Szymon Marycjusz.doc

(43 KB) Pobierz
HISTORIA WYCHOWANIA

HISTORIA WYCHOWANIA

 

Szymon Marycjusz z Pilzna

Simon Maricius, Czystochlebski,

własc. Szymon Kociołek

1516 – 1574

 

v     Najpierw uczeń, potem profesor Akademii Krakowskiej

v     Humanista , filolog

v     Znawca, wielbiciel i tłumacz literatury starożytnej

v     Autor jednego z najwybitniejszych polskich dzieł pedagogicznych okresu renesansu „ De scholis seu academiis libri duo” [ O szkołach czyli akademiach ksiąg dwoje ]

 

 

Rola wykształcenia w społeczeństwie

 

v     Wychowanie młodziezy

            Odniósł się do Platona:  „ Przede wszystkim trzeba się starać o młodzież, aby się stała

              jak najlepszą; trzeba naśladować dobrego rolnika, który najpierw troszczy się o

              młode latorośle, a potem dopiero o starsze.”

 

v     Potega, bezpieczenstwo i pomyslny rozwój zależą od poziomu umysłowego i doświadczenia politycznego rządzących

 

v     Wykształcenie potrzebne dla monarchy, współpracowników, dopiero na końcu dla obywateli

 

v     Szkoła powinna wykształcać kandydatów na wszystkie urzędy

 

v     Do urzedów koscielnych prawo mają wszyscy wykształceni  i moralni obywatele

 

v     Przyzwyczajenie ludu do posłuszeństwa i uległości

 

Szkolnictwo

 

v     Szkolnictwo przyczynia się do rozwoju całego państwa, do pokoju i dobrobytu.

v     Opiekę nad szkołami powinny sprawować wszystkie stanu – zarówno duchowe,

     jak i świeckie.

v     Kształcenie w zmodernizowanych 7 sztukach wyzwolonych.

v     Przygotowanie świeckie, a nie teologiczne.

v     Uszanować należy zagadnienia abstrakcyjne i filozoficzne, scholastyczne, rozbudować przedmioty użyteczne w działaniu.

 

 

Studia

 

v     Żądał  usunięcia scholastyki

v     Kontrola nad działalnością uczonych

v     Krytyka nieuctwa profesorów

v     Poznanie rzeczy ważniejsze niż znajomość słów – krytyka retoryki

v     Sposoby zdobywania wiedzy:

   * uczestniczenie w wykładach profesora

   * samodzielna nauka

   * udział w dysputach

   * nauka pamięciowa

 

v     Student  rozpoczynając studia, powinien wiedzieć, że:

    * studiowanie to ciężka praca, która        wymaga wiele wysiłku i wyrzeczeń;

    * należy ograniczać zabawy

    * musi uświadomić sobie swoje cele

v     Należy umieć się uczyć oraz przeplatać

     naukę z zabawą.

 

Profesor powinien

 

v     Być wszechstronnie wykształcony – powinien znać literaturę najlepszych i najbardziej moralnych pisarzy, ale również niemoralnych i złych  stylistów, aby lepiej przekonać słuchaczy o tym, co dobre.

v     Znać bardzo dobrze przedmiot który wykłada, którego podjął się uczyć.

v     Być sumienny

v     Wykładać rzeczy trudne z jak największą prostotą i jasnością

v     Prowadzić uczciwe życie i mieć dobry charakter, aby swoją postawą przyciągnąć do siebie młodzież i zachęcać ją do nauki.

v     Wartość uniwersytetu zależy od wiedzy profesorów.

 

Literatura:

1). S.I.Możdżeń, „Historia Wychowania. Wybór źródeł” cz.III

     Odrodzenie, Kielce 1998, str. 76-89

2). H.Barycz, „Dzieje nauki w Polsce w epoce Odrodzenia”,

     Warszawa 1957, str. 147-150

 

 

Prezentacje wykonaly:

         Magdalena Krajewska

         Urszula Andzielewicz

         Magdalena Fidura

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin