r08-02_popr.doc

(828 KB) Pobierz
StyleHeliona

Rozdział 8. Edycja siatek

Edytowanie siatek to podstawa modelowania postaci, trójwymiarowych wizualizacji medycznych (rysunek 8.1) oraz wszystkich innych prac, gdzie wymagana jest duża precyzja oraz wierne odwzorowanie detali. Mając na względzie powyższą uwagę, twórcy 3ds max wyposażyli go w szeroki zestaw narzędzi umożliwiających wiernie oddające szczegóły modelowanie obiektów siatkowych.

Zanim jednak przystąpisz do modelowania, warto poświęcić chwilę na oszacowanie poziomu szczegółowości, jaki będzie wymagana w twojej pracy. Dobrze jest wówczas rozważyć kilka ważnych kwestii. Po pierwsze, czy wysiłek włożony w wymodelowanie najdrobniejszych szczegółów będzie widoczny po odtworzeniu zrenderowanej animacji? Po drugie, czy efekt twojej pracy nie zginie gdzieś w cieniu? Po trzecie, czy szczegóły nie ulegną zatraceniu przy określonej odległości od kamery? Jeżeli odpowiedzi na powyższe pytania zdają się przeczyć przydatności modelowania szczegółów, rozsądniejszym rozwiązaniem będzie skoncentrowanie się na innych aspektach kompozycji sceny, jak choćby odpowiednim dobraniu map i materiałów, właściwej grze świateł, prawidłowym rozkładzie czasu w animacji lub edycji detali szczególnie wyróżnionych obiektów.

Rysunek 8.1. Trójwymiarowa wizualizacja medyczna wymaga bardzo dokładnej edycji


Selekcjonowanie na poziomie struktury

Komponenty występujące na poziomie struktury to podzbiory geometrii obiektu. Aby móc manipulować komponentami obiektu siatkowego, należy najpierw dokonać ich wyselekcjonowania. 3ds max 4 oferuje pięć poziomów selekcjonowania komponentów na poziomie struktury (rysunek 8.2):

¨       Vertex (wierzchołek).

¨       Edge (krawędź).

¨       Face (płaszczyzna elementarna).

¨       Polygon (wielobok).

¨       Element (element).

Wierzchołki to punkty usytuowane w przestrzeni, opisywane współrzędnymi X, Y, Z.

Krawędzie to prostoliniowe odcinki o dwóch końcach. Końce krawędzi wyznaczane są przez wierzchołki.

Płaszczyzny elementarne to trójkątne płaszczyzny, ograniczone trzema wierzchołkami i trzema krawędziami łączącymi te wierzchołki.

Wieloboki to prostokątne pary współpłaszczyznowych płaszczyzn elementarnych, które dzielą między sobą krawędź, oraz leżące na niej dwa wierzchołki.

Elementy to wyodrębnione zestawy połączonych ze sobą płaszczyzn elementarnych, które dzielą wierzchołki ze wszystkimi sąsiadującymi płaszczyznami.

Selekcjonowanie komponentów na poziomie struktury odbywa się poprzez:

¨       kliknięcie,

¨       wyznaczenie ramki selekcji,

¨       wskazanie imiennego zestawu wyboru.

Dodatkowo istnieje możliwość:

¨       dodawania komponentów do selekcji na poziomie struktury, poprzez wciśnięcie klawisza Ctrl;

¨       odejmowania komponentów od selekcji na poziomie struktury, poprzez wciśnięcie klawisza Alt;

¨       blokowania selekcji na poziomie struktury;

¨       odwracania selekcji na poziomie struktury.

Rysunek 8.2. Szczegółowy opis pierwszych pięciu wierzchołków i płaszczyzn elementarnych składających się na dzbanek. Zwróć uwagę na współrzędne położenia wierzchołków i sekwencje grupowania płaszczyzn elementarnych


Selekcjonowanie komponentów na poziomie struktury może być dokonywane jedynie wówczas, gdy panel boczny Modify jest otwarty, a tryb edycji na poziomie struktury obiektu został włączony. Kiedy znajdujesz się w trybie edycji na poziomie struktury, możliwość selekcjonowania obiektów w oknach widokowych zostaje wyłączona.

Aby poddać obiekt siatkowy edycji na poziomie struktury, należy przypisać do niego modyfikator edycji na poziomie struktury lub sprowadzić go do klasy siatki edytowalnej (editable mesh).

Przekonwertowanie obiektu do klasy siatki edytowalnej zachowuje bieżący wygląd obiektu zamieniając go, z matematycznie definiowanego obiektu parametrycznego, w szczegółowy opis wszystkich komponentów, występujących na poziomie jego struktury (rysunek 8.3). Parametry tworzenia oraz wszystkie przypisane modyfikatory zostają wtopione w obiekt.

Aby sprowadzić obiekt siatkowy do klasy siatki edytowalnej:

1.       Wyselekcjonuj obiekt siatkowy.

2.       Kliknij obiekt prawym przyciskiem myszy.

3.       W menu blokowym Transform przejdź do pozycji Convert To i z wyświetlonego podmenu wybierz Convert to Editable Mesh (rysunek 8.4).

Obiekt zostanie sprowadzony do klasy siatki edytowalnej (rysunek 8.5).

Wskazówka

n       Innym sposobem przekonwertowania obiektu do klasy siatki edytowalnej jest kliknięcie nazwy obiektu bazowego, umieszczonej na liście modyfikatorów, i wybranie z wyświetlonego menu pozycji Convert To: Editable Mesh.

Rysunek 8.3. Sprowadzenie obiektu do klasy siatki edytowalnej (z poziomu menu blokowego)

Rysunek 8.4. W panelu bocznym Modify, na liście modyfikatorów, pojawi się pozycja Editable Mesh, która zastąpi pierwotny typ obiektu. Poniżej wyświetlą się rolety dla nowego typu obiektu

Rysunek 8.5. Z menu rozwijalnego modyfikatorów wybierz modyfikator Mesh Select lub Edit Mesh

Podkreślenie tłumacza.


Modyfikatory Mesh Select, Volume Select oraz Edit Mesh umożliwiają edytowanie obiektów na poziomie struktury, zachowując jednocześnie wszystkie parametry tworzenia.

Aby przypisać modyfikator edycji na poziomie struktury:

1.       Wyselekcjonuj obiekt.

2.       Otwórz panel boczny Modify .

3.       Przypisz jeden z modyfikatorów Mesh Select, Volume Select lub Edit Mesh (rysunek 8.6).

Modyfikator edycji na poziomie struktury zostanie przypisany do obiektu (rysunek 8.7). W dolnej części panelu wyświetlą się parametry selekcjonowania i edytowania siatki.

Rysunek 8.6. Na liście modyfikatorów, nad obiektem bazowym, umieszczony zostanie wybrany modyfikator. Jego parametry wyświetlą się w dolnej części panelu

Podkreślenie tłumacza.

Rysunek 8.7. Pięć poziomów edycji struktury obiektu

Podkreślenie tłumacza.


Obiekty klasy siatki edytowalnej oraz modyfikator Edit Mesh przygotowują obiekty do edycji na poziomie struktury, przy wykorzystaniu konwencjonalnych narzędzi transformowania lub przy wykorzystaniu własnych narzędzi edycyjnych.

Aby dokonać selekcji na poziomie struktury przy wykorzystaniu modyfikatora Edit Mesh lub obiektu klasy siatki edytowalnej:

1.       Wyselekcjonuj obiekt klasy siatki edytowalnej lub obiekt z przypisanym modyfikatorem Edit Mesh.

2.       Otwórz panel boczny Modify .

3.       Na liście modyfikatorów kliknij znak plus (+), znajdujący się obok pozycji Edit Mesh lub Editable Mesh. Następnie z drzewa struktury obiektu wybierz poziom edycji (rysunek 8.8).

Udostępnione zostaną komponenty występujące na wybranym poziomie struktury. W dolnej części panelu uaktywnią się polecenia, które mogą zostać przypisane na tym poziomie.

4.       Wskaż, klikając myszą, dany element lub wyznacz ramkę selekcji wokół komponentów, które chcesz wyselekcjonować (rysunek 8.9).

Komponenty zmienią kolor na czerwony, wskazując, że zostały wyselekcjonowane (rysunek 8.10).

Wskazówki

n       Aby zabezpieczyć się przed wyselekcjonowaniem komponentów znajdujących się po przeciwnej stronie obiektu, włącz funkcję Ignore Backfacing.

n       Aby podczas selekcjonowania wierzchołków automatycznie selekcjonować przylegające do nich krawędzie i płaszczyzny elementarne, włącz funkcję By Vertex.

n       Aby uaktywnić tryb edycji na poziomie struktury za pomocą skrótu klawiaturowego, wciśnij Ctrl+B.

n       Aby przełączać się pomiędzy poziomami struktury obiektu za pomocą skrótu klawiaturowego, wciśnij Insert.

Rysunek 8.8. Aby uaktywnić edycję na poziomie struktury, wybierz odpowiednią pozycję w drzewie struktury obiektu

Rysunek 8.9. Selekcjonowanie wierzchołków za pomocą ramki selekcji

Rysunek 8.10. Wyselekcjonowane wierzchołki zmieniły kolor na czerwony


Modyfikator Mesh Select przygotowuje obiekt do modyfikowania na poziomie struktury. Jego podstawową rolą jest przekazanie informacji o selekcji na poziomie struktury w górę listy modyfikatorów, do następnego w kolejności modyfikatora.

Aby dokonać selekcji na poziomie struktury przy wykorzystaniu modyfikatora Mesh Select:

1.       Wyselekcjonuj obiekt z przypisanym modyfikatorem Mesh Select.

2.       Otwórz panel boczny Modify .

3.       Na liście modyfikatorów kliknij znak plus (+), znajdujący się obok pozycji Mesh Select. Następnie z drzewa struktury obiektu wybierz poziom edycji (rysunek 8.11).

W dolnej części panelu uaktywnią się polecenia, które mogą zostać przypisane na tym poziomie.

4.       Wskaż, klikając myszą, dany element lub wyznacz ramkę selekcji wokół komponentów, które chcesz wyselekcjonować (rysunek 8.12).

Komponenty zmienią kolor na czerwony wskazując, że zostały wyselekcjonowane (rysunek 8.13).

Wskazówki

n       Aby zabezpieczyć się przed wyselekcjonowaniem komponentów znajdujących się po przeciwnej stronie obiektu, włącz funkcję Ignore Backfacing.

n       Na różnych poziomach struktury mogą znajdować się jednocześnie różne zestawy selekcji. Za pomocą modyfikatora Mesh Select możesz importować selekcje pomiędzy poszczególnymi poziomami. W tym celu należy kliknąć odpowiedni przycisk, znajdujący się w sekcji Get from Other Levels.

n       Aby sprawdzić ciągłość powierzchni siatkowej przed przeprowadzeniem operacji logicznej, uaktywnij tryb edycji na poziomie krawędzi i kliknij przycisk Select Open Edges.

n       Tryby edycji na poziomie struktury obiektu można uaktywniać również z menu blokowego Tools1 (rysunek 8.14).

Rysunek 8.11. Uaktywniony tryb edycji na poziomie płaszczyzn elementarnych

Rysunek 8.12. Selekcjonowanie płaszczyzn elementarnych dzbanka za pomocą ramki selekcji

Rysunek 8.13. Wyselekcjonowane płaszczyzny elementarne zmieniły kolor na czerwony

Rysunek 8.14. Wybór trybu edycji na poziomie struktury poprzez kliknięcie obiektu prawym przyciskiem myszy


Selekcjonowanie nieregularne jest jednym z typów selekcjonowania ramką, które wyśmienicie nadaje się do tworzenia selekcji na poziomie struktury. Poprzez wyznaczenie nieregularnej ramki o dowolnym kształcie możesz selekcjonować komponenty z bardzo dużą precyzją.

Aby utworzyć selekcję na poziomie struktury za pomocą nieregularnej ramki selekcji:

1.       Wyselekcjonuj obiekt klasy siatki edytowalnej lub obiekt z przypisanym modyfikatorem Mesh Select lub Edit Mesh.

2.       Z menu ikonowego Selection Region wybierz Fence Selection Region (rysunek 8.15).

3.       Otwórz panel Modify .

4.       Wybierz poziom edycji, wciskając jedną z ikon w rolecie Selection.

5.       Umieść kursor w okolicy komponentu, od którego chcesz rozpocząć selekcjonowanie. Następnie przeciągnij myszą, aby utworzyć pierwszy bok ramki selekcji (rysunek 8.16).

6.       Przesuń kursor do innego miejsca i kliknij, aby wyznaczyć drugi bok ramki.

7.       Przesuwaj i klikaj kursorem myszy, aż ramka selekcji otoczy wszystkie komponenty, które mają zostać wyselekcjonowane (rysunek 8.17).

8.       Kliknij dwukrotnie lewym przyciskiem myszy.

Komponenty znajdujące się wewnątrz ramki zmienią kolor na czerwony wskazując, że zostały wyselekcjonowane (rysunek 8.18).

Rysunek 8.15. Wybierz narzędzie Fence Selection Region, aby dokonać selekcji za pomocą nieregularnej ramki

Rysunek 8.16. Przeciągnij myszą i zwolnij jej przycisk, aby utworzyć pierwszy bok ramki selekcji

Rysunek 8.17. Przesuwaj i klikaj kursorem myszy, aby wyznaczyć pozostałe boki ramki

Rysunek 8.18. Dwukrotnym kliknięciem zamknij ramkę selekcji. Komponenty znajdujące się wewnątrz ramki zostaną wyselekcjonowane


...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin