Zasady psychodydaktyki kreatywności (Torrance).doc

(27 KB) Pobierz

Zasady psychodydaktyki kreatywności

Zalecenia  dla  nauczycieli  podane  przez  E.P.Torrance’a:

1.      Ceń myślenie twórcze uczniów.

2.      Zwiększaj wrażliwość uczących się na różnorodne bodźce środowiskowe.

3.      Pobudzaj do operowania przedmiotami i ideami.

4.      Nauczaj sposobów systematycznej oceny każdego pomysłu.

5.      Wyrabiaj tolerancyjny stosunek do nowych idei i pojęć wytworzonych przez uczących się.

6.      Unikaj nauczania sztywnych schematów, unikaj jednostronnej rutyny w sytuacjach, gdzie istnieje wiele sposobów postępowania.

7.      Kultywuj w klasie atmosferę twórczą.

8.      Nauczaj młodzież sposobów oceny efektów swego myślenia twórczego.

9.      Ucz twórcze jednostki sposobów unikania nieprzyjemności i radzenia sobie z nimi.

10. Udzielaj informacji o procesie twórczym.

11. Rozwiewaj lęk przed doskonałością arcydzieł, czyli osiągnięć wybitnych twórców.

12. Popieraj i ceń inicjatywę uczniów w procesie nauczania.

13. Stawiaj uczniom zaskakujące pytania. Jednym z warunków twórczości jest noszenie się z problemem, który nie daje spokoju.

14. Stwarzaj sytuacje wymagające twórczego myślenia; stawiaj problemy o trudności dostosowanej do możliwości uczniów; od czasu do czasu zaintryguj zadaniem wymagającym maksymalnego napięcia.

15. Stwarzaj zarówno okresy aktywności, jak i spokoju. Twórcze idee rodzą się nie tylko w wirze działania, lecz w chwilach relaksu.

16. Udostępniaj środki niezbędne do realizacji pomysłów (np. mobilizacja zasobów szkoły, rodziców, instytucji).

17. Popieraj zwyczaj pełnej realizacji i weryfikacji pomysłów.

18. Rozwijaj konstruktywny krytycyzm.

19. Popieraj zdobywanie wiedzy w wielu dziedzinach. Wiedza spoza danej specjalizacji sprzyja rozwojowi oryginalności myślenia.

20. Kultywuj odwagę, żywość umysłu i umiejętność podejmowania ryzyka.

 

Zasady dydaktyki kreatywnej zapożyczone (adaptowane dla celów kształcenia szkolnego) z inwentyki (nauki o twórczym myśleniu w rozwiązywaniu problemów twórczych w technice):

 

1]  Zasada maksymalizacji pomysłów rozwiązania danego problemu zaleca poszukiwanie – przynajmniej na pierwszym etapie procesu twórczego – możliwie dużej liczby różnych rozwiązań danego problemu, spośród których później zostanie wybrane najlepsze rozwiązanie.  Zasada ta jest w sprzeczności ze stosowaną z reguły w praktyce szkolnej zasadą poszukiwania jednego (jedynie słusznego) rozwiązania (które od samego początku jest znane nauczycielowi).

2]  Zasada odroczonego wartościowania pomysłów zaleca powstrzymywanie się na pierwszym etapie procesu twórczego przed oceną generowanych pomysłów rozwiązania danego problemu.  Realizacja w praktyce szkolnej tej zasady napotyka na opory ze strony nauczycieli, przekonanych o tym, że ich główne zadanie polega na stałym ocenianiu zachowania się uczniów. Jest to zgodne z psychologiczną koncepcją wzmocnień, z której wynika, że im szybciej i częściej uczeń dowiaduje się o poprawności i skutkach swojego działania, tym jest lepiej. Obecnie nie ma wątpliwości co do tego, że powyższa prawidłowość ma zastosowanie głównie w odniesieniu do procesu opanowywania czynności typu odtwórczego. Inaczej jest jednak z czynnościami twórczymi, zwłaszcza na etapie generowania oryginalnych pomysłów. Wzmocnienia pozytywne w aktywności twórczej bardzo często są opóźnione w stosunku do aktualnej aktywności poszukiwawczej, albo nawet twórca otrzymuje wzmocnienia negatywne ze strony otoczenia.

Obie zasady mają na celu zapobieganie tendencyjności myślenia i znalezienia oryginalnego rozwiązania.

 

Źródło: W.Dobrołowicz, Psychodydaktyka kreatywności, Wydawnictwo WSPS, Warszawa 1995.

 

Uczniowie kreatywni

     U podstaw rozróżnienia na uczniów zdolnych (uzdolnionych) oraz kreatywnych (twórczych) leżą dwa rodzaje zdolności, a mianowicie – typu odtwórczego oraz twórczego. Zdolności odtwórcze przejawiają się w łatwości uczenia się znanych informacji i czynności, w szybkim i łatwym przyswajaniu materiału nauczania. Uczeń zdolny w tym znaczeniu legitymuje się wysokim ilorazem inteligencji, dobrą pamięcią, pojętnością itp. Zdolności twórcze przejawiają się głównie w pomysłowości, inicjatywie, plastyczności oraz oryginalności wyobraźni i myślenia. Te dwa rodzaje zdolności nie muszą się wzajemnie wykluczać, korzystnie jest, gdy idą w parze. Niemniej niedostrzeganie różnic między zdolnościami typowo odtwórczymi i twórczymi może pociągać za sobą daleko idące konsekwencje pedagogiczne.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin