowych dziecka. Kraków, Impuls

Uszyńska-Jarmoc J. (2005) Wybrane problemy organizowania uczenia się dzieci we wczesnym dzieciństwie (w:) A. Cichocki (red.) Edukacja elementarna szansą nowej jakości wychowania. Białystok, Trans Humana

Zgłoś jeśli naruszono regulamin