Prawo ppp.doc

(37 KB) Pobierz

Dr Jadwiga Jastrząb

opracowanie

 

Prawo oświatowe podstawą kompetentnego działania w obszarze pomocy psychologiczno – pedagogicznej

 

1. Rozporządzenie MENiS w sprawie wczesnego wspomagania rozwoju z dnia 4. kwietnia 2005 r.

Student potrafi zwięźle i rzeczowo omówić:

-          Cele i zadania wczesnego wspomagania rozwoju,

-          Podstawy prawne – ich odniesienie do potrzeb dziecka, jego rodziny i warunków koniecznych,

-          Podmioty uczestniczące, w tym kadra profesjonalistów,

-          Formy organizacji, miejsca, czasokres, wymiar czasu zajęć,

Student potrafi wyjaśn istotę pomocy psychologiczno – pedagogicznej w ujęciu tego postępowania.

Student dokonuje samooceny: stopień gotowości zawodowej do jej realizowania w/w zadań.

Student zna treść pojęć wczesne wspomaganie rozwoju, wczesna interwencja /literatura przedmiotu/.

 

2. Rozporządzenie MEN w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży z dnia 18. września 2008.

Student potrafi zwięźle i rzeczowo omówić:

-          Uzasadnienie organizowania indywidualnego nauczania i rocznego przygotowania przedszkolnego,

-          Formy organizacji, miejsca, czasokres, wymiar czasu zajęć wobec specjalnych potrzeb dziecka,

-          Podmioty uczestniczące,

Student analizuje zasadność ale i skutki tej formy kształcenia stara się wyrazić własne przemyślenia i refleksje pedagogiczne [podając argumenty za i przeciw, konkretne rozwiązania] w aspekcie dydaktycznym, wychowawczym i pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Kontekst: „Alternatywne formy nauczania i wychowania” [w:] J. Jastrząb, Edukacja Terapeutyczna, ss. 90 – 94, Toruń 2002.

 

3. Rozporządzenie MEN w sprawie udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach z dnia 17. listopada 2010

Student potrafi zwięźle i rzeczowo omówić:

-          Cele i zadania ppp. ze szczególnym zwróceniem uwagi na osoby ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,

-          Podstawa prawna - Komu? Na podstawie jakich dokumentów? Wydanych przez kogo?

-          Podmioty uczestniczące,

-          Kadra profesjonalistów,

-          Formy organizacji i ich zasady szczegółowe,

-          Czasokres, wymiar czasu zajęć,

Student potrafi sklasyfikować zasady i sposoby udzielania ppp. wobec dzieci w wieku przedszkolnym, uczniów różnych typów szkół i kolejnych etapów kształcenia, a także rodziców i nauczycieli.

 

5. Rozporządzenie MEN w sprawie warunków i sposobu  oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych z dnia 17 listopada 2010r. oraz  30 kwietnia 2007:

Student potrafi zwięźle i rzeczowo omówić:

-          § 6-, mówiący o dostosowaniu wymagań edukacyjnych

-          § 6a w sprawie wydania opinii o specyficznych trudnościach po klasie III

-          § 37.2 w sprawie dostosowania warunków egzaminu uczniom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się,

-          § 10.1 mówiący o prawie do zwolnienia z nauki drugiego j. obcego

-          § 1a podający definicję specyficznych trudności w uczeniu się.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin