KARTY ZADAŃ O TEMATYCE EKOLOGICZNEJ DO PRACY Z DZIECKIEM ZDOLNYM.doc

(78 KB) Pobierz
KARTY ZADAŃ O TEMATYCE EKOLOGICZNEJ DO PRACY Z DZIECKIEM ZDOLNYM

KARTY  ZADAŃ  O  TEMATYCE  EKOLOGICZNEJ  DO  PRACY  Z  DZIECKIEM  ZDOLNYM

 

 

 

 

                                             " Dzieci  są  nieurzeczywistnionymi  geniuszami "

  

                                                                                                    Anatol  France

 

 

                  Typowe  kształcenie  szkolne  największą  uwagę  skupia  na  dzieciach , które  mają  trudności  z  przyswajaniem  podstawowych  wiadomości  i  umiejętności  objętych  programem  nauczania  lub  ujętych  w  podstawach  programowych . Niewiele  mówi  się  o  dzieciach  zdolnych  oraz  o  tym , jak  im  pomagać , aby  mogły  rozwijać  swoje  zdolności  i  uzdolnienia .  Uczeń  szczególnie  zdolny  ma  specjalne  potrzeby , szczególnie  silne  są  jego  potrzeby  poznawcze . Jest  ciekawy  świata , pragnie  eksperymentować , nie  boi  się  wieloznaczności  obserwowanych  zjawisk , często  miewa  odmienne  zdanie  niż  jego  rówieśnicy . Stymulowanie  rozwoju  umysłowego  dzieci  uzdolnionych  należy  rozpocząć  jak  najwcześniej , powinno  ono  mieć  charakter  intensywny  oraz  regularny , powinno  być  długotrwałe  i  trwać  od  wczesnego  dzieciństwa  do  późnej  młodości . Zadania  stawiane  dziecku  muszą  wyprzedzać  nieznacznie  osiągnięty  poziom  rozwoju, a  pomoc  dziecku  powinna  ograniczać  się  do  wskazania  drogi , jak  zrealizować  cele  bez  pomocy  w  procesie  ich  realizacji .

                    W  swojej  pracy  z  uczniami  zdolnymi  wybrałam  metodę  "kart  zadań" . Jest  to  metoda  o  charakterze  wybitnie  aktywizującym , pozwalająca  sterować  aktywnością  poznawczą  uczniów  uzdolnionych  w  dłuższej  perspektywie  czasowej . Karty  pracy  wymagają  przygotowania , ale  wysiłek  włożony  w  ich  stworzenie  procentuje  przez  wiele  lat , a  efekty  pracy  uczniów  uzdolnionych  nadają  się  często  do  wykorzystania  w  pracy  z  uczniami  mniej  zdolnymi .

                   Karta  pracy  programuje  pracę  ucznia  nad  jakimś  tematem . Podstawowym  celem  karty  pracy  jest  ukierunkowanie  aktywności  poznawczej  dzieci  i  kształtowanie  umiejętności  zbierania  danych .

Źródłem  informacji  dla  dzieci  mogą  być  książki   dostępne  w  bibliotece  szkolnej  lub  wyszukane  samodzielnie  przez  dzieci , rozmowa  z  osobami  kompetentnymi  w  zakresie  określonego  zagadnienia , przeprowadzone  samodzielnie  lub  z  pomocą  osoby  dorosłej  doświadczenia .

                  Tematem  kart  zadań  stworzonych  przeze  mnie  jest między innymi ekologia . Dlaczego  właśnie  ekologia ?

Od  lat  niepokojąco  wzrasta  liczba  czynników  mogących  unicestwić  ludzkość , zmusza  to  człowieka  do  zmiany  dotychczasowego  sposobu  myślenia  i  zachowania . Już  od  najmłodszych  lat  należy  dzieciom  uświadamiać , że  życie  bez  kontaktu  z  przyrodą  jest  niemożliwe . Wszystko,  co  jest  potrzebne  człowiekowi  do  życia , czerpie  on  ze  środowiska . Dziecko  wychowane  w  potrzebie  kontaktu  z  przyrodą , nauczone  proekologicznego  myślenia , w  okresie  dojrzałym  jest  w  stanie  naprawić  lub  zneutralizować  negatywne  skutki  gospodarki  jego  poprzedników  na  ziemi .Proces  kształtowania  umiejętności , wiedzy  i  świadomości  człowieka   rozpoczyna  się  z  chwilą  jego  przyjścia  na  świat . Wiek  przedszkolny  charakteryzuje  się  dużym  skokiem  intelektualnym  w  rozwoju  dziecka , jest  najlepszym  okresem  do  wprowadzania  elementów  edukacji  ekologicznej , która  powinna  być  kontynuowana  w  późniejszej  nauce .

