© Katarzyna Pawełek 2012/2013 Profilaktyka społeczna
dr Katarzyna Pawełek
Zakład Resocjalizacji WSE UAM ul. Szamarzewskiego 89 Poznań
Dyżur: wtorek godz. 11:30-13:00, pokój 54 budynek A tel. + 61 8292296
Email: katarzyna_pawelek@wp.pl
PROFILAKTYKA SPOŁECZNA
WYKŁADY
III rok I˚ pedagogiki resocjalizacyjnej
CELE ZAJĘĆ
· Przedstawienie obrazu problemów społecznych
· Zwrócenie uwagi na rozumienie pojęcia profilaktyka
· Ukazanie wybranych ujęć teoretycznych pokazujących uwarunkowania, znaczenie i konsekwencje zachowań ryzykownych
· Zaprezentowanie lokalnych programów profilaktycznych
· Ukazanie wybranych zagrożeń i strategii interwencyjnych
I. Obraz problemów społecznych: wprowadzenie
Literatura podstawowa (blok I)
- Gaś Z. B. (2006) Profilaktyka w szkole, Warszawa: WSiP, rozdz. 1, 2 pkt. 1, 2
- McWhirter J. J.& McWhirter B. T.& McWhirter A. M.& McWhirter E. H. (2008) Zagrożona młodzież, Warszawa: PARPA, część 1 rozdz. 1
- Pytka L. (1993) Profilaktyka wykolejenia społecznego (w) Encyklopedia Pedagogiczna, Warszawa: Fundacja Innowacja
Wskazówki do literatury
- istota działań wychowawczych; kompetentny wychowawca; warunki sprzyjające rozwojowi ucznia, dojrzałość (rozdz. 1); zagrożenia dla młodego człowieka, uczeń odporny vs. uczeń wysokiego ryzyka; istota działań profilaktycznych (tradycyjne koncepcje; pozytywne podejście; profilaktyka jako wspomaganie wychowania- podejście Z.B. Gasia) (rozdz. 2) (Z. B. Gaś)
- rozumienie pojęcia profilaktyka wykolejenia społecznego; odmiany profilaktyki ze względu na rodzaj działania podejmowanego intencjonalnie: objawowa, uprzedzająca, powstrzymująca, kreatywna; odmiany profilaktyki ze względu na czas podejmowania działań zapobiegawczych: predeliktualna (przedprzestępcza) i postdeliktualna (postprzestępcza) (L. Pytka)
- fakty o zagrożonym społeczeństwie; rozumienie ryzyka, poziomy ryzyka: minimalne, znikome, wysokie, bezpośrednie, zaktualizowane; drzewo zagrożeń; model ekologiczny Bronfenbrennera (McWhirter J. J.& McWhirter B. T.& McWhirter A. M.& McWhirter E. H., część 1 rozdz. 1)
Materiały z zajęć: Wykład I- ppt
II. Rozumienie pojęcia profilaktyka
III. Eliminowanie zachowań ryzykownych i zabezpieczenie prawidłowego rozwoju jednostki
IV. Rozwiązywanie problemów społecznych w społecznościach lokalnych
a) Model planowania społecznego
b) Model rozwoju społeczności
c) Model akcji społecznych
Literatura podstawowa (blok II, III i IV)
- Gaś Z. B. (2006) Profilaktyka w szkole, Warszawa: WSiP, rozdz. 2 pkt. 3, 4
- Gaś Z. B. (1995) Pomoc psychologiczna młodzieży, Warszawa: WSiP, rozdz. 1
- McWhirter J. J.& McWhirter B. T.& McWhirter A. M.& McWhirter E. H. (2008) Zagrożona młodzież, Warszawa: PARPA, część 1 rozdz. 2; część 4 rozdz. 12
- Szymańska J. (2012) Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa: CMPPP
- Poziomy, strategie, programy działań profilaktycznych (pkt. 3); warunki skuteczności działań profilaktycznych (pkt. 4) (Z. B. Gaś, 2006,
- Zadania i cele okresu dorastania; koncepcja S. i R. Jessorów (Z. B. Gaś, 1995, rozdz. 1 pkt. 1, 2)
- Społeczne uwarunkowania zagrożeń: bieda, stagnacja, samotne macierzyństwo, bezdomność; program Head Start i inne programy przedszkolne (McWhirter J. J.& McWhirter B. T.& McWhirter A. M.& McWhirter E. H., część 1 rozdz. 2)
- Rozumienie profilaktyki; model: kontinuum ryzyka, podejść, zapobiegania i leczenia; sytuacje/ konteksty środowiskowe: rodzina, szkoła, społeczność; program przeciwdziałania przemocy w szkole; program psychoedukacji grupowej (McWhirter J. J.& McWhirter B. T.& McWhirter A. M.& McWhirter E. H., część 4 rozdz. 12)
- Zachowania ryzykowne, czynniki chroniące i ryzyka, czynniki emocjonalno-poznawcze (rozdz. I); stopnie zagrożenia, poziomy profilaktyki (I, II, II- rzędowa), strategie profilaktyczne- na czym polegają, jaka jest ich skuteczność (rozdz. II); początki profilaktyki- jej ewolucja, dlaczego działaniami profilaktycznymi należy objąć dorosłych (rozdz. III); jakie mogą być przyczyny nieskuteczności działań profilaktycznych? (rozdz. IV); czy profilaktyka może szkodzić? Przykłady (rozdz. V)- (J. Szymańska)
Materiały z zajęć: Wykład II, III, IV- ppt
V. Profilaktyka zagrożeń
- McWhirter J. J.& McWhirter B. T.& McWhirter A. M.& McWhirter E. H. (2008) Zagrożona młodzież, Warszawa: PARPA, część 3 rozdz. 7, 8, 9, 10
- Porzucający szkołę- kto to jest?; ekonomiczne i społeczne konsekwencje nieukończenia szkoły; podstawowe typy rzucających szkołę: niezaangażowani, osiągający słabe wyniki szkolne, cisi i niedostosowani; przykłady strategii interwencyjnych (McWhirter J. J.& McWhirter B. T.& McWhirter A. M.& McWhirter E. H. (2008) Zagrożona młodzież, Warszawa: PARPA, część 3 rozdz. 7)
- Wybrane uwarunkowania sięgania po alkohol i narkotyki: czynniki społeczne i środowiskowe, rówieśnicy, rodzina, czynniki osobowościowe; fizjologiczne i psychospołeczne konsekwencje sięgania po używki; wybrane strategie interwencyjne (McWhirter J. J.& McWhirter B. T.& McWhirter A. M.& McWhirter E. H. (2008) Zagrożona młodzież, Warszawa: PARPA, część 3 rozdz. 8)
- Skala zjawiska; zwiastuny ciąż nieletnich; społeczno- ekonomiczne, edukacyjne, zdrowotne i rodzinne konsekwencje wczesnego rodzicielstwa; SDT (choroby przenoszone drogą płciową); model adlerowski (McWhirter J. J.& McWhirter B. T.& McWhirter A. M.& McWhirter E. H. (2008) Zagrożona młodzież, Warszawa: PARPA, część 3 rozdz. 9)
- Najczęstsze zachowania antyspołeczne dzieci i młodzieży; czynniki ryzyka w środowisku domowym, szkolnym, rówieśniczym; model rozwojowy zachowań antyspołecznych (rysunek 10.1); szkolni zabójcy; terapia realistyczna i jej założenia (McWhirter J. J.& McWhirter B. T.& McWhirter A. M.& McWhirter E. H. (2008) Zagrożona młodzież, Warszawa: PARPA, część 3 rozdz. 10)
Materiały z zajęć
Wykład V- ppt
Warunek zaliczenia przedmiotu
ü Otrzymanie pozytywnej oceny z ćwiczeń
ü Otrzymanie pozytywnej oceny z egzaminu ustnego obejmującego materiał prezentowany na wykładach oraz literaturę
TERMINY EGZAMINU:
3
bopotrzebuje1