Kryteria wymagań na oceny(1).doc

(88 KB) Pobierz
Edukacja polonistyczna

Edukacja polonistyczna

 

 

Osiągnięcia doskonałe:

 

-          Uczeń czyta głośno, poprawnie, płynnie nowy tekst uwzględniając zmianę siły i tonu głosu, tempo czytania, pauzy gramatyczne i logiczne,

-          Rozumie nowy tekst po jednorazowym przeczytaniu,

-          Samodzielnie wyodrębnia postacie i zdarzenia w utworach literackich,

-          Ustala kolejność zdarzeń i ich wzajemną zależność,

-          Odróżnia zdarzenia istotne od mniej istotnych,

-          Wskazuje postacie główne i drugorzędne,

-          Charakteryzuje bohaterów, oceniając ich postępowanie,

-          Podaje kilka propozycji opowiadań twórczych związanych z treścią utworu, np. dalsze losy bohatera, komponowanie początku i końca utworu lub ilustracji,

-          Śmiało wypowiada swoje myśli w postaci wielozdaniowej, spójnej na różne tematy,

-          Posiada bogate słownictwo, używa zdań rozwiniętych,

-          Wykazuje się dużą wiedzą na tematy związane z doświadczeniami, przeżyciami i lekturą,

-          Samodzielnie układa i pisze teksty w postaci opowiadań, opisów, sprawozdań, życzeń, listów, zawiadomień, zapisków kronikarskich i pamiętników na dowolny temat,

-          Strona graficzna bardzo poprawna, pismo kształtne, płynne, czytelne

-          Właściwie rozmieszcza tekst ciągły na stronicy

-          Pisze teksty bezbłędnie z pamięci i ze słuchu,

-          Wykazuje się znajomością poznanych zasad pisowni i potrafi zastosować je w praktyce

-          Nie popełnia żadnych błędów gramatycznych w mowie i w piśmie,

-          Posiada bogate słownictwo,

-          W wypowiedziach posługuje się trudnymi wyrazami i związkami frazeologicznymi.

 

 

Osiągnięcia bardzo dobre:

 

-          Uczeń płynnie, wyraziście i poprawnie czyta głośno nowe, łatwe teksty,

-          Czyta po cichu ze zrozumieniem,

-          Potrafi czytać teksty z podziałem na role, zwracając uwagę na znaki interpunkcyjne,

-          Ustala w utworze literackim, historyjce obrazkowej, kolejność zdarzeń i dostrzega ich wzajemną zależność,

-          Wskazuje postacie główne i drugorzędne,

-          Dokonuje oceny bohatera i uzasadnia swój sąd

-          Wynajduje w tekście fragmenty na określony przez nauczyciela temat,

-          Wykazuje się znajomością literatury dla dzieci, swobodnie wypowiada się na jej temat, potrafi podać nazwiska i tytuły utworów,

-          Korzysta z biblioteki klasowej i szkolnej,

-          Dzieli się wrażeniami z odbieranych audycji radiowych, programów telewizyjnych, sztuk teatralnych, filmów dla dzieci,

-          Wypowiada się w rozwiniętej i uporządkowanej formie na tematy związane z doświadczeniami, przeżyciami i lekturą,

-          Samodzielnie układa i pisze teksty w postaci opowiadań, opisów, sprawozdań, życzeń, listów, zawiadomień, zapisków kronikarskich i pamiętników na dany przez nauczyciela temat,

-          Pismo jest kształtne, płynne i czytelne,

-          Właściwie rozmieszcza tekst ciągły na stronicy,

-          Wykazuje się znajomością zasad pisowni i potrafi zastosować je w praktyce,

-          Pisze ze słuchu i z pamięci bezbłędnie wyrazy, zdani i krótkie teksty,

-          Potrafi prawidłowo stosować znaki interpunkcyjne, bezbłędnie porządkuje wyrazy według pierwszej i drugiej litery alfabetu,

-          Ustala związki między wyrazami w zdaniu za pomocą odpowiednich pytań,

-          Bezbłędnie rozpoznaje rodzaje zdań w wypowiedziach ustnych i pisemnych,

-          Bezbłędnie rozpoznaje części mowy i zna pytania rządzące nimi,

-          Bezbłędnie określa formy rzeczownika, czasownika i przymiotnika,

-          Stosuje zdania i równoważniki zdań w zależności od potrzeb,

-          Posługuje się zdaniami złożonymi z wykorzystaniem wskaźników zespolenia,

-          Posiada bogate słownictwo,

-          Dobiera wyrazy pokrewne i wyrazy i przeciwnym znaczeniu,

-          Poprawnie łączy wyrazy w związki frazeologiczne.

 

 

Osiągnięcia dobre:

 

-          Uczeń popełnia drobne błędy w trakcie czytania,

-          Czyta wolno,

-          Rozumie tekst po jednorazowym przeczytaniu przy ukierunkowaniu przez nauczyciela,

-          Ustala kolejność zdarzeń i ich wzajemną zależność przy niewielkiej pomocy nauczyciela,

-          Wskazuje postacie główne i drugorzędne,

-          Dokonuje oceny bohatera i uzasadnia swój sąd wspomagany pytaniami nauczyciela,

-          Wynajduje fragmenty na określony przez nauczyciela temat,

-          Wykazuje się niewielką wiedzą z zakresu literatury dla dzieci,

-          Korzysta z biblioteki klasowej i szkolnej,

-          Wypowiada się w rozwiniętej uporządkowanej formie na tematy podane przez nauczyciela,

-          Układa i pisze teksty w postaci opowiadań, opisów, sprawozdań, życzeń, listów, zawiadomień, zapisków kronikarskich i pamiętników pod kierunkiem nauczyciela,

-          Pisze dość czytelnie i kształtnie wyrazy i zdania,

-          Prawidłowo rozmieszcza tekst ciągły na stronicy,

-          Wykazuje się znajomością zasad pisowni i nielicznymi błędami potrafi je zastosować w praktyce,

-          Rozumie znaczenie słownictwa czynnego, ale nie zawsze posługuje się nim,

-          Poprawnie łączy wyrazy w związki frazeologiczne,

-          Potrafi wyjaśnić większość niezrozumiałych wyrazów i związków frazeologicznych oraz zastępować je innymi.

Osiągnięcia słabe:

 

-          Uczeń czyta wolno tekst dzieląc trudniejsze wyrazy na sylaby,

-          Ma trudności ze z rozumieniem tekstu po jednorazowym przeczytaniu,

-          Wymaga pomocy nauczyciela przy wykonywaniu poleceń,

-          Wypowiada się na temat utworu literackiego ubogim słownictwem,

-          Ma trudności z ustaleniem kolejności zdarzeń,

-          Wymaga drobnych wskazówek nauczyciela przy wypowiadaniu się na określony temat,

-          Układa i pisze teksty w postaci opowiadań, opisów, sprawozdań, życzeń, listów, zawiadomień, zapisków kronikarskich i pamiętników z dużą pomocą nauczyciela

-          Popełnia błędy graficzne w zakresie proporcjonalności, kształtu, łączenia liter,

-          Popełnia błędy w prawidłowym rozmieszczaniu tekstu ciągłego na stronicy,

-          Wykazuje znajomość zasad pisowni i nie zawsze prawidłowo stosuje je w praktyce,

-          Popełnia błędy w pisaniu z pamięci i ze słuchu wyrazów, zdań, krótkich tekstów,

-          Potrafi wykazać się zdobytymi wiadomościami pod kierunkiem nauczyciela,

-          Posiada dość ubogie słownictwo,

-          Buduje krótkie zdania, nie stosuje porównań, określeń, związków frazeologicznych,

-          Ma trudności ze zrozumieniem krótkich wyrazów i związków frazeologicznych i zastępowaniem ich innymi.

 

 

Osiągnięcia minimalne:

 

-          Uczeń czyta wolno głoskując i dzieląc wyrazy na zgłoski,

-          Nie rozumie tekstu po jednorazowym przeczytaniu,

-          Wymaga dużej i stałej pomocy nauczyciela przy wykonywaniu poleceń,

-          Ma duże trudności w wypowiadaniu się na temat utworu literackiego,

-          Nie potrafi samodzielnie ustalić kolejności wydarzeń, wskazać postaci, wynajdować fragmenty w utworze,

-          Wymaga pytań nauczyciela przy wypowiedziach na dany temat,

-          Wymaga szczególnej pomocy nauczyciela w postaci np. tekstu z lukami, rozsypanek i innych.

-          Pismo mało czytelne, wolne tempo pisania,

-          Niepoprawnie rozmieszcza tekst ciągły na stronicy,

-          Wykazuje bardzo słabą znajomość zasad pisowni,

-          Popełnia rażące błędy w pisaniu z pamięci i ze słuchu wyrazów i zdań,

-          Posiada ubogie słownictwo,

-          Na pytania odpowiada wyrazami lub krótkimi zdaniami,

-          Ma duże trudności ze zrozumieniem krótkich wyrazów i związków frazeologicznych, nie potrafi zastąpić ich innymi.

 

 

 

 

 

Nie osiągnął minimum, jeżeli:

 

-          Nie opanował wiadomości i umiejętności w czytaniu, pracy z tekstem literackim, mówieniu określonym minimum programowym, a braki te uniemożliwiają mu dalsze zdobywanie wiedzy z tego zakresu,

-          Pisze niepoprawnie z pamięci i ze słuchu,

-          Nie zna żadnej zasady pisowni,

-          Posiada bardzo ubogie słownictwo,

-          Na pytania odpowiada wyrazami lub monosylabami,

-          Nie rozumie trudnych wyrazów i związków frazeologicznych, nie potrafi zastępować ich innymi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edukacja matematyczna

 

 

Osiągnięcia doskonałe:

 

-          Biegle dodaje i odejmuje w zakresie 1000,

-          Biegle mnoży i dzieli w zakresie 100,

-          Samodzielnie rozwiązuje złożone zadania tekstowe, proponuje różne sposoby rozwiązań,

-          Wszystkie zaproponowane przez nauczyciela prace wykonuje szybko i bez błędu, prosi o dodatkowe,

-          Wykazuje zainteresowania matematyczne,

-          Chętnie uczestniczy i bierze aktywny udział w grach i zabawach typu matematycznego.

 

 

Osiągnięcia bardzo dobre:

 

-          Uczeń opanował bardzo dobrze wiadomości i umiejętności przewidziane w prog. kl. II,

-          Zna nazwy: „składnik”, „różnica”, „iloczyn”, „iloraz”, i umie je zastosować w praktyce,

-          Stosuje prawidłowo prawo przemienności i łączności dodawania,

-          Bezbłędnie zapisuje za pomocą cyfr i odczytuje liczby naturalne od 0 do 1000 oraz porównuje je, wyodrębni...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin