Rozumowanie i podejmowanie decyzji
Wg E. Nęcka, J. Orzechowski i B. Szymura
Podział sądów (E. Nęcka)
• Sądy atrybucyjne odnoszą się do cech, które - według nas - charakteryzują ludzi (włącznie z nami samymi) lub inne obiekty (Wojciszke, 1991).
• Sądy probabilistyczne polegają na ocenie na ocenie szans lub zagrożeń, lub prawdopodobieństwa wystąpienia zdarzeń całkowicie nam obojętnych
• Sądy intuicyjne: takie, których nie potrafimy uzasadnić
• Sądy wartościujące to te, w których obiektowi przypisana jest pewna wartość, np. estetyczna lub etyczna.
• Sądy naiwne. oparte na potocznym doświadczeniu, a nie na ugruntowanej wiedzy;
Sąd
to wyrażone wprost twierdzenie na temat
• pewnego stanu
• przynależności obiektu do określonej kategorii,
• posiadania przez obiekt jakiejś cechy
• wartości danego obiektu z punktu widzenia pewnego kryterium
• prawdopodobieństwa wystąpienia danego zdarzenia.
Sądy probabilistyczne
Sądy dotyczące prawdopodobieństwa wystąpienia zdarzeń
Teza o niepełnej racjonalności człowieka w sądzeniu
Nieracjonalność myślenia
Wydając sądy, ludzie nie kierują się racjonalnymi przesłankami i ścisłymi regułami rozumowania, lecz tzw. heurystykami (zob. Kahneman, Slovic, Tversky, 1982).
Koncepcja ograniczonej racjonalności w podejmowaniu decyzji, z powodu
• braku czasu, dostępnej wiedzy lub
• wolnych zasobów poznawczych ( Simon, 1956)
Heurystyki
Są to w ich rozumieniu - uproszczone zasady wnioskowania, umożliwiające szybkie sformułowanie sądu, któremu bardzo często towarzyszy subiektywne przekonanie o słuszności
Tendencyjność rozumowania
• Terminem tendencyjność (bias) określa się powszechny błąd, (przypadłość umysłu ludzkiego) polegający na
• systematycznym odstępowaniu od idealnego wzorca rozumowania, co skutkuje stałym popełnianiem błędu określonego rodzaju.
HEURYSTYKI
• heurystyka reprezentatywności
• heurystyka dostępności
Heurystyka reprezentatywności
• polega na kierowaniu się tym, czy dany obiekt lub zdarzenie jest, według nas, typowym egzemplarzem pewnej klasy obiektów lub zdarzeń (Kahneman, Tversky, 1972).
Heurystyka reprezentatywnościPrzykład
• Przypuśćmy, że gramy w totolotka, wybierając 6 liczb spośród 49. Który wynik losowania wyda nam się bardziej prawdopodobny:
• 1 2 3 4 5 6 czy 3 8 17 29 35 42?
• Większość ludzi odpowie, że pierwszy ciąg jest znacznie mniej prawdopodobny, bo mało przypomina ciągi ze znanych losowań, w losowaniach rzadko są liczby sąsiednie, a ciąg drugi zdaje się być bardziej przypadkowy, więc jest „prawdopodobny”,
• W rzeczywistości każdy ciąg liczb jest w totolotku jest równie prawdopodobny, ponieważ wylosowanie dowolnej liczby nie zmienia prawdopodobieństwa wylosowania dowolnej innej liczby.
• Kiedy częściej wybieramy jedne, a pomijamy inne, to kierujemy się heurystyką reprezentatywności.
Złudzenia poznawcze
• To tendencyjne sądy wypływające z heurystyki reprezentatywności (Nisbett i in., 1983):
Złudzenie hazardzisty inaczej efekt Monte Carlo
Złudzenie koniunkcji
Złudzenie hazardzistyPrzykład
• Przypuśćmy, że gramy w „orła i reszkę”. Jeśli padnie orzeł, -wygrywamy zadeklarowaną sumę pieniędzy (np. 10 zł), jeśli nie, - tyle samo przegrywamy.
• Jeśli gra jest uczciwa, prawdopodobieństwo orła i reszki przyjmuje w każdej próbie identyczną wartość i wynosi p=0,5.
• I załóżmy, że pięć razy pod rząd pada reszka.
• RRRRR?
• W tej sytuacji jesteśmy skłonni postawić dość duże pieniądze na to, że w kolejnej próbie padnie orzeł. Typowe zdają się być krótkie jednorodne serie, długie wyzwalają oczekiwanie załamania serii
• To złudzenie reprezentatywności,
• O ile bowiem prawdopodobieństwo pojedynczego zdarzenia binarnego (np. orzeł lub reszka) jest zawsze takie samo i wynosi 0.5, o tyle prawdopodobieństwo serii zdarzeń tego samego rodzaju (np. dziesięć razy pod rząd pada reszka) jest już minimalne, bo mniejsze niż 0,001.
• Ludzie oceniają prawdopodobieństwo wystąpienia pojedynczego zdarzenia na tle całej serii zdarzeń, i na tym właśnie polega błąd,
Polega ono na zawyżaniu prawdopodobieństwa posiadania przez obiekt pewnej cechy, jeśli występuje ona z inną cechą.
Złudzenie koniunkcjiPrzykład
• Linda ma 31 lat. Jest niezamężna, wygadana i bardzo inteligentna. Ukończyła studia filozoficzne. Jako studentka głęboko angażowała się w problemy dyskryminacji i sprawiedliwości społecznej. Uczestniczyła też w demonstracjach przeciwko broni nuklearnej.
• Oszacuj prawdopodobieństwa kilku cech opisujących Lindę. Ocenę 1 trzeba było przyznać opcji najbardziej prawdopodobnej, 3 - opcji najmniej prawdopodobnej.
• Cecha 1. Linda aktywnie udziela się w ruchu feministycznym.
• Cecha 2. Linda jest urzędniczką w banku.
• Cecha 3. Linda jest urzędniczką w banku i aktywnie udziela się w ruchu feministycznym.
• Badani przeceniają prawdopodobieństwo posiadania cech 3, jako wyższe niż cech 1 albo cechy 2.
Tymczasem prawdopodobieństwo koniunkcji cech jest zawsze mniejsze od prawdopodobieństwa wystąpienie każdej z cech 0.25 versus 0.5;
Linda mogła być feministką i nie pracować w banku, mogła nie być feministką i pracować w banku.
Przykład:
Małysz jest w szczytowej formie.
Oceń szanse wygrania przez niego konkursów jednego, dwóch, trzech, czterech konkursów. 1 - trzeba przyznać opcji najbardziej prawdopodobnej, 4 - opcji najmniej prawdopodobnej.
Ponieważ jest w szczytowej formie jest większe prawdopodobieństwo, że wygra wszystkie cztery konkursy niż tylko jeden.
To złudzenie koniunkcji. Bo prawdopodobieństwo wygrania czterech jest (0.5 x 0.5 x 0.5 x 0.5)= 0.0625
Złudzenie wiarygodnego scenariusza
• W badaniach Tversky'ego i Kahnemana (1983), prowadzonych w 1981 r., pytano ekspertów w zakresie futurologii o ocenę prawdopodobieństwa następujących zdarzeń:
• 1/ Związek Sowiecki dokonuje inwazji na Polskę w celu stłumienia ruchu "Solidarności".
• 2/ USA zrywają stosunki dyplomatyczne ze Związkiem Sowieckim.
• 3/ Związek Sowiecki dokonuje inwazji na Polskę w celu stłumienia ruchu "Solidarności„ i USA zrywają stosunki dyplomatyczne ze Związkiem Sowieckim.
• Eksperci futurolodzy oceniali nisko prawdopodobieństwo wystąpienia wszystkich trzech zdarzeń, ale szacowali wyżej 3/ niż 1/ albo 2/.
• Ale 3/ jest koniunkcją 1/ i 2/;
• Eksperci wyjaśniali, że zdarzenie 3/ scenariusz (inwazja i zerwanie) to typowy przykład sytuacji kryzysowych. Natomiast Inwazja bez zrywania stosunków, a także zerwania stosunków z innej przyczyny, jako mniej prawdopodobne.
• Coś, co formalnie rzecz biorąc nadal jest koniunkcją (1 i 2), jest mimowolnie przerabiane na implikację (jeśli 1, to 2),
Heurystyka dostępności
Polega ona na kierowaniu się tymi przesłankami lub elementami wiedzy, które są dostępne i łatwe do wydobycia z pamięci trwałej, a ignorowaniu tych, które są trudno dostępne
Heurystyka dostępnościPrzykład
• Zjawisko to najłatwiej zademonstrować na przykładzie prostego pytania o częstość występowania określonych kombinacji liter (Tversky, Kahneman, 1983).
• Przypuśćmy, że ktoś nas poprosi o oszacowanie częstości występowania litery K na przedostatnim miejscu w polskich nazwiskach.
Badanym zwykle łatwo przychodzi na myśl (większa dostępność) typowa końcówka –SKI, i stosowna częstotliwość jej występowania.
A przecież zbiór wszystkich końcówek SKI jest podzbiorem szerszego zbioru końcówek _- K -,
np. –NKA, -IKA, które trudniej przychodzą na myśl (mniejsza dostępność), jak –BAŃKA, czy MIKA
.
Końcówki -SKI są przeszacowane co do swej częstości, a końcówki _K_ okazują się nie-doszacowane.
• To tendencyjne sądy wypływające z heurystyki dostępności.
• Efekt świeżości
• Złudzenie osobistego doświadczenia
• Złudzenie małych liczb
Efekt świeżości
• Przecenianie prawdopodobieństwa wystąpienia zdarzeń dramatycznych a niedocenianie zdarzeń zwykłych.
• Źródłem jest łatwość odszukania w LTM zdarzeń dramatycznych, gdyż są lepiej pamiętane ( np. pamięć błyskowa, albo efekt stresu na zapamiętanie zdarzeń wzbudzających emocje, albo częściej eksponowane w mediach).
Efekt świeżości Przykład
• Czy jest większe prawdopodobieństwo utopienia się we własnej wannie, czy śmierć w zamachu terrorystycznym?
• Większe szanse śmierci w wannie( Matlin, 1994)
Złudzenie osobistego doświadczenia
• Przecenianie przez badanych prawdopodobieństwa zdarzeń, których byli świadkami, niedocenianie osobiście nie doświadczanych.
• Ktoś kradnie portfel przyjezdnemu na białostockim dworcu, implikuje è na białostockich dworcach notorycznie zdarzają się kradzieże.
• Efekt dostępności pamięci wydarzenia odszukiwanego w pamięci autobiograficznej.
• Możliwy mechanizm tworzenia wielu stereotypów.
Złudzenie małych liczb
tendencję do wypowiadania ogólnych sądów o ludziach na podstawie
nielicznej i niereprezentatywnej "próbki„,
tj. „rodziny i znajomych.„
• Nieliczna, bo zawiera, np. 10-15 osób
• Niereprezentatywna, gdyż poszczególne grupy znajomych skupiają osoby podobne pod wieloma względami, więc jednorodne, a nie różnorodne, tj. w jakieś mierze reprezentatywne
heurystyka zakotwiczenia i dopasowania
• Heurystyka zakotwiczenia i dopasowania prowadzi nas do błędnej oceny wielkości liczbowych. Szczególnie niedoszacowanie lub przeszacowanie wartości statystycznych.
Tversky i Kahneman (1982) prosili uczniów szkoły średniej oszacowanie w ciągu 5 sekund wielkości iloczynu, przedstawionego w postaci dwóch ciągów:
• 8 x 7 x 6 x 5 x 4 x 3 x 2 x 1 albo 1 x 2 x 3 x 4 x 5 x 6 x 7 x 8
• W przypadku lewego szeregu mediana z wszystkich ocen wyniosła 2,250, w przypadku szeregu prawego - tylko 512.
• Jednak oceny teoretycznie nie powinny się różnić, bo oba szeregi są matematycznie równoważne,
• Rozpoczynanie liczenia (zakotwiczenie) od większych wartości liczbowych (8 x 7 x ...) prowadzi do podwyższenia iloczynu, podczas gdy "zakotwiczenie" na małych wartościach (1 x 2 x …) prowadzi do zaniżenia oceny.
• Jedni i drudzy zaniżali ocenę, iloczyn wynosi 40 320.
Ignorowanie proporcji podstawowej
Często błędy w ocenie prawdopodobieństwa zdarzeń wynikają z ignorowania proporcji podstawowej tj. ogólnej częstości występowania zdarzenia czy cechy w populacji
Wady i zalety heurystyk
• Wady
• zawodność
• Im niższy poziom inteligencji tym większa tendencyjność myślenia
• Zalety
• Umożliwiają wydanie często trafnego sądu, bez stosownej wiedzy teoretycznej i bez wysokiej inteligencji
...
migotka1313