Jak uniknąć wypadków.docx

(20 KB) Pobierz

Scenariusz zajęć

 

OPRACOWANIE I REALIZACJA                      Kinga Jóźwiak

MIEJSCE                                                                  : Szkoła Podstawowa

KLASA                                                                      : III

CZAS TRWANIA                                                     : 90 min

KRĄG TEMATYCZNY                            :

TEMAT DNIA W BLOKU                         : Jak uniknąć wypadków?

 

 

TEMATYKA OBSERWOWANYCH ZAJĘĆ:

Proponowanie przez dzieci różnych rozwiązań do sytuacji prezentowanych na ilustracjach. Podawanie przykładów z własnych obserwacji i doświadczeń. Wyklejanie znaku „przejście dla pieszych” wycinankami. Układanie zdań z rozsypanki wyrazowej i zapisywanie ich

w zeszycie. Nauka przechodzenia przez jezdnię.

 

CELE OPERACYJNE:  

·                 Uczeń wie jak należy się bawić, aby uniknąć wypadków drogowych. 

·                 Uczeń słucha ze zrozumieniem treści opowiadania czytanego przez nauczyciela.

·                 Uczeń układa i pisze zdania ostrzegające przed wypadkami.

·                 Uczeń wie do czego służą znaczki odblaskowe.

·                 Uczeń potrafi wyrazić swoje uczucia i emocje w sposób plastyczny.

    

WYCHOWAWCZE

·                 Uczeń zna i stosuje zasady obowiązujące podczas zajęć, w tym podczas pracy grupowej

 

METODY AKTYWNOŚCI: (wg R. Więckowskiego)  

INFORMACYJNE:

·                 wyjaśnienie werbalne

·                 wyjaśnienie ilustrowane   

·                 opis z wykorzystaniem pomocy graficznych

·                 opis z wykorzystaniem okazów naturalnych

 

HEURYSTYCZNE:

·                 problemowa

·                 elementy dyskusji

·                 elementy dialogu

 

FORMY AKTYWNOŚCI: (wg R. Więckowskiego)

·                 aktywność indywidualna jednolita

·                 aktywność indywidualna zróżnicowana

·                 aktywność grupowa jednolita

·                 aktywność z całą klasą

 

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: (wg R. Więckowskiego)

  KONWENCJONALNE:

·         ilustracje przedstawiające sytuacje na drodze

·         odblaski

·         kamizelka

·         makieta przejścia dla pieszych

·         rekwizyty: znak „przejście dla pieszych”, sygnalizacja świetlna

·         kartki z imionami uczniów

·         karty pracy

·         karteczki do losowania

 

TECHNICZNE:

·         magnetofon  

·         płyta CD z nagraniem odgłosów ruchu drogowego

 

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

I.                                  Część  wstępna

1.      Czynności organizacyjno – porządkowe, rozdanie uczniom kartek z ich imionami.

II.                               Część główna

1.       Wprowadzenie do tematu zajęć: rozdanie dzieciom plątaninki wyrazowej, rozwiązanie jej, zapisanie hasła: „Bądź  bezpieczny na drogach” i  wklejenie karty pracy do zeszytu (KARTA PRACY 1)

 

2.       Przeczytanie przez nauczyciela opowiadania o Agatce, która źle przechodziła przez jezdnię . (ZAŁĄCZNIK 1). Zadawanie dzieciom pytań :

·         O kim jest to opowiadanie ?

·         Co zrobiła Agatka ?

·         Dlaczego Agatka źle się zachowała ?

·         Co mogło się stać Agatce ?

·         Jak powinna się zachować Agatka?

 

3.       Umieszczenie na tablicy ilustracji dotyczących złego oraz poprawnego zachowania w pobliżu jezdni. Uszeregowanie ich przez dzieci w odpowiedni sposób (po lewej zachowanie poprawne, po prawej- niepoprawne). (ZAŁĄCZNIK 1) Rozdanie uczniom kart pracy z ilustracjami błędnych zachowań, wspólne ich podpisanie.

 

4.       Zaprezentowanie dzieciom znaku „przejście dla pieszych”, przykładowych odblasków oraz kamizelek. (ZAŁĄCZNIK 2) Zadawanie dzieciom pytań:

·         Czy widzieliście taki znak?

·         Gdzie go widzieliście?

·         W jaki inny sposób oznaczone są „zebry”, czyli przejścia dla pieszych?

·         Na jaki świetle przechodzimy przez jezdnię?

·         Czy wiecie do czego służą odblaski?

·         Czy macie odblaski przy swoich plecakach?

 

5.       Nauczyciel czyta wiersz „Gdy zamierzasz przejść ulicę” Wandy Chotomskiej:

Gdy zamierzasz przejść ulicę

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin