stymulacja od podstaw.doc

(105 KB) Pobierz
PIELĘGNACJA PODSTAWOWA

Opracowano na podstawie „Stymulacja od podstaw” Andreas Fröhlich

 

1. PIELĘGNACJA  PODSTAWOWA

 

1.       Pielęgnacja ciała

   - uaktywnianie osób głęboko niepełnosprawnych, aby mogły się one lepiej orientować

     w otoczeniu i przebiegu codziennych zdarzeń

- codzienne zabiegi: w trakcie kąpieli, brania prysznica, suszenia czy wycierania

   dochodzi do intensywnego kontaktu , ciało przyjmuje różne pozycje, doznaje wielu

    bodźców dostarczających zróżnicowanych wrażeń zmysłowych.

-  trudności w samodzielnym zaspokajaniu potrzeb fizjologicznych

     - pobudzanie pęcherza,

     - spowolnienie pracy jelit

     - odpowiednia dieta, bogata w błonnik

     - masaż

Toaleta i kąpiel

    - niezbędne czynności wykonywać zawsze w ten sam sposób

    - czynności winny być wykonywane bez zbędnego pośpiechu

    - kąpiel dostarcza wrażeń

    - dodatkowych wrażeń mogą dostarczyć czynności po: wycieranie, , suszenie włosów,  

      smarowanie kremem

Ubieranie rozbieranie

   - może być bardzo uciążliwe,

   - wzmożone napięcie mięśni

   - nie ubierać w pozycji całkowicie leżącej

   - warto poruszyć każdy staw: stopy, kolana, biodrowy, kręgosłup, ramiona, łokcie,

     nadgarstki.

Zmiana pozycji i ruch

   - osoby niepełnosprawne często samodzielnie nie mogą zmieniać pozycji

   - zawsze lepsza jest pozycja zgięta niż wyprostowana

   - osoba niepełnosprawna powinna mieć świadomość ruchów

2. Pielęgnacja specyficzna

   - może wpłynąć na poprawę ogólnej sytuacji zdrowotnej

   Silne odwodnienie

   - przestrzeganie podawania dużej ilości płynów

   - podczas terapii zaleca się picie soków owocowych, jedzeniu dość słonych zup

   - specyficzna – perfuzja (wlewki, kroplówki)

Odleżyny

   - gimnastyka lecznicza

   - nacieranie preparatami z wody i oliwy

   - masaż z poklepywaniem

   - częste zmiany ułożenia ciała

   - poduszki napełnione wodą, powietrzem lub żelem

   - krążki z gumy, gąbki, bawełny

   - pocieranie obrzeży ran kostką lodu

   - osuszanie ran suszarką do włosów

  Próchnica, paradontoza, pleśniawki i zapalenie ślinianek

    - systematyczna pielęgnacja jamy ustnej, zębów

    - płukanie jamy ustnej wodą morską lub wodą z dodatkiem soli morskiej

   - napary  z szałwi, rumianku

   - smarowanie specjalnym preparatem

  - regularne natłuszczanie warg

Obstrukcje

  - spowodowane brakiem ruchu, stałą spastycznością, nieodpowiednim odżywianiem,

     częstym przyjmowaniem środków przeczyszczających

   - gimnastyka lecznicza

   - masaże okrężnicy

   - częste i regularne zmiany pozycji

   - ciepłe kąpiele

   - lżejsze posiłki

    Lewatywy i środki przeczyszczające)

Zapalenie pęcherza moczowego i miedniczek nerkowych

  - niewystarczająca higiena związana z funkcjonowaniem układu moczowo płciowego

   ( osoby cewnikowane i nie kontrolujące swoich potrzeb fizjologicznych)

  - wypijanie dużych ilości płynów

  - regularne kontrole urologiczne

  - oklepywanie pęcherza spastycznego

  - cewnikowanie

Zapaść

  - chroniczny brak ruchu

  - regularne i prawidłowe zmiany pozycji

  - podnoszenie  się

  - podtrzymujące pończochy

  - wentylacja pomieszczenia

  - lekkie posiłki

  - hartowanie

Zapalenie dróg oddechowych, zapalenie płuc

  - brak ruchu

  - oddychanie płytkie

  - zmiany pozycji, świeże powietrze, odpowiednia wilgotność

  - oklepywanie pleców

  - inhalacje

3. Pomoce do przyjmowania różnych pozycji

  -Układnie w określonej pozycji zmienia i nadaje ciału położenie w przestrzeni. Od nich

   zależą doznania, np. poczucie stabilności, zbliżanie się do przedmiotów. Pozycje

   powinny umożliwić pewną autonomię, pomagać utrzymać równowagę i ograniczać

   skutki patologicznych schematów ruchowych. Przeważają patologiczne odruchy

   wyprostne (rys. 3  i 4) . Powinno się prowadzić do zginania stawów. Na początek

   niezbyt  długo.

- nadawanie pozycji zapobiega deformacjom kośćca, utrudnia to min. oddychanie,

   przemieszczanie organów, pielęgnację.

- zapobieganie odleżynom

  Ważne jest aby pozycja ciała umożliwiała aktywność i nie sprawiała bólu i  była

  możliwość relaksu.

  Pomoce:

  -Wózki inwalidzkie,

- siedziska

- sześciany z  gąbki

- siedzenia – worki

- poduszki pneumatyczne

- worki z piaskiem

- kliny rehabilitacyjne

- wałki

- materace wodne

- blaty z płyt drewnianych

- wanny do napełniania różnymi elementami

- huśtawka

- pomoce do przyjmowania pozycji na boku

- formy do układania w pozycji na boku (rys.12)

- platforma do przyjmowania pozycji na boku (rys.13)

4. Problemy hospitalizacji

  Wiele osób cierpi nierzadko na różnego rodzaju poważne lub przewlekłe choroby co wymaga niejednokrotnie dłuższego pobytu  w szpitalu. Z kolei ze szpitalem wiążą się negatywne wspomnienia. Rodzic często musi przebywać z dzieckiem w szpitalu, bo pełni rolę „tłumacza” dziecka, a także przyjąć większą część opieki i pielęgnacji co jest z korzyścią dla dziecka, ale może mieć też negatywne skutki.

- bliska osoba powinna w sposób szczegółowy , jasny opisać personelowi lekarskiemu

  Zachowanie osoby niepełnosprawnej (czy mówi, jak reaguje na słowa, że potrzebuje

  delikatnego podejścia itp.

- ważne jest znalezienie właściwego ułożenia ciała i zapobieganie odleżynom

- karmienie stwarza problemy, gdyż mają one swoje przyzwyczajenia i wymagania

  i trwają zbyt długo, czyli są męczące

- pobyt w szpitalu jest monotonny

5. Karmienie i pojenie

Karmienie często sprawia olbrzymi problem – jest to często nieprzyjemne, a czasem nawet niebezpieczne. Należy w ogóle nauczyć przyjmować pożywienie. Tak więc znaleźć taką formę karmienia, aby była możliwa do przyjęcia i nie powodowała urazów.

Należy osobie niepełnosprawnej wielorako dostawczych odpowiednią ilość pokarmu przy jak najmniejszym wysiłku, Jednym z problemów jest zachłystywanie się, czyli dostawanie się cząstek pokarmu do tchawicy, oskrzeli, a nawet do płuc. U tych osób w płucach jest wiele ciemnych plam, więc zachłyśnięcie może spowodować zagrożenie życia , a czasem nawet śmierć. Osoby głęboko wielorako niepełnosprawne „ ze strachu przed zakrztuszeniem się” odmawiają przyjęcia  „zagrażającego jedzenia”

Niepełna kontrola głowy i tułowia – zdarza się, że głowa osoby karmionej znajduje się w stanie nadmiernego wyprostowania, co pociąga za sobą szerokie otwarcie ust, Zamknięcie ust w tym położeniu jest niemożliwe.. Aby tego uniknąć , pomocna jest postawa siedząca lub wpół leżąca, z wyraźnym zgięciem stawów biodrowych i kolanowych. Gdy głowa jest nadmiernie pochylona lub zgięta  więc płyny i pokarm może wypadać  z ust.

Z kolei dyskineza – częste nieskoordynowane ruchy głowy w różnych kierunkach  - powodują trudności z trafieniem do źródła pokarmu.

Nieumiejętność połykania –zdarza się, że odruch połykania nie jest wystarczająco rozwinięty. Karmienie jest utrudnione lub wręcz niemożliwe.

Zaburzenia koordynacji żucia – możliwe są proste ruchy zawiasowe. Często więc jedzenie nie jest w ogóle rozdrabniane lub źle. Przełykane są duże kawałki co może grozić zadławieniem.

Odruchowe ruchy języka- w czasie nadmiernego wyprostowania ciała widać wysuwanie się języka, a tym samym wypadanie jedzenia  z ust.

      Podstawowe pozycje przy karmieniu – problemy  z jedzeniem mogą często występować

      ponieważ jest nieprawidłowe ułożenie ciała. Wskazane jest symetryczna postawa ciała,

     a szczególnie centralne położenie głowy. Ważne jest również unikanie nadmiernego jaki

      i zbytniego zgięcia głowy. Ruchy ust i gardła powinny być swobodne.

     Łatwiej karmić gdy karmiona osoba leży. Jednak kończyny dolne powinny być zgięte 

     (rys.14)  i osoba ta powinna mieć coś pod głową. Ważne jest aby wokół panował spokój.

      Picie i czynności towarzyszące – czynność picia, która ma za zadanie utrzymanie przy

     życiu  winna mieć też aspekt komunikacji społecznej. Najlepiej by było żeby o soba

     niepełnosprawna mogła nauczyć się sama pić – decydowała by ile i kiedy by piła.

     Nauka picia

     - kroplomierz – by odmierzać po parę kropel na początek nauki picia – daje się na język

     - kwaśny napój – na tylną część języka

     - z czasem zwiększać ilość płynu (do 10-12 kropel)

   - gdy opanuje naukę połykania można podać inny płyn, powoli zwiększając jego ilość

     - następnie nadal w kroplach, na przednią część języka

     - zwiększanie ilości płynu może się odbywać za pomocą małej „gąbki do ssania” lub

       „gąbki na patyku”

    - zastosowanie plastykowych butelek w których w środku zakrętki znajduje się rurka, przez

      którą wlewa się płyn ściskając butelkę, na końcu rurki można umieścić mały smoczek – to   

      jest przygotowanie do kolejnego etapu

    - picie przy pomocy butelek Goldschmidta – może ssać powoli, bawić się butelką, nie ma

      nadmiaru płynu w ustach więc nie zadławia się, niekiedy butelkę przyczepia się do wózka

    - piecie z butelki ze smoczkiem – niektóre dzieci mogą się tego nauczyć, mogą też same

      trzymać butelkę

    - dobra jest pozycja na boku, niektóre mogą leżeć na leżeć na brzuchu

    - większość dzieci z  głęboką wieloraką niepełnosprawnością nie potrafi pić samodzielnie

      z kubka

     Jedzenie i czynności towarzyszące

     Wargi, język i podniebienie  badają   przedmioty. Dopóki dziecko samo nie zgromadzi

    Wystarczających doświadczeń, jego rozwój nie osiągnie  poziomu   umożliwiającego

      samodzielne, poprawne posługiwanie się produktami jadalnymi. Dobrze do tego nadają

      się lizaki o   różnym smaku. Jama ustna  osoby niepełnosprawnej charakteryzuje   się

      zmniejszoną wrażliwością. Wczesne odruchy wymiotne mogą utrzymywać się przez

     dłuższy  czas . Można je zmniejszyć   poprzez zwiększanie doznań           sensoryczno-

     motorycznych. Dlatego też jedzenie stałych pokarmów winno być poprzedzone stymulacją

     oralną   poprze testowanie      w ustach różnych powierzchni, różnych kształtów i różnych

     stopni   twardości.  Stymulacja tez        poprzez: dotykanie twarzy ( w tym i ust), zimne 

     przedmioty,   szczoteczki do zębów, małe gąbki   nasączone   płynami, woreczki do żucia,

     przedmioty   do gryzienia (grzechotki, gryzaki), zabawy ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin