przed.rtf

(5 KB) Pobierz

 

ASERTYWNOŚĆ- to umiejętność pozostawaniasoba oraz pełnego i otwartego wyznania swoich uczuć i pragnień, z poszanowaniem praw innych os. Asertywnośc jest najbardziej pożądannym rodzajem zachowań- jest jakby kompromisem iędzy uległością, a agresją EMPATIA to umiejetność wczuwania się w położenie innej os.(uczuciowe i emocjonalne utożsamianie się z inna os.) KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA(międzyludzka) to proces wymiany inf. pomiedzy ludźmi, za pomocą słów, gestów, mimiki itp. W procesie komunikacji biorą udział 2 str.: *nadawca- osoba która przekazuje komunikaty *odbiorca- osoba do której kierowany jest komunikat DOBRY NADAWCA #wypowiada się jasno i na temat #dobiera tempo wypowiedzi,  ton głosu i słownictwo do potrzeb odbiorcy #jest spokojny i życzliwie nastawiony do odbiorcy #nie nazuca swojego zdania i nie obraża odbiorcy DOBRY ODBIORCA ~jest zainteresowany tym co mówi nadawca ~nie przerywa ~nie ironizuje i nie krytykuje pochopnie ~potrafi aktywnie słuchać KOMUNIKACJAINT. DZIELI SIĘ NA:  *komunikację werbalną kiedy komunikat jest przekazywany za pomoca słów mówionych lub pisanych *komunikację niewerbalną kiedy komunikujemy się za pomocą gesstów, mimiki czy ruchów ciała - zazwyczaj służy do uzupełnienia mowy do wspomnienia lub wzmocnienia przekaazywanych wiadomości BARIERA W KOMUNIKACJI #zbytne skupianie się na sobie jednego z rozmówców #niechęć do komunikowania się #brak czegoś ciekawego do przekazania #brak zainterresowania problemem adresata #niedostatki formy i techniki przekazu lub występujace zakłucenia np.hałas PRACA ZESPOŁOWA polega na współdziałaniu i odziaływaniu na siebie 2 lub więcej os., dążących do wykonania jakiegoś zadania i osiągnięcia wspólnego celu ORGANIZOWANIE PRACY to działanie którego celem jest uzyskanie jak najlepszych efektów przy danych nakładach ZASADĄ ORG PRACY ZEP. jest dobrze zorg praca, przebiegająca zgodnie z cyklem organizującyjnym. ETAPY CYKLU ORG *przygotowanie-okreslenie celu, zbadania warunków i zasobów niezbędnych do osiągnięcia celu,pplanowanie, przygotowanie warunków i zasobów niezbędnych do osiągnięcia celu *wykonanie-realizacja zadania *kontrola-kontrola wykonania, formułowanie wniosków na przyszłość ZALETY PRACY ZESPOLOWEJ ~polepsza się jakość pracy pojedyńczych os, ~członkowie gr sie uzupełniają ~maleje ilość popełnianych błędow ~powstaje więcej pomysłów ~członkowie gr podejmuja lepsze decyzje ~os. bedące w gr moga się bliżej poznać ~członkowie gr wzajemnie sie mobilizuja KIEROWANIE to wzajemne oddziaływanie pracownika, które powinno prowadzić do realizacji założonych celów , niezaleznie od sprzyjajacych i niesprzyjajacych czynników zew. FUNKCJE KIEROWNIKA *planuje-ustala jak przy panujacych warunkach i zasobach osiągnąć cel *organizuje- czyli koryguje wszystkie elementypotrzebne do wykonania zadania  *kieruje- czyli przez odp motywowanie bezpośrednio oddziaływuje na członkow zespołu *kontroluje-czyli porównuje osiagnięcia cele, z celami zamierzonymi STYLE KIEROWANIA #autokratyczna- gdzie kierownik sam ustala cele gr i zadania prowadzące do celu i sam oddzialuje podziału pracy w zakresie ustalania celów między uczestników gr. Taki kierownik jest głównie skoncentrowany na zadaniach zapominając o pracownikach . Dla niego najważniesze jest realizowania celów. *demokratyczna gdzie kierownik zacheca gr do podejmowania decyzji w zakresie ustalenia celów jej dzialania zadan prowadzących do ich realizacji i podzialu czynników. Jednocześnie sam bierze udział w pracy wykonywanej przez gr. *nieingerujący(bierny) gdzie kierownik pozostawia członką gr max sfobody w ramach realizaacji zad. Sam nie podejmuje żadnychdecyzji i nie uczestniczy y pracach gr, nie oocenia tez prac podwladnych BŁĘDY W KIEROWANIU #zbyt duża pobłażliwość wobec członków zespolu, gdzie kierownik nie cieszy się szacunkiem gr., a  to sprawia że wydajność jest slaba #zbyt autorytalny sposób kierownika na bezwzglednym posłuszeństwie, wywołuje napięcie i niechęć do pracy członków gr. NEGOCJACJE to oroces komunikowania sie 2 lub wiecej str, których celem jest osiagnięcie porozumienia. Negocjacja może być ~twarde-bezkompromisowe na zasadziie rządań, polega na dążeniu do uzyskania przewagi i osiągania jak najwiękrzych korzyści ~~miękkie i rzeczowe- pplegaja na poszukiwaniu rozwiązań akceptowaniu i przynoszeniu wszystkim str. kożyści UMIEJĘTNOŚCI PRZYDATNE W NEGOCJACJACH  *bardzo staranne przygotywanie się *uważne słuchanie * precyzyjne wyrażnie się *utrzymywanie kontaktu wzrokowego 90%-60% *inne umiejetności:cierpliwość,perfazja, uczciwość, prawidłowa ocena sytuacji

Zgłoś jeśli naruszono regulamin