Ciechaski_Jerzy_Otwarta_metoda_koordynacji_w_Unii_Europejskiej.pdf

(512 KB) Pobierz
R ADA R EDAKCYJNA
R OMAN K UNIAR , J ANUSZ S YMONIDES , S TANIS£AW P ARZYMIES ,
W IES£AW D OBRZYCKI , G RA¯YNA M ICHA£OWSKA ,
B OLES£AW B ALCEROWICZ , S TANIS£AW B IELEÑ , W IES£AW L IZAK
P RZEWODNICZ¥CY
E DWARD H ALI¯AK
Redakcja i korekta: Magdalena Pluta
Projekt ok³adki: Katarzyna Juras
© Copyright by Instytut Stosunków Miêdzynarodowych UW,
Warszawa 2003
ISBN 83-7383-064-2
83-89050-27-7
Wydawnictwo Naukowe Scholar Spó³ka z o.o.
ul. Krakowskie Przedmiecie 62, 00-322 Warszawa
tel./fax 828 95 63, 826 59 21, 828 93 91
dzia³ handlowy 635 74 04 wew. 219 lub jw. wew. 105, 108
e­mail: info@scholar.com.pl
http://www.scholar.com.pl
Wydanie pierwsze
Sk³ad i ³amanie: WN Scholar (Jerzy £azarski)
Druk i oprawa: Paper & Tinta, Warszawa
4
 
Spis treci
I. Otwarta metoda koordynacji
koordynacja przez wspólne cele
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
7
II. Strategia Lizboñska i jej cele spo³eczne . . . . . . . . . . . . . . . . .
14
Globalizacja, demografia i amerykañska Nemezis . . . . . . . . . . .
14
Strategia Lizboñska . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
17
Europejska Agenda Spo³eczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
20
III. Europejska Strategia Zatrudnienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
23
Cztery filary
Europejskiej Strategii Zatrudnienia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
26
Europejska Strategia Zatrudnienia
w Strategii Lizboñskiej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
29
Wzmocniona Europejska Strategia Zatrudnienia . . . . . . . . . . . .
30
Przygotowania Polski do udzia³u
w realizacji Europejskiej Strategii Zatrudnienia
. . . . . . . . . . . .
38
IV. Strategia Integracji Spo³ecznej Unii Europejskiej . . . . . . . . .
45
Wspólne cele z Nicei . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
47
Wspólnotowy Program Dzia³añ na Rzecz Walki
z Wykluczeniem Spo³ecznym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
48
Udzia³ krajów kandyduj¹cych
w realizacji Strategii Integracji Spo³ecznej . . . . . . . . . . . . . . . .
49
V. Strategia Ochrony Socjalnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
53
Wspólne cele z Laeken . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
55
Udzia³ pañstw kandyduj¹cych w realizacji
Strategii Ochrony Socjalnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
59
VI. Strategia UE w dziedzinie edukacji i szkolenia . . . . . . . . . .
61
Kszta³cenie i szkolenie w Strategii Lizboñskiej . . . . . . . . . . . . .
62
Jednolita Kompleksowa Strategia Kszta³cenia i Szkolenia . . . .
64
Udzia³ pañstw kandyduj¹cych w realizacji Jednolitej
Kompleksowej Strategii Kszta³cenia i Szkolenia . . . . . . . . . . . .
71
VII. Stanowisko Polski wobec celów spo³ecznych
Strategii Lizboñskiej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
74
Stanowisko Polski przed Kopenhag¹ 2002 . . . . . . . . . . . . . . . . .
74
Stanowisko Polski po Kopenhadze 2002 . . . . . . . . . . . . . . . . . .
76
Wnioski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
88
5
 
S TARANIEM I NSTYTUTU S TOSUNKÓW M IÊDZYNARO -
DOWYCH UW I F UNDACJI S TUDIÓW M IÊDZYNARODO -
WYCH , NA POLSKIM RYNKU PUBLIKACJI NAUKOWYCH
UKAZUJE SIÊ SERIA MONOGRAFICZNA POD TYTU£EM
¯ URAWIA P APERS . C ELEM TEJ SERII , WYKORZYSTU -
J¥CEJ ZAGRANICZNE DOWIADCZENIA , JEST PRZEDSTA -
WIANIE ROZSZERZONYCH I POG£ÊBIONYCH STUDIÓW
Z   ZAKRESU NAUKI O STOSUNKACH MIÊDZYNARODOWYCH .
I NTENCJ¥ ZESPO£U WYDAJ¥CEGO SERIÊ JEST PRE -
ZENTACJA ORYGINALNYCH PRAC O DU¯YCH WALORACH
POZNAWCZYCH I PRAKTYCZNYCH . W YRA¯AMY NADZIE -
, ¯E C ZYTELNICY ZNAJD¥ W NIEJ INSPIRACJÊ DO DAL -
SZYCH STUDIÓW , A TAK¯E WIEDZÊ PRZYDATN¥ W PRAK -
TYCE ZAWODOWEJ .
6
 
I. Otwarta metoda koordynacji
koordynacja przez wspólne cele
Otwarta metoda koordynacji (open method of coordination) jest
now¹ metod¹ zbli¿ania polityki pañstw cz³onkowskich Unii Euro-
pejskiej do osi¹gania wspólnie uzgodnionych celów. Rozwinê³a siê
ona najpierw w odniesieniu do polityki gospodarczej i zatrudnienia,
co nastêpnie potwierdzi³y Traktaty z Maastricht i z Amsterdamu,
odpowiednio modyfikuj¹c Traktat Rzymski 1 . Rada Europejska w Liz-
bonie (marzec 2000 r.) rozszerzy³a stosowanie tej metody na inne
obszary. W sferze spo³ecznej, oprócz polityki zatrudnienia, zosta³y
ni¹ objête tak¿e polityka integracji spo³ecznej (zwalczania biedy
i wykluczenia spo³ecznego), ochrona socjalna oraz edukacja i szko-
lenie zawodowe. Metoda ta polega na:
(a) wyznaczeniu wspólnych dla ca³ej UE celów i kierunków dzia-
³ania oraz harmonogramów ich realizacji w krótkim, rednim
i d³ugim okresie;
(b) przyjêciu, o ile jest to stosowne i mo¿liwe, ilociowych i jako-
ciowych wskaników i standardów (benchmarks) s³u¿¹cych
do porównywania osi¹gniêtych rezultatów z najlepszymi osi¹-
gniêciami na wiecie;
(c) przetworzeniu wspólnych celów i kierunków dzia³ania na kra-
jowe i regionalne programy dzia³ania, przez przyjêcie krajo-
wych planów dzia³ania (national action plans) okrelaj¹cych
cele i sposoby ich osi¹gniêcia;
(d) okresowych przegl¹dach, ocenach, w tym równie¿ wzajem-
nych, osi¹gniêæ pañstw cz³onkowskich, s³u¿¹cych uczeniu siê
od siebie 2 .
Zob. art. 125128 Traktatu Ustanawiaj¹cego Wspólnotê Europejsk¹ (Traktat
Rzymski) (tekst jednolity), które wprawdzie nie pos³uguj¹ siê tym terminem, ale opisuj¹
procedurê otwartej metody koordynacji w odniesieniu do polityki zatrudnienia. W odnie-
sieniu do polityki gospodarczej zob. art. 98104 Traktatu, szczególnie art. 99.
2
1
Presidency Conclusions: Lisbon European Council, 23 and 24 March 2000, § 37.
7
Otwarta metoda koordynacji opiera siê na piêciu g³ównych
zasadach:
(1) pomocniczoci, gdy¿ ustanawia ona równowagê pomiêdzy
wspólnot¹ celów na poziomie unijnym oraz indywidualizacj¹
sposobów ich realizacji przez pañstwa cz³onkowskie;
unijnej redniej;
celów okrelany jest za pomoc¹ ilociowych b¹d jakocio-
wych wskaników; dziêki stosowaniu celów i wskaników
przejrzyste staj¹ siê rezultaty podejmowanych przez pañstwa
dzia³añ, a przez to podlegaj¹ one publicznej ocenie;
(4) obserwowania ka¿dego kraju, gdy¿ periodyczne raportowa-
¿eby poprawi³y jakoæ i efektywnoæ swoich dzia³añ;
le¿nie od utartych zakresów kompetencji poszczególnych seg-
mentów rz¹dowej biurokracji.
jest wymagany zakres konsultacji oraz jaka jest natura i jakoæ u¿y-
wanych wskaników.
zacja ma szczególne znaczenie w obszarach tzw. biernej integra-
³ania pañstw, harmonizacja mo¿e byæ tylko jedn¹ z form wspó³pracy.
8
Zgłoś jeśli naruszono regulamin