KONSPEKT LEKCJI Z GIMNASTYKI KOREKCYJNO – KOMPENSACYJNEJ
Wada: Plecy okrągłe
Miejsce ćwiczeń: sala gimnastyczna
Liczba ćwiczących: 12
Przybory: materace, laski gimnastyczne, woreczki, tekturki kolorowe i znaczki dwukolorowe, kocyki, pudełka po zapałkach
Przyrządy: drabinki przyścienne
Metody: zabawowa, ścisła, zabawowo-naśladowcza
Zadania szczegółowe:
rozciąganie mięśni piersiowych, wzmacnianie mięśni grzbietu, elongacja kręgosłupa, likwidacja dystonii mięśniowej kręgosłupa
korekcja postawy na co dzień i w różnych sytuacjach, kształtowanie umiejętności nazywania poszczególnych części ciała (np. gdzie znajdują się barki, łopatki, ramiona, kończyny górne, dolne itd.)
Przypomnienie dzieciom na czym polega wada i jak jej zapobiegać
samokontrola i ocena postawy ciała
TOK LEKCYJNY
NAZWA I OPIS ĆWICZENIA (ZABAWY)
CZAS DOZOWANIA
CZĘŚĆ WSTĘPNA
1. Ćwiczenia organizacyjno-porządkowe
2.Zabawa ożywiająca z elementami czworakowania
3. Zabawa orientacyjno -porządkowa
Zbiórka w szeregu. Podanie zadania lekcji. Zwrócenie uwagi na polega wada pleców okrągłych i jak jej zapobiegać. Przypomnienie nazewnictwa niektórych części ciała.
"Berek" - dzieci w pozycji podpór tyłem, kolana ugięte poruszają się po całej sali. Złapane dziecko wykonuje "most", czeka na "wybawienie" tzn. przejście innego dziecka pod mostem. Zmiana "Berka".
Uwaga: Biodra uniesione wysoko. Rozdanie kolorowych znaczków.
"Kolory" dzieci poruszają się na paluszkach po sali. Na sygnał gwizdka i uniesienie kolorowych znaków, zespoły siadają skrzyżnie RR na kolanach .Wygrywa zespół, który jako pierwszy się ustawi i przyjmie prawidłową postawę.
4 x zmiana "Berka"
CZĘŚĆ GŁÓWNA
1.Ćwiczenia rozciągające mięśnie piersiowe, czynnie
.Ćwiczenia rozciągające mięśnie piersiowe, biernie
Ćwiczenia
w płaszczyźnie strzałkowej
2. Ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu (odcinek piersiowy)
3. Ćwiczenia oddechowe oporowane + rozciąganie biernie MM piersiowych
4. Ćwiczenia wzmacniające mięsnie ściągające łopatki
5. Ćwiczenie oddechowe
6.Ćwiczenia na drabinkach
7.Ćwiczenia oddechowe wspomagane
8.Ćwiczenia w dwójkach
9. Ćwiczenia przyjmowania postawy skorygowanej i kształtujące nawyk postawy skorygowanej
P.W. – Leżenie przodem. Nogi wyprostowane i złączone. Ręce wyprostowane i wyciągnięte w bok, w jednej dłoni woreczek. Głowa uniesiona, wyciągnięta w przód, wzrok skierowany w podłogę. Pod brzuchem, w okolicy pępka, zrolowany kocyk.
Ruch – Przeniesienie wyprostowanych rąk w tył i przełożenie woreczka z ręki do ręki nad biodrami.
P.W - – Leżenie przodem. Nogi wyprostowane i złączone . Ręce wyprostowane i wyciągnięte przed siebie. W dłoniach woreczki. Głowa uniesiona wyciągnięta w przód. . Pod brzuchem, w okolicy pępka, zrolowany kocyk.
Ruch – Uniesienie wyprostowanych rąk nad podłogę i wyrzut woreczków w górę.
P.W - Leżenie przodem. Nogi wyprostowane i złączone . Ręce wyprostowane i wyciągnięte przed siebie. . Pod brzuchem, w okolicy pępka, zrolowany kocyk. Przed głową na podłodze leży piłka
Ruch – Przeniesienie wyprostowanych rąk na piłkę i klaśniecie.
P.W – Klęk prosty. Laska ustawiona pionowo przed sobą, trzymana oburącz na wysokości bioder. Opad tułowia w przód.
Ruch- Wytrzymać rozluźnić mięsnie piersiowe.
P.W. - Pozycja niska Klappa, stopy ustabilizowane, laska szeroko trzymana w dłoniach.
Ruch: wznos laski w górę, wytrzymanie, odpoczynek
P.W. - Leżenie przodem, nogi wyprostowane i złączone, głowa uniesiona, wyciągnięta w przód, wzrok skierowany w podłogę. Ręce wyciągnięte w przód w skos uniesione nad podłogą. W dłoni jednej ręki piłka. . Pod brzuchem, w okolicy pępka, zrolowany kocyk.
Ruch: Przetaczanie piłki po podłodze z ręki do ręki Uwaga: klatka piersiowa przylega do podłogi, a ręce powinny być uniesione nad podłogę.
P.W. - Leżenie przodem, nogi wyprostowane i złączone, głowa uniesiona, wyciągnięta w przód, wzrok skierowany w podłogę. Ręce uniesione nad podłogę. W dłoniach przed głową, piłka ciężka.
Pod brzuchem, w okolicy pępka, zrolowany kocyk
Ruch – Toczenie piłki po podłodze w przód
P.W. - Leżenie tyłem, kolana ugięte, stopy ustalone, laska w doniach,
RR wyprostowane w górze
Ruch: "brzuszki" z wznosem i przełożeniem laski za plecy
P.W. - Siad prosty, laska w prawej dłoni
Ruch: przeniesienie laski z prawej dłoni do lewej pod prostymi złączonymi nogami (wykonanie siadu równoważnego)
Uwaga: ćwiczenie zakończone odmachem ramion w bok
P.W. – Dwaj ćwiczącyeżeniu przodem na kocykach twarzami do siebie. Nogi wyprostowane i złączone. Dłonie podane partnerowi.
Ruch – Równoczesne ślizgi na kocykach po podłodze w przód i w tył ugięcia i wyprostowania rąk .
P.W – Klęk na kocyku. Opad tułowia w przód. Plecy wyprostowane. Ręce w pozycji „skrzydełek”. W dłoniach laski. Współćwiczący stoi przed kolegą tyłem do niego, trzymając w dłoniach, drugie końce lasek
Ruch – Współćwiczący- w niewielkim opadzie w przód – idzie w przód, ciągnąc za sobą partnera. Ćwiczący utrzymuje ręce w pozycji „skrzydełek”
P.W. - Leżenie przodem, RR ugięte na wysokości klatki piersiowej, dłonie skierowane do siebie
Ruch: ślizgi na podłodze + dmuchanie pudełka po zapałkach
Uwaga: klatka piersiowa przylega do podłogi
P.W. - Stojąc w lekkim rozkroku
Ruch: opady tułowia wyprostowanego na drabinki
P.W. - Zwis tyłem na drabinkach "wahadełka"
P.W. - Przysiad zwieszony na drabinkach
Ruch: wyprost nóg w kolanach, głowa między RR, delikatne naciąganie
P.W. - Zwis tyłem na drabinkach
Ruch: rowerek
P.W. - Stojąc
Ruch: opad tułowia w przód twarzą do siebie, dłonie oparte na łopatkach partnera, ćwiczący równocześnie naciskają rękami na plecy kolegi spychając je w dół
P.W. - Siad ugięty tyłem do siebie
Ruch: przenoszenie RR bokiem w dół i w górę
P.W. j.w.
Ruch: podanie rąk partnerowi, który wykonuje opad tułowia w przód, ciągnąc partnera na swoją stronę. Współćwiczący nie oporuje.
P.W. - Jeden ćwiczący klęk podparty, drugi leży na plecach pierwszego, ćwiczenie rozluźniające "huśtaweczka". Zmiana ćwiczących
P.W. Stanie postawie skorygowanej z woreczkiem na głowie. Ręce wzdłuż tułowia.
Ruch – Marsz z utrzymaniem postawy skorygowanej i z utrzymaniem woreczka na głowie
Ruch- Przejście do siadu i powrót do stania z utrzymaniem postawy skorygowanej i utrzymaniem woreczka na głowie
10-15 powtórzeń każdego ćwiczenia
podczas wykonywania ćwiczeń przypomina-my dzieciom nazewnictwo poszczegól-nych części
ciała – można przeprowadzić to w formie konkursu
i zadawać dzieciom pytania, nagradzając osobę, która udzieliła najwięcej poprawnych odpowiedzi
(np. wpis do dzienniczka ucznia- to skutkuje- sprawdzone )
CZĘŚĆ KOŃCOWA
Zabawa uspokajająca
Zakończenie
"Wichura" – Uczestnicy zabawy podzieleni na grupy. Jedna z nich to są drzewa, a druga to wichura. Na sygnał wichura zaczyna dmuchać na drzewa, a te kołyszą się na wietrze
Omówienie lekcji, pożegnanie.
Ok. 2min.
tomera58