Celem zasadniczym jest wprowadzenie mechanizmów koordynujących politykę struktur określonych podmiotów prowadzących tę politykę – w tym współpracy pomiędzy podmiotami, określenie zasad polityki rozwoju i określenie podstawowych dokumentów.
Definicja polityki rozwoju: - zespół wzajemnie powiązanych ze sobą działań podejmowanych i realizowanych w celu zapewnienia trwałego i zrównoważonego rozwoju kraju oraz spójności społeczno – gospodarczej i terytorialnej w skali krajowej, regionalnej i lokalnej. Polityka ta jest prowadzona szczególnie w zakresie:
a) ochrony środowiska
b) ochrony zdrowia
c) promocji zatrudnienia
d) rozwoju kultury
e) rozwoju miast i obszarów metropolitarnych
f) rozwoju obszarów wiejskich
g) rozwoju nauki i innowacji
h) społeczeństwa obywatelskiego
i) rozwoju zasobów ludzkich
j) wspierania przedsiębiorczości
k) wspierania instytucji państwa
l) stwarzania infrastruktury społecznej i technicznej
Polityka ta jest określona w strategii rozwoju kraju, w strategiach sektorowych oraz planach wykonawczych a następnie konkretyzowana w programach operacyjnych. Realizacja tej polityki opera się na realizacjach programów operacyjnych.
Podmioty prowadzące politykę rozwoju są określone w ustawie, określone terytorialnie:
1. Skarb Państwa - Rada Ministrów
2. Region – samorząd województwa
3. lokalne – samorząd powiatowy i gminny
Strategia rozwoju kraju: to nadrzędny dokument, gdyż strategie sektorowe, które się na nią składają, musza być z nimi zgodne. Strategia rozwoju kraju to dokument planistyczny, określający podstawowe uwarunkowania, cele i kierunki rozwoju w wymiarze społecznym, gospodarczym i terytorialnym. Obejmuje okres co najmniej 7 lat. Podlega okresowej aktualizacji co najmniej raz na cztery lata. Mogą być dodatkowe aktualizacje w każdym czasie jeżeli minister rozwoju regionalnego zostanie do tego upoważniony przez Radę Ministrów.
Co znajduje się w strategii:
a) diagnoza sytuacji społeczno – ekonomicznej
b) prognoza trendów rozwojowych
c) określenie celów strategii
d) określenie kierunków rozwoju regionalnego
e) wskaźniki realizacji
f) określenie ram finansowych.
Uwzględnia się kierunki rozwoju zawarte w dokumentach strategicznych oraz politykę i koncepcję przestrzennego zagospodarowania kraju.
Etapy:
1. Projekt strategii rozwoju kraju opracowuje minister rozwoju regionalnego we współpracy z poszczególnymi ministrami;
2. projekt przedkłada się Radzie Ministrów na 12 miesięcy przed upływem obowiązywania poprzedniej strategii;
3. może odbyć się debata w sejmie, senacie na temat strategii
4. strategie przyjmuje się w formie ustawy
5. co roku Prezes Rady Ministrów przekazuje sejmowi, senatowi raport (sprawozdanie) o realizacji strategii w roku poprzednim – do końca lipca
Istnieje obowiązek konsultacji tej strategii z przedstawicielami administracji rządowej, z jednostkami samorządu terytorialnego i jednostkami partnerami społeczno – gospodarczymi.
Strategia sektorowa: to planistyczny dokument który określa uwarunkowania, cele i kierunki rozwoju w określonym zakresie, powinna być zgodna ze strategią rozwoju kraju i obejmować okres nie wykraczający poza strategię rozwoju kraju. Zawiera to samo co strategia rozwoju kraju w określonym zakresie tematycznym.
1. Projekt opracowuje i uzgadnia właściwy minister z własnej inicjatywy lub jako zobowiązanie nałożone przez Radę Ministrów
2. następnie przedkłada go ministrowi rozwoju regionalnego w celu zaopiniowania pod względem zgodności ze strategią rozwoju kraju
3. minister ma 30 dni na wydanie opinii – w przypadku wydania negatywnej opinii projekt podlega zaopiniowaniu Radzie Ministrów.
4. ostatecznie jest przyjmowana w formie uchwały Rady Ministrów.
Programy operacyjne
Ustawa przewiduje wydatkowanie wszystkich środków przeznaczonych na cele rozwojowe w oparciu o programy operacyjne, niezależnie od źródeł pochodzenia środków finansowych.
Programy operacyjne są programami wieloletnimi w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, stąd ustawa nie zwiera regulacji o trybie zabezpieczenia i uruchamiania środków, odsyła do ustawy o finansach publicznych w tym zakresie. Programy ustanawia się w celu realizacji strategii rozwoju kraju i strategii sektorowych – w formie krajowych programów operacyjnych i regionalnych programów operacyjnych – operacyjnych budżetu państwa i źródeł zagranicznych.
Strategia województwa jest realizowana w formie regionalnych programów operacyjnych.
Program operacyjny zawsze obejmuje okres nie wykraczający poza okres obowiązywania strategii rozwoju kraju i strategii sektorowej a w przypadku gdy program operacyjny ujęty jest w planie wykonawczym – okres obowiązywania tego planu.
Plan wykonawczy – obejmuje skoordynowane tematycznie programy operacyjne i obejmuje okres odpowiadający dostępności środków zagranicznych przeznaczonych na finansowanie i jego realizację.
Tryb przygotowania k r a j o w e g o programu operacyjnego:
Opracowuje go i uzgadnia właściwy minister, jeśli program nie będzie finansowany ze źródeł zagranicznych i nie jest skierowany do określonego terytorium kraju, lub minister rozwoju regionalnego we współpracy z właściwymi ministrami jeżeli program jest finansowany ze źródeł zagranicznych lub jest skierowany do określonego terytorium.
Minister rozwoju regionalnego przedstawia Radzie Ministrów opinię o zgodności programu ze strategią rozwoju kraju i planem wykonawczym. W przypadku negatywnej opinii minister rozwoju regionalnego przedkłada program Radzie Ministrów, która podejmuje decyzje o zgodności.
Krajowy program operacyjny przyjmowany jest przez Radę Ministrów w drodze uchwały a instytucja zarządzająca ogłasza w Monitorze Polskim o przyjęciu programu.
Tryb przygotowania r e g i o n a l n e g o programu operacyjnego – projekt przygotowuje zarząd województwa we współpracy z ministrem rozwoju regionalnego.
1. zarząd województwa przyjmuje w formie uchwały, a instytucja zarządzająca ogłasza w wojewódzkim dzienniku urzędowym o przyjęciu programu. Gdy są na to fundusze unijne – zatwierdza Komisja Europejska;
2. rada ministrów na wniosek ministra rozwoju regionalnego określa w drodze uchwały zakres i warunki dofinansowania regionalnego programu operacyjnego środkami z budżetu państwa bądź źródeł zagranicznych. Dokumentem tym jest kontrakt wojewódzki – to porozumienie ministra z zarządem województwa o dofinansowaniu regionalnego programu operacyjnego z budżetu państwa i źródeł zagranicznych. Określa zasady współpracy między administracją rządową a samorządem województwa przy realizacji tych regionalnych programów operacyjnych, ale dotyczyć może wyłącznie tych programów, które są finansowane ze środków pozostających w dyspozycji administracji rządowej.
Kontrakt określa:
1. kwotę dofinansowania regionalnego programu operacyjnego
2. podział na priorytety
3. warunki przekazania środków
4. warunki kontroli i monitoringu przez ministra rozwoju regionalnego
5. zakres i tryb sprawozdawczości z relacji kontraktu
6. nadzór nad prawidłowością wykorzystania środków
Minister rozwoju regionalnego określa udział własny województwa w ramach programu i kwoty dofinansowania zadań realizowanych przez samorząd województwa w ramach krajowych programów operacyjnych.
Zadania dotyczące nadzoru mogą zostać przekazane wojewodzie na zasadach przyjętych w odrębnym porozumieniu.
I N S T Y T U C J E
Instytucja zarządzająca ponosi odpowiedzialność za przygotowanie i realizację programów operacyjnych.
· Minister Rozwoju Regionalnego – krajowe programy operacyjne
· Zarząd województwa – regionalne programy operacyjne
Kompetencje:
1. przygotowanie szczegółowego opisu priorytetów (treść)
2. przygotowanie kryteriów wyboru projektów (jasne, przejrzyste reguły)
3. wybór projektów w oparciu o kryteria
4. zawieranie z beneficjentami umów o dofinansowanie (odpowiada instytucja zarządzająca)
5. określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków – (… instytucja zarządzająca)
6. określenie poziomu dofinansowania projektu w procentach wydatków ??? (do 100% wartości projektu to może być, może być 30%, zależne od rodzaju beneficjenta i oceny projektu)
7. system realizacji projektu
8. określa typy projektu przy których konieczne jest zasięgnięcie opinii ekspertów (program innowacyjności projektów)
9. zarządzanie środkami finansowymi
10. dokonywanie płatności...
sum_adm