Prąd elektryczny.pdf

(112 KB) Pobierz
modul_6.QXD
BEZPIECZNE POSŁUGIWANIE SIĘ PRZEDMIOTAMI I URZĄDZENIAMI
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH
Dzieñ aktywnoœci „Kultura bezpieczeñstwa”
Ośrodek tematyczny:
Mój dom
Temat dnia: „Prąd elektryczny”
Cele ogólne:
Kszta³towanie umiejêtnoœci bezpiecznego pos³ugiwania siê przedmiotami i urz¹dzeniami elektrycznymi .
Wyrabianie nawyku zwracania uwagi na instrukcje nakazuj¹ce i ostrzegaj¹ce.
Cele szczegółowe:
Uczeñ:
potrafi wyjaœniæ sposoby wykorzystania znanych urz¹dzeñ elektrycznych,
potrafi je w³¹czyæ i wy³¹czyæ,
Ma œwiadomoœæ niebezpieczeñstwa p³yn¹cego z niew³aœciwej obs³ugi urz¹dzeñ elektrycznych,
Rozumie koniecznoœæ oszczêdzania energii elektrycznej.
Metody nauczania:
pogadanka,
rozmowa,
pokaz,
zabawa symulacyjna,
dzia³anie praktyczne.
Formy pracy:
zbiorowa jednolita,
zespo³owa zró¿nicowana,
indywidualna jednolita.
Pomoce dydaktyczne:
sprzêt elektryczny najczêœciej stosowany w domu (¿elazko, toster, suszarka, robot kuchenny, lodówka...),
kolorowe kartoniki,
pisaki, kredki,
elementy do skonstruowania gry zrêcznoœciowej (drewno, styropian, przewód, drut, ¿arówka, bateria).
Zapis w dzienniku:
Kszta³towanie umiejêtnoœci samodzielnego, bezpiecznego korzystania z urz¹dzeñ elektrycznych. Uœwiadomienie zagro¿eñ
p³yn¹cych z niew³aœciwego ich zastosowania . Wykonanie gry zrêcznoœciowej – ³¹czenie materia³ów ró¿nych.
232
33466355.021.png 33466355.022.png 33466355.023.png 33466355.024.png
MODEL VI
Cele
Zadania
Czynnoœci
Pomoce
operacyjne
dla uczniów
uczniów
dydaktyczne
Potrafi wyjaœniæ sposoby wyko-
rzystania znanych urz¹dzeñ.
Zwraca uwagê na bezpieczne
z nich korzystanie – pod opiek¹
doros³ych.
Zabawa w sklep sprzêtu AGD.
Samodzielne montowanie baterii
w latarce.
Dzieci wcielaj¹ siê w role
ekspedienta lub klientów.
Zabawa powtarzana jest
kilkakrotnie.
Sprzêt AGD:
suszarki, ¿elazka,
odkurzacze, toster,
latarki, lampy,
czajniki
elektryczne,
roboty kuchenne.
Rega³y do
eksponowania
towaru.
Demonstrowanie sprawnego
dzia³ania wybranego urz¹dzenia
pod kontrol¹ nauczyciela.
Potrafi czytaæ ze zrozumieniem
wybrane instrukcje obs³ugi
sprzêtu AGD
Podkreœlenie w treœci instrukcji,
kolorem czerwonym, zdañ
dotycz¹cych bezpieczeñstwa .
Formu³uj¹ wniosek i zapisuj¹ do
zeszytów.
Materia³
pomocniczy
dla nauczyciela
nr 1
Pr¹d elektryczny jest niezbêdny
we wspó³czesnym œwiecie.
Ale uwaga!
Wymaga od nas du¿ej
ostro¿noœci.
Potrafi byæ groŸny!
Wie, ¿e nale¿y czytaæ instrukcje
obs³ugi urz¹dzeñ elektrycznych,
a szczególnie zawarte w nich
ostrze¿enia.
Wykonanie w zespo³ach
trzyosobowych instrukcji obs³ugi:
– suszarki do w³osów,
– ¿elazka,
– tostera.
Redaguj¹ informacjê, wykonuj¹
rysunek lub schemat, formu³uj¹
nakazy i ostrze¿enia, sk³adaj¹
ca³oœæ instrukcji.
Kolorowe kartki
kartonowe A5,
kredki pastele,
pisaki.
Æwiczenia
dotycz¹ce oparzeñ
pr¹dem
elektrycznym.
(Program ¯yj
Bezpiecznie).
Potrafi po³¹czyæ zgodnie
z poleceniem elementy gry.
S³ucha poleceñ nauczyciela.
Wykonanie gry zrêcznoœciowej
z elementów, przygotowanych
przez nauczyciela.
Praca zespo³owa.
W I zespole: mocuj¹ drut
do podstawy drewnianej lub
styropianowej.
W II zespole:jeden koniec
próbnika ³¹cz¹ z koñcem drutu.
Materia³
pomocniczy
dla nauczyciela
nr 2
Wspólna zabawa polega na
nawlekaniu kó³ka na drut, bez
jego dotykania. B³¹d sygnalizowaæ
bêdzie ¿arówka próbnika.
W III zespole: do drugiego koñca
próbnika mocuj¹ kawa³ek
odizolowanego przewodu,
zakoñczonego uformowanym
kó³kiem.
Rozumie koniecznoϾ
oszczêdzania energii
elektrycznej.
Samodzielne zredagowanie
odpowiedzi na pytanie: Jakie
znasz sposoby oszczêdzania
pr¹du elektrycznego?
Zapisuj¹ odpowiedŸ do zeszytów,
wykonuj¹ ilustracjê, adekwatn¹
do treœci.
Indywidualne
przybory szkolne
ucznia.
233
33466355.001.png 33466355.002.png 33466355.003.png 33466355.004.png 33466355.005.png 33466355.006.png 33466355.007.png 33466355.008.png 33466355.009.png 33466355.010.png 33466355.011.png 33466355.012.png 33466355.013.png 33466355.014.png
BEZPIECZNE POSŁUGIWANIE SIĘ PRZEDMIOTAMI I URZĄDZENIAMI
MATERIAŁY POMOCNICZE DLA NAUCZYCIELA NR 1
PRZYKŁADOWE INSTRUKCJE OBSŁUGI SPRZĘTU AGD.
Robot kuchenny – instrukcja użytkowania
Dane techniczne
Napiêcie znamionowe
230-230 V, 50 Hz
Moc znamionowa
200 W
Zabezpieczenie sieci
max 6 A
Dopuszczalny czas pracy uk³adu napêdowego:
– z mieszad³ami lub trzepakami
10 minut
– nasadk¹ miksuj¹c¹ lub kubkiem miksuj¹cym
3 minuty
Czas przerwy przed ponownym u¿ytkowaniem (minimum)
20 minut
Urz¹dzenie nie wymaga uziemienia
Spe³nia wymogi bezpieczeñstwa dla urz¹dzeñ elektrycznych
Robot kuchenny spe³nia wymagania norm:
w zakresie bezpieczeñstwa u¿ytkowania – EN 60 335-2-14 i PN-92/E-08237,
w zakresie poziomu zak³óceñ radioelektrycznych – EN 60 550-14 i PN-79/E-06008.
Przygotowanie robota do pracy
przesun¹æ dŸwigniê zaczepow¹ i jednoczeœnie odchyliæ do ty³u g³owicê wraz z robotem
miskê z produktami ustawiæ na podstawie stojaka
g³owicê z robotem opuœciæ do pozycji poziomej (us³yszymy trzask dŸwigni zaczepowej).
w³o¿yæ wtyczkê przewodu przy³¹czeniowego do gniazdka sieci. Uruchomienie robota prze³¹cznikiem wprawi miskê
w ruch obrotowy, a g³owicê wraz z robotem – w ruch wahad³owy. Po zakoñczonej pracy nale¿y:
wyj¹æ wtyczkê z gniazdka sieci
odchyliæ g³owicê z robotem do ty³u
wyj¹æ miskê z przetworzonymi produktami
przekrêciæ dŸwigniê zaciskow¹ w lewo i wysun¹æ robot z zaczepów g³owicy.
Jak dbaæ o robot – czyli zasady konserwacji
Nie wolno wyjmowaæ z naczynia elementów roboczych, gdy urz¹dzenie jest w ruchu, nale¿y najpierw wy³¹czyæ robot.
Nie wolno dotykaæ rêkami elementów wyposa¿enia w ruchu, zw³aszcza niebezpieczne s¹ no¿e nasadki miksuj¹cej.
Przewód przy³¹czeniowy nawin¹æ na robot, a koniec przewodu zaczepiæ w zacisku.
Nie wolno myæ wyposa¿enia zamontowanego na napêdzie robota, poniewa¿ grozi to zamoczeniem silnika i jego
zniszczeniem przy najbli¿szym uruchomieniu.
Wyposa¿enie robota nale¿y po umyciu osuszyæ i przechowywaæ w suchym miejscu.
Robot jako ca³oœæ nie wymaga konserwacji. £o¿yska silnika, przek³adnia, ³o¿yska wyposa¿enia s¹ konserwowane
fabrycznie.
Osoby nieupowa¿nione nie mog¹ dokonywaæ ¿adnych napraw wewnêtrznej instalacji elektrycznej robota.
234
33466355.015.png
MODEL VI
Odkurzacz – instrukcja użytkowania
Przygotowanie odkurzacza do pracy
Filtry powietrza wlotowego i wylotowego nale¿y wyj¹æ z ramki i wymieniæ na nowe po okresie 2-6 miesiêcy
u¿ytkowania odkurzacza w zale¿noœci od stopnia ich zabrudzenia.
Filtry zak³adaæ starannie tak, aby krawêdzie ramek dok³adnie dociska³y obrze¿a filtrów.
Wa¿ne wskazówki przy u¿ytkowaniu odkurzacza
Nie wolno zamykaæ pokrywy bez w³o¿enia worka, gdy¿ mo¿e to spowodowaæ uszkodzenie pokrywy lub korpusu
odkurzacza.
Niewskazane jest odkurzanie tylko na maksymalnych mocach ssania, ze wzglêdu na du¿e zu¿ycie pr¹du.
Ustawiaj¹c moc nale¿y siê kierowaæ stopniem zabrudzenia i rodzajem powierzchni.
Najni¿sz¹ moc stosowaæ przy czyszczeniu firan, zas³on i innych delikatnych tkanin.
Œredni¹ moc stosowaæ przy zwyk³ych zabrudzeniach.
Z najwy¿szej mocy korzystaæ nale¿y tylko przy silnie zabrudzonych wyk³adzinach i dywanach oraz twardych
powierzchniach.
Wskazówki dotycz¹ce czyszczenia dywanów:
odkurzanie regularne zapobiega gromadzeniu siê ostrych ziarenek piasku, które mog¹ uszkodziæ w³os dywanu
dywany i wyk³adziny zaleca siê czyœciæ ssawk¹
Wa¿ne wskazówki przy u¿ytkowaniu odkurzacza
Odkurzacz chroniæ przed wilgoci¹, nie nale¿y miêdzy innymi stawiaæ na nim naczyñ z wod¹.
Podczas pracy unikaæ zawadzania o meble obudow¹ odkurzacza.
Nale¿y zwracaæ uwagê na stan izolacji przewodu przy³¹czeniowego.
W ¿adnym przypadku nie wolno odkurzaæ z podartym workiem na kurz lub uszkodzonymi filtrami, gdy¿ mo¿e to
spowodowaæ zniszczenie silnika.
Wy³¹cznie stosowaæ worki na kurz oryginalne, zalecane przez producenta do tego typu odkurzaczy.
Worki papierowe na kurz oraz filtry mo¿na zakupiæ w sklepach prowadz¹cych sprzeda¿ odkurzaczy i czêœci
zamiennych.
235
33466355.016.png 33466355.017.png 33466355.018.png 33466355.019.png
BEZPIECZNE POSŁUGIWANIE SIĘ PRZEDMIOTAMI I URZĄDZENIAMI
MATERIAŁY POMOCNICZE DLA NAUCZYCIELA NR 2
Schemat gry zrêcznoœciowej kszta³c¹cej precyzjê i cierpliwoœæ
236
33466355.020.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin