I n f o r m a c j a i p r o m o c j a
Tabliczka – Unia Europejska bardzo dokładnie określa kolor, czcionkę, wielkość liter, ilość i wielkość gwiazdek. Wszystkie elementy tabliczki są ściśle określone.
Obowiązki w zakresie informacji i promocji ciąży na wszystkich instytucjach procesu wdrażania programów oraz na beneficjencie. Na poziomie Narodowych Strategicznych Ram Rozwoju oraz na poziomie każdego programu operacyjnego został opracowany plan działań operacyjnych, nadto w każdej instytucji zarządzającej wydzielone zostały komórki odpowiedzialne za promocje i informacje.
Z budżetu programu pomocy technicznej są realizowane:
1. działania dotyczące informacji o funduszu (co ma EFS);
2. informacje o realizowanych projektach
3. inne działania (imprezy, punkty informacyjne)
BENEFICJENT – to podmiot gospodarczy, podmiot lub przedsiębiorstwo publiczne lub prywatne, odpowiedzialne za inicjowanie – lub inicjujące i realizujące operacje. Beneficjentami są przedsiębiorstwa publiczne lub prywatne, realizujące indywidualne projekty i otrzymujące pomoc publiczną (zwrot kasiurki J).
Ważne są dwie kategorie podmiotów:
1. podmioty inicjujące lub odpowiedzialne – to beneficjenci, ale
2. beneficjentami są instytucje też te, które przyjmują wniosek, sprawdzają go i podpisują umowę.
Zatem beneficjentem jest nie tylko ten, kto realizuje program operacyjny.
P r o c e d u r a z a s k a r ż a n i a
Procedura zaskarżania jest uzależniona od projektu.
Systematyka projektów :
I grupa – projekty indywidualne -> które są określone w programach operacyjnych, zgłaszane przez beneficjentów imiennie wskazanych w programie. Wówczas program nie konkretyzuje samego projektu a jedynie jego zakres tematyczny. Lista takich projektów realizowanych w ramach krajowego programu operacyjnego, jest ogłaszana przez ministra rozwoju regionalnego w formie obwieszczenia w Monitorze Polskim i ma formę uchwały Rady Ministrów.
Lista projektów realizowanych w ramach regionalnych programów operacyjnych w wojewódzkim dzienniku urzędowym i ma formę uchwały zarządu województwa.
II grupa – projekty systemowe -> projekty polegające na realizacji przez poszczególne organy administracji publicznej i inne jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, zadań publicznych – określonych w odrębnych przepisach dotyczących tych organów. Muszą one wynikać wprost z ustawy.
Cechują się one tym, że są finansowane z zadań publicznych, są to jednostki wprost wskazane w przepisach prawa.
III grupa – projekty wyłaniane w drodze konkursu, realizowane przez beneficjentów, którzy nie są z góry znani, w szczególności beneficjenci spoza sektora finansów publicznych.
Cechy postępowania wyłaniania:
Projekty wyłaniane są w drodze konkursu publicznego. Informacje o tym konkursie mają znaleźć się w dzienniku urzędowym i w Internecie. Instytucja ogłaszająca konkurs, do czasu zawarcia wszystkich umów o dofinansowanie, jest związana treścią dokumentacji konkursowej, którą przygotowała i która została ogłoszona (w prasie i na Internecie). Zmiany mogą polegać jedynie na poszerzeniu kręgu wnioskodawców. Zawężenie kręgu wnioskodawców i zmiany warunków są niedopuszczalne.
Następuje przyznanie środków albo odmowa o przyznanie środków.
Postępowanie o przyznanie środków to:
- postępowanie administracyjne szczególne, do którego nie stosuje się przepisów KPA a wyłącznie przepisy ustawy (o zasadach prowadzenia polityki rozwoju). Całe postępowanie jest uregulowane tylko i wyłącznie we wskazanej ustawie. Kpa i prawo stawania przed sądami administracyjnymi jest wyłączone!. Mimo tego jest to jednak postępowanie administracyjne, bo organ administracji władczo rozstrzyga o prawach tego podmiotu.
Postępowanie o przyznanie środków składa się z 2 etapów:
I etap -> polega na wszczęciu postępowania na wniosek podmiotu i postępowanie to kończy się przyznaniem albo odmową przyznania środków;
II etap -> polega na zawarciu cywilno – prawnej umowy z beneficjentem (ta umowa ma charakter cywilno – prawny – nie ma w nich elementów administracyjnych i roszczeń można dochodzić tylko na podstawie kodeksu cywilnego przez sądem powszechnym).
Tryb zaskarżania rozstrzygnięcia w sprawie odmowy przyznania środków
W przypadku konkursu przyjęto odrębna procedurę odwoławczą polegającą na możliwości wniesienia p r o t e s t u, który jest rozpatrywany odpowiednio przez instytucje pośredniczącą lub zarządzającą w ramach krajowych programów operacyjnych lub przez zarząd województwa - w przypadku regionalnych programów operacyjnych. W przypadku negatywnego rozstrzygnięcia wnioskodawca w terminie 7 dni może złożyć wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy do instytucji zarządzającej w przypadku krajowych programów operacyjnych, a w przypadku regionalnych projektów operacyjnych – do ministra rozwoje regionalnego???????. Taki protest i wniosek są rozpatrywane w ciągu 1 miesiąca od ich otrzymania. Rozstrzygnięcie o ponowne rozpatrzenie sprawy kończy procedurę wyboru projektu. Tu nie ma kontroli sądowej, nie ma się od czego odwołać.
Przepisy ustawy ograniczają możliwość ubiegania się o środki z funduszy przez podmioty spoza sektora finansów publicznych, które w niewłaściwy sposób gospodarowały środkami publicznymi, albo jeżeli osoba działająca w imieniu tego podmiotu popełniła przestępstwo w związku z pozyskiwaniem albo zagospodarowywaniem środków.
W k ł a d f i n a n s o w y f u n d u s z y :
Rozporządzenie pozwala instytucjom zarządzającym państwa członkowskiego na wybór sposobu obliczania wkładu wspólnotowego spośród 2 opcji:
1. wkład funduszy oblicza się w odniesieniu do całkowitej kwoty wydatków kwalifikowanych, w tym wydatków publicznych i prywatnych;
2. wkład funduszy na poziomie programów operacyjnych oblicza się w odniesieniu do publicznych wydatków krajowych.
Wydatki publiczne zgodnie z rozporządzeniem 1083 TWE, to publiczny wkład finansowanej operacji, pochodzący z:
a) budżetu państwa,
b) władz regionalnych lub lokalnych,
c) Wspólnoty Europejskiej,
związany z funduszami strukturalnymi i funduszem spójności, oraz wszelkie wydatki o podobnym charakterze (każdy wkład finansowanej operacji pochodzący z budżetu podmiotów prawa publicznego, stowarzyszeń, związku jednej lub kilku władz regionalnych lub komunalnych, lub podmiotów działających zgodnie z dyrektywą 2004/18 WE Parlamentu i Rady w sprawie koordynacji i procedur udzielania zamówień publicznych na roboty budowlane, dostawy i usługi.
Pułapy wkładu funduszy dla państw członkowskich:
1. dla Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Europejskiego Funduszu Społecznego – wkład funduszy wynosi 85%;
2. dla funduszu spójności – 85% - wyjątek stanowią programy Europejskiej Współpracy Terytorialnej, gdzie wkład EFRR może wynieść 85% wydatków kwalifikowanych???????, jeżeli przynajmniej jedno z państw uczestniczących w programie ma poziom PKB (produkt krajowy brutto) na mieszkańca poniżej 85% średniej unijnej.
W rozporządzenie nr 1083, maksymalne pułapy Wspólnot …. Wkład…. odnoszą się do całego programu a nie do poszczególnych osi priorytetowych. Może być tak, że jeden priorytet objęty jest 100% finansowaniem funduszy – wówczas pozostałe muszą mieć mniejsze finansowanie. Minimalny poziom finansowania priorytetu to 20%.
Wydatki współfinansowane z funduszy strukturalnych nie mogą otrzymać pomocy w ramach innych funduszy wspólnotowych. Przepis ten dotyczy poszczególnych wydatków – a nie całych...
sum_adm