                    Przed  rozpoczęciem  realizacji  kart  zadań  poprosiłam  o  zgodę  i  pomoc  rodziców  wybranych  dzieci , gdyż  bez  współpracy  z  ich  strony  wszelkie  działania  byłyby  niemożliwe . Dzieci  realizujące  karty  pracy  uczyły  się  samodzielności , poszukiwania , dochodzenia  do  rozwiązania  problemu  poprzez  działanie . W  poniedziałek  każdego  tygodnia  dzieci  otrzymywały  kolejne  karty , a  wyniki  z  ich  realizacji  przedstawiały  całej  grupie  po  zakończeniu  pracy . W  trakcie  realizacji  pierwszej  części   kart  zadań  odbyły  spotkania  z  plastykiem , nauczycielem  przyrody , pielęgniarką  szkolną , myśliwym .  Odbywały  wycieczki  do  lasu , parku  w  celu  zbierania  darów  przyrody , obserwowania  zmian  zachodzących  w  przyrodzie . Prowadziły  "Dziennik  Detektywa  Przyrody" , do  którego  wklejały  znalezione  dary . Z  pomocą  osoby  dorosłej  przeprowadzały  doświadczenia  związane  np. z  zanieczyszczeniem  środowiska , krążeniem  wody  w  przyrodzie  itp. Były  bardzo  dociekliwe  i  chętnie  dzieliły  się  swym  doświadczeniem  oraz  zdobytymi  informacjami  z  rówieśnikami  z  grupy . Taka  postawa  dzieci  sprzyjała  rozwojowi  zainteresowań  tematyką  ekologiczną  wszystkich  uczniów , mobilizowała  resztę  grupy  do  działania , a  co  za  tym  idzie , do  rozwoju  aktywnych  postaw .

Chłopiec  realizujący  drugą  część  kart  pracy  miał  nieco  inne  zadania  do  spełnienia . Tematyka  kart  związana  była  z  aktualną  porą  roku  tj.  zimą  i  skupiała  się  m. in.  wokół   badania  stopnia  zanieczyszczenia  wody ,  znaczenia  wody  w  życiu  ludzi , zwierząt  i  roślin  oraz  dotyczyła  stanów  skupienia  wody . Uczeń  większość  doświadczeń  przeprowadzał  w  domu , a  wyniki  przeprowadzonych  badań  przedstawiał  grupie . W  przeprowadzaniu  doświadczeń  pomagała  chłopcu  mama .

Wszystkie  te  działania  pozwoliły  dzieciom  lepiej  i  dogłębniej  poznać  przyrodę  oraz  zjawiska  z  nią  związane .     

      Poniżej zamieszczam przykładowe karty zadań, które wykorzystałam w pracy z dziećmi sześcioletnimi.

 

 

                  

 

BIBLIOGRAFIA:

T. Żuk „Opieka psychologiczna i pedagogiczna nad dziećmi zdolnymi”, Kalisz,

1996r.

 

 

                          

 

KARTA  ZADAŃ  UCZNIA  NR  1

 

 

INFORMACJA  DLA  UCZNIA

 

 

Udzielenie  dzieciom  informacji  dotyczącej  tematyki  ich  działań :

 

   Tematem  naszej  pracy  będzie  wszelka  działalność  mająca  na  celu

    wytworzenie  postaw  proekologicznych , potrzeb  poznawania  świata

    i  otaczającej  przyrody  poprzez  spacery , wycieczki , zbieranie  darów

    natury , wykonywanie  prostych  doświadczeń , spotkań  z  ciekawymi 

    ludźmi .

 

 

 

 

 

 

Oto  twoje  pierwsze  zadania  :

 

1. Znajdź  w  " Słowniku  języka  polskiego "  znaczenie  słowa  środowisko

    przyrodnicze  - zapamiętaj  jego  znaczenie.

 

2. Załóż  dziennik  "Detektywa  przyrody" ,  do  którego  będziesz  wklejał

   znalezione  dary  przyrody .

 

3. Wykonaj  kilka  zakładek  do  książek - możesz  je  ozdobić  wg  własnego

    pomysłu ; będą  Ci  potrzebne  do  zaznaczania  wyszukanych  w 

    książkach  informacji .  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

              

 

 

                   KARTA  ZADAŃ  UCZNIA  NR  2

 

 

 

 

TEMAT : WYCIECZKA  Z  RODZICAMI  DO  LASU

 

 

 

1. Wybierz  się  razem  z  rodzicami  do  najbliższego  lasu  i  zostań

     " Detektywem  przyrody".

 

2. Postaraj  się  samodzielnie  lub  z  pomocą  rodziców  sfotografować

    takie  miejsca  w  lesie , które  wywarły  na  Tobie  duże  wrażenie .

    Zastanów  się  dlaczego  te  miejsca  wybrałeś ?

 

3. Poszukaj  ciekawe  dary  jesieni , zwróć  uwagę  na  kształt  liści , ich

    kolor , wklej  do  twojego  zielnika . Zanim  wkleisz ,  zasusz  liście      

    przygniatając  je  np. ciężką  książką .

    Zastanów  się , czy  igły  sosnowe  to  również  liście .

 

4. Dopasuj  do  danego  gatunku  drzewa  owoce leśne  np. jarzębina ,

    żołędzie , kasztany , noski  klonowe , czarny  bez  itp.

    Może  uda  Ci  się  znaleźć  grzyby.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                   KARTA  ZADAŃ  UCZNIA  NR  3

 

 

 

TEMAT : BUDOWA  OWOCÓW  LEŚNYCH

 

 

 

 

1. Podziel  się  z  całą  grupą  wrażeniami  z  wycieczki  do  lasu .

   Opowiedz , co  ciekawego  udało  Ci  się  zobaczyć .

 

2. Zademonstruj  całej  grupie , jakie  dary  jesieni  udało  Ci  się  znaleźć.

 

3. Spróbuj  odpowiedzieć  na  pytanie , jak  to  się  dzieje , że  przyroda

    ciągle  trwa , zasypia , ale  budzi  się  na  nowo ?

 

4. Przedstaw  , jakie  owoce  leśne  zebrałeś ; wyłuskaj  nasiona  z  

    zebranych  szyszek , nosków  klonowych , orzechów itp.

    W  jaki  sposób  nasiona  są  chronione  przed  niekorzystnymi

     warunkami  atmosferycznymi  oraz  przed  niektórymi   zwierzętami ?

 

5. Obejrzyj  nasionka  pod  mikroskopem  wypożyczonym  z  pracowni

    przyrodniczej ; spróbuj  opisać  ich  wygląd .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                  KARTA  ZADAŃ  UCZNIA  NR  4

 

 

TEMAT : GRZYBY  JADALNE  I  TRUJĄCE

 

 

 

1. Pójdź  do  biblioteki , pokaż  podaną  bibliografię , wypożycz  i

    wyszukaj  z  pomocą  bibliotekarki  tablice  z  grzybami  jadalnymi

    i  trującymi .

 

2. Z  pomocą  rodziców  wyszukaj  informacji  dotyczących  grzybów

    trujących ; spróbuj  odpowiedzieć  na  pytanie , czy  są  one  potrzebne ,

    czy  wolno  je  niszczyć ?

 

3. Dokonaj  podziału  grzybów  na : jadalne , niejadalne , trujące .

 

4. Wyodrębnij  części  składowe  grzyba .         

 

5. Spróbuj  wyjaśnić , jak  najłatwiej  odróżnić  grzyby  jadalne  od

    trujących .

 

6. Wyjaśnij  znaczenie -  grzyb  pasożytniczy . Czy  znasz  takie  grzyby ?

 

7. Wyhoduj  pleśniaka .

    *  Do  słoiczka  włóż  zwilżony  wodą  chleb . 

    *  Słoik  zakręć  pokrywką  i  postaw  w  ciepłym  i  koniecznie  

        zacienionym  miejscu .

 

     Zaobserwuj , co  pojawi  się  po  kilku  dniach .

     Przynieść  zaprowadzoną  hodowlę  do  szkoły .

    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

              KARTA  ZADAŃ  UCZNIA  NR  5

 

 

TEMAT : JAK  PRZYRODA  POMAGA  CZŁOWIEKOWI  W

                  TROSCE  O  ZDROWIE

 

 

 

1. Wspólnie  z  rodzicami  odwiedź  sklep  zielarski   i  aptekę .

 

2. Porozmawiaj  ze  sprzedawcą , zapytaj :

    -  Czy  w  aptece  znajdują  się  tabletki , syropy  wykonane  na  bazie

       ziół   oraz  owoców  leśnych . 

       Jeśli  tak , to  zapytaj  o  ich  nazwy ; jakie  jest  ich  przeznaczenie , 

        z  jakich  owoców  lub  roślin  są  wykonane ?

    -  W  jaki  sposób  przetwarza  się  farmakologicznie  owoce  lub  rośliny?

 

3. Przynieść  do  szkoły  ulotki   uzyskane  w  aptece  i  sklepie  zielarskim .

 

4. Pójdź  do  biblioteki  i  zapytaj  o  książkę  pt. " Księga  ziół" ,

    wyszukaj  zioła  oraz  rośliny , o  których  usłyszałeś  będąc  w  aptece

    i  sklepie  zielarskim , przynieść  książkę  do  klasy  i  podziel  się

    uzyskanymi  informacjami  z  resztą  grupy .             

 

5. Zaproś  na  zajęcie  panią  pielęgniarkę  szkolną .

 

6. Podaj  temat  pogadanki : " Problem  alergii  we  współczesnym

    świecie  i  wpływ  roślin  na  profilaktykę  przeciw  próchniczą ".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                     KARTA  ZADAŃ  UCZNIA  NR  6

 

 

 

TEMAT : PRZYGOTOWANIE  DO  WIZYTY  GOŚCIA

 

 

 

1. Udaj  się  do  pani  wicedyrektor   , zapytaj o  plan  pracy  nauczyciela                                            uczącego  w  naszej  szkole  przyrody .

    Poproś  panią  wicedyrektor  o  zapisanie ,  w  jakich  dniach  i

    godzinach  ma  lekcje .

 

2. Umów  się  z  panią  na  spotkanie .

 

3. Wykonaj  dla niej zaproszenie .

    Zaproszenie  powinno  zawierać  informacje : kogo ?    gdzie ?  i  kiedy ?

    zapraszasz - pomogę  Ci  je  wypisać .

    Postaraj  się , aby  było  estetycznie  wykonane  oraz  ozdobione  według

    Twojego  pomysłu .

 

4. Wręcz  zaproszenie  nauczycielce  przyrody - poproś  o  przygotowanie 

    informacji , na  temat  " Człowiek  szkodzi  czy  pomaga  przyrodzie?".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

              

                     KARTA  ZADAŃ  UCZNIA  NR  7

 

 

TEMAT : CZŁOWIEK  SZKODZI  CZY  POMAGA  PRZYRODZIE ?

 

 

1. Spotkanie  z  zaproszonym  gościem :

   

    -  w  jaki  sposób  człowiek  swoim  postępowaniem  doprowadza  do

       niszczenia  środowiska  naturalnego ?

 

    -  co  człowiek  powinien  robić , aby  środowisko , w  którym  żyje

       było  czyste  i  niezmienione ?

 

    - dlaczego  nasza  matka  ZIEMIA  jest  chora ?

   

    -  co  to  są  surowce  wtórne ?

 

2.  Zastanów  się , w  których  miejscach  na  Ziemi  chciałbyś  mieszkać ,

     czy  w  zatłoczonych  miastach , w  pobliżu  fabryk  i  zakładów  pracy ,

     czy  w  pobliżu  lasów , jezior ?

     Uzasadnij  wybór .

 

3. Przygotuj  w  domu  materiały , wycinki  z  gazet  mówiące  o  środowisku

    przyrodniczym  zagrożonym  przez  człowieka  oraz  objętym  ochroną

    np.  parki  krajobrazowe , rezerwaty  przyrody  itp.

 

4. Co  to   znaczy -   segreguj  śmieci  - spróbuj  wykonać  planszę

     segregacji  śmieci .

 

5. Ułóż  hasła  dotyczące  segregacji  odpadów .

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                     KARTA  ZADAŃ  UCZNIA  NR  8

  

 

 

TEMAT : BADANIE  STOPNIA  ZANIECZYSZCZENIA  ATMOSFERY

 

 

 

 

1.  Przeprowadź  w  domu  następujące  doświadczenia dotyczące

     zanieczyszczenia  powietrza :

 

    1) Białe  talerzyki  wypełnij  mlekiem  lub  posmaruj  gliceryną ,

        ustaw  je  w  miejscach  o  różnym  stopniu  zapylenia  powietrza

        pozostawiając  na  dwa - cztery  dni .

        Po  kilku  dniach  zaobserwuj , co  się  zmieniło ; wyciągnij  wnioski .

 

   2) Pozbieraj  liście  z  roślin  rosnących  w  miejscach  o  różnym

       zapyleniu  powietrza ; przetrzyj  liście  kawałkiem  waty  w  celu

       zaobserwowania  stopnia  zanieczyszczenia ; wyciągnij  wnioski .

 

    3) UWAGA ! TO  DOŚWIADCZENIE  WYKONAJ  TYLKO  Z

        POMOCĄ  OSOBY  DOROSŁEJ !

 

        Przygotuj  nasiona  fasoli . Jednakowe  ich  ilości  umieść  na

        talerzykach  wyłożonych  wilgotną  watą  lub  ligniną .

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin