PLAN PRACY WYCHOWAWCZO- DYDAKTYCZNEJ GR.III
NA MIESIĄC LUTY
TEMATY KOMPLEKSOWE:
1.W świecie dźwięków.
2.Wesoła zima.
CELE OGÓLNE:
-wyrabianie sprawności i koordynacji ruchowej oraz umiejętności estetycznego poruszania się (5.3,5.4)
-nabywanie umiejętności wypowiadania swoich myśli na podstawie ilustracji, opowiadania, wiersza, piosenki (14.5, 3.3)
-rozwijanie wrażliwości muzycznej, słuchu , poczucia rytmu i tempa podczas zabaw i ćwiczeń przy piosenkach o tematyce zimowej, wzbogacenie wiadomości muzycznych (8.1, 7.2)
-rozwijanie pojęć matematycznych, stałej ilości płynu, rytmiczną organizacją czasu (dni tygodnia) (13.5,6)
ŚRODKI I SPOSOBY REALIZACJI TEMATU I:
1.Zestaw ćwiczeń porannych wg. B.Formy, G.Madejskiej str.224
2.Słuchanie nagranych odgłosów otaczającego świata taśmy magnetofonowej
Pomoce: taśmy z serii „Słucham i mówię”
3.Słuchanie wiersza „Rozmowa z fortepianem” D.Gellner
-rozmowa na temat wiersza
-zapoznanie z budową i mechanizmem działania pianina
4Słuchanie fragmentów scherza h-moll
-wprowadzenie dzieci do słuchania opowieścią o Chopinie, który tęskniąc za najbliższymi w noc wigilijną przypomina sobie Kolendę, którą śpiewał z rodziną. Nuty tej Kolędy wplótł w scherzo h-moll
-rozpoznawanie melodii kolędy „Lulajże Jezuniu’
-ekspresja ruchowa do części dynamicznej, żywej, siad na dywanie i słuchanie fragmentu spokojnego, nostalgicznego
Cele:
- dz.będzie sprawne ruchowo
-pozna budowę i mechanizmdziałania pianina
-pozna utwory F.Chopina
Ewaluacja:
-prawidłowe wykonywanie kolejnych ćwiczeń ze zwróceniem uwagi na bezpieczeństwo
-oglądanie w skupieniu wnętrza pianina, jego budowy i działania
-uważne słuchanie scherza h-moll, ekspresja ruchowa
1.Bajeczki muzyczne- improwizacje dziecięce na cymbałkach
2.Słuchanie czytanych fragmentów utworu ”Fryckowe lato”T. Goździkiewicza.
3.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych W.Szczotka str.44- gimnastyka rytmiczna według Kniessów
Pomoce: laseczki, szarfy, mała piłka, muzyka relaksacyjna
- dz. przybliżą sobie postać Chopina jako małego chłopca
-zainspirują się treścią książki do wyszukiwania i dostrzegania w otoczeniu dźwięków muzyki
-rozwiną sprawność i koordynację ruchową
-prawidłowe i bezpieczne wykonywanie kolejnych ćwiczeń, postępowanie zgodnie z instrukcją nauczycielki
1.Zestaw ćwiczeń porannych według B Formy, G.Madejskiej str.212
2.Słuchanie mazurków: gis- moll i c- dur
-zwrócenie uwagi na tempo, nastrój, rytm
-wyrażenie ruchem charakteru muzyki
3.Integracja muzyki z plastyką, przedstawienie elementów muzyki (tempa, melodii) w postaci kropek, linii, kompozycji kolorystycznej
4.Ćwiczenia słuchowe w trakcie spaceru, słuchanie odgłosów natury z zamkniętymi oczami
-rozwiną wrażliwość muzyczną, ekspresję plastyczną i ruchową
-prawidłowe wykonanie poleceń nauczycielki
-wystawa prac plastycznych
1.Słuchanie krótkich utworów lub fragmentów dłuższych utworów o rozmaitej dynamice, kontrastowym nastroju (walc, nokturn, ballada, etiuda), próby określania nastroju
2.Zabawy pobudzające i hamujące ruch- incytacje i inhibicje według B.Podolskiej „Rytmika dla dzieci” str.50
3.Zabawa ruchowa”Tunel”- zwrócenie uwagi na zmiany tempa, zatrzymywanie się na sygnał
4.Słuchanie fragmentów utworu „Fryckowe lato” T.Goździkiewicza
- dz. Będą wrażliwe na muzykę, podejmą próby określania jej dynamiki i nastroju
-dz. Będą rozwijały poczucie rytmu i tempa podczas zabaw ruchowych
-wypowiedzi na temat nastroju muzyki
-prawidłowe reagowanie na zmiany tempa i przerwy w muzyce
1.Zabawa orientacyjno- porządkowa „Zapamiętaj swoje miejsce”
2.Słuchanie piosenki „Warszawska poleczka” N. Kuczyńska, J.Wasowski
-rozmowa na temat piosenki
-realizacja ruchowa fragmentu zwrotki raz i dwa i raz i dwa według pomysłów dzieci (klaskanie , przytupywanie, uderzanie dłońmi o kolana)
-zabawa taneczna z piosenką, zapoznanie z podstawowymi krokami polki
3.Ćwiczenia oddechowe- dmuchanie na papierowe gwiazdki tak, aby nie spadały na dywan
- dz.rozwiną poczucie rytmu i estetyki ruchu podczas zabawy i nauki tańca z piosenką „Warszawska poleczka”
-poznają podstawowe kroki polki
-aktywny udział w zajęciach rytmicznych i zabawach ruchowych
1.Zabawa ruchowa z piłkami według B. Podolskiej str.60 „Dźwięki wysokie, średnie i niskie”
2.Zestaw ćwiczeń gimnastycznych – zabawy z gumą W.Szczotka str 60
Pomoce: gumy do skakania, balony, muzyka
-rozwiną koordynację ruchową, płynność przy wykonywaniu ruchów
-prawidłowe i bezpieczne wykonywanie kolejnych ćwiczeń
-udział w zabawach ruchowych
1.Zabawa słuchowa ”Dziwne dźwięki”
2.Zabawa rytmiczna „Zabawne koniki”
3.Krótka rozmowa na temat .tego co to jest orkiestra?
4.Słuchanie piosenki „Skaczące nutki” D.Gellner, B.Kolago
-rozmowa na temat piosenki, nauka refrenu
5.Zabawa ruchowa „Klawiatura”
Pomoce: szarfy
-dz.wzbogacą wiadomości muzycznych (orkiestra , nuty, instrumenty)
-rozwiną wrażliwość muzyczną , ekspresję, płynność ruchu
-aktywne uczestnictwo w zajęciach rytmicznych i zabawach ruchowych
-znajomość nazw instrumentów, rozumienie pojęcia orkiestra, dyrygent, nuta
1.Zabawa ruchowa „Tańczące nutki”
2.Zapoznanie z pojęciem muzycznym pauzy czyli przerwy w muzyce
3.Nauka piosenki „Skaczące nutki” z wypełnieniem pauz klaskaniem
4.Zabawa ruchowa „Na balu”
5.Bal karnawałowy
- dz .poznają pojęcie pauzy
-utrwalą reakcje na zmiany dynamiki oraz barwy i wysokości dźwięków
-znajomość piosenki, rozumienie pojęcia pauzy, reagowanie na pauzę w utworze zgodnie z instrukcją nauczycielki
-zdjęcia z balu karnawałowego
justynan21