PLAN - KONSPEKT
1. PRZEDMIOT: Technika kierowania
2. TEMAT: Wyprzedzanie, wymijanie, omijanie
3. CELE:
a) poznawczy – poznanie przepisów oraz zasad warunkujących poprawne i bezpieczne wykonania manewru wyprzedzania, wymijania oraz omijania.
b) kształcący – kształtowanie nawyków i umiejętności związanych z wyprzedzaniem, wymijaniem, omijaniem.
c) wychowawczy – zwrócenie uwagi na prawidłowe podjęcie decyzji podczas wykonywania tych manewrów oraz konieczności znajomości wszystkich zasad w ruchu drogowym w związku z licznymi wypadkami drogowymi przy wykonywaniu tych manewrów oraz licznymi nieprawidłowościami i wykroczeniami na drodze,
4. METODA: Wykład, pogadanka
5. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: Plansze ze znakami, przeźrocza.
6. MIEJSCE: Sala wykładowa
7. CZAS: 45’
8. PROWADZĄCY: ………………..
Lp.
OGNIWO
TREŚĆ (czynności wykładowcy lub słuchaczy)
CZAS
UWAGI
1
2
3
4
5
Część organizacyjna
- Przywitanie słuchaczy
- Sprawdzenie obecności
- Powtórzenie wiadomości z poprzednich zajęć
- Zapisanie na tablicy i w dzienniku tematu
3’
Wprowadzenie
1.Podanie definicji.
2.Przypomnienie znaków pionowych mających wpływ na wykonanie manewrów
5’
Część właściwa
Definicja wyprzedzania:
Wyprzedzanie jest to przejeżdżanie (przechodzenie) obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w tym samym kierunku.
Omówienie zasad bezpiecznego wykonywania manewru wyprzedzania:
l. Podstawowe zasady przy wyprzedzaniu
- odpowiednia widoczność
- dostateczna ilość miejsca
- nie utrudnianie ruchu innym uczestnikom
- upewnienie się czy jadący za nim lub przed nim, pojazd, nie zasygnalizował zamiaru wyprzedzania, zmiany kierunku jazdy lub zmiany pasa ruchu
2.Podczas wyprzedzania pojazdów jednośladowych oraz kolumn pieszych odległość powinna być, co najmniej 1m.
3.Wyprzedzanie pojazdów szynowych z lewej strony z wyjątkiem drogi jednokierunkowej, gdy ułożenie torów uniemożliwia takie wyprzedzanie.
4.Przypadki wyprzedzania z prawej strony:
- pojazdu skręcającego w lewo
- w terenie zabudowanym są, co najmniej 2 pasy ruchu
- w terenie niezabudowanym, co najmniej 3 pasy ruchu
5.Prawidłowe sygnalizowanie oraz wykonywanie manewru wyprzedzania:
- zbliżenie się do wyprzedzanego pojazdu i zjechanie na lewy pas ruchu
- wyprzedzenie na sąsiednim pasie
- zjechanie na poprzedni pas (prawy)
6. Obowiązki kierującego pojazdem wyprzedzanym:
- nie zwiększanie prędkości
- w razie konieczności zmniejszenie prędkości lub zatrzymanie się przez pojazdy wolnobieżne
7. Omówienie przypadków, gdy zabrania się wyprzedzania:
a) dojeżdżanie do wierzchołków wzniesień
b) na zakrętach oznaczonych znakami ostrzegawczymi.
- z wyjątkiem dotyczących punktu a) i b) dróg jednokierunkowych oraz dróg dwukierunkowych z wyznaczonymi pasami ruchu pod warunkiem nie wjeżdżania na część jezdni przeznaczoną do ruchu w przeciwnym kierunku w miejscu zabronionym znakami pionowymi.
8. Wyprzedzanie w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza :
- pojazd wyprzedzający podczas mgły zobowiązany jest dawać krótkotrwałe sygnały dźwiękowe .
9. Omówienie warunków drogowych, prędkości i znaków drogowych:
- trudne warunki atmosferyczne (noc, mgła)
- prędkości pojazdów
- znaki poziome( linia ciągła, przejście dla pieszych i rowerzystów)
- znaki pionowe
- zakaz wyprzedzania
- znaki ostrzegawcze i ograniczenie prędkości
Definicja wymijania:
Wymijanie jest to przejeżdżanie (przechodzenie) obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w przeciwnym kierunku.
1. Odległość przy wymijaniu.
Wymijanie nie należy do manewrów trudnych gdy odbywa się w dobrych warunkach. Najważniejszą rzeczą jest zachowanie bezpiecznego odstępu od wymijanego pojazdu. Dlatego kierujący po winien jechać jak najbliżej prawej krawędzi jezdni. Natomiast na drogach wąskich, na których nie można zapewnić bezpiecznego odstępu od wymijanego pojazdu nie powinien być mniejszy niż l metr, a przy dużych prędkościach odpowiedni większy.
2. Wymijanie w miejscach o zlej
widoczności kierujący pojazdem powinien szczególnie uważać podczas wymijania na zakrętach, u wierzchołka wzniesienia, przy zmniejszonej przejrzystości powietrza spowodowanej mgłą, śnieżycą, deszczem oraz w czasie jazdy nocą. Należy wówczas zmniejszyć i dostosować prędkość do panujących warunków. W razie pojawienia się przeszkody umożliwi to kierowcy zahamować lub ominąć przeszkodę. Szczególnie trudne i niebezpiecznie jest wymijanie w porze nocnej gdy używane są światła drogowe. Należy zawczasu zmienić światła drogowe na mijania oby nie oślepić jadących z przeciwka. Zmiana świateł przez jednego jest nakazem do zmiany świateł przez drugiego kierowcę.
3. Pierwszeństwo przejazdu na zwężonym odcinku drogi. Na zwężonych odcinkach drogi, gdy wymijanie jest bardzo trudne lub w ogóle nie możliwe, ustawia się znaki drogowe ustalające pierwszeństwo przejazdu na zwężonym odcinku drogi. Z jednej strony będzie to znak informacyjny „pierwszeństwo na zwężonym odcinku jezdni" , a z drugiej strony będzie to znak zakazu „pierwszeństwo dla nadjeżdżający z przeciwka".
Omijanie jest to manewr znacznie prostszy niż wymijanie a to dlatego, że tylko jeden pojazd jest w ruchu. Również należy tutaj zachować bezpieczny odstęp od omijanego pojazdu, uczestnika ruchu lub przeszkody, a w razie potrzeby zmniejszyć prędkość. Najczęściej zmniejszamy prędkość przy omijaniu wysepek na jezdni na której znajdują się piesi oraz pojazdów takich jak autobus czy tramwaj z których piesi nieostrożnie wysiadają.
W przypadku kiedy pojazd sygnalizuje zamiar skrętu w lewo, wtedy możemy ominąć go tylko z prawej strony. Z omijaniem spotykamy się również w miejscach gdzie przeprowadzane są roboty na drodze. Należy tam uważać na osoby pracujące na jezdni. Zakaz omijania:
- na przejazdach kolejowych
- przed przejściem dla pieszych, pojazdu, który zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszym
32’
Część końcowa
l .Podsumowanie zajęć.
2.Udzielanie odpowiedzi na pytania słuchaczy.
3. Sprawdzenie stopnia przyswojenia wiadomości
W zakresie omawianego tematu - pyt. Kontrolne:
a) co to jest wyprzedzanie, wymijanie, omijanie?
b) gdzie nie wolno wyprzedzać?
c) kiedy używamy kierunkowskazu?
4. Podanie tematu następnych zajęć.
5‘
dziewanna2