Porady:
Diagnostyka silnika VW 1.6/1.8 na podstawie kodow blyskowych -silniki VW PN/RP
Wstęp:
W silnikach tych komputer sterujacy praca silnika ma tzw. funkcję diagnostyczną w zaleznosci od zastosowanego systemu zasilania w paliwo MONOJETRONIC (1.8 RP) czy gaznik ECOTRONIC 2EE (1.6 PN) mozemy wykonac podstawowy test sprawnosci roznych elementow bez kosztownej wizyty w roznego rodzaju serwisach.
Silnik 1,6 PN Silnik 1,8 RP
Nasze "gniazdo diagnostyczne" to krotki kabelek zakonczony wtyczka blisko cewki zaplonowej
Teraz musimy zaopatrzyd sie w ten specjalny tester lub podobny ten ma wlasne zasilanie i jest wygodny w uzyciu-pozostawiam to waszej pomyslowosci
ZACZYNAMY TEST
· rozgrzac silnik do temperatury pracy
· przeprowadzic w tym czasie przynajmniej 6-cio minutowa jazde probna podczas ktorej na co najmniej 10 sek obroty beda powyzej 2000 obr/min i przynajmniej raz wcisnac pedal do oporu
· nie gasimy silnika , otwieramy maske ,podlaczamy nasz tester do wtyczki
· na 5 sekund zwieramy do masy przewod "zlacza diagnostycznego" aby rozpoczac procedure zczytywania kodow
Silnik 1,8 RP
Każdy kod sklada sie z czterech cyfr:przyklad: kod 2412BLADczujnik temperatury w kolektorze ssacym dla silnika PNczujnik temp. powietrza dla RP
JAK TO ODCZYTALISMY ???
· Sygnal startowy to 1-den 2,5 sek blysk lampki
· Potem 2,5 sek. pauzy (dioda sie nie swieci.)
· 2 krotkie migniecia diody -to cyfra 2
· znowu pausa 2,5 sek
· 4 krotkie migniecia diody to cyfra 4
· znowu pauza 2,5 sek.
· 1 krotki blysk to cyfra 1
· przerwa 2,5 sek.
· 2 blysniecia to cyfra 2
aby wygenerowac nastepny kod nalezy ponownie zewrzec kabel do masy na 5 sekund Koniec diagnozy to kod 0000 czyli: 2,5 sek blysk-2,5 sek pausa-2,5sek blysk itp
WAzNE: Przed jakakolwiek diagnostyka sprawdzic wszystkie polaczenia masowe w szczegolnosci ECU-masa, gaznik masa, oraz stan kabli i wtyczek
Kasowanie ewentualnych bledow
· wylaczyć zaplon
· zewrzec przewod do masy
· wlaczyc zaplon
· odlaczyc przewod
Aby skasowac kod 2341/2343 odlaczyc wtyczke od ECU na conajmniej 30sek. (oczywiscie przy wylaczonym zaplonie)
Kody bledow typowo dla 2EE:
4343 zawor zbiornika wegla aktywnego 4432 silniczek regulacji biegu jalowego 4444 brak bledow 0000 koniec odczytu 1232 silniczek regulacji biegu jalowego 2122 brak sygnalu predkosci silnika (chyba cos z cewka) 2124 Czujnik ustawienia klapy przepustnicy 2412 czujnik temp. w kolektorze ssacym 4323 Drosselklappenansteller (beluftendes ventil)??? 4324 Drosselklapenansteller(evakurierendes ventil) ??? 4342 przekaznik podgrzewania kolektora ssacego 2212 czujnik ustawienia klapy przepustnicy-potencjometr 2214 przekroczone maksymalne obroty silnika 7000obr/min 2312 czujnik temp. plynu chlodzacego -w krodcu wody 2341 uklad sterowania (regulacji) sondy lambda 2342 sonda lambda
Powyzsze usterki moga tyczyd sie takze przerw w przewodach, braku styku itp.-warto wiec przeczyscic styki, ogladnac kable zanim zabierzemy sie do jak ichkolwiek napraw lub wymiany elementow.
Inne kody :
1111 uszkodzone ECU 1232 silnik krokowy 2231 regulacja biegu jalowego 2343 mieszanka za bogata 2344 mieszanka za uboga 2113 czujnik Halla 2132 brak polaczenia sterownika wtrysku i zaplonu
Przygotowane przez: SZORKA
wiecej porad Szorki na www.vwlegowosquad.prv.pl
urbanek7