Indywidualny program zajęć.doc

(40 KB) Pobierz
INDYWIDUALNY PROGRAM ZAJĘĆ

          INDYWIDUALNY PROGRAM ZAJĘĆ

                                                    na rok szkolny 2006/2007

                                    dla ucznia upośledzonego w stopniu głębokim

                             ................................

 

 

A) PERCEPCJA I FUNKCJE POZNAWCZE:

 

INTEGRACJA PRACY ZMYSŁÓW:

 

              - Poznawanie polisensoryczne poszczególnych przedmiotów

-  Oddziaływanie wielozmysłowe

- Wyszukiwanie różnic i podobieństw między bodźcami odbieranymi

       poszczególnymi zmysłami

-  Kojarzenie przedmiotów i czynności z nazwą

 

USPRAWNIANIE PERCEPCJI WZROKOWEJ:

 

              -  Ćwiczenia w wodzeniu oczami: wodzenie poziome, wodzenie pionowe, wodzenie

                  po przekątnych, wodzenie koliste, ćwiczenie jednego oka

-  Ćwiczenia percepcji kształtów: wyklejanie, lepienie, układanie prostych układanek

      z patyczków

-  Ćwiczenia na wzrokową znajomość kształtów

 

USPRAWNIANIE PERCEPCJI SŁUCHOWEJ:

 

              -  Rozpoznawanie dźwięków wydawanych przez różne przedmioty

              -  Relaksacja przy muzyce

 

B) KOMUNIKACJA:

 

USPRAWNIANIE APARATU ARTYKULACYJNEGO:

 

              -  Ćwiczenia poszczególnych części aparatu artykulacyjnego – usta, język, policzki, itp.

              -  Ćwiczenia w naśladowaniu odgłosów natury

              -  Ćwiczenia w mówieniu według możliwości ucznia

              -  Ćwiczenia z lustrem

 

ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI POROZUMIEWANIA SIĘ Z OTOCZENIEM:

 

              -  Rozpoznawanie i wskazywanie  przedmiotów i czynności w najbliższym otoczeniu

               (ławka,  stolik, lampa, krzesło, kredki, klocki, buty, mydło, kubek, chleb, myje,

                siedzi, pada, biega, je, wkłada, zdejmuje, itp.)

              -  Ćwiczenia w koncentrowaniu wzroku i uwagi na osobie pokazującej komunikat

              -  Reagowanie na własne imię

- Systematyczne ćwiczenia mowy

- Ćwiczenie reagowania i wykonywania prostych poleceń typu: podaj, daj, weź, siadaj,

      wstań, chodź, myj, wytrzyj, nalej, schowaj, połóż, powieś, jedz, pij, ubierz, zdejmij

-  Naśladowanie prostych czynności, takich jak: chowanie, odkładanie przedmiotu

      do pojemnika, na półkę, otwieranie, zamykanie książki, drzwi, itp.)

 

USPRAWNIANIE UMIEJĘTNOŚCI SYGNALIZOWANIA POTRZEB EMOCJONALNYCH:

 

              -  Wdrażanie do sygnalizowania przez dziecko jego potrzeb i odczuć w każdy możliwy

                  dla niego sposób werbalny i pozawerbalny: gestem, mimiką, dotykiem, dźwiękiem

                  (głód, ból, zimno, gorąco, potrzeba fizjologiczna)

-  Ćwiczenia w nawiązywaniu kontaktu wzrokowego

              -  Ćwiczenia z lustrem

              -  Wzmacnianie pozytywne komunikatów ucznia

 

C) MOTORYKA MAŁA:

 

PODNOSZENIE SPRAWNOŚCI MANUALNEJ:

 

              -  Delikatny masaż dłoni, opukiwanie stawów, głaskanie.

              -  Praca z masami przekształcalnymi

              -  Stymulacja produktami sypkimi o zróżnicowanej ziarnistości

-  Stymulacja materiałami o zróżnicowanej fakturze

-  Obniżenie napięcia poprzez zabawy z wodą, kisielem, krochmalem

-  Ćwiczenia manipulacyjne – zakręcanie, wkładanie przedmiotów do pojemników,

       segregowanie przedmiotów, zabawy kolorowymi klockami

 

KSZTAŁTOWANIE KOORDYNACJI WZROKOWO – RUCHOWEJ:

 

-  Posługiwanie się przedmiotami kreślarskimi – kredka świecowa, kredka ołówkowa,

      ołówek, pędzelek, mazak

-  Składanie, zgniatanie i przerywanie papieru

- Wydzieranie prostych elementów

-  Przyklejanie elementów papierowych

-  Stemplowanie

 

D) MOTORYKA DUŻA:

 

KORYGOWANIE  POSTAWY CIAŁA:

 

              -  Ćwiczenia wzmacniające wszystkie partie mięśni metodą ruchu rozwijającego

                  Weroniki Sherborne

-  Ćwiczenia w utrzymywaniu prawidłowej pozycji stojącej

-  Ćwiczenia chodzenia z wykorzystaniem pracy poszczególnych części nogi

-  Masaż relaksacyjny ciała

 

KSZTAŁTOWANIE ORIENTACJI W SCHEMACIE WŁASNEGO CIAŁA:

             

              -  Rozwijanie poczucia własnej tożsamości i poznawanie własnego ciała

-  Ćwiczenia w nazywaniu i pokazywaniu podstawowych części ciała

 

DOSKONALENIE KOORDYNACJI RUCHOWEJ:

 

              -  Ćwiczenia płynności ruchów poprzez kołysanie w różnych płaszczyznach, obroty

              -  Ćwiczenia  równowagi

 

E) SAMOOBSŁUGA I CZYNNOŚCI PORZĄDKOWE:

 

KSZTAŁTOWANIE PRAWIDŁOWEJ FORMY SPOŻYWANIA POSIŁKÓW:

 

              -  Ćwiczenia w prawidłowym posługiwaniu się sztućcami

              -  Ćwiczenia w samodzielnym spożywaniu posiłków stałych

              -  Smarowanie pieczywa masłem lub dżemem, słodzenie herbaty

-  Nalewanie płynu z jednego naczynia do drugiego (wykorzystanie szklanki, kubka, butelki)

 

NAUKA PODSTAWOWYCH CZYNNOŚCI HIGIENICZNYCH:

 

 

              -  Trening samodzielnego mycia rąk i twarzy

              -  Nauka korzystania  z podstawowych przyborów toaletowych

              -  Ćwiczenia w rozpoznawaniu i korzystaniu tylko z własnych przyborów toaletowych

              -  Ćwiczenia w używaniu chustki do nosa

              -  Nauka odpowiedniego używania grzebienia

-  Sygnalizowanie potrzeb fizjologicznych

-  Samodzielne korzystanie z toalety

 

NAUKA SAMODZIELNEGO UBIERANIA SIĘ  I SAMOOBSŁUGA:

             

              -  Ćwiczenia Rozpoznawanie swoich części garderoby, np. obuwia, kurtki

-  Samodzielne ubieranie się - ćwiczenie kolejności sekwencji ruchów

-  Ćwiczenia w dobieraniu odzieży do odpowiednich części ciała

-  Wkładanie i zdejmowanie butów,  chowanie butów do szafki

 

CZYNNOŚCI PORZĄDKOWE:

 

-  Ćwiczenia w ścieraniu stołu

-  Utrwalanie nawyku sprzątania po sobie

-  Odkładanie na stałe miejsce przyborów do mycia

-  Układanie odzieży, wieszanie ubrania

-  Sprzątanie ze stolika swoich przyborów

-  Sprzątanie i wyrzucanie do kosza śmieci pozostałych po pracy (ścinki papieru, nitki, itp.)

 

USPRAWNIANIE PERCEPCJI SMAKOWEJ:

 

-  Ćwiczenia w kojarzeniu smaku z określonym produktem spożywczym

-  Rozpoznawanie produktów spożywczych i ich wskazywanie

 

USPRAWNIANIE PERCEPCJI WĘCHOWEJ:

 

-  Ćwiczenia w rozpoznawaniu różnych zapachów

-  Ćwiczenia w kojarzeniu zapachu z określonym bodźcem

 

USPRAWNIANIE PERCEPCJI DOTYKOWEJ:

 

-  Masaż relaksacyjny

-  Dotykanie i oklepywanie przedmiotów o zróżnicowanej fakturze

-  Oddziaływanie temperaturą

 

F) KONTAKTY SPOŁECZNE:

 

STYMULOWANIE OTWARTOŚCI NA KONTAKTY SPOŁECZNE:

 

              -  Ćwiczenia w sygnalizowaniu własnych potrzeb i emocji

-  Ćwiczenia w interpretowaniu zachowań innych osób

-  Ćwiczenia w stosowaniu form grzecznościowych

 

                                                                                                                   Opracowanie:

                                                                                                                   mgr Dorota Drab

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin