egz3.docx

(16 KB) Pobierz

……………………………………………………………………………………

EGZAMIN Z GRAMATYKI OPISOWEJ JĘZYKA POLSKIEGO [ A ]

1.       Zapisz wymowę, uwzględnij wszystkie realizacje fonetyczne danego wyrazu czy połączenia wyrazowego, także regionalne. Zaznacz zjawiska fonetyczne. Wybierz 4 różne zjawiska fonetyczne, precyzyjnie je nazwij.

awans zawodowy

w oparach absurdu

między nami mówiąc

wplątać kogoś w coś nieprzyjemnego

nie święci garnki lepią.

2.       Podaj cechy artykulacyjne spółgłosek: [ž], [p]. Z trójkąta samogłoskowego odczytaj cechy artykulacyjne głoski [o].

3.       Przeprowadź analizę słowotwórczą następujących derywatów (zbuduj definicję słowotwórczą, podaj wyraz podstawowy, podziel derywat, podaj typ derywacji ze względu na typ formantu słowotwórczego oraz typ derywacji ze względu na funkcję semantyczną formantu słowotwórczego, wskaż kategorię słowotwórczą, do której derywat należy): pierwszoklasista, cegielnia, brudas, podstawówka.

4.       Przeprowadź analizę składniową zdania (wydziel i ponumeruj cząstki składowe, narysuj wykres, nazwij cząstki składowe, określ sposób połączenia, wymień wskaźniki zespolenia).

Z kogo się śmieją, nie dlatego że jest głupi, ale dlatego że jest inny od tłumu, ten ma przyszłość przed sobą.

5.       Jaką funkcję składniową pełnią podkreślone wyrazy?

Piotr i Paweł są braćmi.

Z Piotrem i Pawłem nie było dotąd żadnych problemów.

6.       Przeprowadź analizę składniową zdania (narysuj wykres, precyzyjnie nazwij poszczególne składniki, wypisz związki składniowe).

Stancja chłopców była od innych pokojów mieszkalnych oddzielona jadalnią.

7.       Zapisz oba tematy fleksyjne czasownika nosić, wskaż aspekt, koniugację, utwórz (i nazwij) odpowiednie imiesłowy.

8.       Przeprowadź analizę fleksyjną podkreślonych, użytych  w tekście, form. Podaj część mowy, formę podstawową (leksem), odpowiednie kategorie gramatyczne – w tym odpowiednią koniugację czy deklinację.

Mamy tedy nowy sklep: pięć okien frontu, dwa magazyny, siedmiu subiektów i szwajcara we drzwiach. Mamy jeszcze powóz błyszczący jak świeżo wyglancowane buty, parę kasztanowatych koni, furmana i lokaja – w liberii. I to wszystko spadło na nas w początkach maja, kiedy Anglia, Austria, a nawet skołatana Turcja uzbrajały się na łeb, na szyję!

- Kochany Stasiu – mówiłem do Wokulskiego – wszyscy kupcy śmieją się, że tak dużo wydajemy w niepewnych czasach.

- Kochany Ignasiu – odpowiedział mi Wokulski – a my śmiać się będziemy ze wszystkich kupców, kiedy nadejdą czasy pewniejsze. Dziś właśnie jest pora do robienia interesów.

- Ależ europejska wojna – mówię – wisi na włosku. W takim razie na pewno czeka nas bankructwo.

- Żartuj z wojny – odpowiada Staś. – Cały ten hałas uspokoi się za parę miesięcy, a my tymczasem zdystansujemy wszystkich współzawodników.

No –  i wojny nie ma. W naszym sklepie ruch jak na odpuście, do naszych składów zwożą i wywożą towary jak do młyna, a pieniądze płyną do kas nie gorzej od plew. Kto by Stasia nie znał, powiedziałby, że to genialny kupiec; ale że ja go znam, więc coraz częściej pytam się: na co to wszystko?

9.       Przedstaw jeden rzeczownik, który jest osobliwością fleksyjną polskiej deklinacji, wyjaśnij na czym jego osobliwa odmiana polega.

 


…………………………………………………………………………………..

EGZAMIN Z GRAMATYKI OPISOWEJ JĘZYKA POLSKIEGO [ B ]

1.       Zapisz wymowę, uwzględnij wszystkie realizacje fonetyczne danego wyrazu czy połączenia wyrazowego, także regionalne. Zaznacz zjawiska fonetyczne. Wybierz 4 różne zjawiska fonetyczne, precyzyjnie je nazwij.

wytężyć głos

z nim nic nie załatwisz

spinki do mankietów

strzał w dziesiątkę

rozkwitają pąki białych róż.

2.       Podaj cechy artykulacyjne następujących spółgłosek: [x], [¸]. Z trójkąta samogłoskowego odczytaj cechy artykulacyjne głoski [a].

3.       Przeprowadź analizę słowotwórczą następujących derywatów (zbuduj definicję słowotwórczą, podaj wyraz podstawowy, podziel derywat, podaj typ derywacji ze względu na typ formantu słowotwórczego oraz typ derywacji ze względu na funkcję semantyczną formantu słowotwórczego, wskaż kategorię słowotwórczą, do której derywat należy): wieloryb, niedźwiedzica, czapeczka, podbródek.

4.       Przeprowadź analizę składniową zdania (wydziel i ponumeruj cząstki składowe, narysuj wykres, nazwij cząstki składowe, określ sposób połączenia, wymień wskaźniki zespolenia).

Chociaż Agnieszka podzielała poglądy koleżanek, ich postanowienie zaskoczyło ją, gdyż miało być wyłamaniem się z wymagań życia szkolnego, którym pragnęła aż do końca sprostać.

5.       Jaką funkcję składniową pełnią podkreślone wyrazy?

Kasia bardzo lubi spacerować po plaży.

„Spacerować” to czasownik niedokonany.

6.       Przeprowadź analizę składniową zdania (narysuj wykres, precyzyjnie nazwij poszczególne składniki, wypisz związki składniowe).

Paweł spełnił prośbę Anny o ofiarowanie Kazimierzowi schronienia na Miodowej.

7.       Zapisz oba tematy fleksyjne czasownika kup, wskaż aspekt, koniugację, utwórz (i nazwij) odpowiednie imiesłowy.

8.       Przeprowadź analizę fleksyjną podkreślonych, użytych  w tekście, form. Podaj część mowy, formę podstawową (leksem), odpowiednie kategorie gramatyczne – w tym odpowiednią koniugację czy deklinację.

Mamy tedy nowy sklep: pięć okien frontu, dwa magazyny, siedmiu subiektów i szwajcara we drzwiach. Mamy jeszcze powóz błyszczący jak świeżo wyglancowane buty, parę kasztanowatych koni, furmana i lokaja – w liberii. I to wszystko spadło na nas w początkach maja, kiedy Anglia, Austria, a nawet skołatana Turcja uzbrajały się na łeb, na szyję!

- Kochany Stasiu – mówiłem do Wokulskiego – wszyscy kupcy śmieją się, że tak dużo wydajemy w niepewnych czasach.

- Kochany Ignasiu – odpowiedział mi Wokulski – a my śmiać się będziemy ze wszystkich kupców, kiedy nadejdą czasy pewniejsze. Dziś właśnie jest pora do robienia interesów.

- Ależ europejska wojna – mówię – wisi na włosku. W takim razie na pewno czeka nas bankructwo.

- Żartuj z wojny – odpowiada Staś. – Cały ten hałas uspokoi się za parę miesięcy, a my tymczasem zdystansujemy wszystkich współzawodników.

No –  i wojny nie ma. W naszym sklepie ruch jak na odpuście, do naszych składów zwożą i wywożą towary jak do młyna, a pieniądze płyną do kas nie gorzej od plew. Kto by Stasia nie znał, powiedziałby, że to genialny kupiec; ale że ja go znam, więc coraz częściej pytam się: na co to wszystko?

9.       Przedstaw jeden rzeczownik, który jest osobliwością fleksyjną polskiej deklinacji, wyjaśnij na czym jego osobliwa odmiana polega.

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin