R10.PDF
(
2497 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - R10.DOC
Tworzenie i
SU]\SLV\ZDQLHPDWHULDáyZHOHPHQWRPZQWU]D
235
SU]\SLV\ZDQLHPDWHULDáyZ
HOHPHQWRPZQWU]D
: W\P UR]G]LDOH RSUDFXMHP\ PDWHULDá\ GOD ZQWU]D ]DPRGHORZDQHJR Z
rozdziale 9. B
-
G]LHP\SU]\W\PED]RZDüQDZF]HQLHMQDE\W\FKZLDGRPRFLDFKUR]G]LDáÄ7ZRU]HQLH
i przypisywanie materia
áyZ´RUD]UR]G]LDáÄ0DWHULDá\PDSRZDQH´
10.1. Posadzka
: QDV]HM VFHQLH SRGáRJD PD GRü VNRPSOLNRZDQ EXGRZ 6NáDGD VL]D* WU]HFK SU]
e-
VWU]HQQ\FK RELHNWyZ WZRU]F\FK NROHMQH VWRSQLH RELHNW\ SRGáRJD SRGáRJD SRGá
o-
ga3
6SUyEXMHP\QDGDü LPPDUPXUNRZIDNWXUQDNáDGDMFQDQLHPDSELWRZ7R]D
R]QDF]D*HRELHNW\WHEGSRWU]HERZDüLNRQ\PDSRZDQLD1DMOHSLHMDE\E\áDWRZVSyOQD
LNRQDG]LNLWHPXáDWZREG]LH]DFKRZDüGODZV]\VWNLFKVWRSQLWVDPVNDOQDNáDGDQHM
tekstury.
:LFHM LQIRUPDFML R
ikonach mapowania znajdziesz w rozdziale 6.7,
Ä:VSyáU]GQHPDS
owania obiektu w scenie”.
SU]HáF]\P\ VL GR PHQX
Modify
, program sam przeanalizuje utworzony przez nas zestaw i
RNUHOL
MDNLH PRG\ILNDFMH PRJ E\ü GR QLHJR ]DVWRVRZDQH .ODZLV]H RGSRZL
a-
GDMFH W\P PRG\ILNDFMRP NWyUH RND*VLQLHPR*OLZH GR Z\NRQDQLD
]RVWDQZ\ZLHWORQH MDNR V]DUH QLHDNW\ZQH:
naszym przypadku nie-
GRVWSQH VWDMVLQDSU]\NáDGRSFMH
Extrude
oraz
Edit Spline,
MDNZLGDü
na rysunku 10.1.
Na rolecie
Parameters
SRZLQQD E\ü Z\EUDQD RSFMD PDSRZDQLD SáDVNLHJR
(Planar).
Na
HNUDQLHZ\ZLHWORQ\]RVWDMHSRPDUDF]RZ\SURVWRNW LNRQ\PDSRZDQLDSáDVNLHJR MDNQD
rysunku 10.1.
Ikona mapowania ma w
WHMFKZLOLGX*H UR]PLDU\6SUyEXMP\ M]PQLHMV]\ü'R VNDORZ
a-
nia, obracania i przemieszczan
LDLNRQ\Z'6WXGLR0$;X*\ZDP\W\FKVDP\FKQDU]G]L
co do skalowania, obracania i
SU]HPLHV]F]DQLD RELHNWyZ 0XVLP\ W\ONR SRLQIRUPRZDü
SURJUDP*H WRZáDQLH LNRQFKFHP\ WHUD]PRG\ILNRZDü:
tym celu uaktywniamy klik-
QLFLHPSU]\FLVN
Sub-Object
MDNQDU\VXQNXQDOLFLHRERNZ\EUDQDMHVWMHG\QDG
o-
VWSQDZ
tej chwili opcja:
Gizmo
FRR]QDF]DZW\PSU]\SDGNXZáDQLHLNRQPDSRZDQLD
1DVWSQLHXDNW\ZQLDP\LNRQVNDORZDQLDZJyUQ\PPHQXL]PQLHMV]DP\LNRQZZLGRNX
Top
D*RVLJQLHZ\PLDU\]EOL*RQHGR
´ 100
FP3R]DNRF]HQLXVNDORZDQLD
klikamy
powtórnie na przycisku
Sub-Object
Z\áF]DMFJR
http://www.helion.com.pl/cad.htm
10. Tworzenie i
Zaczniemy od wyselekcjonowania obiektów
SRGáRJDSRGáRJD
oraz
SRGáRJD3R]RVWDáH
obiekty w
VFHQLHXNU\ZDP\E\XáDWZLüVRELHRJOGDQLHVFHQ\1DVWSQLHUR]ZLMDP\ERF
z-
ne menu
Modify
i naciskamy klawisz
UVW Mapping
.
Gdy wybierzemy kilka obiektów w scenie i
236
3D Studio MAX
Rys. 10.1.
,NRQDPDSRZDQLDSáDVNLHJRGODWU]HFKZ\VHOHNFMRQRZDQ\FKRELHNWyZ
,NRQDPDSRZDQLD
,NRQD
SU]HNV]WD¥FDQLD
ZVSoOQHM
PRG\ILNDFML
ZPRG\ILNDFM¾
LQG\ZLGXDOQ¹
Rys. 10.2.
Przeskalowana ikona mapowania
3U]\SLVDOLP\ MHGQRF]HQLH WVDP LNRQWU]HPUy*Q\P RELHNWRP -HOL WHUD] QD UROHFLH
Modifier Stack
dla dowolnego z
W\FKRELHNWyZXDNW\ZQLP\WZáDQLHZVSyOQPRG\I
ika-
FM
(UVW Mapping)
, to jakiekolwiek zmiany wprowadzone w
ZLHONRFL SRáR*HQLX OXE
W\SLH LNRQ\EGGRW\F]\á\ZV]\VWNLFK WU]HFKRELHNWyZ3RGREQLHG]LHMHVLZSU]\SDGNX
ND*GHMLQQHMPRG\ILNDFML]DVWRVRZDQHMMHGQRF]HQLHGODNLONXRELHNWyZ6WRW]Z
instan-
ced modifiers
F]\OLPRG\ILNDFMHÄVSU]*RQH´
http://www.helion.com.pl/cad.htm
Tworzenie i
SU]\SLV\ZDQLHPDWHULDáyZHOHPHQWRPZQWU]D
237
$E\ ]PLHQLü LNRQ PDSRZDQLD LQG\ZLGXDOQLH GOD MHGQHJR ]
obiektów
ÄSRGáRJD´QDOH*\RGáF]\üMHJRPRG\ILNDFM
UVW Mapping
od pozo-
VWDá\FKNOLNQLFLHPQDLNRQLHSRND]DQHMQDU\VXQNX
3U]\SLVDOLP\QDV]\PVLDWNRPLNRQ\PDSRZDQLDDOHQLHPDP\MHV]F]HPDSRZDQHJRP
a-
WHULDáX 5R]ZLMDP\ RNQR (G\WRUD 0DWHULDáyZ LZ\ELHUDP\ SUyENEáNLWQHJR PDWHULDáX
1DGDMHP\ PX LQG\ZLGXDOQ QD]Z QD SU]\NáDG
marmurek
3RGZ\*V]DP\ WH* SRá\VNO
i-
ZRüPDWHULDáXWDNMDNSRN
azuje rysunek 10.3.
Rys. 10.3.
3RGVWDZRZHSDUDPHWU\PDWHULDáXR nazwie marmurek
]DPDSRZDQLD NDPLHQQHM IDNWXU\ X*\MHP\ W\P UD]HP ZáDVQHM PDS\ ELWRZHM ]DPLDVW
NRU]\VWDü]
tych zawartych w
ELEOLRWHFH'60$;0DSD]RVWDáDXPLHV]F]RQDQD]DáF]
o-
QHM GR NVL*NL G\VNLHWFH SDWU] WH* NRORURZD ZNáDGND U\V -HM ]DOHW MHVW WR *H MHVW
QLHZLHONDLÄSRZWDU]DOQD´5\VXQHNREMDQLDQDF]\PSROHJDWDSRZWDU]D
l
QRü
D
E
7X¥¹F]¹VL¾PDS\
Rys. 10.4.
Pojedyncza mapa bitowa KAMIEN.TIF (a) i dwie kopie tej samej mapy bitowej
]áR*RQHUD]HPE
http://www.helion.com.pl/cad.htm
Do
238
3D Studio MAX
*G\E\P\]áR*\OLGZLHNRSLHWHMPDS\ZSLRQLHMHGQSRGGUXJZ\QLNEG]LHWDNLVDP
QLH ZLGDü QLHFLJáRFL ZPLHMVFDFK VW\NX -HVW WR ZLF REUD] SRZWDU]DOQ\ Z
pionie
i
SR]LRPLH 7DNLH PDS\ ELWRZH V V]F]HJyOQLH FHQQH GOD X*\WNRZQLNyZ ' 6WXGLR 3
o-
]ZDODMSRNU\üFDáSRZLHU]FKQLRELHNWXJáDGNWHNVWXUEH]ÄV]ZyZ´
*áDGNLH SR]EDZLRQH V]ZyZ WHNVWXU\PR*QD WH* QDNáDGDü QD RELHNW\ ]D
SRPRFPDSSURFHGXUDOQ\FK'6WXGLR0$;Z\SRVD*RQHMHVWZSURF
e-
GXU
Marble
NWyUD SR]ZDOD V\PXORZDü UHDOLVW\F]QH NDPLHQQH S
o-
wierzchnie.
5R]ZLMDP\UROHW
Maps
, po czym
NOLNDP\QDNODZLV]XVSU]*RQHJRPDSRZDQLD
Ambient-
Diffuse
:\ZLHWOD VL RNQR GLDORJRZH
Material Map Browser
, jak na rysunku 10.5. Za-
]QDF]DP\RSFM
New
w polu
Browse From:
, a
QDVWSQLHSRSUDZHMVWURQLHRNQDZ\ELHUDP\
W\SPDWHULDáX
Bitmap
.
Rys. 10.5.
:\ELHUDP\QRZ\W\SPDWHULDáXBitmap
.RU]\VWDOLP\
MX*]
nich
RSUDFRZ\ZXMF Uy*QHZHUVMH RELü GOD IRWHOD 3DWU] UR]G]LDá Ä:VSyáU]GQH
PDSRZDQLD Z (G\WRU]H 0DWHULDáyZ´ RUD] UR]G]LDá
6.9, „Edycja parametrów procedury
Checker
´3RMDZLDVLWH*QRZDUROHWDR
nazwie
Bitmap Parameters
z
GáXJLPSXVW\PNO
a-
wiszem u góry, jak na rys. 10.6.
mianowicie:
Coordinates
oraz
Noise
D
E
Rys. 10.6.
:SURZDG]DQLHZáDVQHMPDS\ELWRZHMZ(G\WRU]H0DWHULDáyZ5ROHWDBitmap
Parameteres (a) oraz okno wyboru mapy bitowej (b)
http://www.helion.com.pl/cad.htm
3R]DPNQLFLXRNQD
Material/Map Browser
NOLNQLFLHPQD
OK,
w
RNQLH(G\WRUDSRMDZLDM
VL]QDMRPHUROHW\SR]LRPXÄPDSD´D
Tworzenie i
SU]\SLV\ZDQLHPDWHULDáyZHOHPHQWRPZQWU]D
239
Po
NOLNQLFLXQDW\PNODZLV]XUR]ZLMDVLRNQRGLDORJRZHZ\ERUXPDS\MDNQDU\VE
Odszukujemy w
QLP PDS ELWRZ .$0,(17,) ZNDWDORJX GR NWyUHJR SU]HJUDOLP\
]DZDUWRüG\VNLHWNL1DGáXJLPNODZLV]XZUROHFLH
Bitmap Parameters
SRMDZLDVLQD]ZD
ZSURZDG]RQHMSU]H]QDVPDS\1DVWSQLHSU]HFKRG]LP\GRZ\*V]HJRSR]LRPX1D
rolecie
Maps
XVWDODP\LQWHQV\ZQRüPDSRZDQLDQDMDNSRND]XMHU\VXQHN
3RUXV]DQLHVLZUyGSRV]F]HJyOQ\FKSR]LRPyZPDWHULDáX]RVWDáR
opisne
w
UR]G]LDOHÄ6WUXNWXUDPDWHULDáX´
t
PDWHULDáX]PLHQLDMFNRORU
Diffuse
=DF]QLMP\RGVNRSLRZDQLDSUyENLPDWHULDáXGRLQQHJR
okienka i
]PLDQ\QD]Z\PDWHULDáX3RZLHG]P\*HEG]LHVLRQ WHUD]QD]\ZDá
marmurek
zielony
. W scenie selekcjonujemy tylko jeden obiekt o nazwie
SRGáRJD
. Modyfikujemy
kolor
Diffuse
PDWHULDáX
marmurek zielony
]PLHQLDMFJR]EáNLWQHJRQDQLHFRFLHPQLHMV]
]LHOHWDNMDNQDU\VDSRWHPSU]\SLVXMHP\JRZ\EUDQHPXRELHNWRZL7HUD]
rende-
UXMFVFHQX]\VNDP\]Uy*QLFRZDQSRVDG]NSDWU]NRORURZDZNáDGNDU\V
Rys. 10.8.
0DWHULDámarmurek zielony
http://www.helion.com.pl/cad.htm
Rys. 10.7.
SURFHQWRZHPDSRZDQLHWHNVWXU\SU]\X*\FLXPDS\.$0,(17,)
3U]\SLVXMHP\ PDWHULDá Z\EUDQ\P RELHNWRP ZVFHQLH 7U]\ RELHNW\ EXGXMFH SRGáRJ
w
QDV]HMVFHQLHRWU]\PXMQLHELHVNDZPDUPXUNRZWHNVWXU-HMQLHELHVNLH]DEDUZLHQLH
Z\QLND ] SURFHQWRZHJR XG]LDáX ]DVDGQLF]HJR NRORUX PDWHULDáX
(Ambient i Diffuse)
w
NV]WDáWRZDQLXRJyOQHJRZ\JOGXSRZLHU]FKQL0R*HP\VSUyERZDüX]\VNDüLQQ\NRORU\
Plik z chomika:
Norrinnn
Inne pliki z tego folderu:
ChromEd_3DA_Plugin_Tutorial.pdf
(3062 KB)
Uwagi techniczne - do Redakcji.doc
(24 KB)
r-dodB-02_popr.doc
(155 KB)
r-dodA-02_popr.doc
(416 KB)
r15-02_popr.doc
(2840 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin