Bramki logiczne.doc

(111 KB) Pobierz
Bramki logiczne

 

 

 

Bramki logiczne

 

 

 

 

 

Wykonał:

Adam Kmiotek

 

 

 

                                                                                                  Edukacja techniczno-informatyczna I

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bramka logiczna - element konstrukcyjny maszyn i mechanizmów (dziś zazwyczaj: układ scalony)), realizujący fizycznie pewną prostą funkcję logiczną, której argumenty (zmienne logiczne) oraz sama funkcja mogą przybierać jedną z dwóch wartości, np. 0 lub 1.

Parametry bramek logicznych:
a) Średni czas propagacji,
b) Obciążalność,
c) Związek pomiędzy poborem mocy przez bramkę a częstotliwością przełączania.
d) Średni pobór mocy,
e) Poziomy logiczne
f) Obciążalność,
g) Zakres częstotliwości pracy

 

Rodzaje bramek – opis i symbole, realizacja funkcji(wejścia, wyjścia).

 

Bramka realizuje funkcje logiczną: NOT, NIE – negacja.

Bramka ma tylko jedno wejście. Neguje, czyli zmienia sygnał wejściowy na przeciwny.

Jest to najprostsza bramka. Gdy na wejściu ustawimy sygnał "1" to na wyjściu otrzymamy "0", a gdy na wejściu ustawimy "0" to na wyjściu pojawi się "1". Bramka ta zawsze ma tylko jedno wejście i wyjście.

Tablica prawdy:

Wejście:              Wyjście:

0                                            1

1                                            0

 

 

Bramka realizuje funkcje logiczną: AND, I - iloczyn

Jeśli na wszystkich wejściach bramki są podane "1" to na wyjściu jest "1". W spoczynku na wyjściu jest "0". Bramka ta posiada co najmniej dwa do ośmiu wejścia i tylko jedno wyjście.

Tablica prawdy:

Wejście1:              Wejście2:              Wyjście:

0                            0                            0

0                            1                            0

1                            0                            0

1                            1                            1

 

Bramka realizuje funkcje logiczną: OR, LUB - suma

Jeśli na przynajmniej jednym wejściu bramki jest podana "1" to na wyjściu jest "1". W spoczynku na wyjściu jest "0". W przypadku tej bramki wystarczy aby choć na jednym z jej wejść pojawił się stan "1" i wtedy na wyjściu również pojawi się "1".

Tablica prawdy:

Wejście1:              Wejście2:              Wyjście:

0                            0                            0

0                            1                            1

1                            0                            1

1                            1                            1

 

Bramka realizuje funkcje logiczną: NOR, NIE SUMA - negacja sumy

Bramka jest złożona z bramki NOT i OR. Zasada działania jest taka sama jak bramki OR z tą

różnicą, że sygnał wyjściowy jest jeszcze negowany. Bramka ta stanowi system funkcjonalnie pełny, czyli za jej pomocą można przedstawić każdą złożoną funkcję logiczną.

Tablica prawdy:

Wejście1:              Wejście2:              Wyjście:

0                            0                            1

0                            1                            0

1                            0                            0

1                            1                            0

 

Bramka realizuje funkcje logiczną: NAND, NIE I - negacja iloczynu

Bramka jest złożona z bramki NOT i AND. Zasada działania jest taka sama jak bramki AND z tą różnicą, że sygnał wyjściowy jest jeszcze negowany. Bramka ta stanowi system funkcjonalnie pełny, czyli za jej pomocą można przedstawić każdą złożoną funkcję

logiczną. Jest to połączenie bramki AND z inwerterem. Zero logiczne "0" na wyjściu jest ustawiane tylko wtedy gdy na obu wejściach jest jedynka logiczna "1". W pozostałych przypadkach na wyjściu zawsze jest stan "1".

Tablica prawdy:

Wejście1:              Wejście2:              Wyjście:

0                            0                            1

0                            1                            1

1                            0                            1

1                            1                            0

 

Bramka XOR (Exclusive OR)

Alternatywa wykluczająca (alternatywa rozłączna) to logiczny funktor zdaniotwórczy (dwuargumentowa funkcja boolowska).

 

 

 

BUDOWA BRAMEK LOGICZNYCH

Bramka AND

 

 

 

 

Bramka OR

 

Przerzutnik typu D (ang. Flip-flop) - jeden z podstawowych rodzajów przerzutników synchronicznych, nazywany układem opóźniającym. Jest on modyfikacją przerzutnika typu JK. Modyfikacja ta polega na połączeniu wejścia J z zanegowanym wejściem K. Zmiana danych następuje tylko w momencie zmiany zbocza zegara (zbocze narastające lub opadające - zależy od typu przerzutnika D). Na wyjście Q w momencie zmiany zbocza następuje przepisanie wartości z wejścia D.

 

Bloki funkcjonalne:

bloki komutacyjne,

bloki arytmetyczne,

rejestry i pamięci,

liczniki.

 

Bramki logiczne są realizowane w układach scalonych.

Układ scalony jest półprzewodnikowym kryształem krzemu, inaczej zwanym modułem (ang. chip), zawierającym elektroniczne części, takie jak: tranzystory, diody, rezystory i kondensatory. Elementy te są połączone wewnątrz modułu, realizując żądany układ elektroniczny. Moduł jest zamontowany w ceramicznej lub plastykowej obudowie z przymocowanymi zewnętrznymi końcówkami. Złożoność układów scalonych określa tzw. skala integracji. Przyjęto, że układem scalonym o małej skali integracji SSI  jest układ zawierający do 10 bramek. Układ scalony o średniej skali integracji MSI zawiera od 10 do 100 bramek. Układ scalony o dużej skali integracji LSI zawiera od 100 do kilku tysięcy bramek. Układy scalone zawierające więcej niż kilka tysięcy bramek są układami o bardzo dużej skali integracji VLSI. Superduży stopień scalenia, wielki stopień scalenia, olbrzymi stopień scalenia, SLSI, ULSI  oznacza największy stopień scalenia układu elektronicznego w obiegowej klasyfikacji. Układy  ULSI zawierają w jednej strukturze krzemowej miliony tranzystorów. Tyle elementów zawierają np. architektury procesorów 32 i 64 bitowych. 

 

Układy TTL, wprowadzone na początku lat sześćdziesiątych, wciąż jeszcze są najbardziej rozpowszechnioną rodziną układów logicznych bipolarnych małego i średniego stopnia scalenia. Na początku bramki TTL były wytwarzane w trzech wersjach.

 

Układy logiczne MOS są to, najogólniej biorąc, układy zbudowane z tranzystorów polowych MOS. W tej klasie układów logicznych, ze względu na technologię wytwarzania, rozróżnia się trzy główne grupy układów: PMOS, NMOS, CMOS. Główną zaletą NMOS w porównaniu z PMOS jest większa szybkość działania, między innymi z uwagi na większą ruchliwość elektronów niż dziur. Układy scalone unipolarne, podobnie jak układy bipolarne, są wytwarzane w krzemie technologią polarną. Najbardziej charakterystyczną cechą układów MOS jest to, że tranzystory spełniają w tych układach wszystkie funkcje elementów czynnych i biernych, są więc jedynymi elementami układów. Ponadto, w odróżnieniu od elementów w układach bipolarnych, tranzystor MOS nie wymaga specjalnej izolacji, gdyż w sposób naturalny, wynikający z istoty jego działania, jest odizolowany od innych tranzystorów wytworzonych na wspólnym podłożu.

Układy MOS w porównaniu z układami bipolarnymi mają szereg zalet:

- prosta technologia wytworzenia (mniejsza liczba operacji technologicznych)
- większa gęstość upakowania, gdyż tranzystor MOS zajmuje powierzchnię mniejszą niż tranzystor bipolarny oraz istnieje samoizolacja tranzystorów, czyli zbędne są wyspy izolacyjne, które zajmują dużo miejsca w układach bipolarnych.

Układy kombinacyjne

Układem kombinacyjnym - nazywamy układ, w którym każda kombinacja sygnałów wejściowych jednoznacznie określa kombinację sygnałów wyjściowych. Kombinacja sygnałów wejściowych nazywana jest stanem wejść, natomiast kombinacja sygnałów wyjściowych - stanem wyjść.

 

 

 

Bramy, multipleksery i demultipleksery

 

Bramy - układy przepuszczające lub zatrzymujące informację. Znajdują zastosowanie przy sterowaniu przesyłaniem informacji. Do tych samych celów mogą zostać zastosowane multipleksery i demultipleksery.

 

Multiplekserem nazywamy układ kombinacyjny wybierający informację dwójkową na jednej z linii wejściowych i kierujący ją na jedną linię wyjściową. Wybór linii wejściowej jest określany przez linie sterujące.

Demultiplekser kieruje informację z wejścia X na jedno z wyjść Yi, w zależności od kombinacji bitów na wejściu adresowym.

Układ kombinacyjny dodający dwie cyfry dwójkowe jest nazywany półsumatorem. Wynik dodawania dwóch liczb jednobitowych w ogólnym przypadku jest liczbą dwubitową (np. 1 B+1 B = 10 B). Zmiennymi wejściowymi półsumatora są bity składników (A, B). Zmiennymi wyjściowymi są bity sumy S i przeniesienia C (bardziej znaczący bit wyniku).

Wejścia

Wyjścia

A

B

C

S

0

0

0

0

0

1

0

1

1

0

0

1

1

1

1

0

 Tablica prawdy dla półsumatora. 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin