Wielka_nieobecna_-_Zakowski_-_bez_przypisow.pdf

(157 KB) Pobierz
Wielka nieobecna - Żakowski - bez przypisów ZNAK WODNY
„Wielka nieobecna” Jacek Żakowski
www.maturazpolskiego.pl
1. Mało co jest bardziej wkurzające niż sąsiad, który ma jedną krowę więcej. Ale każdy ma takiego sąsia-
da. A kto ma się gorzej od innych, czuje się jakoś skrzywdzony. W głębi duszy większość z nas wierzy
przecież, że ludzie rodzą się i z natury są lub powinni być równi. Każdy jednak gołym okiem widzi,
że w żadnym potocznym sensie to nie może być prawda.
2. Trudno o pogląd bardziej fałszywy, frustrujący i konieczny zarazem, niż wielki mit równości. Może je-
steśmy równi wobec spraw ostatecznych: śmierci i życia wiecznego. W życiu doczesnym najpierw nierów-
no nas wyposaża natura – w zdrowie, zdolności, wygląd. Potem bardzo różnie wyposaża nas nasze oto-
czenie – rodzina, środowisko, szkoła. Dostajemy język, styl życia, aspiracje, nawyki, horyzonty marzeń,
potoczny obraz świata, kulturę. Nie mamy na to zbyt dużego wpływu. Kiedy możemy go mieć, na ogół je-
steśmy już ukształtowani w tak poważnym stopniu, że bardzo nierówno korzystamy z tej szansy. Znów
wiele zależy od przypadku, czyli szczęścia, które też nie jest dzielone po równo. Jedni spotkają osoby czy
okoliczności, które im pomogą, inni takie, które im zaszkodzą.
3. Wchodząc w społeczne życie mamy nierówne szansę. Im dalej w las, tym więcej nierówności i jedno-
cześnie więcej mitów równości. Mit równych szans w pracy przegrywa nawet z urodą, która jak wiadomo
pomaga w karierze, nie mówiąc o wykształceniu, które w dużym stopniu zależy od tego, kim są nasi ro-
dzice. Mit równej konkurencji na rynku przegrywa choćby z urodzeniem. W każdym kraju na świecie
partnerzy inaczej traktują członków znanych rodzin i firm, a za granicą lepiej są traktowani ci z krajów
cieszących się dobrą opinią. Przed sądem mit równego prawa przegrywa nie tylko z pozycją społeczną,
lecz także z płcią, zamożnością, zdolnością przekonywania.
4. Nawet mit politycznej równości, której symbolem jest równa siła głosu każdego obywatela, nie broni
się w świecie realnym. Słabsi albo nie biorą udziału w wyborach, albo nie potrafią ocenić, kto reprezen-
tuje ich prawdziwy interes.
5. Nierówność jest nieusuwalna. A jednak cały nasz świat – demokracja, wolny rynek, prawo – oparty
jest na micie równości. Nawet w PRL 85 proc. ludzi uważało przecież, że nierówności są w Polsce zbyt
wielkie, choć wówczas były nieporównanie mniejsze niż teraz. To pokazuje jeden z paradoksów równości
– ci, którzy się domagają równości w imię mitu, sami ją muszą w imię natury odrzucić. Komunizm upadł
przecież nie dlatego, że „wrogie siły” skutecznie spiskowały, ale właśnie dlatego, że nawet ci, którzy o nie-
go walczyli, jedne nierówności zastępowali innymi – też nieakceptowanymi.
6. Można by w tym miejscu powiedzieć – bądźmy realistami, pozbądźmy się frustrującego mitu.
7. Ale na przekór naszej wiedzy o świecie rzeczywistym mit równości ma racjonalne jądro. Uparta wiara
w równość wynika w istocie z wiedzy o nierówności. Czy byśmy mieli ochotę się ścigać, gdybyśmy
nie wierzyli w równość, czyli w szansę dorównania tym przed lub nad nami? Dynamizm nowoczesności
wziął się między innymi z tego, że więcej osób poczuło się uczestnikami wspólnoty równych ludzi, którzy
mogą się ze sobą ścigać. Chłop pańszczyźniany czy rycerz króla Artura w żadną równość nie wierzył.
8. Równość jest złudzeniem koniecznym, byśmy żyli lepiej. Koniecznym, jednak niewystarczającym.
Sztuka polega na tym, żeby w ten mit uwierzyć, ale nie za bardzo, i żeby rzeczywistość uznać,
ale nie do końca. Słynna kpina z „Folwarku zwierzęcego” Orwella, że wszyscy są równi, ale niektórzy są
jednak równiejsi, uczciwie opisuje każdą rzeczywistość nowoczesnego świata.
9. To jednak nie znaczy, że warto się na tę rzeczywistość konsekwentnie zgodzić. W realnym świecie nad-
miar konsekwencji prowadzi do katastrofy. Ideologie, które konsekwentnie uznały nierówność (rasiści,
nacjonaliści, monarchiści, lesseferyści), poniosły równie sromotne klęski i powodowały równie wielkie
nieszczęścia jak te, które ją chciały w imię mitu równości usunąć (komuniści, anarchiści). Problem jest
w odpowiednich proporcjach i sposobie ich utrzymania. Natura pogłębia nierówności. Gdy zajdzie w tym
zbyt daleko, mit równości popycha ludzi do tego, by ją wyrównywać. Może temu służyć rewolucja, pospo-
lity rabunek albo polityka. Fenomen demokracji polega właśnie na tym, że utrzymuje nierówność
na wciąż zmieniającym się znośnym dla ogółu i racjonalnym poziomie, co pozwala uniknąć rewolucji
i ograniczyć rabunki. By jednak ten system w miarę sprawnie działał i niwelował nadmierne nierówno-
ści, ludzie muszą uwierzyć w równość i nierówność zarazem. Jak by to paradoksalnie nie brzmiało,
od kiedy władza i społeczny porządek nie mają już boskiej legitymizacji, to właśnie mit równości autory-
zuje nierówność.
10. Świat nie jest logiczny. Każda próba ujęcia go w karby żelaznej logiki prowadzi do katastrofy. Nierów-
ność jest faktem. Równość jest tęsknotą. Nierówność jest naturalna. Równość jest niezbywalna. Obie są
nam niezbędne do życia. Wciąż musimy szukać między nimi odpowiednich proporcji. A zapewne żadne
uniwersalnie odpowiednie proporcje nie istnieją. Więc jest nadzieja, że będziemy szukali bez końca.
Jacek Żakowski, Równość. Wielka nieobecna ,
„Polityka” nr 17 (25010), 30 kwietnia 2005.
1 z 2
418029567.001.png
„Wielka nieobecna” Jacek Żakowski
www.maturazpolskiego.pl
Zadania do tekstu:
1. Dwa pierwsze zdania akapitu 1. zawierają spostrzeżenia na temat relacji między ludźmi. Przereda-
guj je tak, aby każdemu z nich nadać formę prawdy ogólnej.
(0–1–2 p.)
2. Przez powtórzenie jakiego słowa w akapicie 1. autor sygnalizuje, że wypowiada sądy o charakterze
uniwersalnym? Zapisz to słowo.
(0–1 p.)
3. Na podstawie akapitu 2. wymień trzy czynniki, które zdaniem autora decydują o nierówności mię-
dzy ludźmi.
(0–1 p.)
4. Użyte w akapicie 3. sformułowanie „Im dalej w las, tym więcej nierówności” jest przekształconym
przysłowiem. Wyjaśnij, w jakim znaczeniu autor użył tego sformułowania.
(0–1 p.)
5. Na podstawie akapitu 5. wyjaśnij, co według autora tekstu było przyczyną upadku komunizmu.
(0–1 p.)
6. Wskaż zdanie, które najlepiej określa związek między akapitem 1. a akapitami od 2. do 5.
a) akapity od 2. do 5. zawierają definicje terminów wspomnianych w akapicie 1.,
b) akapity od 2. do 5. służą udowodnieniu stwierdzenia zawartego w akapicie 1.,
c) treści akapitu 1. oraz akapitów od 2. do 5. są sprzeczne,
d) akapit 1. nie łączy się treściowo z akapitami od 2. do 5.
(0–1 p.)
7. Autor tego tekstu chętnie posługuje się paradoksami. Zacytuj dwa z nich.
(0–1–2 p.)
8. Na podstawie akapitów 7. i 8. wyjaśnij jednym zdaniem, na czym polega pozytywny wpływ mitu
równości na ludzi.
(0–1 p.)
9. W akapicie 8. Żakowski cytuje Orwella. Wyjaśnij, jaką prawdę o świecie wyraża dzięki cytatowi
z powieści „Folwark zwierzęcy”.
(0–1 p.)
10. Na podstawie akapitu 9. zinterpretuj zdanie: „W realnym świecie nadmiar konsekwencji prowadzi
do katastrofy”.
(0–1 p.)
11. Na podstawie akapitu 9. sformułuj dwa wnioski na temat zalet ustroju demokratycznego.
(0–1–2 p.)
12. W jakim znaczeniu autor używa w tekście słowa „mit”? Sformułuj definicję wyrazu „mit” w tym
znaczeniu.
(0–1–2 p.)
13. Które dwa zdania w akapicie 10. jednoznacznie służą potwierdzeniu przekonania autora, że rów-
ność to „wielki mit”? Zacytuj je.
(0–1 p.)
14. Wskaż prawdziwe zakończenie zdania. Przytoczony tekst Jacka Żakowskiego to:
a) reportaż,
b) esej,
c) felieton,
d) artykuł historyczny.
(0–1 p.)
15. Z akapitów 6., 9. i 10. zacytuj dwa sformułowania, które świadczą o tym, że autor chce wpłynąć
na odbiorcę.
(0–1 p.)
16. Zinterpretuj tytułowe metaforyczne wyrażenie „wielka nieobecna”.
(0–1 p.)
2 z 2
418029567.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin