EUROPEJSKI MODEL SOCJALNY I OTWARTA KOORDYNACJA POLITYKI SPOŁECZNEJ Stanisława Golinowska.doc

(77 KB) Pobierz

Europejski model socjalny i otwarta koordynacja polityki społecznej” Stanisława Golinowska

 

 

 

CZY ISTNIEJE EUROPEJSKI MODEL SOCJALNY?

O wspólnym modelu socjalnym można mówić w rożnych kategoriach:

1.      Wspólne wartości

·         solidarność – solidaryzm o charakterze przymusowych składek (podatki/składki); wysoki poziom podatków w Europie; wysokie podatki jako hamulec w dynamizacji gospodarki i tworzenia miejsc pracy

·         Egalitaryzm wyrównane dochody, ale tendencja do lekkiego wzrostu nierówności dochodowych; wysoka dostępność niekomercyjnych usług społecznych (szkolnictwo, zdrowie itp.)

·         Praktyka dialogu społecznego – negocjacje w układach dwu- trój – i wielostronnych; efekt doświadczeń hist.; instytucjonalne i proceduralne możliwości uczestnictwa zainteresowanych w podejmowaniu decyzji (wysokie koszty negocjacyjne i zawartych porozumień, stabilizacja Polit.; problemy z realnym funkcjonowaniem)

2.      Podobieństwo instytucji państwa opiekuńczego

·         Trzy modele państwa opiekuńczego

Ø      Kraje Europy Północnej – uniwersalne zasady w przyznawaniu licznych świadczeń pieniężnych; powszechność i wysoki poziom usług opiekuńczych i edukacyjnych dla dzieci; rozwinięte świadczenia pieniężne oraz usługi dla starszych i niepełnosprawnych

Ø      Anglo – saksoński – relatywnie niższe wydatki społeczne; świadczeń społeczne o charakterze niezróżnicowanych obywatelskich świadczeń pieniężnych

Ø      Europy kontynentalnej podstawowe świadczenia związane z udziałem w rynku pracy (prawo do ubezpieczenia społ.); przyznawanie różnego typu zasiłków; hojne świadczenia emerytalno – rentowe;

·         Wysoki poziom państwa opiekuńczego; wysokie wydatki społeczne;

·         Traktat Amsterdamski – nowe podejście do polityki pracy na skutek wysokich kosztów utrzymania grup z poza rynku pracy

·         Europa Środkowa i Wschodnia – rozbudowane państwo opiekuńcze realnego socjalizmu; obecnie model najbardziej zbliżony do modelu E. kontynentalnej; instytucja ubezpieczeń społ. – wysokie koszty pozapłacowe pracy dla pracodawcy; instytucja pomocy społecznej w oparciu o pawa obywatelskie i człowieka;

3.      Podobny poziom życia

·         Wyrównany i wysoki poziom życia celem Wspólnoty

·         Społeczna spójność – social cohesion

·         Współczesne procesy prowadzą do tendencji odwrotnych; potrzeba elastyczności

·         Jak pogodzić spójność i elastyczność: trwały wzrost gospodarczy, nowa rola państwa, przeorientowanie welfare state, rola społ. obywatelskiego, możliwość kształcenia przez całe życie

·         Czy kraje UE stają się bardziej spójne? – wg badań postęp w zbliżaniu się jest powolny; wykorzystane wskaźniki: materialny poziom życia w PKB na osobę, poziom kształcenia, aktywność zawodowa, zakres wydatków społ. poziom infrastruktury, stan zdrowia, dostęp do opieki zdrow., warunki mieszkaniowe, zopatrzenie w energię, stan środowiska naturalnego;

·         3 fundusze strukturalne dla wyrównywania poziomu życia: Europejski Fundusz Socjalny, Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej; specjalny Fundusz Spójności dla wyrównania poziomu w 4 najbiedniejszych krajach (później także nowych członków)

4.      Inne: tradycje historyczne, zwyczaje, religia

 

 

EUROPEJSKI MODEL SOCJALNY JAKO CEL ZINTEGROWANEJ EUROPY

 

·         Wyzwania przed Europą: zmieniający się rynek pracy; zmiany na poziomie rodziny; starzejące się społ.;

Potrzeba zawarcia nowego kontraktu społecznego, który powinien zawierać: 

1.      Pakt w sprawie zatrudnienia

·         Zapobieganie bezrobociu, tworzenie nowych miejsc pracy

·         UE wzywa do mobilizacji, potrzebne działania szczegółowe na szczeblach krajowych

·         Wzrost zatrudnialności i umiejętności dostosowawczych

·         Tzw. ESZ – Europejska Strategia Zatrudnienia; 19 wytycznych m.in. wzrost zatrudnienia, rozwój przedsiębiorczości, równe szanse i równy dostęp, równiuprawnienie,

·         Otwarta koordynacja poprzez podstawowe wskaźniki wyznaczone przez UE

2.      Edukacja

·         Podnoszenie kwalifikacji, gospodarka oparta na wiedzy; szanse dla mniej wykształconych starszych itp; kształcenie i dokształcanie;

·         Wyzwanie dla nowych członków i państw kandydujących;

·         Edukacja jako narzędzie do walki z ubóstwem i wykluczeniem społ.

3.      Walka z ubóstwem i wykluczeniem społ.

·         Nacisk na integrację przez pracę - Wprowadzanie na rynek pracy ludności z niego wykluczonych - Konsekwencja i część strategii zatrudnienia

·         Przejście od pomocy biernej (świadczenia pieniężne) do aktywnej

·         Kosztowność programów tego typu

·         Inkluzja społ - proces wtórnej socjalizacji, odzyskiwania dla społeczeństwa jednostek i całych grup środowiskowych.

·         Cele UE: ułatwienie uczestnictwa w pracy i umożliwienie dostępu do zasobów, praw, dóbr i usług; zapobieganie ryzyku wykluczenia; pomoc najbardziej narażonym; mobilizowanie władz i instytucji do realizacji tych celów (Nicea 2000)

4.      Nowa polityka rodzinna

·         Zmiana modelu rodziny – coraz większa rola kobiet na rynku pracy; mężczyzna nie jest już jedynym żywicielem rodziny; nowe formy rodziny (związki partnerskie); krótkotrwałość małżeństw;

·         Wsparcie dla godzenia życia zawodowego i rodzinnego

·         Niski przyrost naturalny, spadek dzietności;

·         Odpowiednie warunki rozwojowe dla dzieci – konkurencyjne w przyszłości

·         Dziedziczenie ubóstwa

 

 

5.      Równy status kobiet i mężczyzn

·         Komercjalizacja tradycyjnych zadań kobiet – usługi wychowawcze, pomoc domowa itp.

·         Udział mężczyzn w realizacji funkcji tradycyjnie przypisanych kobiecie (prace domowe, wychowanie dzieci)

·         wnouprawnienie w sferze pracy;

·         kobiety często lepiej wykształcone, niższe prace

·         kobiety w życiu Polit.

·         Cele UE: równy dostęp do edukacji, zdrowia, swobód Polit, regulacja antydyskryminacyjne; godzenie ról rodzicielskich i macierzyńskich z praćą zawodową

·         Nowy kontrakt płci - niepisana społeczno-kulturowa umowa określająca relacje kobiet i mężczyzn

·         Wciąż daleka droga przed krajami nowo przyjętymi

6.      Zabezpieczenie starości

·         wydłużenie się długości życia – starzenie się społ. europ. – dochody i zdrowie

·         dwa cele: zabezpieczenie stabilnego finansowania emerytur w zgodzie z zasadami zrównoważonych finansów publicznych i zabezpieczenie odpowiedniego poziomu emerytur

·         brak możliwości podniesienia składek – obniży konkurencyjność gosp. i zmiejszaja motywacje do zatrudnienia

·         wpływ finansowania emerytur na budźet państwa – wzrost deficytu

·         wydłużenie fazy aktywności zawodowej i związane z tym kwestie; blokowanie miejsc dla młodych, wydłużenie kształcenia

·         kształtowanie zrównoważo0nych procesów demograficznych – proporcjonalne relacje miedzy ilością osó w wieku produkcyjnym i poprodukcyjnym; wspieranie dzietności

·         sprawiedliwe relacje między generacjami

 

 

 

OTWARTA KOORDYNACJA POLITYKI SPOŁECZNEJ

·         jeśli nastąpi zgoda co do celów społecznych, trzeba zadecydować o metodach ich osiągnięcia

·         początkowo sprawy socjalne w gestii państw; stopniowe zbliżanie się do rozwiązań unijnych na skutek różnych kwestii

·         metoda otwartej koordynacji (decyzja Lizbona 2001) rodzaj zarządzania przez cele; 1. Wspólne wyznaczanie celów europejskiej polityki społ. na konkretne okresy; 2. Wskazywanie i/lub konstruowanie wskaźników społecznych, które będą określać cele w sposób wymierny oraz wskazywanie odniesień (BENCHMARKS), które pozwolą na wskazanie do czego należy dążyć 3. Przeniesienie ustaleń europejskich na poziom krajowy i dostosowanie ich do polityki narodowej i regionalnej 4. Systematyczna obserwacja i wspólna ocena realizacji ustalonych celów

·         brak specjalnych sankcji i zachęt (środków) do realizacji

1.      wskaźniki społeczne

·         funkcje wskaźników

A. analiza procesów społecznych - celem analizy:

B. informowanie społ. o przebiegu procesów społ – rozwijanie świadomości obywatelskiej;

C. definiowanie i mierzenie celów społ;

D. ocena przebiegu realizacji założonych celów oraz skuteczności i efektywności ich realizacji - monitoring

·         wskaźniki syntetyczne – np. Human Development Index;

·         system wskaźników

·         wskaźniki społ. kluczowymi narzędziami w otwartej koordynacji – definiują polityczne cele w kategoriach pozwalających na ich mierzenie oraz wyznaczanie etapów ich osiągnięcia

·         tworzenie wskaźników:

A.    wskaźniki pojedyncze: 1. identyfikacja istoty problemu oraz klarowna i akceptowalna interpretacja z normatywnego punkty widzenia 2. Oparty na solidnych podstawach statystycznych, a jego wartość powinna być systematycznie aktualizowana 3. Odzwierciedlający  efektywną interwencję społeczną, nie podlegać manipulacji 4. Mierzalny w sposób umożliwiający porównania między krajami UE 5. Odpowiedni do bierzących sytuacji z możliwością dostosowywania do zmiany 6. Konstruowanie i uzyskanie danych nie powinno stanowić obciążenia dla krajów członkowskich, firm i instytucji unijnych

B.     grupy wskaźników: 1. powinien uwzględniać wiele różnych przekrojów 2. Wskaźniki powinny być wzajemnie istotne, a waga jednego powinna być proporcjonalna do innych 3. Zestaw powinien być przejrzysty i w miarę możliwości dostępny dla obywateli UE

2.      Benchmark

·         Odniesienia do dla definiowanych celów, wartości konstruowanych wskaźników, czy sposobów realizacji celów

·         Najczęściej benchmarkiem jest przykład dobrej praktyki wydobyty w wyniku wspólnej oceny realizacji programu

·         Wskazywanie kierunku skontekstualizowanego w danym kraju a nie tworzenie idealnych wzorów

·         Potrzebne jest twórcze myślenie i analiza krajowych uwarunkowań

3.      Narodowe plany działania

·         Każy kraj buduje swój własny NAP Narodowy Plan Działanai

·         Włączenie rożnych aktorów mogących być pomocnymi przy realizacji celów

·         Nie przewiduje się sankcji (metoda otwartej koordynacji)

·         Warunkiem powodzenia akceptacja planów i samodzielna realizacja

4.      Monitorowanie i wspólna ocena

·         Dokonywana corocznie

·         Możliwość wskazywanie uwag  i rad przez KE

·         Brak sankcji

 

PODSUMOWANIE

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin