zamora.pdf

(514 KB) Pobierz
kwartalna_wrzesień_08
Informacjakwartalnaosytuacjimakroekonomicznejistaniefinansówpublicznych
Wrzesień2008r.
Nr 2 /2008
INFORMACJAKWARTALNA
OSYTUACJIMAKROEKONOMICZNEJ
ISTANIEFINANSÓWPUBLICZNYCH
WRZESIEŃ2008
MINISTERSTWOFINANSÓW
DepartamentPolitykiFinansowej,AnaliziStatystyki
DepartamentBudŜetuPaństwa
DepartamentDługuPublicznego
236401998.029.png 236401998.030.png 236401998.031.png 236401998.032.png 236401998.001.png 236401998.002.png 236401998.003.png 236401998.004.png 236401998.005.png 236401998.006.png 236401998.007.png 236401998.008.png 236401998.009.png 236401998.010.png 236401998.011.png 236401998.012.png 236401998.013.png 236401998.014.png 236401998.015.png 236401998.016.png 236401998.017.png 236401998.018.png 236401998.019.png 236401998.020.png 236401998.021.png 236401998.022.png 236401998.023.png 236401998.024.png
Informacjakwartalnaosytuacjimakroekonomicznejistaniefinansówpublicznych
Wrzesień2008r.
NiniejszymateriałzostałopracowanywyłączniewcelachinformacyjnychiniemoŜebyćtraktowanyjakoofertalubrekomendacjadozawieraniajakichkolwiek
transakcji.Informacjezawartewmaterialepochodzązdostępnych,wiarygodnychźródeł,jednakMinisterstwoFinansówniemoŜezagwarantowaćichdokładności
ipełności.MinisterstwoFinansównieponosiodpowiedzialnościzaskutkidecyzjipodjętychnapodstawieinformacjizawartychwniniejszymmateriale.Niniejszy
materiałmoŜebyćwykorzystywanydoopracowańwłasnychpodwarunkiempowołaniasięnaźródło.
2
236401998.025.png
Informacjakwartalnaosytuacjimakroekonomicznejistaniefinansówpublicznych
Wrzesień2008r.
MającnauwadzezasadęjawnościiprzejrzystościfinansówpublicznychpublikujemyInformacjękwartalnąosytuacjimakroeko
nomicznejistaniefinansówpublicznych.
Podstawowym celem niniejszejInformacji jest zaprezentowanie dostępnych podstawowych informacji na temat sektora fi
nansówpublicznych:
wedługobowiązującegowUniiEuropejskiejstandarduESA’95(danekwartalneobejmującecałysektorinstytucjirządo
wychisamorządowych),
według standardu Międzynarodowego Funduszu Walutowego GFSM2001 (dane miesięczne obejmujące szczebel cen
tralny,daneroczneobejmującecałysektorinstytucjirządowychisamorządowych),
według przepisów krajowych (dane miesięczne o budŜecie państwa, Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, Funduszu
EmerytalnoRentowym, Funduszu Pracy, Narodowym Funduszu Zdrowia, dane kwartalne o jednostkach samorządu
terytorialnego,daneroczneocałymsektorzefinansówpublicznych).
PublikacjasłuŜytakŜeinformowaniuczytelnikówowypełnieniuprzezPolskękryteriówkonwergencji.
Informacjaukazywaćsiębędziekwartalnie,akolejnynumeropublikowanyzostaniewlistopadziebr.
NAJWAśNIEJSZEINFORMACJEDOTYCZĄCEFINANSÓWPUBLICZNYCH
DotyczącewykonaniaIkwartału2008r.:
wynik sektorainstytucjirządowychisamorządowychwgESA’95wyniósł 1,3mldzł
dług sektorainstytucjirządowychisamorządowych(EDP)wyniósłnakoniecmarca 521,4mldzł
wynikbudŜetupaństwa wyniósł 1,8mldzł
państwowydługpubliczny wyniósł 520,5mldzł , długSkarbuPaństwa wyniósł 497,4mldzł
jednostkisamorząduterytorialnego odnotowały nadwyŜkę wwysokości 10,2mldzł
DotycząceokresuIVI2008r.:
wynikszczeblacentralnego wgGFSMwokresieIVIbr.wyniósł –9,6mldzł
budŜet państwa odnotował deficyt wwysokości 3,4 mld zł (wgdanychzesprawozdaniaoperatywnegoz
wykonaniabudŜetupaństwa)
zadłuŜenieSkarbuPaństwa nakoniecIIkwartałubr.wyniosło 507,3mldzł
3
236401998.026.png
Informacjakwartalnaosytuacjimakroekonomicznejistaniefinansówpublicznych
Wrzesień2008r.
SPISTREŚCI
Czywiesz,Ŝe………………………………………………………………………………………………………….. 5
Kryteriakonwergencji………………………………………………………………………………………………… 6
1.SytuacjamakroekonomicznawokresieIVI2008r……………..………………………………………………….. 7
2.SektorinstytucjirządowychisamorządowychwgESA’95wIkwartale2008r.…………………………………….. 10
3.SzczebelcentralnywgGFSM2001wokresieIVI2008r.…………………………………………………………... 11
4.BudŜetpaństwa…………………………………………………………………………………………………….. 12
4.1.DochodybudŜetupaństwawokresieIVI2008r.……………………………………………………………... 12
4.2.WydatkibudŜetupaństwawokresieIVI2008r.……………………………………………………………… 13
4.3.PotrzebypoŜyczkowebudŜetupaństwaiichfinansowaniewokresieIVI2008r.…………………………….. 14
4.4.SzacunkowewykonaniebudŜetupaństwawokresieIVII2008r.……………………………………………... 15
5.NajwiększefunduszewokresieIVI2008r.………………………………………………………………………... 15
5.1.FunduszUbezpieczeńSpołecznych…………………………………………………………………………… 16
5.2.FunduszEmerytalnoRentowy………………………………………………………………………………... 16
5.3.NarodowyFunduszZdrowia………………………………………………………………………………….. 16
5.4.FunduszPracy………………………………………………………………………………………………… 16
6.JednostkisamorząduterytorialnegowIkwartale2008r..………………………………………………………….. 17
7.Dług……………………………………………………………………………………………………………….. 18
7.1.DługpublicznywIkwartale2008r.…………………………………………………………………………… 18
7.2.DługSkarbuPaństwawnakoniecVI2008r.………………………………………………………………….. 19
8.SprawozdaniezwykonaniabudŜetupaństwazaokresod1styczniado31grudnia2007r……………...………….. 20
9.Proceduranadmiernegodeficytu…………………………………………………………………………………… 21
Aneksstatystyczny…….……………………………………………………………………………………………... 22
4
236401998.027.png
Informacjakwartalnaosytuacjimakroekonomicznejistaniefinansówpublicznych
Wrzesień2008r.
procedurabudŜetowatowieloetapowyproces?
GłówniuczestnicyprocesutworzeniaustawybudŜetowej
przygotowanieprojektuustawybudŜetowejwrazzuzasadnieniem:RadaMinistrów,MinisterstwoFinansówiinneresorty,pozo
stałejednostkisektorafinansówpublicznych,
konsultacjeiproceslegislacyjny:RadaMinistrów,KomisjaTrójstronnadoSprawSpołecznoGospodarczych,Sejm,Senatoraz
komisjesejmoweisenackie,Prezydent.
Podstawowe regulacje prawne dotyczące tworzenia ustawy budŜetowej są zawarte w Konstytucji RP, ustawie ofinansach pu
blicznych,ustawieoTrójstronnejKomisjids.SpołecznoGospodarczychiwojewódzkichkomisjachdialoguspołecznego .
rok
miesiąc
dzień
GłówneetapyprocedurybudŜetowej
działanie
10
przedstawienieKomisjiTrójstronnejprzyjętejprzezRadęMinistrówwstępnejprognozywybranych
wskaźnikówmakroekonomicznychnakolejnyrokbudŜetowy
wydanierozporządzeniaMinistraFinansówokreślającegozasady,trybiterminyopracowania
materiałówdoustawy,wtym:planówrzeczowychzadańrealizowanychześrodkówbudŜetowych,
projektówplanówdochodówiwydatkówposzczególnychczęścibudŜetowychorazwzoryformularzy
(tzw.notabudŜetowa)
przyjęcieprzezRadęMinistrówZałoŜeńprojektubudŜetupaństwanakolejnyrokbudŜetowy
15 przekazanieKomisjiTrójstronnejZałoŜeńprojektubudŜetupaństwanakolejnyrokbudŜetowy
31
n1
przyjęcieprzezRadęMinistrówkwotlimitówwydatkówbudŜetupaństwa(przesłaniepismlimitowych
doresortów)
opracowanieprzezresortyszczegółowychplanówbudŜetów(wramachczęścibudŜetowych)
weryfikacjaprognozywskaźnikówmakroekonomicznychiprognozydochodówzawartychw
ZałoŜeniach
utworzeniewMnisterstwieFinansówbazydochodówiwydatkówbudŜetupaństwa
pracenaduzasadnieniemustawybudŜetowej
10
przedstawienieKomisjiTrójstronnejprzyjętegoprzezRadęMinistrówwstępnegoprojektuustawy
budŜetowejwrazzuzasadnieniem
dalszepracenadprojektemustawyiuzasadnieniem,wszczególnościwzakresiesektorafinansów
publicznych
30
przyjęcieprzezRadęMinistrówiprzekazaniedoSejmuprojektuustawybudŜetowejwrazz
uzasadnieniem
pracewParlamencie–Sejm(posiedzeniaplenarneikomisje),Senat(posiedzeniaplenarneikomisje)i
przyjęcieustawy
podpisanieustawyprzezPrezydenta(7dnipoprzedstawieniuprzezMarszałkaSejmu)
n
31
n+1
31
przekazanieprzezRadęMinistrówsprawozdaniazwykonaniaustawybudŜetowejdoParlamentu
SejmprzyjmujeuchwałęoudzieleniulubodmowieudzieleniaRadzieMinistrówabsolutorium(wciągu
90dnioddniaprzedłoŜeniasprawozdaniaSejmowi,pozapoznaniusięzopiniąNIK)
Towartowiedzieć
SejmniemoŜeustalićwiększegodeficytubudŜetupaństwaniŜprzewidzianywprojekcieustawybudŜetowej
SenatuchwalapoprawkidoustawybudŜetowejwciągu20dnioddniaprzekazaniajejSenatowi
JeŜeliustawabudŜetowaniezostanieprzedstawionaPrezydentowidopodpisuwciągu4miesięcyoddniaprzedłoŜeniaSejmo
wijejprojektu,PrezydentmoŜewciągu14dnizarządzićskróceniekadencjiSejmu
WwyjątkowychprzypadkachdochodyiwydatkibudŜetupaństwawokresiekrótszymniŜrokmoŜeokreślaćustawaoprowizo
riumbudŜetowym.
5
Czywiesz,Ŝe…….
236401998.028.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin