biznes plan SILOWNIA.doc

(85 KB) Pobierz
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im

Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Wietelona w Legnicy

Instytut Turystyki

Specjalność Organizacja Turystyki i Rekreacji

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biznes Plan

Siłowni „Słoneczko”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Julita Wejman

studia dzienne

rok I

grupa III

nr indeksu 14420

 

 

 

 

 

 

Legnica 15.05.2005.

1.    Streszczenie

 

2.    Ogólna charakterystyka przedsiębiorstwa

2.1.           Nazwa przedsiębiorstwa

2.2.           Przedmiot działalności

2.3.           Siedziba firmy

2.4.           Forma organizacyjno-prawna działalności

2.5.           Charakterystyka właściciela

2.6.           Terytorium

 

3.     Analiza sytuacyjna

 

3.1.           Analizy i studia poprzedzające biznes plan

3.2.           Analiza rynku – charakterystyka usługi

3.3.           Niezbędne zezwolenia

3.4.           Rynek docelowy

3.5.           Podaż na rynku

3.6.           Ocena konkurencji

3.7.           Popyt na rynku

3.8.           Ceny

3.9.           Dystrybucja

3.10.      Promocja

3.11.      Program ilościowy i wartościowy sprzedaży

 

4.     Koszty

4.1.           Koszty zakupu napojów i odżywek

4.2.           Koszty energii elektrycznej i ogrzewania

4.3.           Koszty robocizny bezpośredniej

4.4.           Koszty i konserwacje

4.5.           Koszty administracyjne

4.6.           Koszty marketingu

4.7.           Koszty finansowe

4.8.           Źródła finansowania inwestycji

5.     Lokalizacja inwestycji

 

6.     Strona techniczna

                6.1 Charakterystyka sprzętu treningowego

                6.2. Nakłady inwestycyjne

                6.3 Źródła finansowania inwestycji

                6.4. Zaopatrzenie

                6.5. Konserwacja sprzętu i wyposażenia

 

 

7.     Strona organizacyjna

 

8. Plan zatrudnienia

                 8.1. Zatrudnienie

                 8.2. Płace

 

9. Harmonogram głównych zamierzeń

 

10. Plan finansowy

 

11. Ocena przydatności projektu dla okolicy

 

12. Analiza SWOT

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Streszczenie

 

Niniejszy biznes plan obejmuje analizę projektu polegającego na uruchomieniu siłowni „Słoneczko” na terenie miasta Głogów.

Z przeprowadzonych obliczeń wynika, że projekt jest opłacalny, a poziom ryzyka związanego z jego realizacją jest niski.

Ryzyko inwestycyjne w I roku działalności jest wprawdzie wysokie, ale dotyczy głównie zwrotu nakładów poniesionych przez właścicielkę na wyposażenie siłowni. Gdyby właścicielka nie osiągnęła w 100% założonego poziomu sprzedaży, projekt poniesie w I roku stratę, ale nie powinno to utrudnić spłaty rat zaciągniętego kredytu i odsetek.

Przeprowadzone analizy wykazały zasadność utworzenia firmy i podjęcia działalności gospodarczej w założonym przedmiocie.

 

2. Ogólna charakterystyka przedsiębiorstwa

 

2.1. Nazwa przedsiębiorstwa

Siłownia „Słoneczko”

2.2. Przedmiot działalności

Przedmiotem działalności siłowni „Słoneczko” jest organizacja sportów siłowych, w szczególności kulturystyki dla mężczyzn i kobiet pod kierunkiem wykwalifikowanych trenerów.

2.3. Siedziba firmy

67-200 Głogów, ul. Długosza 15.

2.4. Forma organizacyjno-prawna działalności

Siłownia „Słoneczko” będzie prowadzona przez osobę fizyczną (Julitę Wejman). Forma opodatkowania – książka przychodów i rozchodów.

2.5 Charakterystyka właściciela

Julita Wejman, lat 20, absolwentka Liceum Ogólnokształcącego, obecnie na I roku Turystyki i Rekreacji.

2.6. Terytorium

Teren działania siłowni „Słoneczko” obejmuje miasto Głogów oraz powiat głogowski.

3.    Analiza sytuacyjna

 

    3.1. Analizy i studia poprzedzające biznes plan

Właścicielka zbierała materiał do biznes planu, prowadząc przez okres 2004 roku własne obserwacje w kilku siłowniach. Założenia przyjęte w niniejszym biznes planie uwzględniają zarówno wyniki poczynionych obserwacji, jak też preferencje i możliwości kapitałowe inwestora.

    3.2.Analiza rynku – charakterystyka usługi

Siłownia „Słoneczko” zaoferuje swoim klientom możliwość zdobywania tężyzny fizycznej i kształtowania sylwetki dzięki nowoczesnemu sprzętowi. Sprzęt ten pozwala na komfort ćwiczeń, uzyskiwanie szybszych efektów oraz prawidłowy rozwój organizmu.

Oferowana usługa ma zaspokoić ludzkie potrzeby wyższego rzędu, takie jak:

           zapewnienie sobie bezpieczeństwa dzięki zdobytej sile fizycznej,

           chęć wyróżnienia się, dowartościowania, pochwalenia się siłą i piękną sylwetką,

           dążenie człowieka do rozwoju poprzez poprawę i utrzymanie zdrowia oraz podnoszenie kondycji fizycznej.

Siłownia „Słoneczko” zapewniać będzie swoim klientom możliwość regularnego treningu fizycznego, w godzinach 12.00 – 22.00. Godziny otwarcia siłowni pozostawiają duży wybór czasu ćwiczeń. Wykwalifikowani trenerzy doradzą każdemu ćwiczącemu zindywidualizowany zestaw ćwiczeń. Każdy ćwiczący będzie miał również możliwość wykapania się po treningu.

Poza możliwością treningów Siłownia „Słoneczko” zapewni swoim klientom nabywanie na miejscu odżywek dla sportowców oraz korzystnie z barku wyposażonego w napoje chłodzące.

Siłownia „Słoneczko” będzie oferować swoim klientom następujące napoje i odżywki:

Ø      woda mineralna Arctic : tani napój, łatwo gaszący pragnienie

Ø      Coca-Cola, Pepsi, Fanta, Sprite: wysokoenergetyczne napoje gazowane

Ø      Soki niegazowane: grapefruitowy, czarna porzeczka, bananowy

Ø      Isostar: popularny na świecie napój izotoniczny dla sportowców. Oprócz witamin i składników mineralnych zawiera wysokoenergetyczny hydrant węglowy, który dostarcza niezbędnej energii w czasie wzmożonego wysiłku fizycznego.

Ø      Dynamic: izotoniczny napój dla sportowców, pokrywający 20% dziennego zapotrzebowania dorosłego człowieka na witaminy, zawiera składniki mineralne i glukozę,

Ø      Olimp Carbo: produkt firmy „sport-Atut” zawierający kompozycję węglowodanów, co zapewnia ciągłe dostarczanie energii do mięśni podczas wysiłku fizycznego.

Ø      Olimp 65 – odżywka wysokobiałkowa z dużą procentową zawartością węglowodanów.

3.3. Niezbędne zezwolenia

Obecnie do prowadzenia działalności sportowej nie potrzebne są żadne zezwolenia.

3.4. Rynek docelowy

Miasto Głogów liczy prawie 75 tys. mieszkańców. Na jego terenie znajdują się filie uczelni wyższych, do których uczęszcza wiele młodzieży i studentów. Do nich przede wszystkim kierowana jest oferta Siłowni. Rynek docelowy Siłowni „Słoneczko” stanowią, zatem głownie młodzi mieszkańcy miasta Głogów oraz powiatu głogowskiego.

3.5. Podaż na rynku

Podaż usług w zakresie treningów kulturystycznych na lokalnym rynku jest dość znaczna. Na terenie miasta działa około czterech konkurentów. Kluby te w zasadzie nie różnią się wiele od siebie, są małe i do siebie podobne.

     3.6.Ocena konkurencji

Dla porównania wybrałam dwa najbardziej się liczące na rynku.

·         Klub „Goliat” zlokalizowany jest na parterze budynku mieszkalnego przy ulicy Śniadeckich 12. Cena karnetu jest stosunkowo niska – wynosi zaledwie 35 złotych. Z siłowni można korzystać w godzinach 16,00 – 22.00, codzienne oprócz sobót i niedziel. Pozostający do dyspozycji klubu sprzęt to: atlas „Olimp 08” oraz duża liczba sztang i sztangielek. Klub poza możliwością treningu nie świadczy żadnych dodatkowych usług, nie posiada barku, gdzie można by się napić czegoś po treningu. Inne istotne wady klubu to:

- złe warunki sanitarne- klub posiada tylko jedną kabinę natryskową i jedną kabinę WC, zaniedbane wnętrze, nieprzyjemny zapach,

- niedobór ławek i szafek dla ćwiczących

 

·         Atlas Club” zlokalizowany jest w pawilonie wolno stojącym na terenie prywatnej działki przy ul. Strumykowej 35. cena karnetu (3 razy w tygodniu po 1,5 godz.) wysoka: 55 zł. Klub otwarty jest codziennie oprócz niedziel w godzinach 14.00 – 22.00. klub dysponuje barkiem serwującym napoje (wodę, soki, napoje alkoholowe), ma przestronne, eleganckie wnętrze. Ćwiczący mają do dyspozycji bogaty zestaw sprzętu (atlas, suche wiosła, stepper, modlitewnik, bieżnia, ławka skośna).

Do najistotniejszych wad klubu zaliczyć należy:

- wysokie ceny usług

-małą liczbę miejsc dla ćwiczących

 

Z powyższych charakterystyk wynika, że obaj konkurenci posiadają istotne wady, co może się okazać ważnym czynnikiem przewagi konkurencyjnej Siłowni „Słoneczko”.

Projektowana Siłownia reprezentuje pośredni standard pomiędzy lokalnymi konkurentami.

3.7. Popyt na rynku

Z przeprowadzonych analiz rynkowych, w szczególności zaś rozmów z młodzieżą licealną oraz studentami, wynika, że istnieje duży, niezaspokojony popyt na usługi świadczone przez kluby kulturystyczne.

           Klub „Goliat” kieruje swą ofertę do niezbyt wymagających klientów

           Atlas Club” jest właściwie niedostępny dla młodzieży szkolnej i studentów z powodu wysokich cen karnetów.

Rynek lokalny jest chłonny, przy czym, jak wynika z przeprowadzonych badań – dla klientów istotne są trzy parametry, które spełnia Siłownia „Słoneczko”: szeroka gama oferowanych usług, przystępne ceny oraz dobre warunki treningu (duży wybór sprzętu, profesjonalny instruktarz oraz dobre warunki sanitarne). Atrakcyjna oferta siłowni „Słoneczko” pozwala mieć nadzieję na przyciągnięcie dużej grupy stałych klientów, a także przejęcie części klientów od konkurencji.

 

 

3.8. Ceny

Uwzględniając fakt, że Siłownia „Słoneczko” zamierza (przynajmniej na początku działalności) konkurować na rynku stosunkowo niskimi cenami przy wysokim standardzie usługi, ceny na usługi siłowni zostaną ustalone na poziomie bliskim cen klubu „Goliat”(tab.1). siłownia „Słoneczko” stosować będzie cztery kategorie karnetów:

o       open” - klient może korzystać z siłowni bez żadnych ograniczeń czasowych

o       Trzy razy w tygodniu po 1,5 godz.

o       Dwa razy w tygodniu po 1.5 godz.

o       Jeden trening w dowolnym wymiarze godzinowym

 

Tabela 1

Ceny usług w Siłowni „Słoneczko” w porównaniu z konkurentami (zł)

Karnet

Siłownia „Goliat”

Atlas Club”

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin