Tolerancja Hamer - bez przypisow.pdf
(
301 KB
)
Pobierz
418050150 UNPDF
„Tolerancja” Hanna Hamer
www.maturazpolskiego.pl
1.
Termin „tolerancja” oznacza, jak podaje „Słownik języka polskiego” – wyrozumiałość
w stosunku do przekonań odmiennych od naszych własnych. Szerzej – człowiek tolerancyj
ny to taki, który nie tylko nie uważa, że dyskutant mający przeciwny pogląd jest głupi,
ale także ten, kto potrafi w pełni szanować odmienne od własnych wierzenia, upodobania
i zwyczaje. To ktoś, kto nie dyskredytuje innych ludzi tylko dlatego, że różnią się od niego
sposobem bycia czy wyglądem zewnętrznym. Innymi słowy – to ktoś pozbawiony uprzedzeń.
(…)
2.
Według psychologów społecznych, takich jak G. Allport, M. Lerner, O. Field i inni –
uprzedzenie jest wrogą, a w każdym razie negatywną postawą wobec grupy ludzi lub po
szczególnych jej przedstawicieli. Taka postawa bywa najczęściej skutkiem przyswojenia so
bie bezpodstawnych uogólnień, bezpodstawnych – bo wyprowadzonych z fałszywych lub nie
kompletnych informacji. Załóżmy, że usłyszałam kiedyś, nie pamiętam już kiedy i od kogo,
pogląd czy opinię, że wszyscy rudzi są fałszywi. Ten ktoś nie znał z pewnością wszystkich
rudych, ale ten jeden, którego znał, dopiekł mu zapewne do żywego. Wystarczy, aby ta
kie zdanie padło na podatny grunt, to znaczy, aby usłyszał je ktoś, kto nie ma w ogóle zda
nia na temat rudych albo kto zetknął się z jakimś osobnikiem o tym kolorze włosów. Naj
chętniej podzielamy cudze poglądy wtedy, gdy trafiają do naszych szarych komórek
jako pierwsze lub gdy są podobne albo identyczne z naszymi. (…)
3.
Podstawą każdego uprzedzenia jest zatem nieuzasadnione uogólnienie, zwane stereoty
pem myślowym. Jeśli myślisz stereotypami, to znaczy przypisujesz każdej osobie z danej
grupy (np. rudzielcowi z grupy wszystkich rudzielców) identyczne cechy osobowościowe – je
steś na najlepszej drodze do zostania człowiekiem nietolerancyjnym. (…) Zasadniczą wadą
każdego stereotypu myślowego jest to, że zamyka nam oczy na indywidualne różnice między
ludźmi. Warto pamiętać, że ludzie uprzedzeni widzą świat tak, jak im na to pozwala ich
uprzedzenie. Oni po prostu nie są w stanie być tolerancyjni. Mają już raz na zawsze wyro
biony pogląd nadaną kwestię i nie interesują ich fakty. To fałszowanie obrazu rzeczywistości
niesie ze sobą poważne konsekwencje. Żyjemy w wyimaginowanym świecie, stworzonym
przez zlepki oderwanych opinii, zasłyszanych gdzieś zdań, nieprzemyślanych przekonań.
Jak można wobec tego konstruktywnie oddziaływać na realia, których się tak naprawdę
wcale nie zna? Uprzedzenia nie pozwalają nam funkcjonować efektywnie w prawdziwym
świecie, odsuwając nas od ludzi różniących się w jakiś sposób od nas, wyzwalają negatywne
emocje, kanalizując napięcie w agresji na przedmiot uprzedzenia i dlatego są niebezpieczne.
(…) Dlaczego nietolerancja jest tak powszechnym zjawiskiem? Składają się na to przynaj
mniej cztery grupy przyczyn: • ekonomiczna i polityczna rywalizacja • szukanie „kozłów
ofiarnych” • tzw. osobowość autorytarna • konformizm.
4.
Psychologowie społeczni zwrócili uwagę na fakt, że postawy nacechowane uprzedzeniem
nasilają się zwykle wtedy, gdy panuje kryzys, czasy są pełne napięcia i konfliktów, spowo
dowanych niezgodnością celów ekonomicznych, politycznych lub ideologicznych. (…) Ekono
miczne korzyści płynące z dyskryminacji części ludności są zupełnie oczywiste. Grupom
uprzywilejowanym opłaci się podtrzymywać uprzedzenia. Manipulowanie nastrojami spo
łecznymi w celu ukierunkowania niechęci na określoną grupę ludzi znane było od wieków.
(…) Największe uprzedzenia przeciw Murzynom stwierdzono w USA w tych grupach społecz
nych, które w hierarchii społecznoekonomicznej znajdowały się tylko o jeden szczebel wy
żej. Najwyraźniej dało się to zaobserwować podczas rywalizacji o pracę. A zatem rywalizacja
i konflikt ekonomicznospołeczny z reguły rodzą uprzedzenia. Są one tym większe, im niż
szy jest poziom wykształcenia i bardziej tendencyjne środowisko rodzinne, dostarczające
negatywnych wzorców zachowań.
5.
Nazwa „kozioł ofiarny” pochodzi od starożytnych Izraelitów. W dniach pokuty kapłan
kładł ręce na głowie kozła, recytując jednocześnie grzechy ludu i przenosząc w ten sposób
1 z 4
„Tolerancja” Hanna Hamer
www.maturazpolskiego.pl
symbolicznie grzech i zło z ludzi na kozła. Pozwalano następnie uciec zwierzęciu na pusty
nię, aby społeczność mogła poczuć się oczyszczona z grzechu. „Kozła ofiarnego” obarczamy
odpowiedzialnością za coś, co nie jest jego winą. Niestety ludzki „kozioł ofiarny” nie może ni
gdzie uciec – dla zwierząt bywamy bardziej tolerancyjni. Warto znać trzy cechy decydujące
o tym, że spośród wielu osób ta jedna staje się ofiarą agresji i okrucieństwa. Cechą pierw
szą jest bezsilność wynikająca z braku chęci lub umiejętności obronienia się. „Żądna krwi”
grupa nie wnika bliżej w motywy niechęci ofiary do obrony. Rozzuchwala ją sam brak reak
cji na zaczepki. Cechą drugą jest wyróżnianie się na tle grupy. Rzuca się w oczy zarówno
prymus, zawsze znający właściwą odpowiedź (w odróżnieniu od nas), jak i człowiek o innym
kolorze skóry lub odmiennym wyznaniu religijnym. Dla ludzi nietolerancyjnych, którzy są
szczególnie skłonni do wyszukiwania sobie „kozłów ofiarnych”, inny – to wróg. Aby stać się
obiektem prześladowania, trzeba jeszcze spełniać trzeci warunek – być od początku nielu
bianym, często z błahego lub wyimaginowanego powodu. Forma i nasilenie agresji zależy
oczywiście zawsze od aprobaty danej grupy społecznej. Jeśli ktoś zacznie bronić ofiary,
oprawcy zwykle tracą pewność siebie i mogą zostawić ją w spokoju. (…)
6.
Istnieją ludzie szczególnie predysponowani do nietolerancyjnego traktowania innych,
nie tyle z powodu sytuacji zewnętrznej (kryzys) i bezradności swych ofiar, ile z przyczyn oso
bowościowych. (…) Taka osobowość skłonna do uprzedzania się do jednostek lub grup ludz
kich, nosi nazwę autorytarnej. Twórcami koncepcji tego typu osobowości są T. Adorno,
E. FrenkelBrunswik, E. Levinson i R. Sanford. Wymieniają oni szereg cech dla niej charak
terystycznych. Pierwszą z nich jest niezwykły respekt dla władzy, czy – mówiąc prościej –
płaszcząca się, uległa postawa wobec przełożonych. Drugą – silna skłonność do karania
osób zależnych, zwłaszcza dzieci i podwładnych. Cechą trzecią jest walka ze wszystkimi
przejawami słabości u siebie i innych, innymi słowy – stwarzanie pozorów bycia „mocnym”
człowiekiem. Czwarta cecha osobowości autorytarnej to stała podejrzliwość, nastawianie się
na atak ze strony otoczenia i niesłychanie męcząca gotowość do obrony. Cecha piąta to po
siadanie sztywnych, odpornych na zmiany, poglądów, nawet pod wpływem najbardziej prze
konujących argumentów. I szósta – przyjmowanie bez dyskusji wszystkich obowiązujących
w danej grupie społecznej konwencjonalnych wartości. (…)
7.
Konformizm jest, jak wiadomo, dostosowaniem własnego zachowania i sposobu myślenia
do zachowania i sposobu myślenia grupy społecznej. Potocznie przyjmuje się, że termin ten
oznacza uległość wobec obowiązujących norm w celu uzyskania osobistych korzyści. Ko
rzyść nie musi być materialna, na przykład może nią być tzw. święty spokój, kiedy to nie re
agujemy na czyjąś krzywdę i nie narażamy się większości. Konformizm to upodabnianie się
w zachowaniu do otoczenia. Jeśli to społeczne otoczenie narzuca normy pełne uprzedzeń,
ludzie są często zbyt słabi, aby im się przeciwstawić, mimo że mieliby na to ochotę. (…) Kon
formizm względem normy nacechowanej uprzedzeniem może też wynikać z braku dostępu
do ścisłych danych i z przewagi błędnej informacji. Ludzie przyswajają sobie wtedy negatyw
ne postawy na podstawie plotek i pogłosek. (…)
8.
A w ogóle – czy uprzedzenia nie mają żadnych pozytywnych stron? Ależ tak, oczywiście.
Pomagają nam zachować dobre samopoczucie i wysokie mniemanie o własnej osobie
jako o kimś lepszym, mądrzejszym czy bardziej wartościowym. To subiektywne spojrzenie
na siebie kłóci się z obiektywną oceną postawy nietolerancyjnej jako oznaki prymitywizmu
myślowego, prostactwa oraz zwyczajnej głupoty. (…)
9.
Co zrobić, aby być bardziej tolerancyjnym?
Aby tego dokonać, trzeba trochę nad sobą popracować. Przede wszystkim nie wolno podda
wać się myślowym stereotypom. (…) Najbardziej trwałe są poglądy trafiające do nas
jako pierwsze i te, które pochodzą od ludzi w naszym mniemaniu wiarygodnych. Nie jest
to jednak powód, aby poglądów tych nie poddawać stałej weryfikacji. Warto słuchać różnych
2 z 4
„Tolerancja” Hanna Hamer
www.maturazpolskiego.pl
zdań pochodzących od różnych ludzi i nie trzymać się zbyt kurczowo własnych przekonań.
(…) Należy szukać ludzi myślących inaczej, wciągać ich w dyskusję, spierać się, usiłować
dociec prawdy.
10.
Niebezpieczne są wszelkie uogólnienia dotyczące grup ludzkich. Zamykają nam oczy
na różnice indywidualne, a to prowadzi do uproszczeń i zafałszowań. Próbujmy zatem kon
centrować się na poznawaniu ludzi, nie zaś na ich ocenianiu. Jeśli w naszym otoczeniu ktoś
uparcie propaguje poglądy szerzące nienawiść czy wrogość do innej grupy ludzi, nie od rze
czy będzie zadać sobie pytanie – czy przypadkiem ktoś mną nie manipuluje, narzucając
uprzedzenie (negatywny stereotyp myślowy)? (…) Nikt nie chce być pionkiem w cudzych rę
kach. Spróbujmy się zatem przed tym bronić.
Zadania do tekstu:
1. Na podstawie definicji tolerancji w akapicie 1. wymień 3 charakterystyczne cechy czło
wieka tolerancyjnego.
(1 p.)
2. Jaką funkcję pełni przytoczona w akapicie 2. opinia o ludziach mających rude włosy?
a) Ma charakter zabawnej anegdoty.
b) Mówi prawdę o ludziach rudych.
c) Wskazuje na skutki uogólnień.
d) Wyjaśnia, dlaczego rudowłosi są nielubiani.
(1 p.)
3. Co autorka artykułu uważa za główną przyczynę nietolerancji ? (akapit 3.)
(1 p.)
4. Wyjaśnij, na czym, zdaniem autorki, polega fałszowanie obrazu rzeczywistości. (aka
pit 3.)
(1 p.)
5. Uprzedzenia są niebezpieczne. Podaj trzy argumenty uzasadniające tę tezę. (akapit 3.)
(2 p.)
6. Wymień 2 czynniki, które wpływają na powstanie i nasilanie się uprzedzeń w czasie kry
zysu, (akapit 4.)
(2 p.)
7. Podaj znaczenie określenia „kozioł ofiarny”. Wskaż właściwą odpowiedź. (akapit 5.)
a) Ofiara składana bogom przez starożytnych Izraelitów.
b) Ktoś, na kogo zrzuca się odpowiedzialność za coś.
c) Symbol pokuty za popełnione grzechy.
d) Bóstwo czczone przez starożytnych Izraelitów.
(1 p.)
8. Wymień 2 cechy człowieka, który może stać się dla grupy prześladowców „kozłem ofiar
nym”. (akapit 5.)
(1 p.)
3 z 4
„Tolerancja” Hanna Hamer
www.maturazpolskiego.pl
9. W jaki sposób można uratować „kozła ofiarnego” przed agresją? (akapit 5.)
(1 p.)
10. Jak człowiek mający osobowość autorytarną traktuje innych ludzi? Podaj 4 przykłady.
(akapit 6.)
(2 p.)
11. Z akapitu 7. wypisz trzy cechy charakteryzujące postawę konformistyczną.
(2 p.)
12. Na co, jako źródło nietolerancji, wskazuje obiektywna ocena tego zjawiska? (akapit 8.)
(1 p.)
13. Opinia autorki tekstu o pozytywnych stronach nietolerancji zawiera (akapit 8.)
a) stwierdzenie prawdy;
b) pochwałę nietolerancji;
c)żart;
d) ironię.
(1 p.)
14. Nazwij typ związku frazeologicznego „być pionkiem w cudzych rękach” i wyjaśnij jego
znaczenie. (akapit 10.)
(2 p.)
15. Fragment końcowy artykułu (akapity 9. i 10.) ma charakter:
a) informacyjny;
b) perswazyjny;
c) polemiczny;
d) refleksyjny.
(1 p.)
4 z 4
Plik z chomika:
poncza
Inne pliki z tego folderu:
Zasada powszechnego ujawniania - Środa - z przypisami.pdf
(430 KB)
Zasada powszechnego ujawniania - Środa - bez przypisów.pdf
(312 KB)
Wiedza - Paris - z przypisami.pdf
(213 KB)
Wiedza - Paris - bez przypisów.pdf
(167 KB)
Tradycja_klasyczna_-_Kubiak_-_z_przypisami.pdf
(193 KB)
Inne foldery tego chomika:
►Kursy (za darmo)
►Kursy rysowania, angielski i inne
1 Specyficzne trudności w uczeniu się mat
100 super łamigłówek
100 super łamigłówek(1)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin