Kazimierz Tetmajer.Dekadentyzm.doc

(32 KB) Pobierz
Historia literatury polskiej w 10ciu tomach – Tom VII Młoda Polska część pierwsza pod redakcją Anny Skoczek wyd

Historia literatury polskiej w 10ciu tomach – Tom VII Młoda Polska część pierwsza pod redakcją Anny Skoczek wyd. SMS

 

Dekadentyzm – (fr. Decadence – upadek, schyłek) – postawa wobec świata inspirowana pesymistycznymi filozofiami XIX w. (A. Shopenhauer, F. Nieatzsche, Eduardo von Hatrmann) oraz rozczarowaniem rezultatami badań nauk przyrodniczych oraz obserwacją nowych zjawisk społeczno-psychologicznych.

 

Europa:

-Guy de Maupassant – opowiadania np. (Horla 1886)

- Paul Bourget (Szkice z psychologii współczesnej 1883)

-Karl Jons Huysmans (Na wspak 1884) – biblia europejskich dekadentów

-Paul Verlaine Decadence – Niemoc (1776-1788) – życie podmiotu lirycznego toczy się w wyobraźni. Przesadna konsumpcja i życie pełne zabaw przy jednoczesnej pustce wewnętrznej powoduje uczucie marazmu i bezruchu, powoduje przymus destrukcji.

-Edward Bulwer – Lytton Ostatnie dni Pompei 1834

-Lew Wallace Ben Hur 1880

 

Polska:

-powieść Bez dogmatu 1890 Henryka Sienkiewicza

-J.I. Kraszewski Rzym za Nerona

-E. Orzeszkowa Mirtala 1886, Cziciel 1891

-Teodor Jeske-Choiński Gasnące słońce 1895

 

Cechy:

-światopoglądowy nihilizm

- ludzie wykształceni filozoficznie dokonują psychicznej wiwisekcji

- przesyt świadomością

-epidemia niemocy i melancholii, pesymizm i neuroza

-nierównowaga psychiczna

-pasja autoanalityczna, nawyk filozofowania, mania samobójcza

 

Kazimierz Przerwa Tetmajer (Poezje Seria II 1894) – wyczerpanie poetyki dawnych wiar, melancholia, tęsknota, smutek, zniechęcenie wraz z nudą, szyderstwem, wstrętem i przeczeniem tworzą autoportret „młodego starca”, słabego i zblazowanego nihilisty.

Podobne cechy poezji: Antoni Lange, Zenon Miriam Przesmycki, S. i W. Korab Brzozowscy, S. Przybyszewski, Komornicka, J. Żuławski.

 

Stanisław Przybyszewski Requiem aeternam – samotność pośród ludzi, niezrozumienie, brak świata zewnętrznego, kontrast: gorliwa wiara przy jednoczesnym wyszydzaniu świętości, ekstaza przy jednoczesnej analizie, niemoc.

 

W literaturze kreuje się arystokracja ducha – artystów, którzy szukając natchnienia ignorują konwenanse i atakują społeczne tabu. Do nieznanych prawd dążą poprzez perwersje seksualne, narkotyki, alkohol, eksperymenty ze złem i okrucieństwem.

Świadomość artystów charakteryzuje się:

-onieśmielenie wobec tradycji kulturowej

-sprzeczność między dogmatami wiary objawionej a przyziemnymi stwierdzeniami nauk przyrodniczych

-świadomość osamotnienia w społeczeństwie

-pewność osobistej wyjątkowości (genialności)

-portret jednostki twórczej – „chorego nerwowca”

-przeciwstawienie się ludziom pracującym, uspołecznionym, zdrowym

-wyjątkowość to jednocześnie piętno poety

 

Osobnicy wysubtelnieni pod względem nerwowym w zastanych warunkach skazani są na zagładę. Pojawili się za wcześnie, wskazując ludzkości kierunek rewolucyjnych przemian. Indywidua te często uchodzą za „społecznych idiotów”, nieudaczników. Kończą śmiercią samobójczą, odrzuceni przez środowisko.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin