Finanse_publ._wybrane zagadnienia(1).doc

(71 KB) Pobierz

 

 

 

 

 

 

 

Współczesne teorie finansów publicznych


Neokeynesowskie teorie finansów publicznych

§       Uznanie możliwości zróżnicowania finansowania wydatków budżetowych, pożądane jest zrównoważenie budżetu w okresie jednego cyklu koniunkturalnego.

§       Zaciąganie długu publicznego w latach depresji na finansowanie niezbędnych wydatków gospodarki narodowej jest korzystne, gdyż zmniejsza depresję i przyspiesza ożywienie gospodarcze – A.H. Hansen.

§       Uznanie za uzasadnione stosowanie aktywne wszelkich środków polityki finansowej dla osiągnięcia celów strategicznych (ożywienie gospodarki, ograniczenie bezrobocia, inflacji) – teoria finansów funkcjonalnych.

§       Podstawowym kryterium wydatków publicznych powinna być maksymalizacja społecznej użyteczności lub ogólnego dobrobytu – przez finanse publiczne rząd może zwiększyć użyteczność środków publicznych (korzyści z wydatków publicznych przekraczają negatywne skutki podatków) – koncepcje organiczne wydatków publicznych.

§       System finansowy państwa może pogłębiać nierównomierny podział dochodów, być neutralny lub być systemem redystrybucyjnym – w miarę rozwoju społecznego rozwija się opiekuńcza rola państwa, a systemy stają się coraz bardziej redystrybucyjne.

§       Nie można utożsamiać zasad gospodarki prywatnej i gospodarki publicznej. Celem gospodarki prywatnej jest osiągnięcie maksymalnego zysku. Celem państwa jest zapewnienie możliwości rozwoju gospodarczego i społecznego, sprawiedliwego podziału wytworzonych dóbr, zwiększenie stopnia zaspokajania potrzeb obywateli itp.


Neoliberalne teorie finansów publicznych

§       Uznanie konieczności likwidacji deficytu budżetowego i bieżącego równoważenia budżetu.

§       Ograniczenie redystrybucji dochodów przez system finansów publicznych, gdyż zmniejsza to ogólną efektywność wykorzystania zasobów.

§       Powrót do koncepcji jak najmniejszego budżetu państwa, droga cięć jego wydatków gospodarczych i socjalnych.

§       Docelowe (po zrównoważeniu budżetu) ograniczenie obciążeń podatkowych.

§       System podatkowy ma być neutralny względem gospodarki i nie może zmieniać proporcji dochodów.

§       Celem strategicznym jest ograniczenie długu publicznego, a przedstawione działania mają umożliwić jego osiągnięcia.


Funkcje finansów publicznych

Funkcje finansów publicznych wynikają z funkcji państwa i zależą od przyjętej doktryny politycznej. Równocześnie finanse publiczne umożliwiają dokonywanie korekt nieprawidłowych proporcji wynikających z niedoskonałości rynku. Do podstawowych funkcji finansów publicznych należy zaliczyć:

§       funkcję rozdzielczą (redystrybucyjną) – polega na określeniu zasad gromadzenia środków na zaspokojenie potrzeb społecznych, gdyż rynek nie zapewnia „sprawiedliwego” podziału i nie gwarantuje sprawnego funkcjonowania systemu społecznego (sfery ubóstwa, zróżnicowanie regionalne czy branżowe, zapewnienie minimum egzystencji),

§       funkcję alokacyjną – polega na tym, że finanse publiczne są wykorzystywane przy podejmowaniu decyzji odnośnie ustalania proporcji i realizacji zadań publicznych oraz zadań społecznych, co do których rynkowa alokacja środków nie jest wystarczająca,

§       funkcję stabilizacyjną – polega na stabilizowaniu rozwoju gospodarki rynkowej, która podlega naturalnym wahaniom postrzeganym jako szkodliwe, można to robić instrumentami polityki fiskalnej (przy pomocy sterowania finansami publicznymi) i monetarnej (wykorzystując sterowanie rynkiem pieniądza);

Pomiędzy funkcjami finansów publicznych mogą istnieć sprzeczności. Rolą rządu jest ich łagodzenie i eksponowanie tych funkcji i instrumentów, które w danych warunkach najskuteczniej realizują przyjęte za priorytetowe cele polityki ekonomicznej państwa.

 

Struktury finansów publicznych

Finanse publiczne tworzą system umożliwiający gromadzenie i rozdyspo-nowywanie pieniężnych środków publicznych.

 

podmiotowe

prawne (ustawy)

instytucjonalne

instrumentalne

techniczne

Ø      władze ustawodawcze różnych szczebli,

Ø      władze wykonawcze różnych szczebli,

Ø      aparat finansowy (skarbowy),

Ø      podmioty finansowane z funduszy publicznych.

Ø      konstytucja jako ustawa zasadnicza,

Ø      prawo budżetowe,

Ø      ustawy i uchwały budżetowe,

Ø      podatkowe,

Ø      o pozabudżetowych funduszach publicznych,

Ø      o finansach samorządowych,

Ø      regulujące działalność Ministra Finansów oraz działalność aparatu podatkowego,

Ø      karno-skarbowa,

Ø      o zobowiązaniach podatkowych.

 

Ø      budżet państwa,

Ø      budżety samorządowe,

Ø      fundusze ubezpieczeń społecznych,

Ø      pozostałe fundusze publiczne,

Ø      fundacje publiczne.

Ø      podatki centralne,

Ø      podatki lokalne,

Ø      opłaty niepodatkowe,

Ø      cła,

Ø      dochody z majątku publicznego,

Ø      składki na ubezpieczenia społeczne,

Ø      subwencje,

Ø      dotacje,

Ø      kredyty państwowe,

Ø      pożyczki publiczne.

Ø      klasyfikacja budżetowa,

Ø      procedura budżetowa,

Ø      postępowanie podatkowe,

Ø      metody i procedury planowania dochodów i wydatków.

 

System finansów publicznych

System finansów publicznych w przekroju instytucjonalnym pokazuje poziomy gromadzenia i rozdysponowywania pieniężnych środków publicznych. Bazują one na obowiązku podatkowym oraz częściowo na dobrowolnych wpłatach, a wynikają z konieczności spełnienia tych funkcji państwa, jakie wynikają z realizowanych założeń polityki ekonomicznej.

 

Budżet  państwa

Budżety samorządowe

Fundusze ubezpieczeń społecznych

Pozostałe fundusze publiczne

Fundacje publiczne

Scentralizowany fundusz publiczny służący gromadzeniu środków pieniężnych związanych z realizacją funkcji państwa, ma charakter planu finansowego państwa.

Fundusze publiczne uzyskiwane jako efekt transferów środków finansowych z regionu i do regionu, pozostające w gestii władz regionalnych i pozwalające na realizację specyficznych celów uznanych przez władze lokalne.

Fundusze wynikające z uznania obowiązków państwa wobec społeczeństwa, wynikają z przezorności grupowej, najczęściej obejmują: ubezpieczenia emerytalno-rentowe, zdrowotne i ubezpieczenia na wypadek bezrobocia.

Fundusze celowe ogólnego przeznaczenia istniejące jako alternatywa systemu budżetu państwa, powoływane dla osiągnięcia określonego celu, wyróżniamy fundusze: państwowe, samorządowe oraz ponadnarodowe,

Fundusze celowe oparte na dobrowolnych wpłatach ludności i podmiotów gospodarczych dla osiągnięcia określonych celów.

 

Dochody publiczne

Konieczność zapewnienia dochodów publicznych wynika z konieczności zapewnienia środków na finansowanie dóbr społecznych i celów polityki gospodarczej państwa. Dochody publiczne dzielimy na: bezzwrotne (podatki, dochody publiczne, inne) oraz zwrotne (kredyty i pożyczki publiczne, deficyt budżetowy i dług publiczny i inne).

Dochody publiczne

bezzwrotne

zwrotne

podatki

dochody

inne

kredyty

pożyczki

inne

Pieniężne, przymusowe, ogólne, nieodpłatne i bezzwrotne świadczenie na rzecz państwa lub władz lokalnych; podstawowe narzędzie przejmowania dochodów przez państwo; zaliczyć do tego typu świadczeń można: podatki, opłaty i cła.

dochody publiczne           z majątku i praw majątkowych wynikają z zaangażowania majątku państwa i majątku komunalnego w procesy gospodarcze.

Inne dochody publiczne obejmują: opłaty (np. za świadczenie usług jednostek sektora publicznego), składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, składki na różne fundusze publiczne (celowe).

kredyty z banku centralnego                 i banków komercyjnych zaciągane na pokrycie bieżących potrzeb niemożliwych do sfinansowania z dochodów bezzwrotnych; są przyczyna powstawania długu publicznego.

pożyczki od rządów obcych      i z banków zagranicznych zaciągane na pokrycie bieżących potrzeb niemożliwych do sfinansowania z dochodów bezzwrotnych; są przyczyną powstawania zadłużenia zagranicznego.

dochody stanowiące podstawę lub istotny składnik finansowania zaspokajania potrzeb społecznych uznanych za niezbędne z punktu widzenia polityki ekonomicznej; obejmują: część opłat, składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, składki na różne fundusze publiczne.

 

System podatkowy

Do podstawowych kryteriów klasyfikacyjnych podatków zaliczamy: kryterium przedmiotowe, kryterium związku pomiędzy podatkiem a podatnikiem, kryterium terytorialne i kryterium źródeł pochodzenia.

Kryteria podziału podatków

przedmiotowe

strukturalne

terytorialne

źródła pochodzenia

Struktura przedmiotowa określa podstawy naliczania podatków:

Ø      podatki majątkowe i od praw majątkowych; podstawą podatku jest posiadany majątek, zasadą powinno być nienaruszalność ekonomicznej podstawy podatku,

Ø      podatki od przychodów; podstawą podatku jest zakładany przychód, państwo może realizować premię inflacyjną,

Ø      podatki od dochodów; podstawą podatku jest dochód, mogą prowadzić do zawyżania kosztów,

Ø      podatki od wydatków; typowe podatki od konsumpcji, mogą być stosowane wybiórczo.

Z punktu widzenia związku między ciężarem podatkowym  a ponoszącym go podatnikiem wyróżniamy:

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin