Sprawdzian.doc

(1486 KB) Pobierz

grupa a

Mapa świata. Ludność i urbanizacja               ... .....................................................

imię i nazwisko

Poniższy test składa się z 10 zadań. Przy każdym poleceniu podano

liczbę punktów możliwą do uzyskania za prawidłową odpowiedź.                 ...................

Za rozwiązanie całego testu możesz otrzymać maksymalnie 20 punktów.              klasa

 

 


1. Na podstawie poniższych opisów rozpoznaj państwa i podaj ich nazwy. Następnie zaznacz te kraje odpowiednimi literami na mapie.              (0–2 p.)

11

A. Najmłodsze państwo Europy. Ogłosiło niepodległość
w 2008 r.

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

B. Kraj sąsiadujący z Polską powstały w wyniku aksamitnego rozwodu. Najwyższym szczytem jest Gerlach (2655 m n.p.m.).  

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

C. Najmniejsze i najbardziej na północ wysunięte państwo nadbałtyckie powstałe po rozpadzie Związku Radzieckiego.

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

D. Położony na południowym zachodzie trzeci co do wielkości kraj Wspólnoty Niepodległych Państw, będący współgospodarzem Euro 2012.

 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

2. Przeanalizuj dane zawarte w tabeli, a następnie wpisz w odpowiednie rubryki właściwe nazwy wybrane spośród podanych.               (0–2 p.)

Indie, Polska, Wielka Brytania

Nazwa państwa

Struktura zatrudnienia (%)

rolnictwo

przemysł

usługi

 

1,4

18,2

80,4

 

60,0

12,0

28,0

 

3. Na podstawie danych zawartych w tabeli wykonaj następujące polecenia.               (0–3 p.)

 

Nazwa państwa

Liczba ludności

Urodzenia

Zgony

(tys.)

Ukraina

46 222

513

758

 

a) Oblicz współczynnik urodzeń.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

b) Oblicz współczynnik zgonów.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

c) Oblicz współczynnik przyrostu naturalnego.

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

4. Na podstawie poniższych danych statystycznych oblicz współczynnik przyrostu naturalnego w Nigrze i we Francji, a następnie podaj, w której fazie rozwoju demograficznego znajdują się te kraje.               (0–2 p.)

Nazwa państwa

Urodzenia

Zgony

Przyrost naturalny

Faza rozwoju demograficznego

(na 1000 os.)

Niger

50,5

14,4

 

 

Francja

12,9

8,5

 

 

 

Obliczenia:. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

5. Podkreśl trzy nazwy państw emigracyjnych.               (0–1 p.)

Kanada, Turcja, Wielka Brytania, Indonezja,

Zjednoczone Emiraty Arabskie, Polska

6. Wyjaśnij znaczenie terminu drenaż mózgów.               (0–1 p.)

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

 

7. Pogrupuj wymienione niżej regiony geograficzne według gęstości zaludnienia i przyporządkuj je czynnikom sprzyjającym koncentracji ludności lub barierom osadniczym.               (0–4 p.)

 

1 – wyspy Arktyki, 2 – Nizina Gangesu,
3 – Półwysep Arabski, 4 – Himalaje,
5 – wschodnie wybrzeże Stanów Zjednoczonych, 6 – Jawa

A. Regiony o dużej gęstości zaludnienia:

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

B. Regiony o małej gęstości zaludnienia:

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Czynniki sprzyjające koncentracji ludności:

a) wysoki poziom rozwoju gospodarczego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

b) żyzne gleby (mady) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

c) żyzne gleby wykształcone na tufach wulkanicznych
 

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

Bariery osadnicze:

d) wysokościowa: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

e) termiczna: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

f) wodna: ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin