NauPocz3Rozklad4.pdf

(144 KB) Pobierz
001-240 ScenNP.kl3s2cz2
1. Rozk∏ad treÊci kszta∏cenia zintegrowanego
(tematy dni od 43. do 83.)
Kràg
Temat
Ârodki
Przewidywane efekty
tema-
Zintegrowane treÊci kszta∏cenia oraz dzia∏ania uczniów
dnia
dydaktyczne
dydaktyczno-wychowawcze
tyczny
1
2
3
4
5
Uczymy
si´ pi´knie
i màdrze
˝yç
43. Czego si´ JaÊ nie
nauczy…
1. Rozmowa nauczyciela z uczniami na temat „Co i jak potra-
fimy robiç?” jako wprowadzenie do zaj´ç.
Odgrywanie scenek pantomimicznych ukazujàcych ró˝ne
czynnoÊci i zaj´cia, odgadywanie nazw przez pozosta∏e
dzieci.
2. Rozszerzenie zakresu liczbowego do miliona.
• Przedstawienie liczb na liczydle setkowym.
• Odczytywanie i zapisywanie liczb cyframi.
3. G∏oÊne indywidualne czytanie opowiadania Barbary Lewan-
dowskiej „O Robercie i robotach” po jednorazowym cichym
czytaniu. Odpowiadanie na pytania znajdujàce si´ w pod-
r´czniku.
4. åwiczenia w pisowni liczebników porzàdkowych i czasow-
ników.
5. Próba dokonania przez uczniów oceny w∏asnych umiej´tno-
Êci; wyjaÊnienie znaczenia przys∏owia „Dla ochotnego nie
ma nic trudnego”.
6. åwiczenia w pisowni wyrazów z „rz”, „˝”, „ó” wymiennymi
– wyszukiwanie ich w tekÊcie opowiadania, objaÊnianie pi-
sowni.
7. Uzupe∏nianie zdaƒ o bohaterze opowiadania; g∏oÊne czyta-
nie tekstu.
8. åwiczenia i zabawy ruchowe z pi∏kami.
• Rzucanie i chwytanie pi∏ek w parach – w miejscu, marszu
i w biegu.
• Chód z koz∏owaniem pi∏ki, rzuty do celu.
• WyÊcigi z pi∏kami na torze przeszkód.
9. Podsumowanie dnia. Praca w grupach „Jacy jesteÊmy?”.
P. s. 72
åw. 4 s. 3, 4
M. 4 s. 3, 4
W. sem. 1 s. 43
liczyd∏a, pi∏ki,
du˝e arkusze
papieru,
flamastry,
mazaki
Uczeƒ:
– przedstawia liczby wielocyfrowe
na liczydle setkowym,
– rozpoznaje i odczytuje liczby
w zakresie miliona,
– zapisuje wybrane liczby
wielocyfrowe,
– przedstawia wybrane czynnoÊci
w scenkach pantomimicznych,
– czyta ró˝ne teksty p∏ynnie
i wyraziÊcie, ze zrozumieniem,
– opowiada o wydarzeniach
w utworze literackim i ocenia
bohaterów,
– rozpoznaje liczebniki,
czasowniki i pisze je we
w∏aÊciwej formie,
– zachowuje czujnoÊç
ortograficznà, objaÊnia pisowni´
wybranych wyrazów z „ó”, „rz”,
„˝” wymiennymi,
– uzupe∏nia zdania z lukami,
– ocenia w∏asne umiej´tnoÊci;
wyjaÊnia, w jakich sytuacjach
˝ycia codziennego sà
przydatne,
– sprawnie biega, skacze,
maszeruje z przyborem i bez
239520390.002.png
przyboru,
– podaje pi∏k´ do partnera, ∏apie
jà, rzuca do celu,
– twórczo wspó∏pracuje w grupie,
ustala wspólne zdanie,
negocjuje.
44. Dlaczego nie
wolno plotko-
waç?
1. „S∏uchaj i opowiedz innym” – çwiczenie wprowadzajàce
do tematu dnia. Doskonalenie komunikacji
mi´dzyludzkiej, umiej´tnoÊci s∏uchania i przekazywania
informacji.
2. Kszta∏towanie poj´cia uk∏adu dziesiàtkowo-pozycyjnego.
Liczby wielocyfrowe.
• Wyró˝nianie grupy jednoÊci, tysi´cy i milionów.
• Uk∏adanie liczb w tabeli uk∏adu pozycyjnego.
• Zapisywanie liczb.
• Zabawa ruchowa przy piosence „Ma∏o nas do pieczenia
chleba”.
3. S∏uchanie czytanego przez nauczyciela wiersza Marii Terli-
kowskiej „Plotka”.
• Rozmowa na temat problemu plotki i sytuacji przedsta-
wionej w wierszu.
• Ciche czytanie wiersza przez uczniów, wskazanie frag-
mentów, opisujàcych to, co naprawd´ przydarzy∏o si´ bo-
haterce wiersza.
• Czytanie wiersza z podzia∏em na role.
4. Uzupe∏nianie zdaƒ na podstawie wiersza „Plotka”, samo-
dzielne pisanie kilkuzdaniowej wypowiedzi na temat sposo-
bów przekazywania informacji i plotek. Rozpoznawanie
i okreÊlanie rodzajów zdaƒ.
5. Wykonanie zabawki „Zygzaka” z origami wed∏ug instrukcji
i pokazu nauczyciela. Ozdabianie zabawki wed∏ug w∏as-
nych pomys∏ów.
6. Zabawa w teatr z wykorzystaniem wykonanych zabawek –
pacynek „Zygzaków”.
• Przedstawienie wydarzeƒ w wierszu „Plotka”.
• Scenka dramowa „Dlaczego nie wolno plotkowaç?”.
7. åwiczenia w pisowni czasowników w czasie teraêniejszym
(„-uj´”, „-ujesz”, „-uje”).
8. Uk∏adanie i pisanie dialogu Alka i Agaty o szkodliwoÊci
P. s. 73
åw. 4 s. 5, 6
M. 4 s. 5, 6
W. s. 47 –
tabela uk∏adu
pozycyjnego,
bloki
rysunkowe,
flamastry,
kredki, papier
kolorowy,
klej, no˝yczki
Uczeƒ:
– potrafi przedstawiç liczby
wielocyfrowe w tabeli uk∏adu
pozycyjnego,
– potrafi podaç kolejne liczby,
przekraczajàc próg tysi´cy,
dziesiàtek tysi´cy,
– uwa˝nie obserwuje i s∏ucha
wypowiedzi innych, przedstawia
zaobserwowane wydarzenia
i przekazuje zdobyte informacje,
stara si´ nie zmieniaç faktów,
– czyta wiersz z podzia∏em na role,
– rozwiàzuje ró˝ne problemy,
ocenia sytuacje i ludzi,
– wie, co to jest plotka i jak powstaje,
– rozumie szkodliwoÊç plotki i wie,
co robiç, aby nie plotkowaç,
przewiduje skutki plotki,
– uzupe∏nia zdania, pisze zdania,
wykorzystujàc podane
s∏ownictwo,
– zna i stosuje w praktyce pisowni´
zakoƒczeƒ „-uje” w czasowni-
kach,
– uk∏ada dialogi,
– wykonuje zabawk´ technikà
origami i wykorzystuje jà do
zabaw w teatrzyk,
– Êpiewa i bawi si´ przy muzyce,
– stosuje w codziennym ˝yciu
zasady kulturalnego zachowania
si´.
239520390.003.png
1
2
3
4
5
plotki. Czytanie dialogu z podzia∏em na role.
9. Podsumowanie dnia. Wykonanie plakatów z has∏ami zach´-
cajàcymi innych do tego, aby pi´knie i màdrze ˝yli.
W Êwiecie
lektur
– „Ziaren-
ka maku”
45. Czytamy
wiosenne
wiersze
1. „Moje wra˝enia i osobiste refleksje po przeczytaniu ksià˝ki
Józefa Ratajczaka” – rozmowa wprowadzajàca. Uwra˝liwie-
nie uczniów na pi´kno i uroki otaczajàcego Êwiata, przyro-
dy w ró˝nych porach roku – w ksià˝ce „Ziarenka maku”.
Uzupe∏nienie metryczki ksià˝ki – pisownia imion, nazwisk,
tytu∏ów.
2. Porównywanie liczb wielocyfrowych.
• Przedstawianie liczb za pomocà banknotów.
• Uk∏adanie i porównywanie liczb w tabeli uk∏adu pozycyj-
nego.
• Porzàdkowanie liczb.
3. Zabawa ruchowa przy piosence ludowej „Sia∏a baba mak”.
4. „Czy potrafisz zgadnàç, jaki to wiersz?” – rozpoznawanie
tytu∏ów wierszy J. Ratajczaka na podstawie ich fragmentów,
ilustracji w zeszycie çwiczeƒ; pisanie z pami´ci pierwszej
zwrotki wiersza pasujàcej do ilustracji.
5. åwiczenia w pi´knym czytaniu tekstu „Zielony wiersz”, wy-
jaÊnienie jego myÊli przewodniej. OkreÊlenie rodzajów rze-
czowników w liczbie pojedynczej.
6. Wykonanie ilustracji do „Zielonego wiersza” – eksperymen-
towanie z kolorem. Mieszanie barw podstawowych w celu
uzyskania ró˝nych odcieni zieleni. Wystawa i ocena prac
uczniów.
7. Wyszukiwanie okreÊleƒ literackich w wierszach „Burza ma-
jowa”, „Ulewa”, zast´powanie ich s∏owami mowy potocz-
nej. Próba u∏o˝enia wiersza o wiosennym deszczu z wyko-
rzystaniem zgromadzonych okreÊleƒ poetyckich.
8. åwiczenie dramowe „Jestem deszczem” – przedstawienie
deszczu ruchem i dêwi´kiem.
9. Uk∏adanie i pisanie notatki o poezji Józefa Ratajczaka
na podstawie pytaƒ i zgromadzonego s∏ownictwa. G∏oÊne
indywidualne czytanie u∏o˝onych tekstów.
10. åwiczenia gimnastyczne i zabawy ruchowe: pokonywanie
toru przeszkód z elementem wspó∏zawodnictwa mi´dzy gru-
åw. 4 s. 7–9
M. 4 s. 7, 8
egzemplarze
ksià˝ki Józefa
Ratajczaka
„Ziarenka
maku”,
banknoty
z wycinanki
(sem. 1.),
farby, p´dzle,
bloki
rysunkowe,
pi∏ki
Uczeƒ:
– potrafi porównaç liczby
w zakresie miliona o jednakowej
i ró˝nej liczbie cyfr,
– porzàdkuje i zapisuje liczby
wed∏ug podanych warunków,
– swobodnie wypowiada si´ na
temat swoich wra˝eƒ,
przemyÊleƒ dotyczàcych
przeczytanych utworów
poetyckich,
– jest wra˝liwy na pi´kno
przyrody, otaczajàcego Êwiata,
j´zyka literackiego,
– rozpoznaje ró˝ne wiersze,
wykonuje do nich ilustracje,
eksperymentuje twórczo
z kolorem,
– czyta wiersze p∏ynnie
i wyraziÊcie,
– wyjaÊnia myÊl przewodnià
wybranego wiersza,
– objaÊnia wyra˝enia poetyckie
okreÊleniami mowy potocznej,
– uk∏ada krótkie wiersze o treÊci
przyrodniczej,
– pisze spójnà kilkuzdaniowà
notatk´ na podany temat,
wykorzystuje pytania
i zgromadzone s∏ownictwo,
– stosuje w praktyce zasady
pisowni imion, nazwisk, tytu∏ów
utworów wielkà literà
– pokonuje tor przeszkód
239520390.004.png
pami; çwiczenia doskonalàce rzuty, chwyty, podania i koz∏o-
wanie pi∏ki w miejscu i w ruchu.
11. Podsumowanie dnia: Dlaczego warto czytaç poezj´?
swobodnie, w indywidualnym
tempie,
– biega, maszeruje z jednoczesnym
chwytaniem, podawaniem pi∏ki
do partnera, koz∏owaniem.
46. I ty mo˝esz
zostaç poetà...
1. Kim sà poeci? Komu jest potrzebna poezja? – próba udziele-
nia odpowiedzi na pytania.
Zabawne rymy – uk∏adanie krótkich wierszy i rymowanek,
wykorzystanie s∏ownictwa przygotowanego przez nauczy-
ciela.
2. Dodawanie i odejmowanie liczb w zakresie miliona – nu-
meracyjne przypadki dodawania i odejmowania. Rozwiàzy-
wanie zadaƒ tekstowych.
3. „Krasnoludek” – zabawa ruchowa ze Êpiewem, po∏àczona
z wykonywaniem prostych çwiczeƒ.
4. G∏oÊne indywidualne czytanie wierszy „Na ziarnie maku”
i „Królewicz” z ksià˝ki J. Ratajczaka „Ziarenka maku”. Próby
czytania wierszy w ró˝ny sposób, wyszukiwanie okreÊleƒ
poetyckich i wyjaÊnienie ich znaczenia.
5. Dobieranie rymów do podanych wyrazów, rozpoznawanie
wprowadzonych cz´Êci mowy, okreÊlanie podanych rze-
czowników zwrotami mowy potocznej i wyra˝eniami po-
etyckimi.
6. „Czy potrafisz napisaç wiersz?” – indywidualne uk∏adanie
i pisanie wierszy o wioÊnie, wykorzystanie s∏ownictwa zgro-
madzonego w zeszycie çwiczeƒ. G∏oÊne czytanie wierszy
przez ich autorów.
7. Wizyta w bibliotece szkolnej – wyszukiwanie ksià˝ek za-
wierajàcych utwory poetyckie, poznanie nazwisk twórców
polskiej poezji dla dzieci i m∏odzie˝y.
• Wypo˝yczenie kilku egzemplarzy tomików poezji, urzà-
dzenie w klasie wystawy „Poeci dzieciom”.
• Wyszukiwanie znanych wierszy w ksià˝kach zgromadzo-
nych na wystawie, czytanie ich z naturalnà intonacjà lub
recytacja z pami´ci.
8. Zabawy s∏owno-muzyczne.
egzemplarze
ksià˝ki Józefa
Ratajczaka
„Ziarenka
maku”
åw. 4 s. 10–12
M. 4 s. 9, 10
kaseta – lekcja
szósta
„Wiosnà
wszystko
zielone”,
strona A,
magnetofon,
instrumenty
perkusyjne
ze szkolnego
instrumentarium
Uczeƒ:
– dodaje i odejmuje wybrane
liczby w zakresie miliona,
– doskonali rozumienie
dziesiàtkowego uk∏adu
pozycyjnego,
– rozwiàzuje zadania tekstowe,
– swobodnie wypowiada si´
na okreÊlony temat, odpowiada
na pytania,
– jest wra˝liwy na pi´kno poezji
i j´zyk literacki, wyjaÊnia
znaczenie okreÊleƒ poetyckich,
– zna i rozpoznaje wiersze, ich
wybrane fragmenty, czyta
wiersze z naturalnà intonacjà lub
je recytuje,
– wie, co to jest poezja, kim sà
poeci; zna wybrane nazwiska
twórców polskiej poezji dla
dzieci,
– zna i objaÊnia pisowni´
wybranych wyrazów z „˝”, „ó”,
– rozpoznaje i nazywa
wprowadzone cz´Êci mowy,
– uk∏ada, pisze, recytuje w∏asne
wiersze, rymowanki – twórczo
wykorzystuje zgromadzone
s∏ownictwo,
– czyta wiersz przy
akompaniamencie muzyki,
dostosowujàc tempo czytania do
utworu muzycznego, gra ró˝ne
239520390.005.png
1
2
3
4
5
• G∏oÊne czytanie „Zielonego wiersza” J. Ratajczaka – dopa-
sowanie tempa czytania do tempa muzyki z nagrania ma-
gnetofonowego.
• Granie na instrumentach perkusyjnych w trakcie czytania
wiersza.
• Wprowadzenie terminu muzycznego: krzy˝yk .
• Âpiewanie gamy solmizacjà i z wykorzystaniem rymowa-
nek.
9. Podsumowanie dnia. Próba odpowiedzi na pytanie: Co zro-
biç, aby zostaç poetà? Czy ka˝dy mo˝e nim zostaç?.
rytmy na instrumentach
perkusyjnych,
– wie, ˝e krzy˝yk w muzyce
podwy˝sza nut´ o pó∏ tonu,
– Êpiewa gam´ solmizacjà,
– wykonuje proste çwiczenia
gimnastyczne.
Polska
– jej
pi´kno
i historia
47. Tu znajome
widoki
spotykamy
wsz´dzie
1. Zorganizowanie wystawki – kàcika tematycznego „To Pol-
ska w∏aÊnie” – wykorzystanie zgromadzonych ksià˝ek, albu-
mów, zdj´ç, pocztówek.
• Rozmowa nauczyciela z dzieçmi na temat naszej ojczy-
zny, jej symboli, pi´kna ró˝nych krajobrazów, historii,
legend i opowieÊci.
• Prezentowanie przez dzieci wybranych taƒców ludowych;
odgadywanie nazw taƒców prezentowanych przez grupy.
2. Wprowadzenie poj´ç: „ brutto”, „netto”, „tara” i wyjaÊnienie
zale˝noÊci mi´dzy nimi.
Wyra˝enia dwumianowane: tony, kwintale, kilogramy.
3. Zabawa ruchowa przy piosence „Na krakowskà nut´”.
4. G∏oÊne indywidualne czytanie wiersza Stanis∏awa Grocho-
wiaka „Tutaj” po jednorazowym cichym czytaniu; udziele-
nie odpowiedzi na pytania umieszczone w podr´czniku.
5. Uzupe∏nianie podpisami ilustracji zwiàzanych z ró˝nymi
miastami Polski, odszukiwanie tych miast na mapie. åwi-
czenia w uzupe∏nianiu i przekszta∏caniu zdaƒ.
6. Rozpoznawanie krain geograficznych na mapie Polski, okre-
Êlanie ich cech charakterystycznych i po∏o˝enia na mapie
w stosunku do swojej miejscowoÊci.
7. Samodzielne pisanie zdaƒ opisujàcych pi´kno i uroki pol-
skich krajobrazów – wykorzystanie s∏ownictwa i okreÊleƒ
poetyckich z wiersza Stanis∏awa Grochowiaka „Tutaj”. Czy-
tanie tekstów i ich ocena przez pozosta∏e dzieci (pod wzgl´-
dem treÊci i u˝ytego s∏ownictwa).
8. „W´drujemy po Polsce” – praca w grupach.
P. s. 74
åw. 4 s. 13–15
M. 4 s. 11, 12
mapa Polski,
albumy
o Polsce,
zdj´cia,
pocztówki,
literatura dla
dzieci
i m∏odzie˝y
– ksià˝ki
z wierszami,
bajkami,
legendami
polskimi, bloki
rysunkowe,
kredki,
flamastry
Uczeƒ:
– wykorzystuje poj´cia: „ brutto”,
„netto”, „tara” w rozwiàzywaniu
zadaƒ tekstowych i rozumie,
co oznaczajà,
– zamienia jednostki masy w wyra-
˝eniach dwumianowanych,
– czyta z naturalnà intonacjà
wiersz, fragmenty ksià˝ek
i inne teksty,
– swobodnie prowadzi rozmow´
o Polsce, wykorzystujàc w niej
ró˝ne informacje i wiadomoÊci,
– wskazuje na mapie: miasta,
krainy geograficzne; okreÊla ich
po∏o˝enie w stosunku do swojej
miejscowoÊci; zna kierunki na
mapie,
– uk∏ada i pisze krótki tekst
ukazujàcy pi´kno polskich
krajobrazów,
– przekszta∏ca zdania i rozpoznaje
w nich czasowniki,
– twórczo wspó∏pracuje w grupie,
rozwiàzujàc ró˝ne problemy,
– opracowuje tras´ wycieczki po
Polsce, projektuje plakaty
239520390.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin