jazz.pdf

(296 KB) Pobierz
JAZZ
WPISUJE UCZEŃ
UZUPEŁNIA ZESPÓŁ
NADZORUJĄCY
KOD UCZNIA
DATA URODZENIA UCZNIA
miejsce
na naklejkę
z kodem
dzień miesiąc
rok
dysleksja
SPRAWDZIAN
W SZÓSTEJ KLASIE
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
„JAZZ”
Instrukcja dla ucznia
1. Sprawdź, czy zestaw egzaminacyjny zawiera 8 stron.
Ewentualny brak stron lub inne usterki zgłoś nauczycielowi.
2. Na tej stronie i na karcie odpowiedzi wpisz swój kod i datę
urodzenia.
3. Czytaj uważnie wszystkie teksty i zadania.
4. Rozwiązania zapisuj długopisem albo piórem z czarnym
lub granatowym tuszem/atramentem.
Nie używaj korektora.
5. W zadaniach od 1. do 20. są podane cztery odpowiedzi:
A, B, C, D. Odpowiada im następujący układ kratek na
karcie odpowiedzi :
Czas pracy:
60 minut
Liczba punktów
do uzyskania: 40
A
B
C
D
6. Wybierz tylko jedną odpowiedź i zamaluj kratkę z odpowiadającą
jej literą – np. gdy wybrałeś odpowiedź „A”:
B
C
D
7. Staraj się nie popełniać błędów przy zaznaczaniu odpowiedzi,
ale jeśli się pomylisz,
błędne zaznaczenie otocz kółkiem i zaznacz inną odpowiedź .
B
C
8. Rozwiązania zadań od 21. do 24. zapisz czytelnie
i starannie w wyznaczonych miejscach. Pomyłki
przekreślaj.
9. Ostatnia strona arkusza jest przeznaczona na brudnopis.
Zapisy w brudnopisie nie będą sprawdzane.
S-A1–Jazz
Powodzenia!
40459174.005.png 40459174.006.png 40459174.007.png 40459174.008.png 40459174.001.png 40459174.002.png
Przeczytaj uważnie tekst.
JAZZ 1
Gdy miałam dziewięć lat tata po raz pierwszy zabrał mnie do Piwnicy pod
Baranami na koncert polskiego pianisty, jazzmana 2 Adama Makowicza. Mój tata,
który kochał, kocha i będzie kochać jazz, próbował i we mnie zaszczepić tę miłość.
I to z dobrym skutkiem. Wprawdzie sama nigdy za dobrze nie śpiewałam, to
jednak zawsze, odkąd tylko sięgam pamięcią, lubiłam wsłuchiwać się w tę
oryginalną muzykę, odnajdywać ład i harmonię w mieszaninie dźwięków trąbki,
klarnetu, fortepianu, saksofonu i perkusji. Lubiłam zamykać oczy i siłą wyobraźni
przenosić się do Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej, do Nowego Orleanu -
tam, gdzie narodził się jazz. I wtedy zawsze zdawało mi się, że słyszę te pierwsze
murzyńskie ballady, hymny, marsze i religijne pieśni, które stały się źródłem jazzu.
Zdawało mi się, że słyszę jak Louis Armstrong 3 wygrywa na trąbce swe jazzowe
kawałki...
Ten „mój” pierwszy koncert był wyśmienity. Wspominam go bardzo ciepło.
Pamiętam swoje dziesiąte urodziny. To był gorący sierpień. Rodzice
podarowali mi książkę pt. Historia muzyki. Od razu zabrałam się do jej studiowania.
Oczywiście najpierw sięgnęłam do rozdziału o jazzie. Do dziś trudno mi uwierzyć,
że jazz – muzyka, która zrodziła się na przełomie XIX i XX wieku nie tylko przetrwała
do czasów współczesnych, ale stała się jednym z głównych rodzajów światowej
muzyki. Jazz grają wszędzie – i w Ameryce, i w Europie, i w Azji,
i w Australii. Pewnie też na Antarktydzie. Tata zawsze powtarzał mi, że jazz to król
muzyki. I chyba coś w tym jest. Jazzu nie da się nie lubić.
Nie zapomnę niespodzianki, jaką zrobiłam tacie na jego 40 urodziny!
Zabrałam go na koncert... Gawlińskiego. Owszem, podobało mu się, ale i tak
powiedział: „Nic ponad jazz”.
Magda G. ( lat 15)
1 czyt. dżez
2 jazzman (czyt. dżezmen) – muzyk, który gra jazz
3 Louis Armstrong (1900 – 1971) – amerykański trębacz, wokalista i kompozytor.
Uznany za jednego z największych muzyków jazzowych.
Na podstawie tekstu wykonaj zadania od 1. do 8.
1. Tekst jest fragmentem
A. legendy.
B. pamiętnika.
C. baśni.
D. mitu.
2. Jazzman to
A. rodzaj muzyki.
B. rodzaj koncertu.
C. nazwa muzyka.
D. nazwa instrumentu.
2
40459174.003.png
3. Jazz narodził się w
A. Europie.
B. Australii.
C. Ameryce Północnej.
D. Ameryce Południowej.
4. Jednym ze źródeł jazzu są
A. murzyńskie pieśni religijne.
B. piosenki Louisa Armstronga.
C. murzyńskie utwory fortepianowe.
D. piosenki muzyków z Nowego Orleanu.
5. Młodość Louisa Armstronga przypada na
A. pierwszą połowę XIX wieku.
B. drugą połowę XIX wieku.
C. pierwszą połowę XX wieku.
D. drugą połowę XX wieku.
6. Tata Magdy powiedział
A. jazzu nie da się lubić.
B. jazzu nie da się nie lubić.
C. jazz to król muzyki.
D. jazz to historia muzyki.
7. Magda obchodzi urodziny
A. wiosną.
B. latem.
C. jesienią.
D. zimą.
8. Na podstawie tekstu można przypuszczać, że jego autorka w przyszłości
A. przestanie brać udział w koncertach jazzowych.
B. będzie pogłębiać swą wiedzę na temat jazzu.
C. przestanie się interesować muzyką.
D. zostanie piosenkarką jazzową.
9. Który z instrumentów nie pasuje do pozostałych?
A. Klarnet.
B. Trąbka.
C. Saksofon.
D. Fortepian.
3
Cóż za piękny świat / z repertuaru Louisa Armstronga/
Widzę zieleń drzew i czerwień róż
Widzę jak kwitną dla mnie i dla Ciebie
I myślę sobie cóż to za piękny świat.
Widzę błękit nieba i biel chmur
Jasny błogosławiony dzień i ciemną świętą noc
I myślę sobie cóż to za piękny świat.
Kolory tęczy tak piękne na niebie
Są także na twarzach przechodniów
Widzę jak przyjaciele uściskają swoje dłonie mówiąc „jak się masz”
Oni naprawdę mówią „kocham cię”.
Słyszę płacz dzieci patrzę jak rosną
One nauczą się dużo więcej niż ja kiedykolwiek będę wiedzieć
I myślę sobie cóż za piękny świat
Tak myślę sobie cóż za piękny świat.
Tłumaczenie z języka angielskiego: Z. Gruntkowski
Na podstawie utworu wykonaj zadania od 10. do 13.
10. W utworze zwrot jak się masz oznacza
A. uścisk dłoni.
B. pytanie o zdrowie.
C. grzecznościowe pozdrowienie.
D. miłość i wzajemną sympatię.
11. Można przypuszczać, że utwór jest tekstem piosenki, bo występuje w nim
A. podmiot mówiący.
B. zwrotka.
C. refren.
D. rym.
12. Wyrażone w utworze uczucie postaci mówiącej wobec świata to
A. rozpacz.
B. zwątpienie.
C. zauroczenie.
D. zniechęcenie.
13. We fragmencie ciemną świętą noc występują
A. epitety.
B. porównania.
C. przenośnie.
D. wyrazy dźwiękonaśladowcze.
4
Muzyka w Krakowie – wybrane imprezy w listopadzie 2003 r.
Filharmonia im. K. Szymanowskiego
bilety:
normalne 16 zł i 10 zł,
zniżkowe 8 zł
opiekunowie grup powyżej 15
osób wstęp wolny
Koncert symfoniczny
14 XI, godz.19:30
15 XI, godz. 18:00
Koncert dla dzieci Stoliczku nakryj się
21 XI, godz. 9:00, 11:00, 13:00; 120 min.
Opera Krakowska
bilety na spektakle
miejsca operowe baletowe
operetkowe
dla dzieci
Norma – opera V. Belliniego
9 XI, godz. 18:30, 180 min.
Serduszko z lodu – operetka według
baśni H. Ch. Andersena
5 XI, godz. 11:00, 120 min.
Światy równoległe – spektakl
baletowy do muzyki jazzowej
16, 17 XI, godz.18:30; 120 min.
I
normalne
47 zł,
ulgowe
44zł,
normalne
35 zł,
ulgowe
32 zł
16 zł
normalne
39 zł
ulgowe
36 zł
normalne
25 zł,
ulgowe
22 zł
II
14 zł
normalne
25 zł,
ulgowe
22 zł
normalne
18 zł,
ulgowe
15 zł
III
12 zł
Jazz Club U Muniaka
bilety: 10 zł - 20zł
Krakowskie Zaduszki Jazzowe
1 XI, godz. 18:00
Koncerty jazzowe - Janusz Muniak i przyjaciele
w każdy czwartek, piątek i sobotę; godz. 18:00
Klub studencki Rotunda
bilety:
studenci 7 zł,
pozostali 10 zł
Śpiewać każdy może - konkurs
5 XI, godz. 20:00
Galicyjski Wieczór z Piosenką
19, 30 XI, godz. 18:00
Informacje z podanego repertuaru wykorzystaj do rozwiązania zadań od 14. do
21. oraz zadania 23.
5
40459174.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin