WYKŁAD 3 SZKOŁY ZARZĄDZANIA
Klasyfikacja podstawowych szkół (kierunków) w naukach zarządzania.
Szkoła organizacji produkcji (nurt inżynierski)
Szkoła uniwersalistyczna
Szkoła ludzkich zachowań (behawioralna)
Kierunek ilościowo – systemowy
H.L. Gantt
(1861 – 1919)
F. i L. Gilbreth
(1868 – 1924) i
(1878 – 1972)
K. Adamiecki
(1866 – 1933)
P. Drzewiecki
R.M. Barnes
E. Hauswald
Z. Zbichorski
S. Chajtman
I. Durlik
H. Fayol
(1841-1925)
Klasyczna teoria organizacji
M.P. Follet
(1868 – 1933)
L. Urwick
P. Holden
L. Fisch i H. Smith
R. Davies
W.H. Newman
H. Koontz i
C. O’Donnel
P. Drucker
E. Kosioł
J. Zieleniewski
J. Kurnai
W. Kieżun
J. Trzciniecki
A.K. Koźmiński
H. Münsterberg
(1863 – 1916)
M. Weber
E. Mayo
(1880 – 1949)
F.J. Roethlisberger
Ch. Barnard
K.Levin
W.F. Whyte
G. Friedman
D.M. Mc Gregor
R. Likert
H.A. Simon
M. Crozier
C. Argyris
R. Mayntz
H.J. Leavitt
J. March
F. Kast i
J. Rosenzwieg
R.A. Weber
J. Gościński
J. von Neuman i
O. Morgenstern
P.M. Blackett
P.M. Morse
G.E. Kimball
N. Wiener
L. von Bartalanffy
W. Leontief
W. Kantorowicz
G. Bowmann i
R.D. Fetter
E. Grochla
L.S.Pontriagin
D.A. Nadler
R.L. Ackoff
J.W. Forester
R. Kulikowski
Kierunek inżynierski, eksponujący organizację produkcji.
Naukowa organizacja pracy.
Powstała częściowo wyniku potrzeby zwiększania wydajności pracy, zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych, gdzie na początku XX w. brakowało kwalifikowanej siły roboczej. Stąd konieczne było znalezienie sposobów podwyższenia sprawności robotników.
System organizacji produkcji oparty na pomiarach i analizie czasu pracy przy linii produkcyjnej; każde zadanie rozkładane zostaje na elementy, dla których określa się czas oraz metody (sposoby) realizacji; normowanie pracy (1903).
System akordowy.
Elementy ergonomii, relacje czasu pracy i odpoczynku.
Dobór robotnika da pracy.
Cztery zasady Taylora:
Opracowanie prawdziwej nauki zarządzania, tak aby można było, na przykład, ustalić najlepsza metodę wykonania każdego zadania.
Naukowy dobór pracowników, tak aby można było każdemu pracownikowi przydzielić pracę do której się najlepiej nadaje.
Naukowe wyszkolenie i doskonalenie pracownika.
Bezpośrednia, przyjazna współpraca między kierownictwem a pracownikami.
Zmodyfikowanie systemu akordowego Taylora.
Jawna ocena pracy każdego pracownika (wykresy słupkowe)
Wykresy programowania produkcji (wykresy Gantta)
Gilbrethowie
Frank: studium ruchów, zmęczenia, oszczędności wysiłku; wyeliminowanie każdego zbędnego ruchu zmniejsza zmęczenie.
Teza naukowa Lilian: ułatwienie robotnikom zrealizowania w pełni ich potencjału jako istoty ludzkiej.
Trójpozycyjny plan awansów:
Każdy pracownik wykonuje swoja pracę,
Przygotowuje się do awansu o jeden szczebel i
Szkoli swojego następcę
Każdy pracownik jest wykonawcą, uczniem i nauczycielem oraz wypatruje swoich możliwości awansu.
Karol Adamiecki
Metoda harmonizacji pracy: dzięki odpowiednim wykresom, zwanym harmonogramami, łatwymi do zrealizowania i przejrzystymi w odczytywaniu, możliwe staje się uwidocznienie wszystkich strat czasu i ich powodów. Zwrócił uwagę, że głównym źródłem strat w produkcji jest brak dokładnego uzgodnienia czasów poszczególnych operacji, a więc owej harmonizacji.
Zasada I – harmonia doboru
Zasada II – harmonia działania
Zasada III – harmonia ducha
Osiągnięcia i ograniczenia naukowej organizacji (I etap):
Osiągnięcia:
Rozwój i upowszechnienie technik sprawnościowych; racjonalizacja i usprawnienie narzędzi i czynności związanych z wykonywaniem określonego zadania.
Wprowadzenie metod naukowego doboru i doskonalenia pracowników; uwypuklenie znaczenia uzdolnień oraz szkolenia na rzecz zwiększania wydajności pracy.
Projektowanie metod pracy; poszukiwanie „najlepszego sposobu” wykonania zadania.
Naukowa organizacja pracy stworzyła podstawy do racjonalnego rozwiązywania problemów organizacyjnych i wytyczyła drogę do profesjonalizacji kierowników.
Ograniczenia:
Wyższe płace i lepsze warunki pracy robotników nie były wynikiem dobrowolnej redystrybucji zysków przez kierownictwo, a wynikiem walki społecznej. Zakładano, że robotnicy postępują „racjonalnie”: będą się kierowali wyłącznie motywacja materialną. Nie brano pod uwagę społecznych potrzeb robotników jako członków grupy i napięć powstających z powodu ich niezaspokojenia.
Nie dostrzegano ludzkiego dążenia do zadowolenia z pracy (problem alienacji).
Szkoła uniwersalistyczna (klasyczna teoria organizacji)
Traktuje się zarządzanie jako działalność występująca w wielu dziedzinach życia gospodarczego i społecznego obejmującą m.in. praktyczną umiejętność z zakresu wszystkich funkcji zarządzania. Podejście takie uzasadnia nazwę: szkoła uniwersalistyczna. Wielu określa ja mianem klasycznej. Mają po temu prawo, bowiem jest to jeden z podstawowych nurtów inicjujących nauki zarządzania.
1916 – Administration Industrielle et Gènèrale
Pierwsze sformułowania funkcji zarządzania. Wyeksponowanie zasady jednoosobowego kierownictwa. Wskazanie, ze kierowanie nie jest tylko sprawą osobistego talentu, ale umiejętnością jak każda inna. Zarządzania można się nauczyć, jeśli znane są jego podstawowe zasady i sformułowana zostanie ogólna jego teoria.
Zróżnicowanie umiejętności kierowniczych wg szczebli zarządzania.
Funkcje zarządzania to: planowanie, organizowanie, rozkazywania, koordynowanie i kontrola.
Robotnicy i kierownicy mają wspólne cele; koncepcja partnerstwa w zarządzaniu. Przywództwo nie powinno być tradycyjnym wynikiem władzy płynącej z formalnego autorytetu kierownika, lecz skutkiem jego większej wiedzy i specjalizacji.
Wykorzystanie spontanicznych procesów społecznych na poziomie mikro do usprawnienia zarządzania.
Podkreślenie odpowiedzialności przedsiębiorstwa wobec społeczeństwa: dobra i usługi powinny być dostarczone po możliwie najniższych cenach, o zadowalającej jakości i rozprowadzane w sposób przyczyniający się pośrednio lub bezpośrednio do zaspokojenia najwyższych celów społecznych.
1938 – The Functions of the Executive
Główna teza: przedsiębiorstwo może funkcjonować sprawnie i utrzymać się jedynie wtedy, kiedy zarówno cele organizacji jak i cele oraz potrzeby pracującej dla niej osób są w stanie równowagi.
Podkreślenie znaczenia organizacji nieformalnej.
Osiągnięcia i ograniczenia nurtu klasycznego
Nadanie znaczenia umiejętnościom kierowniczym w różnych obszarach zarządzania
U podstaw działania kierowniczego znajdują się zasady, które można określić i których można się nauczyć
Zwrócenie uwagi na znaczenie partycypacji pracowniczej
Nadmierna ogólność formułowanych zasad i kryteriów
Szkoła behawioralna
Zajmowanie się naukami zarządzania z punktu widzenia psychologii bądź socjologii.
Przedmiotem psychologii organizacji jest:
analiza zachowań człowieka w organizacji, a więc relacji do innych ludzi i grup społecznych (w organizacji i jej otoczeniu) oraz w relacji do takich elementów składowych organizacji, jak cele i zadania, normy działania, struktura oraz elementy rzeczowe;
analiza prawidłowości funkcjonowania grup społecznych w organizacji;
analiza niektórych aspektów funkcjonowania organizacji jako całości (np. Problematyka dominujących wartości i klimatu w organizacji).
Specyfiką jest to, że wyjaśnia się zjawiska zachodzące w organizacji lub w jej otoczeniu za pomocą pojęć i twierdzeń z dziedziny psychologii.
Istota ujęcia behawioralnego polega na tym, ze zachowania ludzi analizuje się w kategoriach bezpośrednich reakcji na bodźce zewnętrzne We wczesnej fazie badań w nurcie behawioralnym analizowano bodźce oddziaływujące na pracownika w procesie pracy oraz jego reakcje i stwierdzano, w jakiej relacji pozostają one do wydajności pracy, przy czym dominujące były tu bodźce pochodzące ze środowiska społecznego (w teorii klasycznej – bodźce materialne: płace, oświetlenie, przerwy, stanowisko pracy itp). Elementami środowiska społecznego są inni pracownicy i kierownik, a bodźcami - ich określone zachowania Praktyczne wykorzystanie koncepcji behawioralnych ujawnia się w zarządzaniu przez wykorzystanie systemu kar nagród. Nurt ten zrodził się z obserwacji, że pracownicy nie zawsze zachowywali się zgodnie z przewidywaniami czy racjonalnymi wzorcami postępowania (postrzeganymi czy wyznawanymi przez kierowników).
Lata 20 i 30-te
H. Münsterberg (Psychology and Industrial Efficiency)
Teza główna: wydajność można podnieść
1) przez wyszukanie najodpowiedniejszej osoby - robotnika, którego cechy umysłu wyróżniają go jako najlepszego wykonawcę danej pracy; 2) przez stworzenie najlepszej możliwie pracy - idealnych warunków psychologicznych zwiększenia produkcji; 3) i przez wywieranie wpływu psychologicznego, który nazywa ”najlepszym możliwym efektem” na motywacje pracowników.
Pierwsze prace dotyczyły naukowych podstaw racjonalizacji pracy, psychofizjologicznych wahań wydajności pracy.
Najdonioślejsze osiągnięcie to teoria władzy wraz z koncepcją organizacji biurokratycznej
Prekursor zainteresowania organizacją formalną, jego badania przyczyniły się do rozwoju socjologii organizacji.
Eksperymenty Hawthorne
Efekt Hawthorne: pracownicy będą usilniej pracować, jeśli uznają, że kierownictwo troszczy się o ich dobrobyt i jeśli nadzór będzie im poświęcać szczególną uwagę (human relations). Mayo uznał, że dawną koncepcję „człowieka racjonalnego” motywowana osobistymi potrzebami ekonomicznymi, zastąpić należy koncepcją „człowieka społecznego”, motywowanego potrzebami społecznymi, pragnącego zadowalających stosunków w pracy, reagującego bardziej na naciski grupy roboczej niż na władzę kierownictwa.
Lata po 50-te i 60-te
Strukturalna koncepcja wymiany społecznej
Koncepcja hierarchii potrzeb
Rozwinięta koncepcja partnerskiego zarządzania; cztery podstawowe style zarządzania.
Koncepcja błędnego koła biurokracji. Dysfunkcje biurokratycznych metod zarządzania.
...
kopytkotn