Przygotowanie skutera do zimy-by FULLMAX.txt

(10 KB) Pobierz
Przygotowanie skutera do zimy

2007.12.17 Micha� "Kox" Jeleniewski

Co zrobi� by nasz skuter przetrwa� zim�?

Gdy przyjd� pierwsze mrozy i �nieg, wielu z nas chowa skutery do swoich gara�y, piwnic, i innych miejsc zimowego snu. S� i tacy, kt�rzy preferuj� jazd� skuterem w zim�. Jedni robi� to z przymusu, by doje�d�a� do szko�y czy pracy. Drudzy z przyjemno�ci, czyli dla dobrej zabawy b�d� zimowego stuntu na �niegu. Jazda w zim� nie musi by� nieprzyjemna, je�li mamy odpowiednio przygotowany skuter i odpowiednie umiej�tno�ci. W sytuacji, gdy odstawiamy skuter na okres zimy i nie b�dzie on przez nas u�ytkowany, potrzebne jest odpowiednie przygotowanie go do zimowego gara�owania. W poni�szym tek�cie postaram si� podpowiedzie� najwa�niejsze wskaz�wki na ten temat, by po d�ugim, zimowym okresie Wasz skuter odpali� i bez problemu mo�na by nim je�dzi�.

Po trudach, jakie pokona� nasz skuter w ci�gu roku warto zapewni� mu dogodne warunki zimowania. Zanim zapadnie decyzja o ostatecznym odstawieniu sprz�tu do gara�u, mo�na wybra� si� na ostatni� przeja�d�k�, aby z zadowoleniem zako�czy� sezon, gdy� nasza maszyna ju� nied�ugo zapadnie w zimowy sen niczym nied�wied�.

Producenci zalecaj�, aby na czas d�ugiego postoju zbiornik paliwa by� pe�ny, poniewa� zapobiega to korodowaniu zbiornika od wewn�trz. W skuterach z plastikowym zbiornikiem paliwa te� nie zaszkodzi zala� pe�nego zbiornika, bo cz�� paliwa zawsze wyparuje. W przysz�ym roku paliwo mo�e by� jeszcze dro�sze, wi�c ma�y zapasik zawsze si� przyda�.

Przed zim� powinni�my te� sprawdzi� stan owiewek, czy nie s� pop�kane, czy �ar�wki nie s� przepalone itd.

W poszczeg�lnych punktach opisz� czynno�ci, kt�re nale�y wykona�, by prawid�owo �zakonserwowa�" nasz skuter.

1. Mycie i czyszczenie
Gdy nasz skuter nie b�dzie przez d�u�szy czas u�ytkowany, nale�a�o by go porz�dnie wyczy�ci� i umy�, by w nowym sezonie by� czysty i gotowy do jazdy. Nie szcz�d�cie na to wysi�ku, najlepiej po�ci�ga� wszystkie plastiki i dok�adnie je wyczy�ci�. Dobrze jest przemalowa� w razie potrzeby ram� farb� antykorozyjn�, kt�ra jednocze�nie zlikwiduje wcze�niej powsta�� rdz�. Je�li macie mo�liwo�� zdj�cia przek�adni i karteru, to zr�bcie to i dok�adnie je wyszorujcie. Warto te� wyczy�ci� dok�adnie felgi, wydech, a nawet wn�trze schowka pod siedzeniem.

Uwa�ajcie, aby nie zala� instalacji elektrycznej, bo grozi to nawet unieruchomieniem skuterka. Wra�liwym na wod� elementem elektrycznym jest przerywacz kierunkowskaz�w, stycznik startera oraz modu� zap�onowy. Mimo, i� elementy te s� zabezpieczane przed wilgoci�, zdarzaj� si� czasem nieszczelno�ci. Po umyciu nale�y dok�adnie wytrze� skuter z wody i brudu. Gdy nasz pojazd jest suchy, mo�na go wyczy�ci� �rodkami takimi jak cho�by Plak, by pachnia� i �adnie si� �wieci�. Na ko�cu warto odpali� silnik, w celu odparowania resztek wody, kt�re wyparuj�, lub sp�yn� dzi�ki drganiom.

2. Sprawdzenie przek�adni
Warto pokusi� si� o wymian� oleju w przek�adni. Stary swoje ju� zrobi� i aby wszystko dalej dzia�a�o bez zgrzyt�w, warto wla� nowy, czysty olej. Zanim zaczniemy zlewa� olej z przek�adni, powinni�my go rozgrza� np. przez jazd� skuterem. W tym celu pod maszyn� podstawiamy pojemnik do kt�rego z otworu zlew czego sp�ynie zu�yty olej. Mo�e to chwilk� potrwa�, gdy� �rednica otworku zazwyczaj nie jest zbyt wielka. Na koniec pozostaje nam tylko nala� �wie�ego oleju zgodnego z zaleceniami producenta i warto�ci� podan� w ksi��ce serwisowej, b�d� znajduj�c� si� na obudowie silnika. Bardzo dobrym olejem do przek�adni jest Motul Scooter Gear, polecany m.in. do skuter�w Peugeot. Po wymianie oleju mo�emy zabra� si� za odkr�cenie pokrywy przek�adni. W tym celu odkr�camy wszystkie �ruby, kt�re j� trzymaj� i zdejmujemy pokryw�. Nale�y sprawdzi� w jakim stanie jest dzwon, sprz�g�o oraz wariator. Przegrzany i zu�yty dzwon rozpoznamy po niebieskawo-fioletowych przebarwieniach - wtedy dzwon sprz�g�a trzeba wymieni�. Zu�yty dzwon sprz�g�a niekorzystnie wp�ywa na prac� sprz�g�a, a czasem nawet zmniejsza� osi�gi naszego jedno�ladu. W celu sprawdzenia sprz�g�a, nale�y odkr�ci� dzwon. Do tego celu potrzebny jest nam klucz pneumatyczny lub specjalna blokada. Zu�yte sprz�g�o ma starte ok�adziny, kt�re mog� �le wp�ywa� na przyspieszenie. Sprawdzenie wariatora te� wymaga specjalistycznych narz�dzi. Po okr�ceniu wariatora nale�y sprawdzi� stan rolek, je�li nie s� idealnie okr�g�e, mog� zani�y� osi�gi naszego jedno�ladu. Mo�na te� sprawdzi� stan paska nap�dowego, czy nie jest za bardzo poobcierany. Wymian� cz�ci na nowe, mo�na zrobi� przy przygotowaniu skutera do sezonu. Na ko�cu nale�y dok�adnie wyczy�ci� wn�trze przek�adni, by nie by�o tam �adnego brudu i piasku, po czym zamykamy i dok�adnie skr�camy pokryw� przek�adni.

3. Uk�ad chodzenia
Cz�� skuter�w ch�odzona jest ciecz� i aby na wiosn� ch�odnica nadal by�a w jednej cz�ci, nale�y zmieni� p�yn na taki, kt�ry nie zamarznie przy ujemnej temperaturze. Ciecz z ch�odnicy mo�na spu�ci� przez specjalny otw�r znajduj�cy si� przy pompie, b�d� po prostu odczepiaj�c jeden z w�y. Po tym, co wyp�ynie mo�na dowiedzie� si�, w jakiej kondycji znajduje si� nasz uk�ad ch�odzenia. Teraz wystarczy wla� do ch�odnicy nowy p�yn i gotowe. Warto zwr�ci� uwag� na fakt, �e uzupe�nianie uk�adu ch�odz�cego powinno by� wykonane tylko przy u�yciu odpowiedniego p�ynu ch�odniczego. Nie jest on drogi, a zapewni w�a�ciwe odprowadzania ciep�a i co najwa�niejsze nie doprowadzi do uszkodze�. Nie polecam stosowania wody, gdy� wytr�ca si� z niej kamie�, kt�ry osadza si� w elementach ch�odz�cych. Doprowadza ona r�wnie� do rdzewienia metalowych cz�ci, jak i wp�ywa na przegrzewanie si� silnika oraz na powstawanie uszkodze� zwi�zanych z jej zamarzaniem. Przy wersjach ch�odzonych powietrzem tej czynno�ci nie wykonujemy.

4. Hamulce
Wa�nym elementem naszego bezpiecze�stwa w przysz�ym sezonie b�d� hamulce. Tu nale�y zwr�ci� szczeg�ln� uwag� na stan klock�w hamulcowych, bo cz�sto bywa, �e na koniec sezonu nie zostaje z nich ju� nic, a w wi�kszo�ci przypadk�w wymiana nie jest trudna. Same klocki nie s� drogie, a ich cena jest zale�na od modelu - przewa�nie od 20 do 50 z�otych. Mo�na te� zamontowa� klocki organiczne, kt�re s� twardsze i zapewniaj� lepsze hamowanie. Skoro jeste�my ju� w okolicach zacisku, sprawd�my jak wygl�da tarcza. Palcem mo�na zweryfikowa�, czy nie ma na niej progu. Je�eli nasz pojazd ma ju� par� lat, nie zaszkodzi sprawdzi� w�yk, mo�e on by� �spuchni�ty'' i sparcia�y, co w po��czeniu ze starym p�ynem nie daje najlepszych rezultat�w podczas hamowania. Na koniec zostaje nam nape�nienie zbiorniczka nowym p�ynem hamulcowym i odpowietrzenie ca�ego uk�adu. Jako p�yn hamulcowy najlepiej zastosowa� DOT-4, gdy� jest on przeznaczony do uk�ad�w hamulcowych wyposa�onych w tarcz�. Jednak stosowanie p�ynu, �ci�le trzeba uzale�ni� od zalece� producenta jedno�ladu. Mieszanie dw�ch r�nych p�yn�w (np. DOT-3 lub DOT-4), mo�e doprowadzi� do niew�a�ciwej pracy uk�adu hamulcowego lub jego rozszczelnienia.

5. Filtr powietrza
Podczas, gdy nasza maszyna stoi ju� rozebrana do roso�u, warto zajrze� do filtra powietrza. Ma on znacz�cy wp�yw na osi�gi, jakie generuje silnik, a w przypadkach, gdy zostaje uszkodzony, zagra�a to powa�n� awari�. Filtr powietrza wp�ywa na mieszank� paliwowo-powietrzn�, wi�c musi by� odpowiednio wyczyszczony i nawil�ony. Standardowe filtry powietrza s� zazwyczaj w plastikowej obudowie, w kt�rej znajduje si� g�bka. G�bk� nale�y wyj�� i umy� w p�ynie do mycia naczy� np. Ludwiku rozpuszczonym w ciep�ej wodzie, co w pe�ni oczy�ci j� z brudu i rozpu�ci t�uszcz. Po wypraniu trzeba j� dok�adnie wysuszy� i nawil�y� specjalnym p�ynem do filtr�w lub je�li go nie posiadamy, nawil�y� j� olejem silnikowym 2T, kt�ry wlewamy do dozownika. Tego typu rozwi�zanie zapewni w�a�ciwe wy�apywanie kurzu i innych zanieczyszcze�. Pami�tajmy by filtr nie zosta� suchy. Sto�kowe filtry powietrza jak np. Polini Air Box, tak�e posiadaj� g�bk�, kt�r� nale�y wyczy�ci� i nawil�y� jak w przypadku standardowych filtr�w powietrza.

6. Sprawdzenie ogumienia
D�ugi post�j nie ma zbawiennego wp�ywu na ogumienie, dlatego w trosce o opony dobrze jest ustawi� skuter tak, aby ko�a nie dotyka�y pod�o�a. Stopka centralna nie za�atwia sprawy, zatem trzeba rozejrze� si� za czym�, co oka�e si� stabiln� podpor�. Pami�tajmy o tym, �eby podwy�szy� ci�nienie w oponach. Zapobiega to odkszta�ceniu opony stoj�cej przez d�ugi czas w jednym miejscu. Nale�y sprawdzi� te� stan naszego ogumienia. Rzu�my okiem, czy za mocno nie jest zu�yty bie�nik, czy na oponie nie ma mechanicznych uszkodze�. Je�li opony nie s� w najlepszym stanie, nale�a�o by je wymieni� w nowym sezonie. Wi�cej o oponach znajdziecie tutaj.

7. Regulacja ga�nika i ustawienie sprz�tu
Ga�nik jest bardzo wa�n� rzecz� w naszym skuterze, bowiem odpowiada on za prac� silnika, dozowanie mieszanki i paliwa. Przed odstawieniem maszyny w stan spoczynku, powinni�my wyczy�ci� ga�nik w benzynie i odpowiednio wyregulowa�. Warto nasmarowa� cylinder, w tym celu odkr�camy otw�r w g�owicy (ten od �wiecy) i strzykawk� dozujemy olej do cylindra. Wkr�camy �wiec� i kopiemy kickstarter na wy��czonym obwodzie (czyli nie przekr�conym kluczyku), aby olej nasmarowa� cylinder.

Co kilka tygodni przepalamy skuter, pami�taj�c o upuszczeniu paliwa z ga�nika. W wypadku nie upuszczenia i srogich mroz�w, tracimy ga�nik. Skuter w okresie zimy zapalamy tylko w dodatniej temperaturze i tylko z kickstartera (kopniaka), akumulatora mo�emy nie pod��cza�. Nie wystarczy odpali� skuter na 5 minut. Konieczne jest porz�dne rozgrzanie silnika i uk�adu wydechowego. W przeciwnym razie skroplona para wodna i inne kwa�ne produkty spalania benzyny prowadz� do gwa�townej korozji uk�adu wydechowego. Po rozgrzaniu mo�emy silnik zgasi� i zla� benzyn� z ga�nika.

8. Wyj�cie akumulatora
Ch�odno potraktowany akumulator nie b�dzie s�u�y� d�ugo, dlatego na okres zimowy zabieramy go do domu (lub w inne ciep�e miejsce), gdzie nie jest nara�ony na niskie tempera...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin