KONSPEKT LEKCJI Z GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ DLA KLASY II i III.doc

(43 KB) Pobierz
KONSPEKT LEKCJI Z GIMNASTYKI KOREKCYJNEJ DLA KLASY II i III

KONSPEKT LEKCJI Z GIMNASTYKI KOREKCYJNO – KOMPENSACYJNEJ

 

 

Wada:                                          Plecy okrągłe 

Miejsce ćwiczeń:              sala gimnastyczna

Liczba ćwiczących:              12  

Przybory:              materace, laski gimnastyczne, woreczki, tekturki kolorowe i znaczki dwukolorowe, kocyki, pudełka po zapałkach  

Przyrządy:                            drabinki przyścienne

Metody:                            zabawowa, ścisła, zabawowo-naśladowcza

Zadania szczegółowe:             

              rozciąganie mięśni piersiowych, wzmacnianie mięśni grzbietu, elongacja kręgosłupa, likwidacja dystonii mięśniowej kręgosłupa 

              korekcja postawy na co dzień i w różnych sytuacjach, kształtowanie umiejętności nazywania poszczególnych części ciała (np. gdzie znajdują się barki, łopatki, ramiona, kończyny górne, dolne itd.)

              Przypomnienie dzieciom na czym polega wada i jak jej zapobiegać 

              samokontrola i ocena postawy ciała

 

TOK LEKCYJNY

 

NAZWA I OPIS ĆWICZENIA (ZABAWY)

CZAS DOZOWANIA

CZĘŚĆ WSTĘPNA

 

1. Ćwiczenia organizacyjno-porządkowe

 

 

2.Zabawa ożywiająca z elementami czworakowania

 

3. Zabawa orientacyjno -porządkowa

 

 

Zbiórka w szeregu. Podanie zadania lekcji. Zwrócenie uwagi na polega wada pleców okrągłych i jak jej zapobiegać. Przypomnienie nazewnictwa niektórych części ciała. 

 

 

"Berek" - dzieci w pozycji podpór tyłem, kolana ugięte poruszają się po całej sali. Złapane dziecko wykonuje "most", czeka na "wybawienie" tzn. przejście innego dziecka pod mostem. Zmiana "Berka".

Uwaga: Biodra uniesione wysoko. Rozdanie kolorowych znaczków.         

 

"Kolory" dzieci poruszają się na paluszkach po sali. Na sygnał gwizdka i uniesienie kolorowych znaków, zespoły siadają skrzyżnie RR na kolanach .Wygrywa zespół, który jako pierwszy się ustawi i przyjmie prawidłową postawę.

 

 

 

 

 

 

 

4 x zmiana "Berka"

CZĘŚĆ GŁÓWNA

 

1.Ćwiczenia rozciągające mięśnie piersiowe, czynnie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.Ćwiczenia rozciągające mięśnie piersiowe, biernie

 

 

Ćwiczenia

w płaszczyźnie strzałkowej

 

 

 

 

2. Ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu  (odcinek piersiowy)  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Ćwiczenia oddechowe oporowane + rozciąganie biernie MM piersiowych

 

 

4. Ćwiczenia wzmacniające mięsnie ściągające łopatki

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Ćwiczenie oddechowe

 

 

 

 

6.Ćwiczenia na drabinkach

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.Ćwiczenia oddechowe wspomagane 

 

 

 

 

 

 

8.Ćwiczenia w dwójkach 

 

 

 

9. Ćwiczenia przyjmowania postawy skorygowanej i kształtujące nawyk postawy skorygowanej

 

 

 

P.W. – Leżenie przodem. Nogi wyprostowane i złączone. Ręce wyprostowane i wyciągnięte w bok, w jednej dłoni woreczek. Głowa uniesiona, wyciągnięta w przód, wzrok skierowany w podłogę. Pod brzuchem, w okolicy pępka, zrolowany kocyk.    

Ruch – Przeniesienie wyprostowanych rąk w tył i przełożenie woreczka z ręki do ręki nad biodrami.

 

P.W - – Leżenie przodem. Nogi wyprostowane i złączone . Ręce wyprostowane i wyciągnięte przed siebie. W dłoniach woreczki. Głowa uniesiona wyciągnięta w przód.  . Pod brzuchem, w okolicy pępka, zrolowany kocyk.    

Ruch – Uniesienie wyprostowanych rąk nad podłogę i wyrzut woreczków w górę.

  

P.W - Leżenie przodem. Nogi wyprostowane i złączone . Ręce wyprostowane i wyciągnięte przed siebie. . Pod brzuchem, w okolicy pępka, zrolowany kocyk. Przed głową na podłodze leży piłka

Ruch – Przeniesienie wyprostowanych rąk na piłkę i klaśniecie.   

 

 

 

P.W – Klęk prosty. Laska ustawiona pionowo przed sobą, trzymana oburącz na wysokości bioder. Opad tułowia w przód.

Ruch- Wytrzymać rozluźnić mięsnie piersiowe.

         

 

P.W. - Pozycja niska Klappa, stopy ustabilizowane, laska szeroko trzymana w dłoniach.   

Ruch: wznos laski w górę, wytrzymanie, odpoczynek

 

 

 

 

P.W. - Leżenie przodem, nogi wyprostowane i złączone, głowa uniesiona, wyciągnięta w przód, wzrok skierowany w podłogę. Ręce wyciągnięte w przód w skos uniesione nad podłogą. W dłoni jednej ręki piłka. . Pod brzuchem, w okolicy pępka, zrolowany kocyk.    

 

Ruch: Przetaczanie piłki po podłodze z ręki do ręki Uwaga: klatka piersiowa przylega do podłogi, a ręce powinny być uniesione nad podłogę.

 

P.W. - Leżenie przodem, nogi wyprostowane i złączone, głowa uniesiona, wyciągnięta w przód, wzrok skierowany w podłogę. Ręce uniesione nad podłogę. W dłoniach przed głową, piłka ciężka.

Pod brzuchem, w okolicy pępka, zrolowany kocyk

Ruch – Toczenie piłki po podłodze w przód

 

 

P.W. - Leżenie tyłem, kolana ugięte, stopy ustalone, laska w doniach,

RR wyprostowane w górze

Ruch: "brzuszki" z wznosem i przełożeniem laski za plecy

 

P.W. - Siad prosty, laska w prawej dłoni

Ruch: przeniesienie laski z prawej dłoni do lewej pod prostymi złączonymi nogami (wykonanie siadu równoważnego)

Uwaga: ćwiczenie zakończone odmachem ramion w bok

 

P.W. – Dwaj ćwiczącyeżeniu przodem na kocykach twarzami do siebie. Nogi wyprostowane i złączone. Dłonie podane partnerowi.

Ruch – Równoczesne ślizgi na kocykach po podłodze w przód i w tył ugięcia i wyprostowania rąk .

 

P.W – Klęk na kocyku. Opad tułowia w przód. Plecy wyprostowane. Ręce w pozycji „skrzydełek”. W dłoniach laski. Współćwiczący stoi przed kolegą tyłem do niego, trzymając w dłoniach, drugie końce lasek

Ruch – Współćwiczący- w niewielkim opadzie w przód – idzie w przód, ciągnąc za sobą partnera. Ćwiczący utrzymuje ręce w pozycji „skrzydełek”

 

P.W. - Leżenie przodem, RR ugięte na wysokości klatki piersiowej, dłonie skierowane do siebie

Ruch: ślizgi na podłodze + dmuchanie pudełka po zapałkach

Uwaga: klatka piersiowa przylega do podłogi

 

 

P.W. - Stojąc w lekkim rozkroku

Ruch: opady tułowia wyprostowanego na drabinki

 

P.W. - Zwis tyłem na drabinkach "wahadełka"

 

P.W. - Przysiad zwieszony na drabinkach

Ruch: wyprost nóg w kolanach, głowa między RR, delikatne naciąganie

 

P.W. - Zwis tyłem na drabinkach

Ruch: rowerek

 

 

 

P.W. - Stojąc 

Ruch: opad tułowia w przód twarzą do siebie, dłonie oparte na łopatkach partnera, ćwiczący równocześnie naciskają rękami na plecy kolegi spychając je w dół   

 

P.W. - Siad ugięty tyłem do siebie

Ruch: przenoszenie RR bokiem w dół i w górę

 

 

P.W. j.w.

Ruch: podanie rąk partnerowi, który wykonuje opad tułowia w przód, ciągnąc partnera na swoją stronę. Współćwiczący nie oporuje.

 

P.W. - Jeden ćwiczący klęk podparty, drugi leży na plecach pierwszego, ćwiczenie rozluźniające "huśtaweczka". Zmiana ćwiczących      

 

P.W. Stanie postawie skorygowanej z woreczkiem na głowie. Ręce wzdłuż tułowia.

Ruch – Marsz z utrzymaniem postawy skorygowanej i z utrzymaniem woreczka na głowie

P.W. Stanie postawie skorygowanej z woreczkiem na głowie. Ręce wzdłuż tułowia.

Ruch- Przejście do siadu i powrót do stania z utrzymaniem postawy skorygowanej i utrzymaniem woreczka na głowie

 

 

 

 

10-15 powtórzeń każdego ćwiczenia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

podczas wykonywania ćwiczeń przypomina-my dzieciom nazewnictwo poszczegól-nych części 

ciała – można przeprowadzić to w formie konkursu

i zadawać dzieciom pytania, nagradzając osobę, która udzieliła najwięcej poprawnych odpowiedzi

(np. wpis do dzienniczka ucznia- to skutkuje- sprawdzone )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CZĘŚĆ KOŃCOWA

 

 

Zabawa uspokajająca

 

 

 

Zakończenie

 

 

 

 

 

 

 

"Wichura" – Uczestnicy zabawy podzieleni na grupy. Jedna z nich to są drzewa, a druga to wichura. Na sygnał wichura zaczyna dmuchać na drzewa, a te kołyszą się na wietrze

 

 

Omówienie lekcji, pożegnanie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ok. 2min.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin